Hmlové svetlá na jeseň a v zime: v čom robia šoféri najväčšiu chybu?

Roland Regely | rubrika: Článok | 17. 9. 2020
Svetlá do hmly alebo tzv. hmlovky je možné používať len v určitých situáciách. Nezamieňajte si ich s dennými svetlami, ohrozujete ostatných šoférov.
Hmlové svetlá na jeseň a v zime: v čom robia šoféri najväčšiu chybu?

Zdroj: Shutterstock

S príchodom hmlistých jesenných rán sa opäť ukazuje, že mnohí vodiči majú s používaním vonkajšieho osvetlenia auta problémy. Každý hmlistý deň nájdete na cestách minimálne jedného šoféra, ktorý aj za zníženej viditeľnosti či šera používa len denné osvetlenie, prípadne LED svetlá a nevyužíva hmlovky.

Vedeli ste, že predné svetlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo hustého dažďa? Zadné svetlá do hmly by zase vodič mal použiť za hmly, sneženia alebo hustého dažďa vždy. V tom je ten rozdiel, zadné hmlovky sú za určitých podmienok odporúčané, predné vítané. Inak povedané, zadné sú na to, aby sme boli videní, predné, aby sme my videli pred vozidlo.

Pozrime sa na najčastejšie chyby šoférov v súvislosti s používaním a nepoužívaním hmlových svetiel. 

Denné svietenie v hmle nestačí

Ak patríte medzi šoférov, ktorí si v hmle povedia, že hmlové svetlá nemusia používať, ideme vás rýchlo vyviesť z omylu. Šoféri si totiž často neuvedomujú, že pri zapnutých denných svetlách resp. stretávačkách im vzadu nesvietia žiadne svetlá. A tak keď šofér za vami idúceho vozidla vidí len niekoľko metrov pred seba a vy nemáte zapnuté zadné hmlovky, môže dôjsť k veľmi nepríjemnej zrážke.

 

Hmlovky nie sú denné svetlá

Opačným extrémom sú prípady, kedy vodiči doslova „vypaľujú“ ostatným oči hmlovkami len preto, že na ceste sa nachádza ľahký opar, prípadne tam nie je nič, ale jazda s hmlovkami je „predsa frajerina“. Pri takýchto šoféroch sú policajti často nekompromisní a dávajú exemplárne pokuty. Ak teda nemusíte s hmlovými svetlami svietiť, zhasnite ich ihneď, ako opustíte hmlu. Svietiť na cestu a na ostatných vodičov by sme mali v súlade s predpismi, ale predovšetkým tak, aby nás bolo vidieť a neoslňovali resp. neohrozovali našim správaním ostatných.

Nezabudnite, že motorové vozidlo musí mať počas jazdy rozsvietené obrysové svetlá a stretávacie svetlá alebo svetlá pre denné svietenie, ak je nimi vybavené podľa osobitného predpisu. 

Takisto zákon hovorí aj o železničných priecestiach. Pri zastavení vozidla pred železničným priecestím totiž vodič nesmie použiť ani stretávacie svetlá, ak by nimi mohol oslniť vodiča vozidla v protismere.

Najčastejšie chyby šoférov s hmlovkami

  • Jazda v šere, počas hustého sneženia alebo v hmle bez hmlových svetiel

  • Jazda s hmlovkami bez toho, aby na to boli vhodné podmienky

  • Jazda v hmle, šere alebo počas hustého sneženie so zapnutými prednými hmlovkami a vypnutými zadnými hmlovými svetlami

  • Jazda v noci s hmlovkami - oslňujete ostatných veľmi podobne ako s diaľkovými svetlami

  • Jazda v kolóne so zapnutými hmlovkami

  • Jazda v tuneli so zapnutými hmlovkami

Bezvýznamné využívanie hmloviek obmedzte. Ak vás uvidia príslušníci policajného zboru SR zaplatíte za takúto jazdu niekoľko desiatok eur – pokuta za neoprávnenú jazdu s hmlovkami sa zväčša pohybuje okolo 30 eur.

