Minister Kamenický naznačil, ako chce štát vytiahnuť peniaze z účtov Slovákov
30. 4. 2024 | Ivana Sladkovská
Minister ako jednu z možností predstavil takzvané retailové dlhopisy. Čo to znamená?
Zdroj: Shutterstock
Hoci nám zákon stanovuje presné obdobie aj podmienky, kedy musíme auto prezuť do zimných pneumatík, spoliehať by sme sa mali predovšetkým na svoj zdravý rozum. Treba sledovať počasie a predvídať. Pneumatiky neprezúvame len kvôli zákonu, ale hlavne kvôli svojej bezpečnosti.
Do úvahy treba rozhodne brať aj čas, v ktorom sa zvyknete pohybovať na cestách. Vyššie teploty zimným pneumatikám totiž neprospievajú. Ak ale jazdíte do práce najmä skoro ráno a domov sa vraciate neskoro večer, môžete svoje auto už pokojne prezuť.
Ak dlhodobo používate staré zimné pneumatiky, nemali by ste zabúdať na kontrolu hĺbky dezénu. Ide o hĺbku drážok na pneumatikách. Podľa stanovených noriem môže byť dezén na letných pneumatikách zošúchaný maximálne do 1,6 milimetra, pri zimných pneumatikách maximálne do 4 milimetrov. Jazda na veľmi opotrebovaných pneumatikách je nebezpečná, preto netreba riskovať, ale radšej si kúpiť sadu nových, s ktorými sa budete na cestách cítiť bezpečnejšie.
Správne skladované nové pneumatiky, bez prístupu slnečného žiarenia, v chladnom, suchom priestore a mimo dosahu chemických látok, starnú 17-krát pomalšie. Takto skladované nové plášte majú aj po piatich rokoch prakticky rovnaké vlastnosti ako tie, ktoré práve vyšli z výrobného pásu. Plášte začínajú skutočne starnúť, až keď sa začnú používať. Vyplýva to z posledných výskumov, ktoré prezentuje aj spoločnosť Continental.
Pretože pneumatika nie je len "guma", musíme sa o ňu starať, inak môže prísť o svoje vlastnosti nevyhnutné pre bezpečnú jazdu. Aby plášte vydržali čo najdlhšie, je dôležité dodržiavať základné pravidlá ich skladovania. To platí aj pre nové plášte, ktoré si vďaka tomu aj po niekoľkých rokoch od výroby zachovávajú rovnaké vlastnosti.
Dôležité je začať umývaním: po sezóne pneumatiky riadne očistite, nebojte sa kefy, saponátov ani vody. Nielenže sa vám s pneumatikami potom bude lepšie manipulovať, ale predĺžite tým aj ich životnosť. Plášte sa musia následne dobre vysušiť a uložiť, ideálne zabalené v igelitových vreciach (vždy platí: čím suchšie prostredie a menej vzduchu, tým lepšie) na miesto, kam nesvieti slnko, do chladu a sucha. Ideálna teplota je okolo 10-15 ºC. Materiál, z ktorého sú pneumatiky vyrobené, je veľmi citlivý na ozón. Preto je dobré, aby v ich okolí nebol umiestnený žiadny zdroj ozónu, napr. fluorescenčné zariadenia a elektromotory (kompresory).
Vhodne uložené pneumatiky starnú oveľa pomalšie, ako keby boli týmto faktorom vystavené. Počas skladovania tiež nesmú prísť do kontaktu s inou chemickou látkou, ktorá by mohla narušiť ich štruktúru. Pri nedodržaní týchto skladovacích procedúr môže na povrchu plášťa dochádzať k chemickým reakciám, ktoré môžu pneumatiku v krajnom prípade úplne zničiť.
Okrem dodržiavania základných pravidiel pre skladovanie je rozdiel aj v tom či odkladáte len plášte, alebo celé kolesá. Všeobecne sú možné oba varianty.
V prípade samotných pneumatík sa odporúča ukladať ich nastojato a pravidelne pootáčať. Naopak pri uskladnení celých kolies aj s ráfikmi je odporúčané ich uskladňovať naležato, prípadne v závese. Dôležité je, aby pneumatiky boli rovnomerne zaťažené, a preto by sa mali približne po mesiaci popremiestňovať.
Pri skladovaní nepoužívaných plášťov nezabúdajte na bezpečnosť. Pneumatika je veľmi horľavý, ťažko uhasiteľný materiál. Pri ich horení sa uvoľňuje veľké množstvo tepla a to môže viesť k porušeniu statiky objektu alebo dokonca aj k jeho zrúteniu. Okrem toho dochádza pri horení k veľkému vzniku splodín, ktoré napr. v pivniciach obytných domov sťažujú zásah hasičov, aj evakuáciu obyvateľov. Niet preto divu, že skladovanie pneumatík v spoločných priestoroch obytných domov býva často obmedzené alebo dokonca úplne zakázané.
Umytie a uskladnenie nepoužívaných pneumatík si môže zariadiť každý sám. Ak sa ale rozhodnete nechať to na odborných pneuservisoch, bezpečnosť a správne podmienky skladovania máte takto vždy zaručené. Pneuservisy totiž disponujú vhodnými skladovacími priestormi, v ktorých zostanú unikátne vlastnosti pneumatík zachované.
Skutočný vek pneumatík si vodiči môžu overiť podľa DOT kódu na bočnici. Ide však iba o informatívny dátum, pretože DOT kód je dôležitý predovšetkým pre výrobcov, ktorí podľa neho a čiarového kódu na bočnici dokážu dohľadať výrobnú históriu plášťa. Za naozaj staré sú považované desaťročné a staršie pneumatiky.
"Ak zistíte, že na vozidle máte 10 rokov staré pneumatiky, mali by ste zvážiť ich výmenu, rovnako ako keď na nich objavíte drobné praskliny, a to aj ak majú dostatočnú hĺbku dezénu," dodáva Aleš Langer z oddelenia Zákazníckeho servisu Continental Barum, s.r.o.
Zdroj fotografie: Shutterstock.com
Investujte so Saxo lacnejšie
Využite nižšie poplatky za US akcie - 0,08 %, min. 1 USD, s menovou konverziou 0,25 % a bez minimálneho vkladu.
Daňové priznanie v predĺženom termine online
Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur. Pre našich čitateľov exkluzívna zľava 10%.
Dní | Hodín | Minút | Sekúnd |
Ak chcete riešiť dane po starom, máme pre vás inteligentné formuláre.
Najnovšie články
Rozšírená verzia kalkulačky
Ďalšie kalkulačky
Ponuky práce
Najčítanejšie články