Hromadná spotrebiteľská žaloba: v ČR padol prelomový rozsudok. Ako je na tom SR?

Barbora Magočová | rubrika: Článok | 8. 9. 2025
Zaplatili ste e-shopu vopred a svoj tovar ste dodnes nedostali? Alebo s vami podnikateľ „vybabral“ inak, ale súdu s ním sa bojíte? V susednom Česku bol nedávno vydaný priekopnícky rozsudok v konaní, ktoré spotrebitelia už nemusia viesť na vlastnú päsť. Vybaví ho za nich totiž osobitný subjekt.
Hromadná spotrebiteľská žaloba: v ČR padol prelomový rozsudok. Ako je na tom SR?

Zdroj: DALL·E/IvanaS

Spotrebitelia sa do boja s obchodníkmi často nechcú púšťať sami. Odrádzajú ich vysoké náklady na súdne konanie, zložitá byrokracia aj silnejšie právne a ekonomické zázemie protivníka. Aj na Slovensku ale môže s vymáhaním nárokov oklamaných spotrebiteľov pomôcť špecifická právnická osoba. Spotrebiteľov to navyše bude stáť násobne menej, než by zaplatili za advokáta. Túto možnosť možno využiť, ak sa obchodník dopustil pochybenia voči viacerým zákazníkom.

Český súd priznal na základe hromadnej žaloby vyše milióna korún

Zakotvenie kolektívnej spotrebiteľskej žaloby prinieslo v ČR svoje ovocie. Pomyselnou „prvou lastovičkou“ sa stalo súdne konanie proti predajcovi Postýlkov s.r.o., ktorý prevádzkoval e-shop s detským nábytkom. K pochybeniam obchodníka došlo v súvislosti s objednávkami z rokov 2023 a 2024. Kupujúci si v internetovom obchode objednali tovar a vopred uhradili plnú výšku kúpnej ceny. Následne očakávali jeho dodanie. E-shop ale tovar nezaslal a s väčšinou zákazníkov navyše prestal komunikovať.

Nápravy sa ujala organizácia OnlineADR.cz. Spotrebitelia zapojení do súdneho konania najskôr od uzatvorených zmlúv s e-shopom odstúpili a obchodník bol vyzvaný na vrátenie zaplatených kúpnych cien. Tento však nič neuhradil; vec teda bola riešená podaním tzv. hromadnej žaloby. Ako už vyplýva z jej samotného názvu, riešila sa v osobitnom režime formou jedného spoločného súdneho konania. Žaloba bola podaná koncom novembra 2024 a Mestský súd v Prahe o nej rozhodol 1. júla 2025.

Do konania sa zapojilo celkom 56 nespokojných spotrebiteľov. Len štyrom z nich súd nijakú čiastku nepriznal, lebo sa zistilo, že im e-shop tovar (aspoň sčasti) dodal. Ostatným prihláseným spotrebiteľom by však obchodník mal v súhrne zaplatiť vyše milióna českých korún. Až na takúto čiastku sa podľa súdu vyšplhal súčet jednotlivých súm, ktoré obchodník zákazníkom dlhoval.

Ako funguje hromadná žaloba na Slovensku?

Českí spotrebitelia mohli svoje nároky riešiť zjednodušeným hromadným postupom vďaka zákonu prijatému na základe európskej smernice (EÚ) 2020/1828. Slovensko túto smernicu do svojho právneho poriadku zapracovalo zákonom č. 261/2023 Z.z., o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov. Tento nadobudol účinnosť v júli 2024 – aj na Slovensku teda môžu nespokojní zákazníci už vyše roka využiť možnosť hromadného uplatnenia svojich práv.

Vymáhanie nárokov spotrebiteľov v kolektívnom spore na Slovensku zabezpečuje tzv. oprávnená osoba. Táto musí byť zapísaná v zozname vedenom Ministerstvom hospodárstva SR. Aktuálne (k 5. 9. 2025) sú v tomto zozname zapísané 3 osoby, a to:

- European Information Society Institute, o.z. so sídlom v Košiciach,

- Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) so sídlom v Batizovciach (doručovacia adresa v Poprade) a

- Združenie na ochranu práv občana – AVES so sídlom v Bratislave.

Kolektívne uplatnenie nárokov spotrebiteľov je možné za týchto podmienok

Ak by sa voči slovenským spotrebiteľom dopustil nejaký obchodník podobných pochybení ako Postýlkov s.r.o., mohlo by byť v zmysle slovenského zákona iniciované súdne konanie o vydanie nápravného opatrenia. Celý proces by prebiehal v nasledujúcich krokoch:

1. Žalobný zámer

Najmenej 2 mesiace pred podaním žaloby by jedna z oprávnených osôb (zapísaných v zozname vedenom ministerstvom hospodárstva) musela v Obchodnom vestníku zverejniť žalobný zámer.

