Reklamácia na dovolenke: Ako si vymôcť lepšiu izbu alebo zľavu z ceny?

Miroslav Homola | rubrika: Článok | 21. 8. 2025
Mnohí dovolenkári si pri výbere zájazdu dávajú záležať na konkrétnych službách či detailoch. Realita však niekedy býva iná. Spotrebiteľská organizácia dTest upozorňuje, že cestujúci majú právo na reklamáciu, ak bola v zmluve s cestovnou kanceláriou dohodnutá konkrétna služba a nakoniec ju nedostali.
Reklamácia na dovolenke: Ako si vymôcť lepšiu izbu alebo zľavu z ceny?

Zdroj: Shutterstock

Výber hotela je pre mnohých dovolenkárov kľúčový. Ak sa ale po príchode na miesto ukáže, že napríklad sľubovaný výhľad na more je len čiastočný a viditeľný iba pri poriadnom náklone z balkóna, cestujúci sa ocitajú v nepríjemnej situácii. Delegáti cestovných kancelárií často argumentujú tým, že pri správnom uhle je možné more predsa len zahliadnuť. Podľa dTestu však takéto vysvetlenie nestačí a zákazník má nárok na reklamáciu.

Zmluva a obchodné podmienky ako ochrana

Kľúčové je, či bol výhľad na more súčasťou zmluvy o zájazde. Ak je priamo uvedený v dohodnutých podmienkach, nevyhovujúca realita sa považuje za nedostatok zájazdu. Zákon o zájazdoch aj zákon na ochranu spotrebiteľa stanovujú, že služby musia byť poskytnuté v súlade so zmluvou a očakávaniami vyplývajúcimi z ponuky cestovnej kancelárie.

Spoločnosť dTest odporúča, aby si spotrebitelia všetky podstatné požiadavky dali zapísať priamo do zmluvy. Okrem výhľadu z izby to môže byť typ stravovania, vybavenie hotela či ďalšie služby. Slovné prísľuby delegátov či agentov totiž nemusia mať žiadnu váhu.

Súčasťou každej zmluvy sú aj obchodné podmienky cestovnej kancelárie. V nich bývajú podrobne opísané pravidlá, napríklad výška storno poplatkov alebo možnosti výpovede zmluvy. Ak dôjde k rozporu medzi ponukou a realitou, práve tieto dokumenty sa stávajú kľúčovými pri uplatňovaní nárokov.

Spotrebiteľ môže zvýšiť svoje šance na úspech pri reklamácii tým, že sa bude odvolávať na konkrétne formulácie zo zmluvy. Ak cestovná kancelária tvrdí, že more je viditeľné aspoň z určitého uhla, no v zmluve bol uvedený priamy výhľad, reklamácia má vysokú šancu na úspech.

Ako postupovať pri problémoch na dovolenke

Ak sa dovolenkári stretnú s nedostatkom, je dôležité okamžite kontaktovať cestovnú kanceláriu – či už prostredníctvom delegáta, alebo priamo cez kontakty uvedené v zmluve. Fotografie a videá môžu slúžiť ako dôkazový materiál.

Cestovná kancelária má povinnosť bezodkladne sa reklamáciou zaoberať a zabezpečiť náhradné riešenie v porovnateľnej kvalite. Ak klient súhlasí s náhradou nižšej úrovne, má nárok na finančnú kompenzáciu. Ak mu cestovná kancelária poskytne lepšie ubytovanie alebo službu, než bolo dohodnuté, zákazník nič nedopláca.

Ak sa problém neodstráni v primeranom čase, spotrebiteľ má právo situáciu riešiť sám a náhradné služby si zabezpečiť na vlastné náklady. Následne ich môže od cestovnej kancelárie požadovať preplatiť. Pokiaľ nie je možné nedostatok napraviť, napríklad ak hotelový bazén zostane nefunkčný počas celej dovolenky, má klient nárok na primeranú zľavu z ceny zájazdu.

