Reklamácia na dovolenke: Ako si vymôcť lepšiu izbu alebo zľavu z ceny?

Miroslav Homola | rubrika: Článok | 21. 8. 2025
Mnohí dovolenkári si pri výbere zájazdu dávajú záležať na konkrétnych službách či detailoch. Realita však niekedy býva iná. Spotrebiteľská organizácia dTest upozorňuje, že cestujúci majú právo na reklamáciu, ak bola v zmluve s cestovnou kanceláriou dohodnutá konkrétna služba a nakoniec ju nedostali.
Reklamácia na dovolenke: Ako si vymôcť lepšiu izbu alebo zľavu z ceny?

Zdroj: Shutterstock

Výber hotela je pre mnohých dovolenkárov kľúčový. Ak sa ale po príchode na miesto ukáže, že napríklad sľubovaný výhľad na more je len čiastočný a viditeľný iba pri poriadnom náklone z balkóna, cestujúci sa ocitajú v nepríjemnej situácii. Delegáti cestovných kancelárií často argumentujú tým, že pri správnom uhle je možné more predsa len zahliadnuť. Podľa dTestu však takéto vysvetlenie nestačí a zákazník má nárok na reklamáciu.

Zmluva a obchodné podmienky ako ochrana

Kľúčové je, či bol výhľad na more súčasťou zmluvy o zájazde. Ak je priamo uvedený v dohodnutých podmienkach, nevyhovujúca realita sa považuje za nedostatok zájazdu. Zákon o zájazdoch aj zákon na ochranu spotrebiteľa stanovujú, že služby musia byť poskytnuté v súlade so zmluvou a očakávaniami vyplývajúcimi z ponuky cestovnej kancelárie.

Spoločnosť dTest odporúča, aby si spotrebitelia všetky podstatné požiadavky dali zapísať priamo do zmluvy. Okrem výhľadu z izby to môže byť typ stravovania, vybavenie hotela či ďalšie služby. Slovné prísľuby delegátov či agentov totiž nemusia mať žiadnu váhu.

Súčasťou každej zmluvy sú aj obchodné podmienky cestovnej kancelárie. V nich bývajú podrobne opísané pravidlá, napríklad výška storno poplatkov alebo možnosti výpovede zmluvy. Ak dôjde k rozporu medzi ponukou a realitou, práve tieto dokumenty sa stávajú kľúčovými pri uplatňovaní nárokov.

Spotrebiteľ môže zvýšiť svoje šance na úspech pri reklamácii tým, že sa bude odvolávať na konkrétne formulácie zo zmluvy. Ak cestovná kancelária tvrdí, že more je viditeľné aspoň z určitého uhla, no v zmluve bol uvedený priamy výhľad, reklamácia má vysokú šancu na úspech.

Ako postupovať pri problémoch na dovolenke

Ak sa dovolenkári stretnú s nedostatkom, je dôležité okamžite kontaktovať cestovnú kanceláriu – či už prostredníctvom delegáta, alebo priamo cez kontakty uvedené v zmluve. Fotografie a videá môžu slúžiť ako dôkazový materiál.

Cestovná kancelária má povinnosť bezodkladne sa reklamáciou zaoberať a zabezpečiť náhradné riešenie v porovnateľnej kvalite. Ak klient súhlasí s náhradou nižšej úrovne, má nárok na finančnú kompenzáciu. Ak mu cestovná kancelária poskytne lepšie ubytovanie alebo službu, než bolo dohodnuté, zákazník nič nedopláca.

Ak sa problém neodstráni v primeranom čase, spotrebiteľ má právo situáciu riešiť sám a náhradné služby si zabezpečiť na vlastné náklady. Následne ich môže od cestovnej kancelárie požadovať preplatiť. Pokiaľ nie je možné nedostatok napraviť, napríklad ak hotelový bazén zostane nefunkčný počas celej dovolenky, má klient nárok na primeranú zľavu z ceny zájazdu.

