Spotrebitelia sa do boja s obchodníkmi často nechcú púšťať sami. Odrádzajú ich vysoké náklady na súdne konanie, zložitá byrokracia aj silnejšie právne a ekonomické zázemie protivníka. Aj na Slovensku ale môže s vymáhaním nárokov oklamaných spotrebiteľov pomôcť špecifická právnická osoba. Spotrebiteľov to navyše bude stáť násobne menej, než by zaplatili za advokáta. Túto možnosť možno využiť, ak sa obchodník dopustil pochybenia voči viacerým zákazníkom.
Český súd priznal na základe hromadnej žaloby vyše milióna korún
Zakotvenie kolektívnej spotrebiteľskej žaloby prinieslo v ČR svoje ovocie. Pomyselnou „prvou lastovičkou“ sa stalo súdne konanie proti predajcovi Postýlkov s.r.o., ktorý prevádzkoval e-shop s detským nábytkom. K pochybeniam obchodníka došlo v súvislosti s objednávkami z rokov 2023 a 2024. Kupujúci si v internetovom obchode objednali tovar a vopred uhradili plnú výšku kúpnej ceny. Následne očakávali jeho dodanie. E-shop ale tovar nezaslal a s väčšinou zákazníkov navyše prestal komunikovať.
Nápravy sa ujala organizácia OnlineADR.cz. Spotrebitelia zapojení do súdneho konania najskôr od uzatvorených zmlúv s e-shopom odstúpili a obchodník bol vyzvaný na vrátenie zaplatených kúpnych cien. Tento však nič neuhradil; vec teda bola riešená podaním tzv. hromadnej žaloby. Ako už vyplýva z jej samotného názvu, riešila sa v osobitnom režime formou jedného spoločného súdneho konania. Žaloba bola podaná koncom novembra 2024 a Mestský súd v Prahe o nej rozhodol 1. júla 2025.
Do konania sa zapojilo celkom 56 nespokojných spotrebiteľov. Len štyrom z nich súd nijakú čiastku nepriznal, lebo sa zistilo, že im e-shop tovar (aspoň sčasti) dodal. Ostatným prihláseným spotrebiteľom by však obchodník mal v súhrne zaplatiť vyše milióna českých korún. Až na takúto čiastku sa podľa súdu vyšplhal súčet jednotlivých súm, ktoré obchodník zákazníkom dlhoval.
Ako funguje hromadná žaloba na Slovensku?
Českí spotrebitelia mohli svoje nároky riešiť zjednodušeným hromadným postupom vďaka zákonu prijatému na základe európskej smernice (EÚ) 2020/1828. Slovensko túto smernicu do svojho právneho poriadku zapracovalo zákonom č. 261/2023 Z.z., o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov. Tento nadobudol účinnosť v júli 2024 – aj na Slovensku teda môžu nespokojní zákazníci už vyše roka využiť možnosť hromadného uplatnenia svojich práv.
Vymáhanie nárokov spotrebiteľov v kolektívnom spore na Slovensku zabezpečuje tzv. oprávnená osoba. Táto musí byť zapísaná v zozname vedenom Ministerstvom hospodárstva SR. Aktuálne (k 5. 9. 2025) sú v tomto zozname zapísané 3 osoby, a to:
- European Information Society Institute, o.z. so sídlom v Košiciach,
- Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) so sídlom v Batizovciach (doručovacia adresa v Poprade) a
- Združenie na ochranu práv občana – AVES so sídlom v Bratislave.
Kolektívne uplatnenie nárokov spotrebiteľov je možné za týchto podmienok
Ak by sa voči slovenským spotrebiteľom dopustil nejaký obchodník podobných pochybení ako Postýlkov s.r.o., mohlo by byť v zmysle slovenského zákona iniciované súdne konanie o vydanie nápravného opatrenia. Celý proces by prebiehal v nasledujúcich krokoch:
1. Žalobný zámer
Najmenej 2 mesiace pred podaním žaloby by jedna z oprávnených osôb (zapísaných v zozname vedenom ministerstvom hospodárstva) musela v Obchodnom vestníku zverejniť žalobný zámer.
2. Prihlásenie spotrebiteľov k žalobnému zámeru
Oprávnená osoba môže obchodníka zažalovať vtedy, keď sa v uvedenej lehote k žalobnému zámeru prihlási aspoň 20 spotrebiteľov. Prihlášky sa podávajú k určenému notárovi. Aj po uplynutí lehoty (a dokonca aj po podaní žaloby) sa ale môžu k žalobnému zámeru stále prihlasovať aj ďalší spotrebitelia, a to až do skončenia dokazovania na súde 1. inštancie.
3. Žaloba
Žalobou na vydanie nápravného opatrenia možno žiadať napríklad priznanie peňažného plnenia či práva na ukončenie zmluvného záväzku a vysporiadanie s obchodníkom.
Aké výhody má hromadná žaloba pre spotrebiteľa?
Najväčšou výhodou kolektívneho uplatnenia nárokov spotrebiteľov je minimalizácia ich nákladov. Keby si svoje práva uplatnili individuálne a nechali by sa zastúpiť advokátom, museli by v prvom rade počítať s nemalými vstupnými nákladmi.
Zároveň by niesli riziko, že v prípade neúspechu v spore by im súd vo väčšine prípadov uložil povinnosť k náhrade trov konania vynaložených žalovaným obchodníkom. V konaní o vydanie nápravného opatrenia je možné spotrebiteľa zaviazať k náhrade trov konania len veľmi výnimočne a v obmedzenom rozsahu – ak by vznikli kvôli nedbanlivosti či zavinenému konaniu spotrebiteľa.
Oprávnená osoba podávajúca žalobu naopak väčšinu záležitostí spojených so súdnym sporom zabezpečí vo vlastnej réžii. Spotrebitelia hradia len poplatok za podanie prihlášky k žalobnému zámeru, ktorý je 20 eur bez DPH (tzn. pri DPH vo výške 23 % pôjde o poplatok vo výške 24,60 eur).
Záverom treba dodať, že zverejnené žalobné zámery možno skontrolovať v Obchodnom vestníku v kapitole „Žalobné zámery – ochrana kolektívnych záujmov spotrebiteľov“. V súčasnosti nie je v Obchodnom vestníku publikovaný nijaký žalobný zámer.
**
Barbora Magočová
Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.