Reklamná revolúcia: Od Gutenbergovej tlače až po billboardy

Vyrobené na Slovensku Redakcia | rubrika: Článok | 16. 8. 2024
História tlače je fascinujúca cesta plná inovácií, ktorá zásadne zmenila šírenie informácií a vedomostí. V Číne sa tlač vyvinula už v druhom storočí n. l., kde boli základnými prvkami tlače – papier, atrament a reliéfne textové plochy. Napriek tomu, že princíp tlače bol známy dlho predtým, v Európe sa tlač rozvinula až v 15. storočí, keď kultúrne a ekonomické podmienky umožnili jej rozvoj a zavedenie do praxe. Prvú tlačiarenskú lisovaciu techniku vytvoril Johann Gutenberg okolo roku 1450, čím položil základy pre modernú tlač.
Reklamná revolúcia: Od Gutenbergovej tlače až po billboardy

Zdroj: Shutterstock

Gutenbergovo dielo bolo následne zdokonalené a tlač sa rozšírila po celej Európe. Revolučná bola aj technológia rotácie, ktorá umožnila tlačiť rýchlejšie a efektívnejšie. Koncept rotácie a použitie valcov zefektívnilo tlačiarenský proces, čím otvorilo cestu pre rôzne formy tlače, vrátane rotogravúry a ofsetovej tlače.

Ofsetová tlač, objavená na začiatku 20. storočia, je proces, kde sa obraz najskôr prenáša z tlačiarskej dosky na gumový valec a až potom na papier. Táto technológia umožnila masovú produkciu tlačených materiálov a stala sa jedným z najbežnejších spôsobov tlače.

V priebehu 19. storočia sa tiež vyvíjali nové metódy pre reprodukciu obrázkov a ilustrácií, vrátane litografie a heliogravúry, ktoré umožnili presnejšiu a detailnejšiu reprodukciu obrázkov.

Dnes, hoci sa tlačiarenský priemysel stretáva s konkurenciou digitálnych a audiovizuálnych médií, tlač naďalej zohráva kľúčovú úlohu v šírení informácií a zachovaní dokumentov. Aj napriek všetkým výzvam a zmenám zostáva tlač neoddeliteľnou súčasťou nášho kultúrneho a vedeckého dedičstva, ktoré sa neustále vyvíja a adaptuje na nové technológie a spôsoby šírenia obsahu.

https://www.shutterstock.com/image-photo/old-vintage-printing-press-letters-140369722 

Zdroj: Shutterstock

 

 

K takémuto obsahu patrí aj reklama a všetky plochy, kde sa dá umiestniť – od plagátov až po polepy áut či veľkoplošnú tlač billboardov a bigboardov.

Aj billboardová reklama zažila od svojho vzniku v 19. storočí dynamický vývoj. Vo svojich počiatkoch bola spojená s cirkusmi a zábavným priemyslom, ale čoskoro sa jej formát štandardizoval a začala sa masovo rozširovať. S príchodom automobilu a výstavbou diaľnic sa billboardy stali neodmysliteľnou súčasťou reklamného priemyslu, pričom ich umiestnenie popri cestách znamenalo zásadný posun v strategickom prístupe v reklame. Neskôr, v 60. rokoch, zákon o skrášlení diaľnic prispôsobil billboardovú reklamu novým reguláciám, ktoré formovali jej budúci vývoj. Vo svetle digitálnej éry billboardy prešli transformáciou do elektronickej podoby, čím sa znížili náklady a zvýšila interaktívnosť a flexibilita reklamných kampaní.

