Základný bankový produkt by sa mal vrátiť v novom šate

Lenka Šenkýřová | rubrika: Článok | 10. 7. 2012
Vláda opať plánuje zaviesť základný balík služieb. Jeho cena by však tento krát, narozdiel od jeho predchádzajúcej verzie, nemala prekročiť 1 euro.
Základný bankový produkt by sa mal vrátiť v novom šate

Zdroj: Shutterstock

Základný bankový produkt tu už raz bol
Základný bankový produkt tu už raz bol a nebolo to až tak dávno - pred dvomi rokmi. Jeho primárnym cieľom bolo stransparentniť ponuku bánk pôsobiacich na slovenskom trhu a výrazne urýchliť porovnávanie produktov podobného typu v prípade jednotlivých bánk. Avšak nestretol sa s veľkým úspechom. Jeho zavedenie skončilo dokonca fiaskom – zriadilo si ho len 5 ľudí a bol preto zrušený. Kameňom úrazu bol fakt, že neexistovala odpoveď na otázku, pre koho je vlastne určený. Ďalším problémom balíka služieb bolo, že mesačný poplatok za využívanie jeho služieb sa v jednotlivých bankách značne líšil. Pohyboval sa od 2,55 € do 8,80 €.

Vlastnosti predchádzajúceho balíka služieb
Základný bankový produkt, ktorý museli zaradiť do svojho portfólia banky k 1. októbru 2010, zahŕňal nasledujúce služby:

  • Zriadenie, vedenie a zrušenie účtu bez minimálneho zostatku,
  • Vydanie, vedenie jednej medzinárodnej platobnej karty,
  • Poskytovanie služieb elektronického bankovníctva,
  • 1 hotovostná platobná operácia mesačne na pobočke banky (hotovostný vklad alebo hotovostný výber),
  • 3 hotovostné platobné operácie a neobmedzený počet bezhotovostných platobných operácií mesačne v EUR uskutočnených debetnou platobnou kartou prostredníctvom bankomatov vlastnej banky,
  • Neobmedzený počet platobných operácií a osobitne regulovaných cezhraničných platieb v EUR prostredníctvom elektronického bankovníctva,
  •  3 bezhotovostné platobné operácie alebo osobitne regulované cezhraničné platby uskutočnené na pobočke,
  • Neobmedzený počet platobných operácií v EUR uskutočnených debetnou platobnou kartou.

Základný bankový produkt sa vracia
Banky, ktoré posobia na slovenskom trhu, podľa súčasnej legislatívy platia odvody len z podielu korporátnych vkladov, t.j. z 0,4 % z objemu firemných vkladov. Na základe novely zákona o osobitnom odvode, ktorý koncom mája schválil vládny kabinet, by od októbra do bázy pre výpočet bankovej dane mali pribudnúť aj vklady retailových klientov - vklady obyvateľov. Vláda chce týmto opatrením získať dodatočné prostriedky do štátnej pokladne, ktoré by mali prispieť k ozdraveniu slovenských verejných financií. Vládny kabinet však na druhej strane chce zabrániť tomu, aby banky prenášali rast poplatkov za svoje služby na sociálne slabších obyvateľov, a preto chce zaviesť základný bankový produkt, ktorý by banky ponúkali za cenu maximálne 1 euro.

Základný bankový produkt prichádza v novom šate
Rezort financií zverejnil vyhlášku, ktorá obsahuje presnú charakteristiku „nového“ základného bankového produktu. Návrh vyhlášky upravuje rozsah a spôsob poskytovania bankových služieb, ktoré súvisia s bežným účtom v rámci základného bankového produktu, rovnako upravuje aj maximálnu výšku mesačného poplatku za tento balík služieb. Mesačne by malo ísť o desať operácií kartou u osoby, ktorá platobné karty prijíma, tri hotovostné operácie platobnou kartou na území SR, jedna hotovostná platobná operácia a tri bezhotovostné platobné operácie v mieste činnosti banky na území SR. Banky by mali taktiež zabezpečiť vydanie a obnovu medzinárodnej debetnej platobnej karty. Cena balíka by nemala prekročiť 1 euro.

Banky by mali zaviesť základný balík služieb pre sociálne znevýhodnených občanov
Vláda má v otázke cieľovej skupiny základného bankového produktu tento raz jasno – má byť orientovaný na chudobných ľudí. Bude si ho môcť zriadiť len ten, kto splní stanovené podmienky: jeho mzda nesmie prevýšiť výšku minimálnej mzdy a ku dňu podania žiadosti nesmie mať zriadený bežný, vkladový účet alebo peňažný vklad potvrdený vkladnou knižkou. Cieľom základného balíka služieb by podľa vládneho kabinetu malo byť zabezpečenie prístupu spotrebiteľom k bežnému účtu a základným platobným službám za primeraný poplatok. Pre tých sociálne znevýhodnených občanov, ktorí už bežný účet využívajú, by malo byť výhodnejšie zrušiť ho a zriadiť si základný bankový produkt, ktorý bude pre nich cenovo priaznivejší.

 


Lenka Šenkýřová

 Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Môžu vám zlodeji ukradnúť peniaze z karty cez kabelku či nohavice? Ako je to naozaj

1. 8. 2025 | Ivana Sladkovská

Môžu vám zlodeji ukradnúť peniaze z karty cez kabelku či nohavice? Ako je to naozaj

Na sociálnych sieťach sa množia varovania, že zlodeji prikladajú terminály priamo k vreckám či kabelkám a tak vám strhnú peniaze z bezkontaktnej karty. Je to naozaj možné?

„Doba kešu“ sa nevrátila. Slováci platia kartou čoraz viac, na Pohode až 90 %

29. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

„Doba kešu“ sa nevrátila. Slováci platia kartou čoraz viac, na Pohode až 90 %

Bezhotovostné platby na Slovensku zažívajú rekordný nárast – už 55 % nákupov v kamenných obchodoch prebieha digitálne. Slováci čoraz častejšie platia kartou, mobilom či hodinkami, a... celý článok

Revolut má novinku: nové účty so sadzbou až 2 % a denné pripisovanie úrokov

21. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Revolut má novinku: nové účty so sadzbou až 2 % a denné pripisovanie úrokov

Globálna finančná aplikácia Revolut prináša Slovákom novinku v podobe sporiacich účtov Instant Access Savings s úrokom až 2 % ročne pre jednotlivcov a 1,75 % pre firmy. Nové účty umožňujú... celý článok

Klienti Slovenskej sporiteľne môžu prísť o prístup k účtom, ak vynechajú dôležitú povinnosť

17. 7. 2025 | Redakcia

Klienti Slovenskej sporiteľne môžu prísť o prístup k účtom, ak vynechajú dôležitú povinnosť

Slovenská sporiteľňa vyzýva svojich klientov na dôležitú aktualizáciu osobných údajov, ktorá je nevyhnutná pre prístup k bankovým službám. V súlade s novým zákonom proti praniu špinavých... celý článok

Sťažovať sa oplatí: Slovenskí klienti bánk a poisťovní získali vyše 300-tisíc eur

9. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Sťažovať sa oplatí: Slovenskí klienti bánk a poisťovní získali vyše 300-tisíc eur

Národná banka Slovenska rieši každoročne stovky sťažností klientov na banky a poisťovne. V roku 2024 sa podania týkali najmä podvodov, nevyplatených poistiek a falošných investícií,... celý článok