Influenceri majú povinnosti aj voči spotrebiteľom. Za čo ich možno postihovať?

Barbora Magočová | rubrika: Článok | 24. 3. 2025
Ak ste na sociálnych sieťach, influencerom sa prakticky nevyhnete. Algoritmus vám spravidla ukáže hlavne tých, ktorí sa prezentujú presne podľa vášho gusta. Vďaka tomu sa s nimi ľahšie stotožníte – a tým pádom nimi zverejňovaný obsah nepodrobujete takému kritickému náhľadu ako bežné reklamy. Ľahko sa tak môže stať, že si na ich odporúčanie zbytočne kúpite predražený produkt, ktorý vám prinajhoršom môže ešte aj uškodiť.
Influenceri majú povinnosti aj voči spotrebiteľom. Za čo ich možno postihovať?

Zdroj: Shutterstock

Nechali ste sa už niekedy „influencnúť“ k nákupu? Propagácia zo strany influencerov môže byť veľmi sugestívna a občas útočí aj na naše najcitlivejšie miesta. Kto by si už napríklad nechcel pomôcť od zdravotných problémov alebo sa im jednoducho vyhnúť? Skutočnosť, že ľudí možno hravo zmanipulovať a následne na tom dobre zarobiť, dobre ilustruje príbeh Austrálčanky Belle Gibsonovej.

Táto influencerka si celé svoje výnosné podnikanie založila na tvrdení, že si dokázala pomocou stravy a alternatívnej medicíny svojpomocne vyliečiť rakovinu v terminálnom štádiu. Pravda však bola taká, že nikdy žiadnou závažnou chorobou netrpela a všetko len predstierala. Seriál o nej s názvom Apple Cider Vinegar (Jablčný ocot) je momentálne hitom Netflixu. Za čo sú influenceri zodpovední podľa slovenského práva?

Len málo influencerov priznáva, za ktoré odporúčania dostali zaplatené 

Aj influenceri musia v súvislosti s propagáciou najrôznejších výrobkov či služieb dodržiavať pomerne prísne pravidlá. Výsledky jednej z posledných kontrolných akcií realizovanej Európskou komisiou v spolupráci s vnútroštátnymi orgánmi na ochranu spotrebiteľa sú však pomerne alarmujúce. Z kontrolnej vzorky cca 600 influencerov bolo zistené, že až 97 % z nich publikovalo komerčný obsah, ale len jeden z piatich svojich sledovateľov výslovne upozornil, že ide o reklamu. 

Z tlačovej správy Európskej komisie zverejnenej ešte v minulom roku ďalej vyplynulo, že influenceri majú problém aj s plnením povinností voči príslušným úradom. Len 36 % sledovaných komerčne aktívnych influencerov sa riadne registrovalo ako podnikatelia a až 30 % z nich na svojich účtoch nezverejnilo svoje identifikačné údaje, ktoré by umožnili ich kontrolu v príslušných verejných evidenciách. 

Necelá polovica (38 %) influencerov neoznačila zverejnený komerčný obsah predpísaným štítkom, z ktorého jednoznačne vyplýva, že im za zverejnený obsah niekto platí („platené partnerstvo“). Namiesto toho boli použité iné menej jednoznačné formulácie („spolupráca“, „partnerstvo“ či „vďaka partnerskej značke“).

Až 40 % kontrolovaných influencerov propagovalo aj nimi predávané produkty či poskytované služby a 60 % z nich v tejto súvislosti nezverejnilo informáciu, že ide o reklamu.

Výsledky kontroly teda v zásade potvrdili, že zatiaľ čo u bežných obchodníkov bez ťažkostí rozoznáme, že sa nám niečo pokúšajú niečo predať, influenceri sa často pohybujú na hrane zákona a môžu v nás tým pádom oveľa nenápadnejšie, ale o to manipulatívnejšie vytvárať určité povedomie o kvalite značky či jednotlivých produktov. Ak si riadne nesplnia svoju povinnosť označiť príspevok ako platenú reklamnú spoluprácu, môže si bežný človek ich počínanie ľahko zameniť s pozitívnou recenziou či nezištným odporúčaním dobrého produktu.

Aj influenceri musia dodržať hranice povolenej reklamy 

Propagácia výrobku či služby influencerom musí spĺňať všetky požiadavky, ktoré sa vzťahujú aj na bežnú reklamu. Propagačné príspevky či videá by teda napríklad nemali prezentovať potraviny a výživové doplnky tak, akoby mali účinky liekov alebo zneužívať dôveru maloletých osôb.

Influenceri by sa ďalej mali vyvarovať nekalých obchodných praktík definovaných zákonom o ochrane spotrebiteľa, a to obzvlášť vtedy, ak nimi prezentované výrobky zároveň aj predávajú.