Zadné hmlovky má každé auto, predné nie sú povinné

Prednými hmlovkami nie sú vybavené všetky autá. Preto ani zákon neustanovuje, že by ste ich mali povinne zapínať vo vhodných situáciách. Predné hmlové svetlá za výrazne zhoršenej viditeľnosti zlepšujú osvetlenie vozovky tesne pred vami. Ide však len o niekoľko metrov, takže pozor - rozhodne nikoho neoprávňujú jazdiť v hmle rýchlejšie. Pri moderných autách sú predné hmlovky často integrované do hlavného svetlometu a môžu využívať rovnaké elementy ako denné svietenie, ale pri vyššom výkone. Preto to neplatí opačne, hmlovkami nesmiete nahrádzať denné svietenie.

Povinnosť zapnúť zadné hmlovky mimochodom platí len v ČR. Predpisy Slovenska, Rakúska, Nemecka či Veľkej Británie zadné hmlovky za zhoršených podmienok povoľujú, ale nevyžadujú. Použitie hmlových svetiel je za nepriaznivých podmienok vždy na zvážení vodiča a zákon neudáva povinnosť využívať ich.

Anketa

Mali ste niekedy autonehodu alebo poistnú udalosť s vozidlom?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+2
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Rozpočtový semafor: Slovensko čaká rozpočtová diera cez 7 miliárd eur

1. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Rozpočtový semafor: Slovensko čaká rozpočtová diera cez 7 miliárd eur

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) vo svojom júnovom rozpočtovom semafore prináša znepokojivé správy: deficit verejnej správy na rok 2025 sa odhaduje na viac ako 7 miliárd eur,... celý článok

Uťahovanie opaskov neprináša výsledky. Minister Kamenický potrebuje ďalšiu konsolidáciu

30. 6. 2025 | Redakcia

Uťahovanie opaskov neprináša výsledky. Minister Kamenický potrebuje ďalšiu konsolidáciu

Minister financií Ladislav Kamenický stojí pred výzvou, ktorá môže zmeniť tvár ekonomiky krajiny. S plánovanou sumou opatrení, ktorá by mohla presiahnuť 2,3 miliardy eur, sa očakáva... celý článok

Potreba starostlivosti o nevládnych členov rodiny je jednou z najväčších výziev spoločnosti

24. 6. 2025 | Anna Kubešková

Potreba starostlivosti o nevládnych členov rodiny je jednou z najväčších výziev spoločnosti

Rodina je bezpečný prístav. Pocit bezpečia, ktorý nám rodina poskytuje, však môžu narušiť hádky, medzigeneračné rozpory alebo strach z neschopnosti postarať sa o chorých členov rodiny.... celý článok

Slovákov čaká mimoriadne drahé leto. Inflácia je jedna z najhorších v eurozóne

23. 6. 2025 | Ivana Sladkovská

Slovákov čaká mimoriadne drahé leto. Inflácia je jedna z najhorších v eurozóne

Slovensko sa v máji 2025 opäť ocitlo na nelichotivom treťom mieste v rámci eurozóny, čo sa týka medziročného rastu cien. Harmonizovaná inflácia u nás dosiahla 4,3 %, čo je viac než... celý článok

Slováci patria medzi najpracovitejšie národy v Európe, no dlhé hodiny v práci ešte nič nezaručujú

20. 6. 2025 | Natália Stašíková

Slováci patria medzi najpracovitejšie národy v Európe, no dlhé hodiny v práci ešte nič nezaručujú

Inofest 2025 prinesie do Trnavy kľúčové diskusie o budúcnosti slovenského priemyslu, výzvach digitalizácie, umelej inteligencii a inováciách vo výrobe. Festival spojí odborníkov, firmy... celý článok