Sťažovať sa oplatí: Slovenskí klienti bánk a poisťovní získali vyše 300-tisíc eur

Ivana Sladkovská | rubrika: Článok | 9. 7. 2025
Národná banka Slovenska rieši každoročne stovky sťažností klientov na banky a poisťovne. V roku 2024 sa podania týkali najmä podvodov, nevyplatených poistiek a falošných investícií, pričom klientom sa podarilo získať späť vyše 300-tisíc eur.
Sťažovať sa oplatí: Slovenskí klienti bánk a poisťovní získali vyše 300-tisíc eur

Zdroj: Shutterstock

Reklamovať služby bánk a poisťovní sa oplatí. Slováci vlani získali z úspešných sťažností viac ako 300 000 eur, upozorňuje portál Openiazoch.sk. Najviac sťažností smerovalo na podvody s využitím umelej inteligencie a deepfake videí či na nevyplatené poistné plnenia. Klienti sa najčastejšie obracali na banky a poisťovne, ktoré spolu tvorili takmer 80 % všetkých podaní.

Každý štvrtý klient uspel

Národná banka Slovenska (NBS) sa aj v roku 2024 venovala ochrane klientov finančných inštitúcií, ktorí sa sťažovali na nespravodlivosť zo strany bánk, poisťovní či iných subjektov. Sťažnosti sa opäť rátali v tisícoch a výsledkom bolo aj to, že klientom sa na základe jej zásahov a dohôd vrátilo viac ako 307-tisíc eur.

Ako sa píše vo výročnej správe, NBS prijala vlani 1 602 písomných podaní a tisíce telefonických dopytov. Podiel opodstatnených podaní dosiahol 25 %, čo je horná hranica dlhodobého priemeru. Znamená to, že približne každý štvrtý klient mal pravdu a banky či poisťovne museli chyby napraviť.

Najčastejšie sa ľudia obracali na banku pre podvody – phishingové e-maily a SMS, falošné investičné ponuky cez deepfake videá so známymi tvárami a zneužívanie údajov. V sektore poisťovní dominovali nevyplatené alebo príliš nízke poistné plnenia.

Zaujímavé sú aj podrobnejšie štatistiky: najviac podaní smerovalo do bankového sektora (40 %), tesne nasledovali poisťovne (38 %), potom nebankové spoločnosti, finanční sprostredkovatelia, kapitálový trh a dôchodkové fondy.

Okrem vybavených písomných podaní riešila NBS aj vyše 1 000 telefonických podnetov, ktoré sa do štatistík nezapočítavajú.

Prehľad kľúčových údajov za rok 2024

UkazovateľHodnota
Počet písomných podaní klientov1 602
Podiel opodstatnených podaní25 %
Suma vyplatená klientom na základe podaní307 000 €
Podiel podaní podľa sektora – bankovníctvo40 %
Podiel podaní podľa sektora – poisťovníctvo38 %
Podiel podaní podľa sektora – ostatné (nebanky, DSS…)22 %
Počet telefonických dopytovvyše 1 000
Opodstatnené podania – dlhodobý priemer20–25 %

 

NBS podaniaNBS

NBS vo svojej správe pripomína, že indikátor opodstatnených podaní je pre ňu kľúčový aj z pohľadu dohľadu nad správaním finančných inštitúcií. Vysoký podiel opodstatnených sťažností signalizuje problémy v praxi a slúži ako podnet na zlepšenia. Banka zároveň monitoruje, aké kompenzácie dostanú klienti — suma 307-tisíc eur, ktorú dohliadané subjekty vyplatili klientom vlani, patrí medzi vyššie čísla v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi.

Ako ukazujú dáta, čoraz sofistikovanejšie podvody a slabiny v postupoch poisťovní aj bánk stále zasahujú značnú časť spotrebiteľov. Dobrou správou však je, že štvrtina podaní sa končí v prospech klienta, a tí tak získajú späť aspoň časť neprávom zadržaných peňazí či uplatnených nárokov.

Ivana Sladkovská

Autor článku Ivana Sladkovská

Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Pol milióna eur. NBS potrestala známu banku historickou pokutou

15. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Pol milióna eur. NBS potrestala známu banku historickou pokutou

Prima banka musí zaplatiť 500-tisíc eur za opakované porušovanie zákona o ochrane spotrebiteľa. NBS jej vytkla zavádzajúcu reklamu na sporiace účty, ktorú už predtým zakázala. Ide o... celý článok

Karta či hotovosť? Platba cash je pre Slovákov prežitok, ukázal prieskum

7. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Karta či hotovosť? Platba cash je pre Slovákov prežitok, ukázal prieskum

Slováci síce stále platia hotovosťou, no jej význam rýchlo klesá – prieskum Payments Europe 2025 ukázal, že hotovosť využíva až 93 % spotrebiteľov, no väčšina obchodníkov aj zákazníkov... celý článok

Falošní bankári opäť útočia! Ľudia prichádzajú o tisíce eur - takto vás oklamú

7. 10. 2025 | Miroslav Homola

Falošní bankári opäť útočia! Ľudia prichádzajú o tisíce eur - takto vás oklamú

Slovenská sporiteľňa varuje pred novou vlnou telefonických podvodov, v ktorých sa páchatelia vydávajú za jej pracovníkov. Niektorí zneužívajú aj mená reálnych zamestnancov banky a presviedčajú... celý článok

Kreditná karta vás môže stiahnuť do dlhov: Kedy sa oplatí a kedy ju radšej zrušiť

29. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Kreditná karta vás môže stiahnuť do dlhov: Kedy sa oplatí a kedy ju radšej zrušiť

Podnikateľ a investor Milan Dubec opäť rozvíril diskusiu o finančnej gramotnosti Slovákov. Po tvrdej kritike životného poistenia si tentoraz zobral na mušku kreditné karty. V novom... celý článok

Spôsob, akým posielame peniaze, sa totálne zmení. Omylom je koniec

23. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Spôsob, akým posielame peniaze, sa totálne zmení. Omylom je koniec

Od októbra 2025 budú všetky slovenské banky plošne odosielať aj prijímať SEPA okamžité platby a zároveň spustia službu overenia príjemcu. Klienti tak získajú rýchlejšie, bezpečnejšie... celý článok