Cestujúci po celej Európe sa toto leto stretávajú so zvýšeným počtom meškaní a rušení liniek. Niektorí sa svojho letu nedočkajú, iní musia čakať neprimerane dlho. Pribúdajú aj problémy s batožinou, ktorá buď nedorazí alebo je poškodená. Poisťovňa Uniqa zároveň vyvracia jeden z najčastejších mýtov dovolenkárov. „Upozorňujeme, že zrušený alebo meškajúci let nie je automaticky poistnou udalosťou. Takéto situácie nie sú štandardne kryté cestovným poistením a nie je možné ich ani pripoistiť,“ tvrdí poisťovňa.
Zodpovednosť nesie dopravca
Ak stroj neodletí alebo naberie výrazné meškanie, zodpovednosť prechádza v prvom rade na dopravcu. Ak dôjde k zrušeniu alebo meškaniu letu, ktorý zabezpečuje európska letecká spoločnosť alebo má odlet z krajiny Európskej únie (EÚ), cestujúci majú podľa európskej legislatívy nárok na odškodnenie. Ľudia by sa preto mali obrátiť priamo na leteckú spoločnosť na letisku alebo využiť služby špecializovaných spoločností, ktoré vymáhajú náhrady od leteckých dopravcov.
Poisťovňa však ponúka krytie iných cestovateľských problémov. „Pre lepšiu ochranu v nepredvídateľných situáciách odporúčame uzatvárať rozšírené balíky cestovného poistenia, ktoré zahŕňajú poistenie zmeškania verejného dopravného prostriedku do zahraničia a poistenie oneskoreného návratu,“ uvádza poisťovňa. Ak klient takýto balík má a nedobrovoľne zmešká ďalší spoj, poisťovňa uhradí náklady na alternatívnu dopravu do cieľovej destinácie, ako aj na výdavky za občerstvenie, toaletné potreby či nevyhnutný nocľah – všetko do výšky stanoveného limitu.
Krytie platí iba pri objektívnych príčinách meškania. Poistenie sa vzťahuje na prípady, keď klient zmešká dopravný prostriedok z objektívnych dôvodov, ako sú úraz, dopravná nehoda, technická porucha alebo meškanie rezervovaného spoja v dôsledku nepriaznivého počasia. Ak oneskorenie v zahraničí spôsobí, že cestujúci nestihne vlak alebo autobus domov, poisťovňa preplatí náklady na náhradnú dopravu (taxík, autobus, vlak), ako aj výdavky na nocľah, občerstvenie či toaletné potreby.
Problémy s batožinou
Zvláštnu kapitolu tvoria kufre. Dovolenkári sa totiž často stretávajú aj s problémami s batožinou – či už nedorazí do cieľovej destinácie, alebo je poškodená. Ak má klient uzatvorené pripoistenie batožiny, stratu alebo poškodenie musí nahlásiť priamo na letisku a vyžiadať si dokumenty ako Damage Report alebo Property Irregularity Report (PIR). Bez nich bude nárok na poistné plnenie neuznateľný, pretože sú potrebné pri nahlasovaní poistnej udalosti.
Ak batožina dorazí s niekoľkohodinovým oneskorením, poisťovňa preplatí nevyhnutné nákupy ako napríklad toaletné potreby či náhradné oblečenie. Krytie je do výšky limitu uvedeného v poistných podmienkach. Účty však treba dodať spravidla do dvoch dní od oneskoreného doručenia batožiny.
Miroslav Homola
Miroslav Homola písal pre denník Finance.sk od roku 2017 do 2019. Ďalšie články autora.