Banková rada Národnej banky Slovenska potvrdila rozhodnutie o historicky najvyššej pokute pre Prima Banku, ktorá podľa NBS opakovane zavádzala v reklamách na svoje produkty. Prima Banka dostala pokutu pol milióna eur za reklamy na produkt s výnosom až 5 % ročne, no banka v reklame „zabudla“ uviesť dôležité informácie.
Nebolo to prvý raz
Sankcia sa týka opakovaného používania nekalých obchodných praktík a porušenia zákonných povinností, ktoré NBS vyčíta banke už niekoľko rokov. Ako približuje Denník N, problém sa týka reklamy na sporiace účty, kde Prima banka propagovala len výšku úrokovej sadzby bez uvedenia ďalších kľúčových podmienok. Reklama lákala na 5-percentný úrok, no nespomenula, že k jeho získaniu je potrebné mať otvorený osobný účet, splniť minimálnu výšku vkladu a dodržať stanovenú dĺžku sporenia. Bez týchto informácií ide podľa NBS o nekalú obchodnú praktiku, ktorá môže spotrebiteľa zmanipulovať k rozhodnutiu, ktoré by inak neurobil.
Zaujímavé je, že už v roku 2023 NBS zakázala banke používať podobnú reklamu na sporiace účty, pokiaľ v nej nebude uvádzať všetky potrebné podmienky. Prima banka síce reagovala a do reklám doplnila text „viac info na pobočke alebo na www.primabanka.sk“, zväčšila písmo a tvrdila, že tým splnila zákonné požiadavky. NBS však túto úpravu nepovažovala za dostatočnú a skonštatovala, že banka pokračuje v porušovaní povinností v oblasti ochrany finančných spotrebiteľov.
Podľa stanoviska NBS bola pokuta udelená aj s ohľadom na finančnú kondíciu banky. Prima banka totiž v roku 2023 vykázala čistý zisk vo výške 48,5 milióna eur a v nasledujúcom roku ešte 30,8 milióna. Ako zdôraznila banka centrálna, samotná sankcia predstavuje len približne jedno percento zisku za minulý rok, teda je podľa ich vyjadrenia „citeľná, ale nie likvidačná“. Zároveň má plniť represívnu aj preventívnu funkciu.
Pokuta mohla byť vyššia
Prima banka, ktorá patrí do finančnej skupiny Penta, sa voči rozhodnutiu bránila a podala rozklad, v ktorom označila postup NBS za nezákonný a neprimeraný. Tvrdila, že regulačný orgán voči nej uplatňuje iný meter než voči ostatným subjektom finančného trhu. Argumentovala tiež tým, že opatrenia boli v čase hodnotenia už prijaté alebo v procese zavádzania. NBS však tieto námietky odmietla s odvolaním sa na predchádzajúce upozornenia a zdôraznila, že banka opakovane zlyháva v oblasti pravdivého a zrozumiteľného informovania spotrebiteľov.
Rozhodnutie o rekordne vysokej pokute vo výške 500-tisíc eur padlo vlani v lete, no až teraz, po zamietnutí rozkladu, je právoplatné. NBS svoje rozhodnutie zverejnila v utorok a zároveň upozornila, že sankcia bola určená na dolnej hranici zákonného rozsahu, predstavuje štvrtinu z maximálnej výšky pokuty, ktorú zákon umožňuje. Banková rada podčiarkla, že cieľom nie je len potrestanie, ale najmä prevencia ďalších porušení, ktoré by mohli poškodiť dôveru spotrebiteľov v bankový sektor. „Uložená pokuta má plniť výchovnú aj represívnu úlohu a musí byť citeľná v majetkovej sfére páchateľa,“ uvádza sa v stanovisku.
Z verejne dostupných rozhodnutí NBS vyplýva, že Prima banke boli podobné pochybenia vytýkané už v roku 2016 počas tzv. mystery shoppingu. Vtedy zamestnanci banky podali nepravdivé informácie o základných bankových produktoch – napríklad tvrdili, že základný bankový produkt neobsahuje internetbanking alebo že nad určitý mesačný limit bude účet automaticky spoplatnený, čo nebola pravda. Aj tieto prípady viedli k sérii menších pokút, no banka sa z nich podľa NBS nepoučila.
Ivana Sladkovská
Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.