Reklamná revolúcia: Od Gutenbergovej tlače až po billboardy

Vyrobené na Slovensku Redakcia | rubrika: Článok | 16. 8. 2024
História tlače je fascinujúca cesta plná inovácií, ktorá zásadne zmenila šírenie informácií a vedomostí. V Číne sa tlač vyvinula už v druhom storočí n. l., kde boli základnými prvkami tlače – papier, atrament a reliéfne textové plochy. Napriek tomu, že princíp tlače bol známy dlho predtým, v Európe sa tlač rozvinula až v 15. storočí, keď kultúrne a ekonomické podmienky umožnili jej rozvoj a zavedenie do praxe. Prvú tlačiarenskú lisovaciu techniku vytvoril Johann Gutenberg okolo roku 1450, čím položil základy pre modernú tlač.
Reklamná revolúcia: Od Gutenbergovej tlače až po billboardy

Zdroj: Shutterstock

Gutenbergovo dielo bolo následne zdokonalené a tlač sa rozšírila po celej Európe. Revolučná bola aj technológia rotácie, ktorá umožnila tlačiť rýchlejšie a efektívnejšie. Koncept rotácie a použitie valcov zefektívnilo tlačiarenský proces, čím otvorilo cestu pre rôzne formy tlače, vrátane rotogravúry a ofsetovej tlače.

Ofsetová tlač, objavená na začiatku 20. storočia, je proces, kde sa obraz najskôr prenáša z tlačiarskej dosky na gumový valec a až potom na papier. Táto technológia umožnila masovú produkciu tlačených materiálov a stala sa jedným z najbežnejších spôsobov tlače.

V priebehu 19. storočia sa tiež vyvíjali nové metódy pre reprodukciu obrázkov a ilustrácií, vrátane litografie a heliogravúry, ktoré umožnili presnejšiu a detailnejšiu reprodukciu obrázkov.

Dnes, hoci sa tlačiarenský priemysel stretáva s konkurenciou digitálnych a audiovizuálnych médií, tlač naďalej zohráva kľúčovú úlohu v šírení informácií a zachovaní dokumentov. Aj napriek všetkým výzvam a zmenám zostáva tlač neoddeliteľnou súčasťou nášho kultúrneho a vedeckého dedičstva, ktoré sa neustále vyvíja a adaptuje na nové technológie a spôsoby šírenia obsahu.

https://www.shutterstock.com/image-photo/old-vintage-printing-press-letters-140369722 

Zdroj: Shutterstock

 

 

K takémuto obsahu patrí aj reklama a všetky plochy, kde sa dá umiestniť – od plagátov až po polepy áut či veľkoplošnú tlač billboardov a bigboardov.

Aj billboardová reklama zažila od svojho vzniku v 19. storočí dynamický vývoj. Vo svojich počiatkoch bola spojená s cirkusmi a zábavným priemyslom, ale čoskoro sa jej formát štandardizoval a začala sa masovo rozširovať. S príchodom automobilu a výstavbou diaľnic sa billboardy stali neodmysliteľnou súčasťou reklamného priemyslu, pričom ich umiestnenie popri cestách znamenalo zásadný posun v strategickom prístupe v reklame. Neskôr, v 60. rokoch, zákon o skrášlení diaľnic prispôsobil billboardovú reklamu novým reguláciám, ktoré formovali jej budúci vývoj. Vo svetle digitálnej éry billboardy prešli transformáciou do elektronickej podoby, čím sa znížili náklady a zvýšila interaktívnosť a flexibilita reklamných kampaní.

