Obráťte sa so svojím podnetom na bankového ombudsmana!

Lenka Šenkýřová | rubrika: Článok | 18. 4. 2013
Ak banka pri poskytovaní služieb a produktov poškodila vaše záujmy a neuskutočnila nápravu na základe vašej sťažnosti alebo reklamácie, máte právo obrátiť sa na bankového ombudsmana.
Obráťte sa so svojím podnetom na bankového ombudsmana!

Zdroj: Shutterstock

Bankový ombudsman

Bankový ombudsman je nezávislý orgán zriadený Slovenskou bankovou asociáciou (SBA). Jeho úlohou je monitorovanie a vyhodnocovanie podnetov spotrebiteľov a mimosúdne riešenie sporov medzi bankami a ich klientmi. Služby bankového ombudsmana sú bezplatné. Obrátiť sa na bankového ombudsmana sa môžete však až vtedy, keď ste postúpili svoju sťažnosť vašej banke a tá do stanovenej lehoty nerozhodla alebo rozhodla vo váš neprospech.

Činnosť bankového ombudsmana

Ombudsman spory nerozhoduje, ani nenahrádza rozhodovaciu činnosť súdov Slovenskej republiky. Činnosť bankového ombudsmana má charakter odporúčaní. Okrem oficiálne evidovaných podnetov úrad bankového ombudsmana poskytuje konzultácie aj klientom, ktoré nie sú vedené ako oficiálne podnety. V rámci tejto činnosti bankový ombudsman poskytuje klientom množstvo telefonických, mailových a osobných konzultácií. 

Podanie podnetu

Podnet k Bankovému ombudsmanovi môžete podať písomne alebo elektronicky a kvôli identifikácii a platnej legislatíve o ochrane osobných údajov musí obsahovať isté náležitosti. Ak ich podnet nespĺňa, Bankový ombudsman vás vyzve k doplneniu alebo upresneniu. Na podanie podnetu je najlepšie použiť oficiálny formulár. Akceptuje sa však aj podnet, ktorý nie je podaný na oficiálnom formulári. Tiež môžete podnet odoslať elektronicky – tento podnet však musí obsahovať stanovené náležitosti. Počítajte však s tým, že bankový ombudsman vás po prijatí elektronického podnetu vyzve, aby ste mu písomne doručili súhlas so spracovaním osobných údajov.

Dokedy sa dozviete stanovisko

Ombudsman je povinný podnet preskúmať do 3 mesiacov odo dňa doručenia podnetu v tom prípade, že ste splnili všetky stanovené náležitosti.  V zložitých prípadoch sa termín posúva o 6 mesiacov odo dňa jeho doručenia. V takomto prípade vás Ombudsman bude informovať o konkrétnych dôvodoch, pre ktoré je lehota predlžená.

 Vyrieši bankový ombudsman všetky podnety?

V roku 2011 inštitút bankového ombudsmana oficiálne prešetril 316 podnetov, z ktorých bolo do konca decembra ukončených 262 prípadov. Okrem oficiálne evidovaných podnetov bankový ombudsman poskytuje konzultácie aj klientom, ktoré nie sú vedené ako oficiálne podnety. V rámci tejto činnosti bankový ombudsman poskytol klientom viac ako 1154 telefonických, mailových a osobných konzultácií. Celkovo sa tak na Bankového ombudsmana v roku 2011 obrátilo takmer 1500 klientov.

 

Príklady podnetov týkajúcich sa hypotekárnych a spotrebných úverov:

  • podmienky čerpania a splácania hypotekárnych úverov,
  • postup banky pri účtovaní splátok úveru,
  • zabezpečovanie právnych inštitútov pri hypotekárnych úveroch,
  • podmienenosť vedenia bežného účtu počas trvania úverového vzťahu,
  • správnosť postupu banky pri stanovovaní výšky úrokovej sadzby na hypotekárnom úvere a iné.


Príklady problémov týkajúcich sa kreditných kariet:

  • platby uskutočnené odcudzenou kreditnou kartou,
  • platby uskutočnené prostredníctvom internetu,
  • nevydanie dostatočbého množstva prostriedkov z bankomatu.

Lenka Šenkýřová

 Ďalšie články autora.

Investujte so Saxo lacnejšie

Zistite viac

Využite nižšie poplatky za US akcie - 0,08 %, min. 1 USD, s menovou konverziou 0,25 % a bez minimálneho vkladu.

Advertisement

Daňové priznanie v predĺženom termine online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur. Pre našich čitateľov exkluzívna zľava 10%.

DníHodínMinútSekúnd
Nechcem sa stresovaťZľavový kód: PENIAZE10

Ak chcete riešiť dane po starom, máme pre vás inteligentné formuláre.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Okamžité platby sú realitou v ďalšej slovenskej banke

6. 5. 2024 | Redakcia

Okamžité platby sú realitou v ďalšej slovenskej banke

Fio banka spustila službu SEPA okamžité platby. Klienti ich budú mať zdarma a realizujú sa do niekoľkých sekúnd a to aj cez sviatky a víkendy. Na Slovensku tento druh platby nemá už... celý článok

Veľká slovenská banka má novú aplikáciu, zatiaľ len pre pozvaných klientov

17. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

Veľká slovenská banka má novú aplikáciu, zatiaľ len pre pozvaných klientov

VÚB banka už spustila svoju novú verziu aplikácie pre mobilné bankovníctvo. Zatiaľ je dostupná len pre vybraných klientov, ktorí ju testujú.

Využívate bankový účet naplno? Tu sú skryté možnosti

16. 4. 2024 | Marek Mittaš, PR článok

Využívate bankový účet naplno? Tu sú skryté možnosti

Bankový účet je bežnou súčasťou života každého z nás, na Slovensku ho používa takmer každý dospelý. Avšak nie vždy využíva všetky možnosti, ktoré mu účet ponúka. Prípadne naopak, platí... celý článok

Aktualizovali sme rebríčky sporiacich účtov a termínovaných vkladov

10. 4. 2024 | Redakcia

 Aktualizovali sme rebríčky sporiacich účtov a termínovaných vkladov

Prvé tri miesta v rebríčku sporiacich účtov obsadili Fio banka, Prima banka a 365. bank. Pri termínovaných účtoch sa v rebríčku umiestnili Privatbanka, Fio banka a Prima banka. Toto... celý článok

Poznáme najlepšie finančné produkty za rok 2023

21. 2. 2024 | Redakcia

Poznáme najlepšie finančné produkty za rok 2023

V spolupráci s portálom Finparáda, ktorý sa špecializuje na hodnotenie finančných produktov, vám prinášame výsledky 2. ročníka súťaže Finparáda - Finančný produkt roka 2023.