Všeobecná zdravotná poisťovňa odštartovala proces doručovania výsledkov ročného zúčtovania zdravotného poistenia za rok 2024, pričom ako prví si ho v najbližších dňoch nájdu vo svojich elektronických schránkach fyzické osoby – konkrétne ide o prvých 90 000 poistencov z celkového počtu takmer 500 000, ktorým poisťovňa podľa zákona musí ročné zúčtovanie vykonať.
Klienti, ktorí majú aktivované elektronické doručovanie cez Ústredný portál verejnej správy, dostanú dokumenty prioritne práve touto cestou, čo má urýchliť celý proces a zjednodušiť komunikáciu s poisťovňou. Pozor, zásielku nestačí prevziať, ale treba na ňu aj reagovať. Ako upozorňuje Pravda, v prípade ignorácie nedoplatku vám hrozí pokuta.
Reagovať treba do 15 dní
Zasielané výsledky obsahujú kompletný výpočet ročného zúčtovania vrátane všetkých dôležitých údajov, pričom poistenci aj platitelia poistného majú po jeho doručení 15-dňovú lehotu na to, aby podali prípadné námietky v prípade nedoplatku alebo nesúhlasné stanovisko v prípade preplatku, pričom po uplynutí tejto lehoty začína plynúť 45 dní, počas ktorých je potrebné nedoplatok uhradiť a zdravotná poisťovňa v tejto lehote zároveň vracia preplatky, ak existujú, a to po zúčtovaní vzájomných pohľadávok a záväzkov.
Na podanie námietky je možné využiť niekoľko možností – buď cez formulár dostupný na Ústrednom portáli verejnej správy, ako odpoveď na doručenú správu od poisťovne, alebo cez funkciu Všeobecnej agendy, pričom všetky tieto úkony možno pohodlne vybaviť aj prostredníctvom ePobočky, ktorá poskytuje prehľad o samotnom výpočte, ale aj možnosť podania stanoviska.
Zaujímavým riešením je aj dostupnosť informácií pre poistencov, ktorých výsledok zúčtovania bude riešený cez ich posledného zamestnávateľa – v takom prípade si môžu detailný výpočet pozrieť priamo v ePobočke, ktorá je pre používateľov dostupná nepretržite a poskytuje prehľadné informácie vrátane všetkých historických údajov.
Ako zaplatiť nedoplatok
V prípade, že výsledok zúčtovania vyústi do povinnosti doplatiť poistné, je platba veľmi jednoduchá – poistenci môžu využiť QR kód, ktorý sa nachádza priamo v doručenom dokumente aj v ePobočke, pričom túto možnosť dopĺňa aj mobilná aplikácia Všeobecnej zdravotnej poisťovne, v ktorej sa dá nedoplatok uhradiť rýchlo a bezpečne, a dokonca aj nastaviť opakované platby, čo ocenia najmä tí, ktorí chcú mať svoje platby automatizované a pod kontrolou.
Aplikácia zároveň poskytuje informáciu o preplatkoch, čo uľahčuje sledovanie finančných tokov medzi poistencom a poisťovňou, a v prípade samostatne zárobkovo činných osôb je cez ePobočku dostupný aj výpočet preddavkov na poistné na celý budúci rok, teda od 1. januára do 31. decembra 2026
Ak si poistenec alebo platiteľ poistného nie je istý, či mu bolo ročné zúčtovanie vykonané alebo či vôbec spĺňa podmienky na jeho vykonanie, môže si to jednoducho overiť na webovej stránke poisťovne, konkrétne cez portál www.epobocka.com, kde je v časti „Služby pre neprihlásených“ k dispozícii nástroj, ktorý prezradí, či bolo zúčtovanie vykonané, aký je jeho výsledok a či suma vychádza pod alebo nad hranicu 5 eur.
Ivana Sladkovská
Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.