Tohtoročné Vianoce v Európe majú celkom inú atmosféru, sú menej o luxuse, viac o zážitkoch a osobnom dotyku. Spotrebitelia naprieč kontinentom sa totiž čoraz častejšie rozhodujú pre darčeky, ktoré majú hlbší význam, aj keď nestoja veľa. A hoci by sa mohlo zdať, že to znamená menšie výdavky, opak je pravdou – predvianočné nakupovanie sa rozbieha naplno a výdavky rastú.
Podľa najnovšej správy Inštitútu pre ekonomiku spoločnosti Mastercard sa očakáva, že v Európe stúpnu sviatočné výdavky o 3,1 percenta v porovnaní s minulým rokom. Za najväčšími skokmi budú stáť najmä krajiny strednej a východnej Európy spolu so Španielskom. Maďarsko má napríklad zaznamenať nárast až 5,2 %, Poľsko 5 %, Španielsko 4,8 % a Česká republika 4,6 %.
Luxus, ale ten lacnejší
Trend, ktorý sa tento rok zreteľne ukazuje, je návrat k „dostupnému luxusu“. Ľudia dávajú prednosť darčekom, ktoré potešia, no zároveň nezruinujú rozpočet: kozmetika, štýlové oblečenie, drobnosti pre radosť. Drahá elektronika či nový nábytok tentoraz zostávajú bokom. Na výslní sú zážitky, teda obálky so vstupenkami, poukazy na nezabudnuteľné chvíle alebo výlety. Vianoce sa skrátka opäť stávajú o vzťahoch, nie o veciach.
Ako to vystihla Natalia Lechmanova, hlavná ekonómka spoločnosti Mastercard pre Európu: „Aj keď sa očakáva skôr mierny rast celkových maloobchodných tržieb, pozorujeme silný dopyt po dostupnom luxuse, drobnejších nákupoch a zážitkoch z ciest. Záujem o prémiové potraviny a tradičné sezónne lákadlá či pobyty vo vzdialených destináciách ukazuje, že vzorce utrácania odrážajú starostlivo vyváženú kombináciu rozvážnosti a pôžitku“.
Od luxusných butikov po sekáče
Luxus si však svoju pozíciu stále drží, najmä v západnej Európe, kde vo Francúzsku, Nemecku či Británii rastie podiel online predaja týchto tovarov. Naopak, v našich končinách ľudia stále radšej zájdu osobne do kamennej predajne.
Mladé generácie Z a Alfa tiež čoraz viac udávajú tón. Second-hand móda sa stáva nie len módnym vyjadrením, ale aj udržateľnou voľbou s príchuťou originality. Najmä v Španielsku zažíva second-hand skutočný boom. Mladí si tu zamilovali lov na jedinečné kúsky, ktoré zároveň šetria planétu aj peňaženku.
V predvianočnom období neodmysliteľne rastie aj chuť na dobroty. Francúzi investujú najviac do pečiva, Poliaci zas do sladkostí. Taliani si za sviatočný nákup potravín priplatia najviac, v priemere 39 eur na jeden nákup, tesne za nimi sú Briti a Nemci. Výrazne viac než počas bežného roka míňajú aj Česi a Briti, ktorí si v obchodoch priplatia v priemere o 73, resp. 69 % viac.
Zaujímavým trendom je aj túžba uniknúť zime. Európania objavujú exotické destinácie a plánujú sviatky pod palmami. Kým minulý rok dominovala len jedna mimoeurópska destinácia, tento rok ich je hneď šesť. Favoritmi sú Thajsko a Egypt, no v rebríčku sa drží aj Tokio, ktoré si obľúbili už počas leta.
Vianoce 2025 tak budú síce o niečo drahšie, no zároveň srdečnejšie, udržateľnejšie a plné zážitkov. Vyzerá to tak, že Európania našli spôsob, ako si sviatky užiť naplno bez potreby míňať na pozlátko – s dôrazom na hodnoty, ktoré sa nedajú kúpiť, ale ktoré robia Vianoce Vianocami.
Ivana Sladkovská
Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.