Leto je v plnom prúde a Slováci cestujú za oddychom do zahraničia ako už dlho nie. Podľa údajov Umbrella Group až 58 % plánuje letnú dovolenku, pričom 40 % zamieri mimo Slovenska – najčastejšie do Chorvátska, Grécka, Talianska či Turecka. No s rastúcim počtom cestovateľov rastie aj počet problémov. Zrušené alebo meškajúce lety, oneskorená batožina či nepredvídateľné situácie sa stávajú súčasťou dovolenkovej reality. A nie všetko rieši cestovné poistenie tak, ako si mnohí myslia.
Zrušili vám let? Obráťte sa na aerolinku
Jednou z najčastejších komplikácií je zrušený let. Ten však je automaticky poistnou udalosťou. Poisťovňa UNIQA upozorňuje, že zakéto situácie nie sú štandardne kryté cestovným poistením a nie je možné ich ani pripoistiť. Ak však ide o let prevádzkovaný európskou spoločnosťou alebo s odletom z EÚ, cestujúci má nárok na odškodnenie podľa európskej legislatívy.
„Ak dôjde k zrušeniu alebo meškaniu letu, ktorý zabezpečuje európska letecká spoločnosť alebo má odlet z krajiny EÚ, cestujúci majú podľa európskej legislatívy nárok na odškodnenie. Odporúčame obrátiť sa priamo na leteckú spoločnosť na letisku alebo využiť služby špecializovaných spoločností, ktoré vymáhajú náhrady od leteckých dopravcov,“ radí Ľubomíra Hricová, manažérka cestovného poistenia UNIQA.
Ak sa stane, že cestovná kancelária vyhlási úpadok, cestovné poistenie vás tiež nezachráni. Je potrebné, aby ste sa obrátili na poisťovňu, v ktorej má samotná cestovná kancelária uzatvorené poistenie proti úpadku. Tá vám potom môže vyplatiť peniaze, ktoré ste zaplatili za zájazd.
Čo poistenie kryje a čo nie
Čo však cestovné poistenie naozaj pokrýva? UNIQA odporúča zamerať sa na rozšírené balíky, ktoré obsahujú poistenie zmeškania verejného dopravného prostriedku či oneskoreného návratu. Tieto balíky kryjú napríklad náklady na alternatívnu dopravu, občerstvenie, toaletné potreby alebo nevyhnutné ubytovanie, ak klient z objektívnych dôvodov zmešká spoj. „Poistenie sa vzťahuje na prípady, ako sú úraz, dopravná nehoda, technická porucha alebo meškanie rezervovaného spoja v dôsledku nepriaznivého počasia,“ dodáva Hricová.
Aj problémy s batožinou sú čoraz bežnejšie. Klienti by mali bezprostredne po zistení poškodenia alebo straty batožiny požiadať na letisku o dokument PIR alebo Damage Report. Bez týchto potvrdení poisťovňa žiadne nároky neuzná. „Tieto dokumenty sú kľúčové pri nahlasovaní poistnej udalosti. Bez nich nie je možné uplatniť nárok na poistné plnenie,“ upozorňuje Ľubomíra Hricová. Pri oneskorení batožiny je navyše nutné predložiť účty za náhradné nákupy do 48 hodín.
Na kartičku poistenca sa nespoliehajte
Aktuálny nárast záujmu o cestovné poistenie potvrdzuje aj Umbrella Group, podľa ktorej zaznamenali za prvý polrok 66 % medziročný rast záujmu. „Hoci Slováci ako členovia EÚ môžu v prípade zdravotných komplikácií v rámci Únie využiť Európsky preukaz zdravotného poistenia, nepokryje im krajiny mimo Európy, súkromných lekárov, spoluúčasť, repatriáciu či asistenčné služby. To kryje len komerčné poistenie, ktoré im tak môže ušetriť stovky až tisíce eur,“ vysvetľuje Michal Ďuriš, partner Umbrella Group.
Veľký záujem je aj o flexibilné skupinové poistenia. „Dá sa samostatne napríklad zakliknúť požiadavka na krytie škody spôsobenej na pobyte v zahraničí po požití alkoholu. Nielen pre celú skupinu, ale napríklad len pre rodičov alebo pre časť partie,“ dopĺňa Ďuriš. Ako však pripomína, treba si dať pozor na čakacie lehoty – nie každé poistenie platí ihneď po uzatvorení.
Z praktického hľadiska sa môže oplatiť aj celoročné poistenie, ktoré je často cenovo podobné ako krátkodobé. No pozor – krytie sa môže líšiť. „Storno zájazdu pri drahšej dovolenke nemusí byť v celoročnom poistení plne pokryté,“ varuje Ďuriš.
Ivana Sladkovská
Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.