Jednou zo spoločností, ktoré sa zaoberajú tlačou a kreatívou u nás, na Slovensku, je spoločnosť Imagewell. Na trhu pôsobia už viac ako 23 rokov a patria k popredným poskytovateľom veľkoplošnej tlače a vonkajšej reklamy. Kľúčom k ich úspechu je neustále inovovanie a skúsenosti v oblasti grafického dizajnu, ktoré umožňujú klientom efektívne zviditeľňovať svoje značky a produkty. Imagewell sa špecializuje na komplexné reklamné kampane od návrhu po inštaláciu, pričom kladú dôraz na osobný prístup a adaptabilitu na požiadavky svojich zákazníkov, ktorým ponúkajú širokú škálu služieb vrátane tlače na rôzne materiály, outdoorové reklamy a výrobu reklamných médií, čo z nich robí spoľahlivého partnera pre akúkoľvek marketingovú stratégiu.

My sme ich navštívili s naším projektom Vyrobené na Slovensku a nakrútili zaujímavé reportážne video, v ktorom sa dozviete nielen čo-to zo zákulisia samotnej výroby, ale spoločne sa tiež pozrieme na to, ako sa taký veľký billboard dostane na svoje čestné miesto, kde ho môžete obdivovať aj vy.

Ak vás zaujíma viac takýchto videí a chcete vidieť, ako sa vyrábajú kvalitné slovenské výrobky, nezabudnite sa pozrieť aj do našej video sekcie, kde pravidelne pridávame nové zaujímavosti zo sveta lokálnej produkcie.

Vyrobené na Slovensku Redakcia

Autor článku Vyrobené na Slovensku Redakcia

U nás doma, na Slovensku, máme množstvo šikovných ľudí, ktorí svoju prácu robia poctivo a s láskouk tradíciám. Sme preto radi, že aj vďaka projektu Vyrobené na Slovensku môžeme spoločne objavovať lokálne klenoty a poodhaliť... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Bolt spúšťa v Bratislave úplne novú službu

9. 10. 2024 | Ivana Sladkovská

Bolt spúšťa v Bratislave úplne novú službu

Bolt, technologická platforma známa svojimi inovatívnymi riešeniami, rozširuje svoje služby v Bratislave o novinku Bolt Send. Táto služba umožňuje rýchle a jednoduché doručovanie menších... celý článok

Vianočné nákupy už v septembri? Príčinou je trend, ktorý sa šíri Európou

8. 10. 2024 | Ivana Sladkovská

Vianočné nákupy už v septembri? Príčinou je trend, ktorý sa šíri Európou

Európania menia svoje nákupné zvyky. Na dovolenky či vianočné darčeky myslia v naozaj veľkom predstihu. Zmenili sa však aj každodenné nákupné zvyky. Do potravín, do fitka či za krásou... celý článok

Nečakaný výdavok na dieťa: môžete od „ex“ chcieť, aby vám naň prispel nad rámec výživného?

7. 10. 2024 | Barbora Magočová

Nečakaný výdavok na dieťa: môžete od „ex“ chcieť, aby vám naň prispel nad rámec výživného?

Nečakané výdavky na dieťa môžu byť pre rodičov výzvou, najmä ak druhý rodič tvrdí, že by mali byť pokryté z výživného. Aké sú možnosti vymôcť podiel na týchto výdavkoch od druhého rodiča?... celý článok

Ťažké správy pre vodičov: U susedov zdražujú diaľničnú známku

2. 10. 2024 | Redakcia | 2 komentáre

Ťažké správy pre vodičov: U susedov zdražujú diaľničnú známku

Cena diaľničnej známky v Česku sa zvýši. Ministerstvo dopravy ČR uvádza, že hlavným dôvodom zvýšenia cien je zavedenie automatickej valorizácie.

Potrebujete na väčšie výdavky súhlas manžela? V týchto prípadoch áno

27. 9. 2024 | Barbora Magočová

Potrebujete na väčšie výdavky súhlas manžela? V týchto prípadoch áno

Bezpodielové spoluvlastníctvo manželov (BSM) je často vnímané ako záruka rovnosti v manželskom majetku, no nedávne rozhodnutie Najvyššieho súdu ukazuje, že pravidlá nie sú také jednoznačné.... celý článok