Kedy je možné zájazd ukončiť

Niektoré nedostatky môžu byť natoľko závažné, že pokračovanie v zájazde už nedáva zmysel. Ak je ubytovanie úplne nedostupné alebo sa výrazne líši od dohodnutého štandardu, spotrebiteľ má právo odmietnuť pokračovanie v zájazde a žiadať zabezpečenie návratu domov.

Rovnako môže odmietnuť aj náhradné ubytovanie nižšej kvality, ak k nemu cestovná kancelária neposkytne primeranú zľavu. Pri určovaní výšky zľavy môže pomôcť takzvaná Frankfurtská tabuľka zliav, ktorá sa často používa pri sporoch v oblasti cestovného ruchu.

Podľa riaditeľky dTestu Eduardy Hekšovej je dôležité, aby cestujúci vedeli o svojich právach a nebáli sa ich uplatniť. Spotrebiteľská organizácia zdôrazňuje, že len konkrétne podmienky v zmluve a aktívny prístup cestujúcich dokážu ochrániť ich záujmy počas dovolenky.

Kalendár

Blíži sa Svetový deň rastlinného mlieka

Svetový deň rastlinného mlieka sa každoročne oslavuje 22. augusta. Cieľom tohto dňa je šíriť osvetu o zdravých a eticky udržateľných alternatívach živočíšneho mlieka.Rastlinné mlieko je nápoj vyrobený... Viac

Preskúmajte ďalšie dni v našom kalendári

Miroslav Homola

Autor článku Miroslav Homola

Miroslav Homola písal pre denník Peniaze.sk od roku 2017 do 2019. Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Kde v EÚ vám netreba hotovosť? Pozrite si tabuľku, dominujú dve krajiny

15. 8. 2025 | Miroslav Homola

Kde v EÚ vám netreba hotovosť? Pozrite si tabuľku, dominujú dve krajiny

Kde v Európe nepotrebujete hotovosť? Stredomorské krajiny ako Grécko a Španielsko vedú v hustote platobných terminálov, čo je dôsledok ich orientácie na turizmus. Na druhej strane,... celý článok

Obľúbená slovenská sladkosť sa zrejme falšuje: Výrobca reaguje

4. 8. 2025 | Ivana Sladkovská

Obľúbená slovenská sladkosť sa zrejme falšuje: Výrobca reaguje

Populárna sladkosť Mila, ktorú mnohí Slováci milujú, možno čelí problému falšovania. Na sociálnych sieťach sa objavilo video, ktoré porovnáva dva keksíky Mila, pričom poukazuje na viditeľné... celý článok

Zákazníci neprevzali tovar z e-shopu. Podľa súdov musia platiť, hoci mohli odstúpiť

23. 7. 2025 | Barbora Magočová

Zákazníci neprevzali tovar z e-shopu. Podľa súdov musia platiť, hoci mohli odstúpiť

Vrátenie tovaru kúpeného cez internet bez udania dôvodu má svoje špecifiká – spotrebiteľ musí dať predovšetkým riadne najavo, že chce od zmluvy odstúpiť. Ak tak neurobí a skrátka len... celý článok

Podvodníci ponúkajú Slovákom falošné lieky. Môže v nich byť cement, farba či jed na potkany

11. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Podvodníci ponúkajú Slovákom falošné lieky. Môže v nich byť cement, farba či jed na potkany

Štátny ústav pre kontrolu liečiv varuje pred nebezpečným podvodom, ktorý zasahuje aj Slovensko – falošné lieky. Tieto produkty, často zamaskované ako lifestylové lieky na chudnutie... celý článok

Ceny v Európe sa líšia aj štvornásobne: ktorá krajina je najdrahšia a najlacnejšia

9. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Ceny v Európe sa líšia aj štvornásobne: ktorá krajina je najdrahšia a najlacnejšia

Koľko stojí život v Európe? Zistite, ktoré krajiny patria medzi najdrahšie a ktoré naopak medzi najlacnejšie. Pozrite si porovnanie cien tovarov a služieb v 36 európskych štátoch podľa... celý článok