Ako rýchlo zablokovať stratenú kartu?

Roland Regely | rubrika: Článok | 18. 1. 2019
Strata či odcudzenie platobnej karty je nepríjemná vec, no dá sa pomerne rýchlo a jednoducho vyriešiť. Ako ju zablokovať? Existuje niekoľko spôsobov.
Ako rýchlo zablokovať stratenú kartu?

Zdroj: Shutterstock

Krádež či strata dokladov a osobných vecí nie je príjemný zážitok. A strata platobnej karty určite nepoteší nikoho z nás. Ak však budeme konať dostatočne rýchlo a postupovať správne, svoje financie ochránime. Viete ako a kam nahlásiť stratu, prípadne krádež platobnej karty?

Kartu je potrebné čo najrýchlejšie zablokovať

Po nahlásení straty platobnej karty a potrebných identifikačných údajov (meno, priezvisko držiteľa, dátum narodenia, bydlisko) v banke, bude karta zablokovaná pre platby na elektronických platobných termináloch (POS) a taktiež pre operácie v bankomatoch. V prípade embosovaných kariet (karty, ktoré majú na sebe uvedené identifikačné údaje majiteľa vystúpeným písmom), bude karta bankou zaradená na medzinárodný stoplist, aby nebolo možné zneužiť údaje pri iných platbách. Tento stop list je k dispozícii obchodníkom a finančným inštitúciám, ktorí akceptujú platby kartou.

Banku kontaktujte telefonicky

Banky ponúkajú viacero možností, ako nahlásiť stratu a zablokovať platobné karty. Niektoré ponúkajú túto možnosť napr. prostredníctvom internetbankingu, kde si môžete však kartu blokovať len dočasne. Preto nie je vhodné ju využívať, ak máte vážne podozrenie, že kartu už nenájdete, prípadne môže byť zneužitá. Ďalším spôsobom je oznámenie straty priamo na pobočke, čo však môže byť zdĺhavé, najmä ak pobočku nemáte vo svojej blízkosti.

Najrýchlejším spôsobom je preto do banky zavolať. Možnosťou je v niektorých bankách zriadená špeciálna linka pre blokáciu kariet, kde môžete stratu nahlásiť 24 hodín denne, v iných je potrebné nahlásenie operátorovi na infolinke.

Aktuálne telefonické kontakty sú vždy uvedené na webstránkach finančných inštitúcií.

Tip od nás: uložte si číslo banky do mobilného telefónu, aby ste ho mali ihneď k dispozícii aj bez internetového pripojenia.

 

Bude vás táto nepríjemnosť niečo stáť?

Blokácia karty je bezplatná. Dodatočné náklady môžu vzniknúť v prípade jej zneužitia, ak strata nie je nahlásená dostatočne včas.

Ako uvádza portál www.epi.sk vo zverejnenom zákone o platobných službách, znáša klient banky stratu až do výšky 50 eur, ktorá súvisí so všetkými neautorizovanými platbami spôsobenými stratou alebo odcudzením platobnej karty v dôsledku nedbanlivosti klienta.

To, či si banka bude uplatňovať tento nárok, závisí na individuálnom posúdení.

Spoplatnené je vydanie novej karty. Banky si účtujú poplatky v závislosti od typu karty (debetná, kreditná, embosovaná) a od termínu vydania novej (pri expresnom vydaní si priplatíte). Suma za novú kartu sa preto pohybuje od 5 eur do 50 eur. Napríklad v ČSOB banke si za vydanie náhradnej karty priplatíte 5 eur, VÚB banka si za znovu vydanie karty účtuje poplatok 10 eur. Príplatok za expresné vydanie karty je vo VÚB 10 eur, v ČSOB 30 eur.

Strata karty v zahraničí

Používanie platobnej karty v zahraničí patrí medzi obľúbené a odporúčané metódy, ako sa dostať k svojim peniazom lacno. Strata karty v zahraničí znamená mnohokrát aj stratu prístupu k svojim financiám na účte. Po nahlásení straty a zablokovaní karty poskytujú banky možnosť vydania núdzovej dočasnej karty, prípadne vydania núdzovej hotovosti.

Poplatky za takéto služby sa však môžu pohybovať až v stovkách eur, ako napríklad v ČSOB, kde vydanie núdzovej karty v zahraničí je spoplatnené sumou 230 eur a vydanie núdzovej hotovosť v zahraničí sumou 165 eur.

Zdroj fotografie: Pixabay.com

Anketa

Ako by ste riešili stratu platobnej karty?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+3
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Môžu vám zlodeji ukradnúť peniaze z karty cez kabelku či nohavice? Ako je to naozaj

1. 8. 2025 | Ivana Sladkovská

Môžu vám zlodeji ukradnúť peniaze z karty cez kabelku či nohavice? Ako je to naozaj

Na sociálnych sieťach sa množia varovania, že zlodeji prikladajú terminály priamo k vreckám či kabelkám a tak vám strhnú peniaze z bezkontaktnej karty. Je to naozaj možné?

„Doba kešu“ sa nevrátila. Slováci platia kartou čoraz viac, na Pohode až 90 %

29. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

„Doba kešu“ sa nevrátila. Slováci platia kartou čoraz viac, na Pohode až 90 %

Bezhotovostné platby na Slovensku zažívajú rekordný nárast – už 55 % nákupov v kamenných obchodoch prebieha digitálne. Slováci čoraz častejšie platia kartou, mobilom či hodinkami, a... celý článok

Revolut má novinku: nové účty so sadzbou až 2 % a denné pripisovanie úrokov

21. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Revolut má novinku: nové účty so sadzbou až 2 % a denné pripisovanie úrokov

Globálna finančná aplikácia Revolut prináša Slovákom novinku v podobe sporiacich účtov Instant Access Savings s úrokom až 2 % ročne pre jednotlivcov a 1,75 % pre firmy. Nové účty umožňujú... celý článok

Klienti Slovenskej sporiteľne môžu prísť o prístup k účtom, ak vynechajú dôležitú povinnosť

17. 7. 2025 | Redakcia

Klienti Slovenskej sporiteľne môžu prísť o prístup k účtom, ak vynechajú dôležitú povinnosť

Slovenská sporiteľňa vyzýva svojich klientov na dôležitú aktualizáciu osobných údajov, ktorá je nevyhnutná pre prístup k bankovým službám. V súlade s novým zákonom proti praniu špinavých... celý článok

Sťažovať sa oplatí: Slovenskí klienti bánk a poisťovní získali vyše 300-tisíc eur

9. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Sťažovať sa oplatí: Slovenskí klienti bánk a poisťovní získali vyše 300-tisíc eur

Národná banka Slovenska rieši každoročne stovky sťažností klientov na banky a poisťovne. V roku 2024 sa podania týkali najmä podvodov, nevyplatených poistiek a falošných investícií,... celý článok