Ako rýchlo zablokovať stratenú kartu?

Roland Regely | rubrika: Článok | 18. 1. 2019
Strata či odcudzenie platobnej karty je nepríjemná vec, no dá sa pomerne rýchlo a jednoducho vyriešiť. Ako ju zablokovať? Existuje niekoľko spôsobov.
Ako rýchlo zablokovať stratenú kartu?

Zdroj: Shutterstock

Krádež či strata dokladov a osobných vecí nie je príjemný zážitok. A strata platobnej karty určite nepoteší nikoho z nás. Ak však budeme konať dostatočne rýchlo a postupovať správne, svoje financie ochránime. Viete ako a kam nahlásiť stratu, prípadne krádež platobnej karty?

Kartu je potrebné čo najrýchlejšie zablokovať

Po nahlásení straty platobnej karty a potrebných identifikačných údajov (meno, priezvisko držiteľa, dátum narodenia, bydlisko) v banke, bude karta zablokovaná pre platby na elektronických platobných termináloch (POS) a taktiež pre operácie v bankomatoch. V prípade embosovaných kariet (karty, ktoré majú na sebe uvedené identifikačné údaje majiteľa vystúpeným písmom), bude karta bankou zaradená na medzinárodný stoplist, aby nebolo možné zneužiť údaje pri iných platbách. Tento stop list je k dispozícii obchodníkom a finančným inštitúciám, ktorí akceptujú platby kartou.

Banku kontaktujte telefonicky

Banky ponúkajú viacero možností, ako nahlásiť stratu a zablokovať platobné karty. Niektoré ponúkajú túto možnosť napr. prostredníctvom internetbankingu, kde si môžete však kartu blokovať len dočasne. Preto nie je vhodné ju využívať, ak máte vážne podozrenie, že kartu už nenájdete, prípadne môže byť zneužitá. Ďalším spôsobom je oznámenie straty priamo na pobočke, čo však môže byť zdĺhavé, najmä ak pobočku nemáte vo svojej blízkosti.

Najrýchlejším spôsobom je preto do banky zavolať. Možnosťou je v niektorých bankách zriadená špeciálna linka pre blokáciu kariet, kde môžete stratu nahlásiť 24 hodín denne, v iných je potrebné nahlásenie operátorovi na infolinke.

Aktuálne telefonické kontakty sú vždy uvedené na webstránkach finančných inštitúcií.

Tip od nás: uložte si číslo banky do mobilného telefónu, aby ste ho mali ihneď k dispozícii aj bez internetového pripojenia.

 

Bude vás táto nepríjemnosť niečo stáť?

Blokácia karty je bezplatná. Dodatočné náklady môžu vzniknúť v prípade jej zneužitia, ak strata nie je nahlásená dostatočne včas.

Ako uvádza portál www.epi.sk vo zverejnenom zákone o platobných službách, znáša klient banky stratu až do výšky 50 eur, ktorá súvisí so všetkými neautorizovanými platbami spôsobenými stratou alebo odcudzením platobnej karty v dôsledku nedbanlivosti klienta.

To, či si banka bude uplatňovať tento nárok, závisí na individuálnom posúdení.

Spoplatnené je vydanie novej karty. Banky si účtujú poplatky v závislosti od typu karty (debetná, kreditná, embosovaná) a od termínu vydania novej (pri expresnom vydaní si priplatíte). Suma za novú kartu sa preto pohybuje od 5 eur do 50 eur. Napríklad v ČSOB banke si za vydanie náhradnej karty priplatíte 5 eur, VÚB banka si za znovu vydanie karty účtuje poplatok 10 eur. Príplatok za expresné vydanie karty je vo VÚB 10 eur, v ČSOB 30 eur.

Strata karty v zahraničí

Používanie platobnej karty v zahraničí patrí medzi obľúbené a odporúčané metódy, ako sa dostať k svojim peniazom lacno. Strata karty v zahraničí znamená mnohokrát aj stratu prístupu k svojim financiám na účte. Po nahlásení straty a zablokovaní karty poskytujú banky možnosť vydania núdzovej dočasnej karty, prípadne vydania núdzovej hotovosti.

Poplatky za takéto služby sa však môžu pohybovať až v stovkách eur, ako napríklad v ČSOB, kde vydanie núdzovej karty v zahraničí je spoplatnené sumou 230 eur a vydanie núdzovej hotovosť v zahraničí sumou 165 eur.

Zdroj fotografie: Pixabay.com

Anketa

Ako by ste riešili stratu platobnej karty?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+3
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Kde uložiť peniaze? Toto sú na Slovensku najlepšie termínované vklady a sporiace účty

28. 10. 2025 | Redakcia

Kde uložiť peniaze? Toto sú na Slovensku najlepšie termínované vklady a sporiace účty

Zaujíma vás, kde aktuálne najlepšie zhodnotíte svoje úspory? Prinášame prehľad najvýhodnejších sporiacich účtov a termínovaných vkladov na Slovensku podľa októbrového rebríčka 2025.... celý článok

Bude platba kartou povinná? Môžu mi odmietnuť hotovosť? Otázky a odpovede

27. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Bude platba kartou povinná? Môžu mi odmietnuť hotovosť? Otázky a odpovede

Platiť kartou alebo mobilom by malo byť samozrejmosťou a už v budúcom roku to bude aj zákonom stanovená povinnosť. Mnohí Slováci sa boja, že prídu o možnosť platiť hotovosťou a obchodníci... celý článok

Revolut má na Slovensku už 500 000 zákazníkov. Chce byť pre nich hlavnou bankou

23. 10. 2025 | Redakcia

Revolut má na Slovensku už 500 000 zákazníkov. Chce byť pre nich hlavnou bankou

Revolut prekročil pol milióna používateľov na Slovensku, stal sa najsťahovanejšou finančnou aplikáciou a mení sa na denný účet pre domácnosti.

Pol milióna eur. NBS potrestala známu banku historickou pokutou

15. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Pol milióna eur. NBS potrestala známu banku historickou pokutou

Prima banka musí zaplatiť 500-tisíc eur za opakované porušovanie zákona o ochrane spotrebiteľa. NBS jej vytkla zavádzajúcu reklamu na sporiace účty, ktorú už predtým zakázala. Ide o... celý článok

Karta či hotovosť? Platba cash je pre Slovákov prežitok, ukázal prieskum

7. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Karta či hotovosť? Platba cash je pre Slovákov prežitok, ukázal prieskum

Slováci síce stále platia hotovosťou, no jej význam rýchlo klesá – prieskum Payments Europe 2025 ukázal, že hotovosť využíva až 93 % spotrebiteľov, no väčšina obchodníkov aj zákazníkov... celý článok