Jednou zo spoločností, ktoré sa zaoberajú tlačou a kreatívou u nás, na Slovensku, je spoločnosť Imagewell. Na trhu pôsobia už viac ako 23 rokov a patria k popredným poskytovateľom veľkoplošnej tlače a vonkajšej reklamy. Kľúčom k ich úspechu je neustále inovovanie a skúsenosti v oblasti grafického dizajnu, ktoré umožňujú klientom efektívne zviditeľňovať svoje značky a produkty. Imagewell sa špecializuje na komplexné reklamné kampane od návrhu po inštaláciu, pričom kladú dôraz na osobný prístup a adaptabilitu na požiadavky svojich zákazníkov, ktorým ponúkajú širokú škálu služieb vrátane tlače na rôzne materiály, outdoorové reklamy a výrobu reklamných médií, čo z nich robí spoľahlivého partnera pre akúkoľvek marketingovú stratégiu.

My sme ich navštívili s naším projektom Vyrobené na Slovensku a nakrútili zaujímavé reportážne video, v ktorom sa dozviete nielen čo-to zo zákulisia samotnej výroby, ale spoločne sa tiež pozrieme na to, ako sa taký veľký billboard dostane na svoje čestné miesto, kde ho môžete obdivovať aj vy.

Ak vás zaujíma viac takýchto videí a chcete vidieť, ako sa vyrábajú kvalitné slovenské výrobky, nezabudnite sa pozrieť aj do našej video sekcie, kde pravidelne pridávame nové zaujímavosti zo sveta lokálnej produkcie.

Vyrobené na Slovensku Redakcia

Autor článku Vyrobené na Slovensku Redakcia

U nás doma, na Slovensku, máme množstvo šikovných ľudí, ktorí svoju prácu robia poctivo a s láskouk tradíciám. Sme preto radi, že aj vďaka projektu Vyrobené na Slovensku môžeme spoločne objavovať lokálne klenoty a poodhaliť... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Držitelia kariet Mastercard prídu o bezplatné vstupy do letiskových salónikov

10. 12. 2025 | Miroslav Homola

Držitelia kariet Mastercard prídu o bezplatné vstupy do letiskových salónikov

Majitelia kreditných kariet Mastercard, ktorí roky využívali bezplatný vstup do letiskových salónikov v Bratislave, Prahe či vo Viedni, sa musia pripraviť na zmenu. Kartová spoločnosť... celý článok

Ceny sladkých surovín lámu rekordy. Pečenie koláčikov bude stáť viac ako vlani

9. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Ceny sladkých surovín lámu rekordy. Pečenie koláčikov bude stáť viac ako vlani

Ceny vianočného pečenia na Slovensku v roku 2025 opäť stúpli. Podľa analýzy XTB si domácnosti za základné suroviny priplatia v priemere o 4,85 % viac ako vlani. Najväčší cenový skok... celý článok

Google vo veľkom maže Gmail účty. Ako neprísť o svoje dáta?

8. 12. 2025 | Miroslav Homola

Google vo veľkom maže Gmail účty. Ako neprísť o svoje dáta?

Google spustil rozsiahlu čistku neaktívnych Gmail účtov, ktorá môže viesť k nenávratnej strate e-mailov, dokumentov, fotografií aj ďalších služieb. Používatelia majú poslednú šancu... celý článok

Amazon znižuje poplatky. Reaguje tak na lacnú konkurenciu

5. 12. 2025 | Miroslav Homola

Amazon znižuje poplatky. Reaguje tak na lacnú konkurenciu

Internetový obchod Amazon oznámil výrazné zníženie poplatkov pre európskych predajcov. Ide o jeden z najväčších škrtov v jeho histórii a prichádza v čase, keď platforma čelí silnej... celý článok

Mikuláš 2025: Viac čokolády, vyššia cena, no aj šanca ušetriť

5. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Mikuláš 2025: Viac čokolády, vyššia cena, no aj šanca ušetriť

Ceny mikulášskych balíčkov v roku 2025 stúpli takmer o 10 %, najmä kvôli drahej čokoláde a ovociu. Analytik Tomáš Boháček zo 365.bank vysvetľuje, prečo sú čokoládové tyčinky, kiwi či... celý článok