Kedy je možné zájazd ukončiť

Niektoré nedostatky môžu byť natoľko závažné, že pokračovanie v zájazde už nedáva zmysel. Ak je ubytovanie úplne nedostupné alebo sa výrazne líši od dohodnutého štandardu, spotrebiteľ má právo odmietnuť pokračovanie v zájazde a žiadať zabezpečenie návratu domov.

Rovnako môže odmietnuť aj náhradné ubytovanie nižšej kvality, ak k nemu cestovná kancelária neposkytne primeranú zľavu. Pri určovaní výšky zľavy môže pomôcť takzvaná Frankfurtská tabuľka zliav, ktorá sa často používa pri sporoch v oblasti cestovného ruchu.

Podľa riaditeľky dTestu Eduardy Hekšovej je dôležité, aby cestujúci vedeli o svojich právach a nebáli sa ich uplatniť. Spotrebiteľská organizácia zdôrazňuje, že len konkrétne podmienky v zmluve a aktívny prístup cestujúcich dokážu ochrániť ich záujmy počas dovolenky.

Kalendár

Dnes je Svetový deň televízie

Svetový deň televízie je sviatok, ktorý si svet každoročne pripomína 21. novembra. Tento deň vyhlásilo v roku 1996 Valné zhromaždenie Organizácie Spojených národov (OSN) ako uznanie významu televízie pri... Viac

Preskúmajte ďalšie dni v našom kalendári

Miroslav Homola

Autor článku Miroslav Homola

Redaktor Peniaze.sk, venuje sa dôchodkom, sociálnym dávkam a rodinným financiám. Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Čokoláda bude pred sviatkami drahá napriek lacnému kakau. Kedy sa dočkáme zlacnenia?

18. 11. 2025 | Ivana Sladkovská

Čokoláda bude pred sviatkami drahá napriek lacnému kakau. Kedy sa dočkáme zlacnenia?

Ceny kakaa na svetových trhoch výrazne klesli, no milovníci čokolády sa pred Vianocami úspor nedočkajú. Výrobcovia nakupujú suroviny vopred a vysoké náklady na energie, balenie či logistiku... celý článok

Black Friday na Slovensku: Časť ho ignoruje, ostatní plánujú šetriť a plánovať každý cent

14. 11. 2025 | Ivana Sladkovská

Black Friday na Slovensku: Časť ho ignoruje, ostatní plánujú šetriť a plánovať každý cent

Slováci vstupujú do nákupnej sezóny s väčšou opatrnosťou než kedykoľvek predtým. Podľa prieskumu Revolutu až pätina ľudí priznáva, že ich rozhodovanie pri nákupoch ovplyvňuje umelá... celý článok

Zásnubné prstene či Nintendo: Google ukázal, po akých darčekoch ľudia túžia

12. 11. 2025 | Pavla Adamcová

Zásnubné prstene či Nintendo: Google ukázal, po akých darčekoch ľudia túžia

Google, technologický gigant, nedávno odhalil svoj očakávaný zoznam Google Holiday 100, ktorý prináša prehľad 100 položiek s najväčším nárastom záujmu o vyhľadávanie v USA od mája do... celý článok

Dve nové ukrutné dane z Bruselu: Spotrebiče a zlozvyk Slovákov poriadne zdražejú

12. 11. 2025 | Ivana Sladkovská

Dve nové ukrutné dane z Bruselu: Spotrebiče a zlozvyk Slovákov poriadne zdražejú

Brusel plánuje zásadné zmeny, ktoré výrazne zasiahnu peňaženky Európanov – pripravuje nové dane na elektroodpad a výrazné zvýšenie spotrebných daní na tabakové výrobky. Spotrebitelia... celý článok

Black Friday sa blíži. Bezpečnostný úrad však varuje pred podvodnými stránkami

12. 11. 2025 | Miroslav Homola

Black Friday sa blíži. Bezpečnostný úrad však varuje pred podvodnými stránkami

Tradičný nákupný sviatok Black Friday sa tento rok uskutoční 28. novembra. Obchodníci lákajú na výhodné zľavy, no odborníci upozorňujú, že mnohé akcie sú len marketingovým trikom. Národný... celý článok