Požičiavanie peňazí cez internet je pre Slovákov atraktívnejšie, ako osobne v banke

Roland Regely | rubrika: Článok | 2. 10. 2018
Klasické vybavovanie pôžičky v kamennej pobočke banky ide postupne do úzadia na úkor požičiavania si peňazí online.
Požičiavanie peňazí cez internet je pre Slovákov atraktívnejšie, ako osobne v banke

Zdroj: Shutterstock

Deväť z desiatich Slovákov už má osobnú skúsenosť s nejakou hotovostnou pôžičkou. Klasické vybavovanie pôžičky v kamennej pobočke banky ide postupne do úzadia na úkor požičiavania si peňazí online. Kým možnosť dohodnúť si pôžičku na pobočke je dôležitá pre zhruba 50 percent ľudí, príležitosť vybaviť to online je podstatná až pre vyše 80 percent opýtaných. Keď si Slováci naposledy brali pôžičku, najdôležitejšou informáciou pre nich bolo to, koľko celkovo zaplatia a či peniaze dostanú bez poplatku za ich poskytnutie. Veľmi veľkú dôležitosť pripisovali aj parametrom týkajúcich sa výšky mesačnej splátky, úrokovej sadzby, ako aj otázkam predčasného splatenia úveru. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu spoločnosti Home Credit.

Slováci čoraz viac preferujú pôžičky online

Väčšina Slovákov si už v minulosti požičala nejaké peniaze, napríklad na rekonštrukciu nehnuteľnosti, kúpu auta, drahšieho elektrospotrebiča, nábytku, počítača či športových potrieb. Prieskum spoločnosti Home Credit ukázal, že prakticky len jeden z desiatich dospelých ľudí na Slovensku nemá osobnú skúsenosť s nejakou hotovostnou pôžičkou.

„Kým kedysi bolo pre Slovákov samozrejmosťou isť si akúkoľvek pôžičku osobne vybaviť na pobočku banky alebo nebankovej spoločnosti, v súčasnosti ľudia čoraz viac začínajú preferovať online produkty aj v tejto oblasti. Zatiaľ  čo možnosť dohodnúť si pôžičku na pobočke je dôležitá pre 55 percent opýtaných, príležitosť vybaviť to celé online je podstatná až pre 83 percent respondentov,“ hovorí manažér zákazníckej spokojnosti spoločnosti Home Credit Miroslav Zborovský.

Požičiavanie peňazí cez internet je pre Slovákov atraktívnejšie, ako osobne v banke

Koľko celkovo zaplatím a bude to po bez poplatku? 

Keď si Slovák berie nejakú pôžičku, bez ohľadu na to, či to rieši na pobočke alebo online, podľa čoho sa rozhoduje? Pre 78 percent ľudí je najdôležitejším parametrom to, koľko celkovo zaplatia a pre rovnaký počet ľudí je to aj informácia, či peniaze dostanú bez poplatku za ich poskytnutie. Tri štvrtiny respondentov považujú za veľmi dôležité údaje týkajúce sa predčasného splatenia a mimoriadnych splátok. Pre siedmych z desiatich sú kľúčovými faktormi úroková sadzba a výška mesačnej splátky.

Na druhej strane, len tretina Slovákov považuje za veľmi dôležité informácie o poistení pôžičky. „Pri výbere konkrétnej pôžičky sa treba rozhodovať zodpovedne a brať do úvahy čo najviac parametrov. Na trhu je totiž obrovské množstvo produktov s diametrálne odlišnými podmienkami. Existujú aj úvery, ktoré sú pre ľudí plne flexibilné a dokážu sa prispôsobiť ich životnej situácii. Napríklad, môžu splácať koľko chcú, stačí posielať mesačne aspoň minimálnu splátku, celý úver splatiť bez akýchkoľvek pokút alebo trebárs raz do roka si môžu svoju splátku bezplatne odložiť,“ približuje Miroslav Zborovský.

