Hromadná spotrebiteľská žaloba: v ČR padol prelomový rozsudok. Ako je na tom SR?

Barbora Magočová | rubrika: Článok | 8. 9. 2025
Zaplatili ste e-shopu vopred a svoj tovar ste dodnes nedostali? Alebo s vami podnikateľ „vybabral“ inak, ale súdu s ním sa bojíte? V susednom Česku bol nedávno vydaný priekopnícky rozsudok v konaní, ktoré spotrebitelia už nemusia viesť na vlastnú päsť. Vybaví ho za nich totiž osobitný subjekt.
Hromadná spotrebiteľská žaloba: v ČR padol prelomový rozsudok. Ako je na tom SR?

Zdroj: DALL·E/IvanaS

Spotrebitelia sa do boja s obchodníkmi často nechcú púšťať sami. Odrádzajú ich vysoké náklady na súdne konanie, zložitá byrokracia aj silnejšie právne a ekonomické zázemie protivníka. Aj na Slovensku ale môže s vymáhaním nárokov oklamaných spotrebiteľov pomôcť špecifická právnická osoba. Spotrebiteľov to navyše bude stáť násobne menej, než by zaplatili za advokáta. Túto možnosť možno využiť, ak sa obchodník dopustil pochybenia voči viacerým zákazníkom.

Český súd priznal na základe hromadnej žaloby vyše milióna korún

Zakotvenie kolektívnej spotrebiteľskej žaloby prinieslo v ČR svoje ovocie. Pomyselnou „prvou lastovičkou“ sa stalo súdne konanie proti predajcovi Postýlkov s.r.o., ktorý prevádzkoval e-shop s detským nábytkom. K pochybeniam obchodníka došlo v súvislosti s objednávkami z rokov 2023 a 2024. Kupujúci si v internetovom obchode objednali tovar a vopred uhradili plnú výšku kúpnej ceny. Následne očakávali jeho dodanie. E-shop ale tovar nezaslal a s väčšinou zákazníkov navyše prestal komunikovať.

Nápravy sa ujala organizácia OnlineADR.cz. Spotrebitelia zapojení do súdneho konania najskôr od uzatvorených zmlúv s e-shopom odstúpili a obchodník bol vyzvaný na vrátenie zaplatených kúpnych cien. Tento však nič neuhradil; vec teda bola riešená podaním tzv. hromadnej žaloby. Ako už vyplýva z jej samotného názvu, riešila sa v osobitnom režime formou jedného spoločného súdneho konania. Žaloba bola podaná koncom novembra 2024 a Mestský súd v Prahe o nej rozhodol 1. júla 2025.

Do konania sa zapojilo celkom 56 nespokojných spotrebiteľov. Len štyrom z nich súd nijakú čiastku nepriznal, lebo sa zistilo, že im e-shop tovar (aspoň sčasti) dodal. Ostatným prihláseným spotrebiteľom by však obchodník mal v súhrne zaplatiť vyše milióna českých korún. Až na takúto čiastku sa podľa súdu vyšplhal súčet jednotlivých súm, ktoré obchodník zákazníkom dlhoval.

Ako funguje hromadná žaloba na Slovensku?

Českí spotrebitelia mohli svoje nároky riešiť zjednodušeným hromadným postupom vďaka zákonu prijatému na základe európskej smernice (EÚ) 2020/1828. Slovensko túto smernicu do svojho právneho poriadku zapracovalo zákonom č. 261/2023 Z.z., o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov. Tento nadobudol účinnosť v júli 2024 – aj na Slovensku teda môžu nespokojní zákazníci už vyše roka využiť možnosť hromadného uplatnenia svojich práv.

Vymáhanie nárokov spotrebiteľov v kolektívnom spore na Slovensku zabezpečuje tzv. oprávnená osoba. Táto musí byť zapísaná v zozname vedenom Ministerstvom hospodárstva SR. Aktuálne (k 5. 9. 2025) sú v tomto zozname zapísané 3 osoby, a to:

- European Information Society Institute, o.z. so sídlom v Košiciach,

- Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) so sídlom v Batizovciach (doručovacia adresa v Poprade) a

- Združenie na ochranu práv občana – AVES so sídlom v Bratislave.

Kolektívne uplatnenie nárokov spotrebiteľov je možné za týchto podmienok

Ak by sa voči slovenským spotrebiteľom dopustil nejaký obchodník podobných pochybení ako Postýlkov s.r.o., mohlo by byť v zmysle slovenského zákona iniciované súdne konanie o vydanie nápravného opatrenia. Celý proces by prebiehal v nasledujúcich krokoch:

1. Žalobný zámer

Najmenej 2 mesiace pred podaním žaloby by jedna z oprávnených osôb (zapísaných v zozname vedenom ministerstvom hospodárstva) musela v Obchodnom vestníku zverejniť žalobný zámer.

