Dieselgate - týka sa aj vášho auta? Koľko vás to bude stáť?

Roland Regely | rubrika: Článok | 27. 7. 2017
Kvôli nejasnostiam ohľadne aféry koncernu Volkswagen prinášame na jednom mieste odpovede na najčastejšie otázky, ktoré sa týkajú vlastníctva a prevádzkovania dotknutých áut.
Dieselgate - týka sa aj vášho auta? Koľko vás to bude stáť?

Zdroj: Shutterstock

Kauza Dieselgate sa nedotýka len automobilky, ale samozrejme aj majiteľov áut. Celkom ich bolo vyrobených 11 miliónov a je celkom možné, že práve vy máte doma koncernové auto s jednotkou TDI, ktorá má v sebe zabudovaný softvér pre "obchádzanie" emisných noriem.

Čo to je dieselgate

Volkswagen používal softvér, ktorý podľa atmosférického tlaku, uhla natočenia volantu a rozdielnych otáčok prednej aj zadnej nápravy spoznal, že auto prechádza testom na valcovej skúšobni, a upravil chod motora tak, aby vyhovel americkým normám na emisie oxidov dusíka. V reálnej prevádzke ale táto funkcia nebola aktívna, preto autá vypúšťalo mnohonásobne vyššie množstvo NOX.

Týka sa Dieselgate aj vášho auta?

Falošný softvér motorov TDI sa podľa Volkswagenu nachádza vo všetkých motoroch generácie EA 189 plniacich normu Euro 5. Sú to motory so vstrekovaním common-rail a filtrom pevných častíc, nemajú však selektívnu katalytickú redukciu SCR čiže vstrekovanie močoviny AdBlue.

Podľa Volkswagenu (a ďalších koncernových automobiliek) sú novo predávané vozidlá podľa normy Euro 6 už vybavené systémom SCR a poháňané jednotkami novej konštrukčnej rady, ktorých sa problém netýka.

Tajný softvér tak mali mať motory 1.2 TDI CR, 1.6 TDI CR a 2.0 TDI CR naprieč celým koncernom v autách modelových rokov 2009 až 2014. Zjednodušene môžeme konštatovať, že každé auto s naftovým motorom EA 189 plniace Euro 5 má upravený softvér.

Ako zistiť, či mám v aute motor z rady EA 189

Napríklad podľa výrobného kódu motora. V prípade koncernu VW sa jedná o troj- alebo štvorpísmenové označenie, ktoré nájdete okrem iného na štítku v servisnej knižke. Ak máme úplné informácie, malo by ísť o motory 1.2 TDI s kódom CFWA, 1.6 TDI s kódmi Caya, CAYE, CAYB, CAYD, Cayce a CRKB a 2.0 TDI s kódmi CBCD, CAGC, CAGB, CFHC, CBEA, CBAB, CFFB, CBDB, CJAA, ČAGA, CRBC, CBBB, CFGB, Cega, Caha, CGLC a CFCA.

  • O odškodňovaní v kauze Dieselgate sa na Slovensku nehovorí
  • Bavorsko zažaluje Volkswagen za Dieselgate 

Možno s takýmto autom jazdiť alebo ho predať?

Vaše auto je bezpečné a môžete s ním normálne jazdiť, potvrdili to aj ministerstvá dopravy naprieč Európou. Softvér pre riadenie emisií nemá vplyv na bezpečnosť alebo výkon v reálnej prevádzke, v prípade VW išlo o špeciálnu mapu riadenia motora pre prípad merania na skúšobni v laboratóriu.

S autom teda možno nakladať ako obvykle. Pokojne ho môžete legálne predať, na vás sa žiadne povinnosti ani obmedzenia nevzťahujú, ani na ďalšieho majiteľa.

Americké normy sú prísnejšie, podľa normy Euro V mohol vznetový motor vypúšťať 0,18 g/km NOx, podľa Euro VI je to 0,08 g/km NOx. Americká norma Tier 2 dovoľuje len 0,06 g/km NOx. Motory Volkswagenu u nás (v Európe) prešli normovaným meracím cyklom a sú teda legálne.

