Zmiernenie sankcií má zaviesť nový zákon o prevádzke vozidiel, ktorý pred pár dňami poslanci posunuli do druhého čítania. Opozícia to kritizuje.
 "Predpokladaná účinnosť nového zákona je navrhovaná na 20. mája 2018 z dôvodu povinnej transpozície smerníc EÚ," priblížila hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
 Znižovanie sľúbili ešte v roku 2016
 Zámer znížiť pokuty za neplatné či chýbajúce emisné alebo technické kontroly pritom ministerstvo dopravy avizovalo ešte v decembri 2016.
 Následne v marci tohto roku predstavilo návrh novely súčasného zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorý mal pokuty znížiť od júla 2017. Potom sa však v rámci legislatívneho procesu posúvala účinnosť novely až na november tohto roku.
 Najnovšie bola novela zákona pred konečným hlasovaním z rokovania parlamentu opäť stiahnutá s tým, že problematiku zníženia pokút, a tiež aj liberalizáciu siete staníc technických a emisných kontrol upraví už nový zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, ktorý medzitým pripravilo ministerstvo dopravy a poslanci ho v stredu posunuli do druhého čítania.
 Ako je to teraz a čo sa má zmeniť
 V súčasnosti vodičovi hrozí v prípade chýbajúcej či neplatnej emisnej a technickej kontroly v obidvoch prípadoch pokuta vo výške 165 eur. Od 1. januára 2016 pritom platí, že ak majiteľ auta zaplatí do 15 dní dve tretiny z tejto pokuty, považuje sa sankcia za uhradenú.
 Ministerstvo dopravy však chce po novom priniesť zmenu v tom, že ak si majiteľ auta dodatočne splní túto svoju povinnosť, čiže absolvuje technickú alebo emisnú kontrolu a zaplatí do 15 dní jednu tretinu z pokuty, táto sankcia sa bude považovať za uhradenú.
 ![Emisná a STK kontrola Emisná a STK kontrola]() 
 
 Kontroverzná liberalizácia
 Nový zákon má riešiť aj liberalizáciu siete staníc technickej kontroly, pracovísk emisnej kontroly a pracovísk kontroly originality. Aj túto novinku pôvodne rezort dopravy navrhoval v novele súčasného zákona, názor poslancov parlamentu na takúto zmenu sa však rôznil. Dvojica vládnych poslancov Peter Náhlik (Smer) a Radovan Baláž (SNS) ju tak v októbri navrhla v pozmeňujúcom návrhu vypustiť z novely.
 Liberalizácia trhu so stanicami technickej kontroly a emisnej kontroly by podľa ministerstva umožnila to, aby si takúto stanicu mohol založiť každý, kto splní zákonom stanovené podmienky. Ministerstvo by tak nelimitovalo počet staníc kontroly, ako je tomu v súčasnosti. Od zmeny si rezort sľubuje zvýšenie počtu staníc a odstránenie dlhých čakacích lehôt na tieto kontroly.
 "Keď sa už schyľovalo k tomu, že parlament konečne odhlasuje zníženie drakonických pokút, minister novelu zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v cestnej premávke stiahol z rokovania. A predložil úplne nový zákon. Namiesto toho, aby sa konečne skončilo s drastickým pokutovaním od 1. apríla 2018, teraz navrhuje minister v novom návrhu účinnosť až 20. mája 2018. Ani to ešte nie je isté, keďže v návrhu je obsiahnutá aj konfliktná liberalizácia staníc STK a EK, ktorá bola príčinou naťahovania rokovania," povedal poslanec SaS Miroslav Ivan.
 SaS predkladala návrh na zníženie pokút už v decembri 2016 s účinnosťou od 1. mája 2017. Bez akéhokoľvek zdôvodnenia ho koalícia nepodporila.
 "Teraz vládna koalícia už druhýkrát predkladá obsahovo takmer identické opatrenie sama. Motoristi sú držaní v patovej situácii o rok dlhšie, ako by museli. A to len pre márnomyseľné správanie sa koaličnej mašinérie, pre ktorú je dôležitejšie, kto zákon predkladá, nie, čo je jej obsahom," podotkol Ivan.
 Národná asociácia STK má výhrady k liberalizácii trhu technickej a emisnej kontroly vozidiel. Predstavila konkrétne riešenia problémov. Navrhla Ministerstvu dopravy aj zrušenie osvedčení a kontrolných nálepiek STK a EK.
 Zdroj foto - Shutterstock.com 
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.