2. Prihlásenie spotrebiteľov k žalobnému zámeru

Oprávnená osoba môže obchodníka zažalovať vtedy, keď sa v uvedenej lehote k žalobnému zámeru prihlási aspoň 20 spotrebiteľov. Prihlášky sa podávajú k určenému notárovi. Aj po uplynutí lehoty (a dokonca aj po podaní žaloby) sa ale môžu k žalobnému zámeru stále prihlasovať aj ďalší spotrebitelia, a to až do skončenia dokazovania na súde 1. inštancie.

3. Žaloba

Žalobou na vydanie nápravného opatrenia možno žiadať napríklad priznanie peňažného plnenia či práva na ukončenie zmluvného záväzku a vysporiadanie s obchodníkom.

Aké výhody má hromadná žaloba pre spotrebiteľa?

Najväčšou výhodou kolektívneho uplatnenia nárokov spotrebiteľov je minimalizácia ich nákladov. Keby si svoje práva uplatnili individuálne a nechali by sa zastúpiť advokátom, museli by v prvom rade počítať s nemalými vstupnými nákladmi.

Zároveň by niesli riziko, že v prípade neúspechu v spore by im súd vo väčšine prípadov uložil povinnosť k náhrade trov konania vynaložených žalovaným obchodníkom. V konaní o vydanie nápravného opatrenia je možné spotrebiteľa zaviazať k náhrade trov konania len veľmi výnimočne a v obmedzenom rozsahu – ak by vznikli kvôli nedbanlivosti či zavinenému konaniu spotrebiteľa.

Oprávnená osoba podávajúca žalobu naopak väčšinu záležitostí spojených so súdnym sporom zabezpečí vo vlastnej réžii. Spotrebitelia hradia len poplatok za podanie prihlášky k žalobnému zámeru, ktorý je 20 eur bez DPH (tzn. pri DPH vo výške 23 % pôjde o poplatok vo výške 24,60 eur).

Záverom treba dodať, že zverejnené žalobné zámery možno skontrolovať v Obchodnom vestníku v kapitole „Žalobné zámery – ochrana kolektívnych záujmov spotrebiteľov“. V súčasnosti nie je v Obchodnom vestníku publikovaný nijaký žalobný zámer.

Barbora Magočová

Autor článku Barbora Magočová

Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Motoristi, pripravte sa na nové spoplatnené úseky. Ráž ukázal, kde pribudnú

28. 8. 2025 | Miroslav Homola

Motoristi, pripravte sa na nové spoplatnené úseky. Ráž ukázal, kde pribudnú

Ministerstvo dopravy pod vedením Jozefa Ráža predložilo návrh novely vyhlášky o úsekoch diaľnic a ciest s výberom mýta. Dôvodom je plánované odovzdanie kľúčových diaľničných úsekov... celý článok

Otváracie hodiny počas sviatku 29. augusta: kde si nakúpite?

26. 8. 2025 | Ivana Sladkovská

Otváracie hodiny počas sviatku 29. augusta: kde si nakúpite?

V piatok 29. augusta 2025 je na Slovensku štátny sviatok a deň pracovného pokoja – Výročie Slovenského národného povstania. Väčšina veľkých obchodov a nákupných centier bude zo zákona... celý článok

Slovenská pošta zastavila zásielky: Balík či darček do USA už nepošlete bez cla

26. 8. 2025 | Miroslav Homola

Slovenská pošta zastavila zásielky: Balík či darček do USA už nepošlete bez cla

Od pondelka 25. augusta tohto roka Slovenská pošta prestane prijímať tovarové zásielky do Spojených štátov amerických (USA) vrátane darčekov medzi fyzickými osobami. Dôvodom je zmena... celý článok

Letenky už od 20 eur: Medzi Bratislavou a Košicami sa bude opäť lietať

22. 8. 2025 | Miroslav Homola

Letenky už od 20 eur: Medzi Bratislavou a Košicami sa bude opäť lietať

Ministerstvo dopravy oznámilo, že letecké spojenie medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami obnoví spoločnosť Wizz Air. Lietať sa začne už na konci jesene a spojenie bude dostupné... celý článok

Volalo vám neznáme číslo? Pozor, Slovákov už pripravilo o tisíce eur

22. 8. 2025 | Ivana Sladkovská

Volalo vám neznáme číslo? Pozor, Slovákov už pripravilo o tisíce eur

**Perex (SEO optimalizovaný):** Slovenská sporiteľňa varuje pred dvoma novými typmi finančných podvodov, ktoré sa rýchlo šíria Slovenskom a oberajú ľudí o tisíce eur. Podvodníci využívajú... celý článok