Vo všeobecnosti sa za nekalú obchodnú praktiku považuje konanie, ktoré môže podstatne narušiť ekonomické správanie ich priemerného sledovateľa v tom smere, že v dôsledku uvedeného konania urobí obchodnú transakciu, ktorú by inak neurobil. Typicky môže ísť o impulzívny nákup potravinového doplnku či kozmetického výrobku, ktorých účinky influencer v príspevku vychváli (a to bez jasného označenia, že ide o reklamu).

Okrem skrytej reklamy sa influenceri môžu dopúšťať aj nasledujúcich nekalých obchodných praktík:

- vecne nesprávne tvrdenie o povahe a rozsahu rizika pre vašu osobnú bezpečnosť alebo bezpečnosť vašej rodiny, ak si propagovaný produkt nekúpite,

- nepravdivé tvrdenie, že produkt je schopný liečiť chorobu, dysfunkciu či postihnutie,

- tvrdenie, že influencer ponúkne súťaž alebo vypíše cenu bez toho, aby cenu udelil alebo aspoň poskytol zodpovedajúcu náhradu.

Osobitnou kapitolou je nepovolený marketing cielený na deti. Tento sa môže vyskytnúť napríklad vtedy, keď sa influencer svojím obsahom zameriava práve na mladších sledovateľov a ponúka im svoj „merch“. Priame nabádanie detí, aby si kúpili určitý výrobok alebo aby na jeho kúpu presvedčili svojich rodičov, sa však tiež považuje za nekalú obchodnú praktiku (konkrétne ide o tzv. agresívnu obchodnú praktiku).

Sankcie za nepovolenú propagáciu 

Ak influencer propaguje produkt v rozpore s požiadavkami zákona o reklame, začínajú pokuty na sume 100 eur; za tie najzávažnejšie previnenia sa však môžu vyšplhať aj na 150 000 eur. Za marketing spočívajúci v nekalých obchodných praktikách môžu influenceri dostať pokutu od 200 eur do 2 % ich obratu za predchádzajúce účtovné obdobie; najviac však 200 000 eur. 

Dodajme, že pokiaľ ste boli „napálení“ nekalou obchodnou praktikou, môžete od zmluvy o kúpe produktu odstúpiť, ak by ste ju bez použitia tejto praktiky neuzavreli; voči obchodníkovi máte zároveň právo na náhradu škody.

Barbora Magočová

Autor článku Barbora Magočová

Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Platenie kartou cez internet bezpečnejšie: Slovenská banka sa pridáva ku Click to Pay

15. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Platenie kartou cez internet bezpečnejšie: Slovenská banka sa pridáva ku Click to Pay

UniCredit Bank prináša novú službu Click to Pay, ktorá umožňuje rýchle, bezpečné a pohodlné online platby bez zadávania údajov z platobnej karty. Klienti si môžu uložiť všetky svoje... celý článok

Kde sa nachádza najdrahšia ulica na svete? V rebríčku sa objavila aj Bratislava

12. 12. 2025 | Miroslav Homola

Kde sa nachádza najdrahšia ulica na svete? V rebríčku sa objavila aj Bratislava

Globálny rebríček potvrdil historický míľnik. Známa ulica v Londýne sa prvý raz stala najdrahšou maloobchodnou adresou sveta. Rebríček ukázal aj ďalšie zaujímavé miesta na svete. Objavila... celý článok

Tu si kúpite najlacnejší stromček na Vianoce a prispejete k udržateľnosti

10. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Tu si kúpite najlacnejší stromček na Vianoce a prispejete k udržateľnosti

Živé vianočné stromčeky z lesných škôlok a prerezávok od LESY SR sú opäť v predaji po celom Slovensku. Pozrite si kompletný zoznam predajných miest, dátumov a ponúkaných druhov stromčekov... celý článok

Ceny sladkých surovín lámu rekordy. Pečenie koláčikov bude stáť viac ako vlani

9. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Ceny sladkých surovín lámu rekordy. Pečenie koláčikov bude stáť viac ako vlani

Ceny vianočného pečenia na Slovensku v roku 2025 opäť stúpli. Podľa analýzy XTB si domácnosti za základné suroviny priplatia v priemere o 4,85 % viac ako vlani. Najväčší cenový skok... celý článok

Amazon znižuje poplatky. Reaguje tak na lacnú konkurenciu

5. 12. 2025 | Miroslav Homola

Amazon znižuje poplatky. Reaguje tak na lacnú konkurenciu

Internetový obchod Amazon oznámil výrazné zníženie poplatkov pre európskych predajcov. Ide o jeden z najväčších škrtov v jeho histórii a prichádza v čase, keď platforma čelí silnej... celý článok