Sťažovať sa oplatí: Slovenskí klienti bánk a poisťovní získali vyše 300-tisíc eur

Ivana Sladkovská | rubrika: Článok | 9. 7. 2025
Národná banka Slovenska rieši každoročne stovky sťažností klientov na banky a poisťovne. V roku 2024 sa podania týkali najmä podvodov, nevyplatených poistiek a falošných investícií, pričom klientom sa podarilo získať späť vyše 300-tisíc eur.
Sťažovať sa oplatí: Slovenskí klienti bánk a poisťovní získali vyše 300-tisíc eur

Zdroj: Shutterstock

Reklamovať služby bánk a poisťovní sa oplatí. Slováci vlani získali z úspešných sťažností viac ako 300 000 eur, upozorňuje portál Openiazoch.sk. Najviac sťažností smerovalo na podvody s využitím umelej inteligencie a deepfake videí či na nevyplatené poistné plnenia. Klienti sa najčastejšie obracali na banky a poisťovne, ktoré spolu tvorili takmer 80 % všetkých podaní.

Každý štvrtý klient uspel

Národná banka Slovenska (NBS) sa aj v roku 2024 venovala ochrane klientov finančných inštitúcií, ktorí sa sťažovali na nespravodlivosť zo strany bánk, poisťovní či iných subjektov. Sťažnosti sa opäť rátali v tisícoch a výsledkom bolo aj to, že klientom sa na základe jej zásahov a dohôd vrátilo viac ako 307-tisíc eur.

Ako sa píše vo výročnej správe, NBS prijala vlani 1 602 písomných podaní a tisíce telefonických dopytov. Podiel opodstatnených podaní dosiahol 25 %, čo je horná hranica dlhodobého priemeru. Znamená to, že približne každý štvrtý klient mal pravdu a banky či poisťovne museli chyby napraviť.

Najčastejšie sa ľudia obracali na banku pre podvody – phishingové e-maily a SMS, falošné investičné ponuky cez deepfake videá so známymi tvárami a zneužívanie údajov. V sektore poisťovní dominovali nevyplatené alebo príliš nízke poistné plnenia.

Zaujímavé sú aj podrobnejšie štatistiky: najviac podaní smerovalo do bankového sektora (40 %), tesne nasledovali poisťovne (38 %), potom nebankové spoločnosti, finanční sprostredkovatelia, kapitálový trh a dôchodkové fondy.

Okrem vybavených písomných podaní riešila NBS aj vyše 1 000 telefonických podnetov, ktoré sa do štatistík nezapočítavajú.

Prehľad kľúčových údajov za rok 2024

UkazovateľHodnota
Počet písomných podaní klientov1 602
Podiel opodstatnených podaní25 %
Suma vyplatená klientom na základe podaní307 000 €
Podiel podaní podľa sektora – bankovníctvo40 %
Podiel podaní podľa sektora – poisťovníctvo38 %
Podiel podaní podľa sektora – ostatné (nebanky, DSS…)22 %
Počet telefonických dopytovvyše 1 000
Opodstatnené podania – dlhodobý priemer20–25 %

 

NBS podaniaNBS

NBS vo svojej správe pripomína, že indikátor opodstatnených podaní je pre ňu kľúčový aj z pohľadu dohľadu nad správaním finančných inštitúcií. Vysoký podiel opodstatnených sťažností signalizuje problémy v praxi a slúži ako podnet na zlepšenia. Banka zároveň monitoruje, aké kompenzácie dostanú klienti — suma 307-tisíc eur, ktorú dohliadané subjekty vyplatili klientom vlani, patrí medzi vyššie čísla v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi.

Ako ukazujú dáta, čoraz sofistikovanejšie podvody a slabiny v postupoch poisťovní aj bánk stále zasahujú značnú časť spotrebiteľov. Dobrou správou však je, že štvrtina podaní sa končí v prospech klienta, a tí tak získajú späť aspoň časť neprávom zadržaných peňazí či uplatnených nárokov.

Ivana Sladkovská

Autor článku Ivana Sladkovská

Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Dovolenka sa vám môže predražiť až o 70 eur úplne zbytočne

8. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Dovolenka sa vám môže predražiť až o 70 eur úplne zbytočne

Správnym nastavením platieb v zahraničí môže štvorčlenná rodina počas týždňovej dovolenky ušetriť 50 až 70 eur – stačí vedieť, kedy použiť kartu, hotovosť a ako sa vyhnúť zbytočným... celý článok

Bankové prevody čaká novinka od EÚ, omyly pri posielaní peňazí by sa mali znížiť

18. 6. 2025 | Ivana Sladkovská

Bankové prevody čaká novinka od EÚ, omyly pri posielaní peňazí by sa mali znížiť

Od októbra 2025 vstupujú do platnosti nové pravidlá pre bankové prevody v rámci eurozóny. Vďaka nim banky automaticky overia, či meno alebo názov príjemcu zodpovedá zadanému IBAN-u.... celý článok

Poznáme najlepšie finančné produkty za rok 2024

3. 3. 2025 | Redakcia

Poznáme najlepšie finančné produkty za rok 2024

Portál Finparáda, ktorý sa špecializuje na hodnotenie finančných produktov, vyhlásil 3. ročník súťaže Finparáda - Finančný produkt roka 2024.

Potrebujem nový účet? A čo dvojité zdanenie? Transakčná daň je stále plná nejasností

24. 2. 2025 | Ivana Sladkovská

Potrebujem nový účet? A čo dvojité zdanenie? Transakčná daň je stále plná nejasností

Daň z finančných transakcií, ktorá má nadobudnúť účinnosť v apríli 2025, prináša so sebou množstvo nejasností a otázok. Hoci novela zákona sprísňuje pravidlá a zamedzuje obchádzaniu... celý článok

Na hory bez „kešu“. Slováci chcú na dovolenke platiť kartou, inak odídu

30. 1. 2025 | Redakcia

Na hory bez „kešu“. Slováci chcú na dovolenke platiť kartou, inak odídu

Slovenské hory sa stávajú top destináciou pre zimnú dovolenku, pričom až 80 % Slovákov plánuje stráviť svoju zimnú dovolenku práve tam. Aj keď tradičná lyžovačka stále patrí medzi obľúbené... celý článok