Je zvolávacia akcia povinná?

Vašou povinnosťou nie je sa do servisu dostaviť, pretože nejde o bezpečnosť. Napriek tomu odporúčame pozvanie prijať - už kvôli tomu, že keď príde čas na predaj vášho auta, kupujúci väčšinou rád vidí, že auto riadne absolvovalo všetky servisné opatrenia, ktoré výrobca zaviedol.

Bude to niečo stáť?

Úprava v rámci zvolávacej akcie je bezplatná.

Bude auto po úprave jazdiť horšie?

Ak pôjdete do servisu, keď vás k tomu automobilka vyzve, nečakajte zhoršenie jazdných vlastností alebo výkonov, prípadne spotreby. Možno predpokladať, že servisný zásah len vymaže jednu z máp riadenia motora, ktorá pozná "jazdu" v skúšobni a v reálnej prevádzke sa nikdy neuplatní.

Vaše auto bude s najväčšou pravdepodobnosťou jazdiť stále rovnako, bude rovnako dymiť a bude mať rovnaké reálne emisie a spotrebu.

Prejdete na STK?

Obavy z toho, že neprejdete cez STK a EK, nie sú na mieste. Tam sa zloženie emisií podľa normy Euro nezisťuje, technici v prípade vznetových motorov vlastne kontrolujú len dymivosť. Ak nemáte dodatočne vypitvaný filter DPF alebo zaslepený EGR ventil, nemáte sa čoho báť.

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Investujte so Saxo lacnejšie

Zistite viac

Využite nižšie poplatky za US akcie - 0,08 %, min. 1 USD, s menovou konverziou 0,25 % a bez minimálneho vkladu.

Advertisement

Daňové priznanie online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur.

DníHodínMinútSekúnd

Pokiaľ chcete riešiť dane po stare, máme pre vás chytré formuláre.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+5
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Služby katastra budú drahšie: Čo sa oplatí stihnúť do apríla?

28. 3. 2024 | Marek Mittaš

Služby katastra budú drahšie: Čo sa oplatí stihnúť do apríla?

Minulý rok vláda informovala o tom, že v štátnom rozpočte chýbajú peniaze. Tento problém vyriešila tzv. konsolidačným balíčkom, ktorého súčasťou boli rôzne zmeny. Niektoré z nich začali... celý článok

Najbohatší ľudia v roku 2023

21. 3. 2024 | Marek Mittaš

Najbohatší ľudia v roku 2023

Rebríček najbohatších ľudí za rok 2023 príliš neprekvapil. Prvú desiatku obsadili stálice ako Elon Musk, Jeff Bezos či Warren Buffett, pričom úplne prvé miesto si uchmatol Francúz Bernard... celý článok

Žijeme na dlh: Ako je svet zadlžený a aké sú riešenia?

7. 3. 2024 | Marek Mittaš

Žijeme na dlh: Ako je svet zadlžený a aké sú riešenia?

Keď hovoríme o dlhoch, obvykle spomíname ten, ktorý má naša krajina. Pravdou však je, že nie sme jediní, ktorí musia niečo splácať. V skutočnosti je celý svet zadlžený, pričom suma... celý článok

Dobré správy na začiatok roka: Slováci sú bohatší. Kde leží najviac peňazí?

17. 1. 2024 | Redakcia

Dobré správy na začiatok roka: Slováci sú bohatší. Kde leží najviac peňazí?

Podľa najnovších štatistík sa majetok Slovákov zvýšil až trojnásobne, napriek tomu, že patríme medzi investične konzervatívne krajiny. Kde sa nachádza väčšina našich úspor a aké chyby... celý článok

Čo sa všetko mení v roku 2024 pre bežných ľudí?

10. 1. 2024 | Redakcia

Čo sa všetko mení v roku 2024 pre bežných ľudí?

S príchodom nového roka zvyčajne prichádza viacero noviniek spojených s minimálnou mzdou, daňami a rôznymi dávkami. Ako bude vyzerať rok 2024 v číslach a čo všetko sa zmení? Pripravili... celý článok