Nové pravidlá proti klamlivým zľavám na Slovensku. Ako nás od augusta chráni zákon?

Barbora Magočová | rubrika: Článok | 20. 7. 2023
Už 1. augusta 2023 nadobúda účinnosť novoprijatý spotrebiteľský kódex. Zapracúva európske smernice reagujúce na najčastejšie nástrahy, ktorým museli spotrebitelia v posledných rokoch čeliť. O čom by ste mali vedieť bez ohľadu na to, či ste obchodníkom alebo „len“ bežným zákazníkom?
Nové pravidlá proti klamlivým zľavám na Slovensku. Ako nás od augusta chráni zákon?

Zdroj: Shutterstock

1. Zavádza sa mechanizmus proti klamlivým zľavám 

Zľavy bývajú veľkým lákadlom. Zaplatením zníženej ceny totiž okrem tovaru spravidla získavate aj potešenie z výhodnej kúpy. Obchodníci túto skutočnosť hojne využívajú; mnohí z nich sa však dopúšťajú zavádzania ohľadom skutočnej výšky zľavy. Tejto praktike má zamedziť zverejnenie informácie o najnižšej cene tovaru za určité obdobie, s ktorým ste sa možno už stretli pri nákupe v e-shopoch pôsobiacich vo viacerých členských štátoch EÚ. 

Po novom bude aj na Slovensku platiť, že pri každom oznámení o zníženíceny tovaru vám obchodník bude musieť poskytnúť informáciu o najnižšej cene, za ktorú ho predával:

- v období nie kratšom ako 30 dní pre znížením jeho ceny alebo

- v období od začiatku jeho uvedenia do predaja, ak celková doba predaja tovaru do zníženia ceny ešte nedosiahla 30 dní. 

Pri postupnom znižovaní ceny môže obchodník uviesť aj pôvodnú cenu pred prvým znížením bez ohľadu na dobu trvania predaja tovaru. 

Uvedené pravidlá nebudú platiť pre výrobky, ktoré podliehajú rýchlemu zníženiu kvality či skaze – výluka sa teda bude týkať napríklad potravín s krátkou dobou spotreby. Vzhľadom na náročnosť splnenia informačnej povinnosti pri znížení ceny tovaru ju nebudú musieť obchodníci bez výnimky plniť už od 1. 8. tohto roka – najneskôr však musí byť splnená 1. 1. 2024

2. Zákon lepšie vymedzuje vaše nároky, ak vás obchodník napáli nekalou praktikou 

Legálna definícia nekalých obchodných praktík naďalej zostáva pomerne rozsiahla. Pre účely tohto článku možno veľmi zjednodušene konštatovať, že ide o rôzne podoby nečestnosti alebo nátlaku, ktorými obchodník cieli na vašu slabinu či indispozíciu so zámerom ovplyvniť vaše nákupné správanie. Typicky sa tieto praktiky prejavujú ako klamlivé či agresívne formy predaja a propagácie. 

Pokiaľ sa vás nekalá obchodná praktika priamo dotkne, budete mať v závislosti od jej povahy právo:

- na bezplatnú nápravu, a to najmä právo na opravu či výmenu produktu alebo vyplatenie dodatočnej zľavy z ceny, ak s prihliadnutím na okolnosti použitia praktiky bude dodatočná náprava možná,

- odstúpiť od zmluvy, ak bola pri jej uzavretí použitá agresívna obchodná praktika alebo taká nekalá praktika, bez použitia ktorej by ste zmluvu neuzatvorili.

Zároveň vám zostane zachované aj právo na náhradu škody či právo dovolať sa neplatnosti zmluvy uzatvorenej omylom vyvolaným predávajúcim. 

3. Vyberáte tovar podľa recenzií? Po novom ľahšie zistíte, či sú hodnoverné 

Dobré odporúčanie je najlepšia reklama – aj preto sa obchodníci často uchyľujú k tzv. falošným recenziám. Nový zákon preto reaguje na túto klamlivú obchodnú praktiku zvýšenou zodpovednosťou obchodníkov za objektivitu spotrebiteľských referencií. Ak predávajúci poskytuje spotrebiteľom prístup k hodnoteniu produktov, mal by jasne deklarovať, či a akým spôsobom zabezpečuje, že recenzie skutočne pochádzajú od osôb, ktoré tovar kúpili alebo použili. 

4. Upresnenie zákazu nepríjemného obťažovania pri vymáhaní pohľadávok 

Aktuálne platí, že obchodník (príp. ním splnomocnená osoba) vás nemôže pri vymáhaní pohľadávok zo spotrebiteľskej zmluvy osobne navštevovať na pracovisku či v domácnosti a zároveň vás nesmie za účelom vymáhania kontaktovať či obťažovať počas sviatkov, dní pracovného pokoja a v pracovných dňoch po 18. hodine. 

Podľa novej úpravy bude zákaz vyššie popísaného obťažujúceho vymáhania pohľadávok výslovne platiť aj vo vzťahu k blízkym osobám spotrebiteľov; zároveň sa upresňuje, že počas pracovných dní nemožno spotrebiteľa ohľadom vymáhania pohľadávok zo zmluvy kontaktovať v čase medzi 18. a 8. hodinou nasledujúceho dňa. 

5. Dlhšia lehota pre odstúpenie od zmluvy uzavretej na predajnej akcii alebo pri nevyžiadanej návšteve 

V prípade, že uzatvoríte zmluvu pri nevyžiadanej návšteve (napr. s podomovým predajcom) alebo na predajnej akcii či v súvislosti s nimi, budete mať na odstúpenie od tejto zmluvy bez udania dôvodu až 30 dní od jej uzatvorenia (doteraz platila lehota 14 dní). Táto úprava môže byť významným prínosom pre zraniteľnejších spotrebiteľov (napr. seniorov), ktorí často lepšie vyhodnotia (ne)výhodnosť uzatvorených zmlúv až s určitým oneskorením v nadväznosti na poradu s blízkymi osobami. 