2. Prihlásenie spotrebiteľov k žalobnému zámeru

Oprávnená osoba môže obchodníka zažalovať vtedy, keď sa v uvedenej lehote k žalobnému zámeru prihlási aspoň 20 spotrebiteľov. Prihlášky sa podávajú k určenému notárovi. Aj po uplynutí lehoty (a dokonca aj po podaní žaloby) sa ale môžu k žalobnému zámeru stále prihlasovať aj ďalší spotrebitelia, a to až do skončenia dokazovania na súde 1. inštancie.

3. Žaloba

Žalobou na vydanie nápravného opatrenia možno žiadať napríklad priznanie peňažného plnenia či práva na ukončenie zmluvného záväzku a vysporiadanie s obchodníkom.

Aké výhody má hromadná žaloba pre spotrebiteľa?

Najväčšou výhodou kolektívneho uplatnenia nárokov spotrebiteľov je minimalizácia ich nákladov. Keby si svoje práva uplatnili individuálne a nechali by sa zastúpiť advokátom, museli by v prvom rade počítať s nemalými vstupnými nákladmi.

Zároveň by niesli riziko, že v prípade neúspechu v spore by im súd vo väčšine prípadov uložil povinnosť k náhrade trov konania vynaložených žalovaným obchodníkom. V konaní o vydanie nápravného opatrenia je možné spotrebiteľa zaviazať k náhrade trov konania len veľmi výnimočne a v obmedzenom rozsahu – ak by vznikli kvôli nedbanlivosti či zavinenému konaniu spotrebiteľa.

Oprávnená osoba podávajúca žalobu naopak väčšinu záležitostí spojených so súdnym sporom zabezpečí vo vlastnej réžii. Spotrebitelia hradia len poplatok za podanie prihlášky k žalobnému zámeru, ktorý je 20 eur bez DPH (tzn. pri DPH vo výške 23 % pôjde o poplatok vo výške 24,60 eur).

Záverom treba dodať, že zverejnené žalobné zámery možno skontrolovať v Obchodnom vestníku v kapitole „Žalobné zámery – ochrana kolektívnych záujmov spotrebiteľov“. V súčasnosti nie je v Obchodnom vestníku publikovaný nijaký žalobný zámer.

Barbora Magočová

Autor článku Barbora Magočová

Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+1
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

V novembri zbankrotovalo o 10 % viac Slovákov ako minulý mesiac

12. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

V novembri zbankrotovalo o 10 % viac Slovákov ako minulý mesiac

V novembri 2025 vyhlásilo osobný bankrot až 486 Slovákov, čo predstavuje výrazný 10-percentný nárast oproti predchádzajúcemu mesiacu. Medzi dlžníkmi boli aj manželské páry, seniori... celý článok

Kde sa nachádza najdrahšia ulica na svete? V rebríčku sa objavila aj Bratislava

12. 12. 2025 | Miroslav Homola

Kde sa nachádza najdrahšia ulica na svete? V rebríčku sa objavila aj Bratislava

Globálny rebríček potvrdil historický míľnik. Známa ulica v Londýne sa prvý raz stala najdrahšou maloobchodnou adresou sveta. Rebríček ukázal aj ďalšie zaujímavé miesta na svete. Objavila... celý článok

Podvodníci sú teraz pred sviatkami mimoriadne aktívni. Takto sa nenecháte nachytať

12. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Podvodníci sú teraz pred sviatkami mimoriadne aktívni. Takto sa nenecháte nachytať

Pred Vianocami sa množia online podvody a Slováci čelia čoraz prepracovanejším útokom. Slovenská sporiteľňa varuje pred rekordným nárastom digitálnych podvodov, ktoré lákajú na investície,... celý článok

Domácnosti si môžu skontrolovať energopomoc nanovo. Pravidlá sa sprísnili

11. 12. 2025 | Miroslav Homola

Domácnosti si môžu skontrolovať energopomoc nanovo. Pravidlá sa sprísnili

Po kritike verejnosti a nejasnostiach pri prvej vlne posudzovania energopomoci vláda zavádza nové pravidlá. Mení výpočet bonity, sprísňuje podmienky a rozširuje definíciu príjmov. Do... celý článok

Zaplatil parkovné, no aj tak dostal pokutu. V ktorom meste majú také pravidlá?

10. 12. 2025 | Miroslav Homola

Zaplatil parkovné, no aj tak dostal pokutu. V ktorom meste majú také pravidlá?

V Žiline môže vodič dostať pokutu aj vtedy, keď parkovné zaplatí – dokonca vo vyššej sume, než by musel. Rozhodujúce totiž nie je, koľko zaplatil, ale či parkovné uhradil presne pre... celý článok