Vyrieši bankový ombudsman všetky podnety?

Lenka Šenkýřová | rubrika: Článok | 18. 11. 2010
Poškodila banka pri poskytovaní svojich služieb a produktov vaše záujmy? Obráťte sa na bankovú ombudsmanku!
Vyrieši bankový ombudsman všetky podnety?

Zdroj: Shutterstock

Ak sa domievate, že banka pri poskytovaní služieb a produktov poškodila vaše záujmy a neuskutočnila nápravu na základe vašej sťažnosti alebo reklamácie, máte právo obrátiť sa so svojím podnetom na bankového ombudsmana, ktorý funguje pod Slovenskou asociáciou bánk od septembra 2007.

Bankový ombudsman sa snaží nájsť riešenie medzi bankou a klientom

Bankový ombudsman je nezávislý orgán zriadený Slovenskou bankovou asociáciou (SBA), ktorého úlohou je monitorovanie a vyhodnocovanie podnetov spotrebiteľov a mimosúdne riešenie sporov medzi bankami a ich klientmi. Služby bankového ombudsmana sú bezplatné. Obrátiť sa na bankového ombudsmana sa môžte však až vtedy, keď ste postúpili svoju sťažnosť  vašej banke a tá do stanovenej lehoty nerozhodla alebo rozhodla vo váš neprospech. Činnosť bankového ombudsmana má charakter odporúčaní. Ombudsman je povinný podnet preskúmať do 3 mesiacov odo dňa doručenia podnetu. V zložitých prípadoch do 6 mesiacov odo dňa jeho doručenia. Ombudsman spory nerozhoduje, ani nenahrádza rozhodovaciu činnosť súdov Slovenskej republiky.

Slovenský ombudsman - ombudsmanka

Bankový ombudsman je volený členmi Prezídia SBA na obdobie 5 rokov. Prvé funkčné obdobie bolo stanovené na 3 roky, počas ktorých úrad bankového ombudsmana viedla Eva Černá. V septembri 2010 bolo rozhodnuté, že tento úrad počas najbližších piatich rokoch bude viesť opäť Eva Černá. Vo tejto funkcii ju jednomyseľne podporilo Prezídium Slovenskej bankovej asociácie.

Podnety pre bankového ombudsmana v roku 2009
PodnetPočet podnetov
Počet prešetrovaných podnetov321
Ukončené podnety251
Podnety s nepreukázaným pochybením banky98
Prípady vyriešené v prospech klienta25
Odmietnuté prípady2
Zastavené prípady25
Iné prípady2
Zdroj: SBA

V roku 2009 bankový ombudsman oficiálne prešetril 321 podnetov, z ktorých bolo do konca decembra ukončených 251 prípadov. Klienti sa v minulom roku podľa SBA najčastejšie sťažovali na postup bánk pri poskytovaní rôznych typov úverov a investičné služby a investičné poradenstvo - pravdepodobne kvôli dopadom finančnej krízy na výnosnosť investičných produktov.

1.jpg
Zdroj: bankovyombudsman.sk

Príklady podnetov týkajúcich sa hypotekárnych a spotrebných úverov:

  • podmienky čerpania a splácania hypotekárnych úverov,
  • postup banky pri účtovaní splátok úveru,
  • zabezpečovanie právnych inštitútov pri hypotekárnych úveroch,
  • podmienenosť vedenia bežného účtu počas trvania úverového vzťahu,
  • správnosť postupu banky pri stanovovaní výšky úrokovej sadzby na hypotekárnom úvere a iné.

Príklady problémov týkajúcich sa kreditných kariet:

  • platby uskutočnené odcudzenou kreditnou kartou,
  • platby uskutočnené prostredníctvom internetu,
  • nevydanie dostatočbého množstva prostriedkov z bankomatu.

Príklady podnetov súvisiacich s bežným účtom:

  • postup banky pri zrušení bežného účtu,
  • nedostatky spojené s platobným stykom, napríklad nepripísanie požadovanej čiastky na účet.

Okrem oficiálne evidovaných podnetov úrad bankového ombudsmana poskytuje konzultácie aj klientom, ktoré nie sú vedené ako oficiálne podnety. V rámci tejto činnosti bankový ombudsman poskytol klientom množstvo telefonických, mailových a osobných konzultácií.

Lenka Šenkýřová

 Ďalšie články autora.

Experti na granty a dotácie

Viac informácii

Získajte neobmedzený prístup do najväčšej databázy grantov a dotácií na Slovensku. Nájdite ten správny grant pre vašu firmu.

Daňové priznanie online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur.

DníHodínMinútSekúnd

Pokiaľ chcete riešiť dane po stare, máme pre vás chytré formuláre.

Najvýhodnejšie bežné účty podľa Peniaze.sk

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Poznáme najlepšie finančné produkty za rok 2023

21. 2. 2024 | Redakcia

Poznáme najlepšie finančné produkty za rok 2023

V spolupráci s portálom Finparáda, ktorý sa špecializuje na hodnotenie finančných produktov, vám prinášame výsledky 2. ročníka súťaže Finparáda - Finančný produkt roka 2023.

Poslali ste peniaze na nesprávny účet, zmizli vám z karty, alebo vás okradli podvodníci? Čo robiť?

21. 12. 2023 | Marek Mittaš

Poslali ste peniaze na nesprávny účet, zmizli vám z karty, alebo vás okradli podvodníci? Čo robiť?

Online služby zjednodušili množstvo procesov, vrátane platieb a nakupovania. Bohužiaľ, kvôli nim vznikli aj mnohé problémy a komplikácie, s ktorými sa môže stretnúť každý z nás. Medzi... celý článok

Nový rebríček bežných účtov. Ktoré banky ponúkajú najlepšiu ponuku?

21. 11. 2023 | Redakcia

Nový rebríček bežných účtov. Ktoré banky ponúkajú najlepšiu ponuku?

Na Finparáde nastala aktualizácia rebríčkov najlepších bežných účtov na trhu. Jednotkou je účet od Tatra banky, druhé miesto patrí účtu Slovenskej sporiteľne a rebríček uzatvára UniCredit... celý článok

Čo ste nevedeli o Centrálnom registri účtov?

3. 11. 2023 | Marek Mittaš

Čo ste nevedeli o Centrálnom registri účtov?

Centrálny register účtov má uchovávať a sprístupňovať dôležité informácie o bankových účtoch, majetkových účtoch a bezpečnostných schránkach. Jeho spustenie bolo naplánované na január... celý článok

Poznáte rozdiel medzi kreditnou a debetnou kartou? Ako ich správne používať a chrániť

5. 10. 2023 | Jan Müller

Poznáte rozdiel medzi kreditnou a debetnou kartou? Ako ich správne používať a chrániť

Pre platobné karty sa u nás vžil termín kreditka. V skutočnosti ale väčšinou ide o kartu debetnú. Aký veľký je v tom rozdiel?