6. Prísnejšie pravidlá pre dvojakú kvalitu 

Za nekalú obchodnú praktiku sa označuje aj marketing, ktorý tovar prezentuje ako identický s výrobkami uvádzanými na trh v iných členských štátoch napriek tomu, že má podstatne odlišné zloženie či vlastnosti. 

Zákon však uvádza, že takáto praktika sa nebude považovať za klamlivú, ak odlišné zloženie a vlastnosti tovarov budú odôvodnené legitímnymi alebo objektívnymi faktormi. Dôvodová správa za takéto faktory považuje napríklad limity vyplývajúce z osobitnej právnej úpravy členského štátu či aktuálnu dostupnosť a sezónnosť surovín. 

7. Zmeny sa budú týkať aj reklamácií 

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa zároveň novelizuje aj niektoré ustanovenia Občianskeho zákonníka týkajúce sa spotrebiteľských kúpnych zmlúv. 

Pri ich uzatvorení bude môcť kupujúci uplatniť práva zo zodpovednosti predávajúceho za vadu, len ak ju vytkne v subjektívnej lehote v trvaní dvoch mesiacov od jej zistenia. Zároveň však zostáva zachovaná dĺžka objektívnej lehoty pre uplatnenie vád (tzv. záručná lehota), ktorá bude v drvivej väčšine prípadov trvať 2 roky od dodania tovaru. 

Pôvodnú fixnú tridsaťdňovú lehotu na vybavenie reklamácie má nahradiť tzv. primeraná lehota. Rozumie sa ňou najkratší čas, ktorý obchodník potrebuje na posúdenie vady a na opravu alebo výmenu veci s prihliadnutím na povahu veci a povahu a závažnosť vady. Dĺžku konkrétnej lehoty pre odstránenie vady musí obchodník spotrebiteľovi oznámiť v potvrdení o jej vytknutí. Napriek uvedenému nejde o revolučnú zmenu – primeraná lehota ani naďalej nebude môcť byť dlhšia ako 30 dní od vytknutia vady. Výnimku bude tvoriť len jej predĺženie z objektívneho dôvodu, ktorý predávajúci nemôže ovplyvniť. 

"Poznámka: Vzhľadom na to, že prezidentka zákon vetovala, bude sa jeho účinnosť posúvať. Veto prezidentky sa však netýka častí zákona, ktoré boli využité pri príprave článku a ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou nakoniec budú platiť, pretože z podstatnej časti predstavujú zapracovanie predpisov EÚ do slovenského právneho poriadku."

Barbora Magočová

Autor článku Barbora Magočová

Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.

Investujte so Saxo lacnejšie

Zistite viac

Využite nižšie poplatky za US akcie - 0,08 %, min. 1 USD, s menovou konverziou 0,25 % a bez minimálneho vkladu.

Advertisement

Daňové priznanie v predĺženom termine online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur. Pre našich čitateľov exkluzívna zľava 10%.

DníHodínMinútSekúnd
Nechcem sa stresovaťZľavový kód: PENIAZE10

Ak chcete riešiť dane po starom, máme pre vás inteligentné formuláre.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+5
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Obľúbené témy

recenzie, reklamácie, zľavy

Toto ste už čítali?

Obľúbená pochúťka Slovákov tento rok zdražie o desiatky percent

23. 4. 2024 | Pavla Adamcová

Obľúbená pochúťka Slovákov tento rok zdražie o desiatky percent

Cena čokolády v obchodoch sa za posledný rok zvýšila už približne o 15 percent. Výraznejší nárast však ešte len príde, zhodujú sa analytici a maloobchodníci. Dôvodom je prudký nárast... celý článok

10 trikov obchodníkov, ktorými nás lákajú míňať viac peňazí

22. 4. 2024 | Pavla Adamcová

10 trikov obchodníkov, ktorými nás lákajú míňať viac peňazí

Predajcovia chcú, aby ste u nich nakúpili čo najviac a vrátili sa. Pozrite si najčastejšie taktiky, ktoré na to používajú.

Slovákom zdražejú nápoje aj o 40 %. Štát ukázal ceny po novej „dani z cukru“ (Prehľad)

19. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

Slovákom zdražejú nápoje aj o 40 %. Štát ukázal ceny po novej „dani z cukru“ (Prehľad)

Návrh zákona o „dani z cukru“ je už v pripomienkovom konaní. Ministerstvo financií ukázalo, ako chce zdaňovať sladené nápoje a dokonca vypočítalo, koľko by sme za ne mali platiť po... celý článok

Temu topí stovky miliónov v reklame a bombarduje trh. Nehrá fér, sťažujú sa konkurenti

16. 4. 2024 | Michal Hron

Temu topí stovky miliónov v reklame a bombarduje trh. Nehrá fér, sťažujú sa konkurenti

Len málokto si ešte internete nevšimol reklamu na čínske online trhovisko Temu. Agresívna kampaň, do ktorej čínsky dravec neváha naliať stovky miliónov dolárov, však komplikuje biznis... celý článok

Nenechajte sa manipulovať a zbytočne oberať o peniaze. Kde sú čierne diery peňaženky?

25. 10. 2023 | Jan Müller

Nenechajte sa manipulovať a zbytočne oberať o peniaze. Kde sú čierne diery peňaženky?

Psychológia je mocná čarodejnica. Nielen jasní podvodníci, ale aj firmy a obchody s najlepšou reputáciou používajú manipulačné techniky, aby z vás dostali peniaze. Niekto za nich dá... celý článok