Obráťte sa so svojím podnetom na bankového ombudsmana!

Lenka Šenkýřová | rubrika: Článok | 18. 4. 2013
Ak banka pri poskytovaní služieb a produktov poškodila vaše záujmy a neuskutočnila nápravu na základe vašej sťažnosti alebo reklamácie, máte právo obrátiť sa na bankového ombudsmana.
Obráťte sa so svojím podnetom na bankového ombudsmana!

Zdroj: Shutterstock

Bankový ombudsman

Bankový ombudsman je nezávislý orgán zriadený Slovenskou bankovou asociáciou (SBA). Jeho úlohou je monitorovanie a vyhodnocovanie podnetov spotrebiteľov a mimosúdne riešenie sporov medzi bankami a ich klientmi. Služby bankového ombudsmana sú bezplatné. Obrátiť sa na bankového ombudsmana sa môžete však až vtedy, keď ste postúpili svoju sťažnosť vašej banke a tá do stanovenej lehoty nerozhodla alebo rozhodla vo váš neprospech.

Činnosť bankového ombudsmana

Ombudsman spory nerozhoduje, ani nenahrádza rozhodovaciu činnosť súdov Slovenskej republiky. Činnosť bankového ombudsmana má charakter odporúčaní. Okrem oficiálne evidovaných podnetov úrad bankového ombudsmana poskytuje konzultácie aj klientom, ktoré nie sú vedené ako oficiálne podnety. V rámci tejto činnosti bankový ombudsman poskytuje klientom množstvo telefonických, mailových a osobných konzultácií. 

Podanie podnetu

Podnet k Bankovému ombudsmanovi môžete podať písomne alebo elektronicky a kvôli identifikácii a platnej legislatíve o ochrane osobných údajov musí obsahovať isté náležitosti. Ak ich podnet nespĺňa, Bankový ombudsman vás vyzve k doplneniu alebo upresneniu. Na podanie podnetu je najlepšie použiť oficiálny formulár. Akceptuje sa však aj podnet, ktorý nie je podaný na oficiálnom formulári. Tiež môžete podnet odoslať elektronicky – tento podnet však musí obsahovať stanovené náležitosti. Počítajte však s tým, že bankový ombudsman vás po prijatí elektronického podnetu vyzve, aby ste mu písomne doručili súhlas so spracovaním osobných údajov.

Dokedy sa dozviete stanovisko

Ombudsman je povinný podnet preskúmať do 3 mesiacov odo dňa doručenia podnetu v tom prípade, že ste splnili všetky stanovené náležitosti.  V zložitých prípadoch sa termín posúva o 6 mesiacov odo dňa jeho doručenia. V takomto prípade vás Ombudsman bude informovať o konkrétnych dôvodoch, pre ktoré je lehota predlžená.

 Vyrieši bankový ombudsman všetky podnety?

V roku 2011 inštitút bankového ombudsmana oficiálne prešetril 316 podnetov, z ktorých bolo do konca decembra ukončených 262 prípadov. Okrem oficiálne evidovaných podnetov bankový ombudsman poskytuje konzultácie aj klientom, ktoré nie sú vedené ako oficiálne podnety. V rámci tejto činnosti bankový ombudsman poskytol klientom viac ako 1154 telefonických, mailových a osobných konzultácií. Celkovo sa tak na Bankového ombudsmana v roku 2011 obrátilo takmer 1500 klientov.

 

Príklady podnetov týkajúcich sa hypotekárnych a spotrebných úverov:

  • podmienky čerpania a splácania hypotekárnych úverov,
  • postup banky pri účtovaní splátok úveru,
  • zabezpečovanie právnych inštitútov pri hypotekárnych úveroch,
  • podmienenosť vedenia bežného účtu počas trvania úverového vzťahu,
  • správnosť postupu banky pri stanovovaní výšky úrokovej sadzby na hypotekárnom úvere a iné.


Príklady problémov týkajúcich sa kreditných kariet:

  • platby uskutočnené odcudzenou kreditnou kartou,
  • platby uskutočnené prostredníctvom internetu,
  • nevydanie dostatočbého množstva prostriedkov z bankomatu.

Lenka Šenkýřová

 Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Populárna slovenská banka stopne okamžité platby

27. 11. 2025 | Ivana Sladkovská

Populárna slovenská banka stopne okamžité platby

Banka mBank upozorňuje na plánovanú odstávku okamžitých platieb, ktorá prebehne 30. novembra 2025 od 00:30 do 04:30. Počas tohto času nebude možné posielať ani prijímať okamžité prevody,... celý článok

Najväčšia banka chystá rozsiahlu odstávku. Karty aj bankomaty sa vypnú

21. 11. 2025 | Miroslav Homola

Najväčšia banka chystá rozsiahlu odstávku. Karty aj bankomaty sa vypnú

Slovenská sporiteľňa upozorňuje klientov na plánovanú technickú odstávku, ktorá zasiahne väčšinu bankových služieb. Od piatka večera do sobotného rána budú postupne nedostupné karty,... celý článok

Čo ak skolabujú platby? Centrálna banka radí, koľko hotovosti mať doma

18. 11. 2025 | Miroslav Homola

Čo ak skolabujú platby? Centrálna banka radí, koľko hotovosti mať doma

Bezhotovostné platby sú rýchle a pohodlné, no odborníci pripomínajú, že nemusia fungovať vždy. Stačí výpadok siete, kyberútok či technická chyba a mnohí ľudia zostanú bez možnosti zaplatiť.... celý článok

Končí doba kešu aj kariet: Najväčšia slovenská banka chce, aby klienti prešli na platby mobilom

3. 11. 2025 | Ivana Sladkovská

Končí doba kešu aj kariet: Najväčšia slovenská banka chce, aby klienti prešli na platby mobilom

Slovenská sporiteľňa chce motivovať svojich klientov k prechodu na digitálne peňaženky a virtuálne karty, ktoré ponúkajú vyššiu bezpečnosť, komfort pri platbách aj možnosť získať účet... celý článok

Kde uložiť peniaze? Toto sú na Slovensku najlepšie termínované vklady a sporiace účty

28. 10. 2025 | Redakcia

Kde uložiť peniaze? Toto sú na Slovensku najlepšie termínované vklady a sporiace účty

Zaujíma vás, kde aktuálne najlepšie zhodnotíte svoje úspory? Prinášame prehľad najvýhodnejších sporiacich účtov a termínovaných vkladov na Slovensku podľa októbrového rebríčka 2025.... celý článok