Férovosť pri úveroch sa vypláca aj finančným inštitúciám

Dnes sa často hovorí o tom, že finančné inštitúcie si dávajú záležať na tom, aby ľuďom sprostredkovali čo najlepšiu zákaznícku skúsenosť. Svoju skúsenosť s poslednou hotovostnou pôžičkou zhodnotilo ako vynikajúcu 40 percent ľudí. Naopak, za úplne nedostatočnú ju označili 3 percentá respondentov. „Z vyjadrení opýtaných vyplynulo, že na celkovú spokojnosť v oblasti poskytovania pôžičiek malo najväčší vplyv to, keď ľudia dostali úver za férovú cenu a taktiež si veľmi cenili zrozumiteľné a dostatočné informácie k úveru. Rovnako oceňovali aj možnosť ľahko doplatiť alebo zrušiť úver a taktiež veľmi vysoko hodnotili solídne jednanie v prípade problémov so splácaním,“ dopĺňa M. Zborovský.

Na druhej strane, na zákaznícku spokojnosť majú len minimálny vplyv aktivity zo strany bánk, akými sú trebárs zasielanie noviniek, blahoželania k sviatkom, súťaže pre zákazníkov či komunikácia s nimi na sociálnych sieťach.

Čo si o banke myslia zákazníci? Stačí zájsť na Facebook

V prípade negatívnej zákazníckej skúsenosti sú práve sociálne siete najčastejším spôsobom, ako nespokojní zákazníci zverejňujú svoje zlé skúsenosti. Kým oficiálnym listom alebo mejlom konkrétnemu poskytovateľovi úveru reaguje pätina nespokojných klientov, na sociálnych sieťach publikuje svoje kritické komentáre až štvrtina sklamaných ľudí.    

Pozn. Redakcie: Prieskum sa realizoval od 18. do 24. mája 2018 metódou CAWI, na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 400 respondentov, vo veku 18 – 60 rokov.   

Ilustračné foto: Shutterstock.com

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Dopláca Slovensko na pomoc Ukrajincom? Vláda ukázala prekvapivé čísla

30. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Dopláca Slovensko na pomoc Ukrajincom? Vláda ukázala prekvapivé čísla

Aktuálne údaje z vládneho materiálu ukazujú, že Slovensko na pomoci Ukrajine nielenže nestráca, ale v konečnom dôsledku profituje. Preplácanie výdavkov z európskych zdrojov a rastúce... celý článok

Prichádza zvýšenie štátnych poplatkov, niektoré sa až zdvojnásobia

28. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Prichádza zvýšenie štátnych poplatkov, niektoré sa až zdvojnásobia

Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky pripravuje zásadnú zmenu, ktorá ovplyvní všetkých účastníkov trestných konaní. Od 1. mája 2025 sa paušálne sumy trov trestného konania... celý článok

Transakčná daň je nateraz nezrušiteľná. Čoskoro príde ďalšia konsolidácia a bude to bolieť

27. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Transakčná daň je nateraz nezrušiteľná. Čoskoro príde ďalšia konsolidácia a bude to bolieť

Transkčná daň sa rušiť nebude, ale môže sa vylepšiť. Slováci budú musieť strpieť 'dalšiu konsolidáciu. Premiér Robert Fico a minister financií Ladislav Kamenický na tlačovej besede... celý článok

Najlepšie bankovky roka. Ktorá sa vám páči najviac? Eurá sú oproti nim škaredé

25. 4. 2025 | Gabriel Pleska

Najlepšie bankovky roka. Ktorá sa vám páči najviac? Eurá sú oproti nim škaredé

Zo zhruba stovky bankoviek, ktoré boli vlani novo vydané, vybrali členovia Medzinárodnej spoločnosti pre bankovky dvadsaťjeden najlepších. Pozrite si, ktoré z nich sa stali Svetovou... celý článok

Zrušiť sviatky, skrátiť prázdniny aj 13.dôchodky. Odborníci bijú na poplach, so Slovenskom je zle

25. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Zrušiť sviatky, skrátiť prázdniny aj 13.dôchodky. Odborníci bijú na poplach, so Slovenskom je zle

Slovensko sa ocitá v nezávideniahodnej situácii, keď sa nachádza medzi krajinami s najvyššími deficitmi a rýchlo rastúcim verejným dlhom. Analytici z Dát bez pátosu označujú túto situáciu... celý článok