Na čo slúži servisný poplatok donáškových služieb

Pavla Adamcová | rubrika: Článok | 2. 6. 2024
Poplatky za obsluhu pri objednávaní jedla online vyvolali búrlivú diskusiu na sociálnych sieťach. Zákazníci sú znepokojení dodatočnými nákladmi, ktoré si spoločnosti Wolt a Foodora účtujú. Čo sa skrýva za týmto servisným poplatkom a prečo ho niektorí považujú za neodôvodnený?
Na čo slúži servisný poplatok donáškových služieb

Zdroj: Shutterstock

Zaplatíte cenu samotného jedla, dopravu a sprepitné. Napriek tomu od vás požadujú poplatok za obsluhu. Praktiky donáškových spoločností Wolt a Foodora tento týždeň upútali pozornosť používateľov sociálnej siete X (predtým Twitter), píše portál Peníze.cz

Poplatok sem, poplatok tam

Novú vlnu záujmu o servisný poplatok vyvolal Tomáš Čupr, šéf konkurenčného online supermarketu Rohlik.cz. „Vie niekto, na čo to je? A neprekáža vám, že ho platíte?" opýtal sa na sieti X. Samotný Rohlik si takýto poplatok neúčtuje.

Na Slovensku tento poplatok funguje tiež, Foodora si účtuje servisný poplatok 0,35 eur a Wolt má Poplatok za službu odvodený od celkovej ceny objednávky. Vo väčšine prípadov sa zmestíte do jedného eura. Poplatok, ktorý Čupr zverejnil na fotografii, je 29 kč, čo je viac ako jedno euro (1,17 eur podľa kurzu v čase vydania článku).

„Kedysi sa to volalo 'či to prejde‘ poplatok," reagoval jeden z používateľov siete. „Niekoľkokrát som si vybral obed, keď pršalo, ale s týmto poplatkom som to zavrel. Nech to skúsia inde," opísal ďalší.

Niektorí ľudia však poukazujú na to, že celková cena je aj tak rozhodujúcim faktorom. "Rozpis cien ma nezaujíma. Za službu/produkt X je celková cena Y, podľa toho sa riadim. To, z čoho sa skladá, sú marketingové kecy," upozorňuje jeden používateľ.

Servisný poplatok, ktorý zákazník nájde v konečnom vyúčtovaní tesne pred objednávkou a ktorý predstavuje niekoľko desiatok korún, zaviedla spoločnosť Wolt pred dvoma rokmi.

Na čo slúži servisný poplatok

Podľa spoločnosti je to kľúč k udržaniu chodu podniku. Argumentuje aj nákladmi na inovácie, ako je vývoj technológií a inžinierska činnosť. „Náklady na dopravu patria kuriérom, potraviny a tovar do reštaurácií alebo obchodov. Z poplatku za služby sa financuje vývoj a podpora zákazníkov," vysvetľuje hovorkyňa spoločnosti Wolt Jana Jarošová.

„Začiatkom tohto roka sme poplatok upravili na päťpercentný podiel z celkovej hodnoty objednávky s maximálnou a minimálnou cenou. Pravidelne prehodnocujeme rôzne cenové modely, aby sme zabezpečili neustále zlepšovanie našich služieb a poskytovanie kvalitnej zákazníckej podpory. Tento model používame vo viacerých krajinách, kde Wolt pôsobí, a je bežný v rôznych odvetviach, kde s ním pracuje aj naša konkurencia," dodáva Jarošová.

Podobne argumentuje aj spoločnosť Foodora (predtým DámeJídlo): „Servisný poplatok slúži na neustále zlepšovanie našich služieb a inovácie, takže pokrýva vývoj technológií, marketing a spracovanie platieb. Môže sa mierne líšiť v rôznych cenových hladinách a mestských situáciách, ale v segmente nízkomaržových donášok jedla ide o štandardnú položku," hovorí šéf Adam Kolesa.

Právnici hovoria, že zákazníci sú informovaní o zložení celkovej ceny, ako to ukladá zákon. „Z právneho hľadiska môžeme zhrnúť, že ak je konečná cena oznámená spotrebiteľovi pred zadaním objednávky, resp. uzatvorením zmluvy, tak je v zásade z právneho hľadiska všetko v poriadku," potvrdzuje Veronika Odrobinová, advokátka a partnerka spoločnosti Grant Thornton.

Odborníci sa však pozastavujú nad zmyslom poplatku ako takého. Za problematický ho považuje najmä spotrebiteľská organizácia dTest.

Podľa Eduardy Hekšovej, vedúcej dTestu, samotná povaha poplatku za službu a jeho vysvetlenie v obchodných podmienkach nedáva zákazníkovi veľmi dobrý obraz o tom, čo mu obchodník vlastne účtuje.

„Sme toho názoru, že primárnym produktom doručovateľskej služby je preprava tovaru, preto je logické, aby sa pri určovaní ceny dopravy zohľadnili všetky náklady spojené s touto službou," hovorí vedúca dTestu.

Hekšová vo všeobecnosti označuje účtovanie nešpecifických poplatkov za maskovanie skutočnej celkovej ceny. „Tovar sa na prvý pohľad zdá lacnejší a potom sa k cene pripočítajú rôzne poplatky," dodáva.

V minulosti sa podľa nej podobných praktík dopúšťali napríklad predajcovia leteniek a letecké spoločnosti, keď inzerovali cenu letov bez palivových a iných príplatkov, ktoré potom účtovali zákazníkom.

Pavla Adamcová

Autor článku Pavla Adamcová

Redaktorka webu Peníze.cz, píše najmä o spotrebiteľských témach. Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Obľúbené témy

inovácie, náklady, poplatok

Toto ste už čítali?

Otváracie hodiny 1. novembra: Počas Dušičiek 2025 nakúpite takmer všade (nový prehľad)

31. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Otváracie hodiny 1. novembra: Počas Dušičiek 2025 nakúpite takmer všade (nový prehľad)

Od 1. novembra 2025 sa menia pravidlá predaja počas sviatkov a obchody môžu byť počas Dušičiek po novom otvorené. Zisťovali sme, ktoré reťazce využijú túto zmenu, aké budú ich otváracie... celý článok

Čo znamená 6-7? Virálny nezmyselný výraz sa stal slovom roka 2025

30. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Čo znamená 6-7? Virálny nezmyselný výraz sa stal slovom roka 2025

V skratke: nezmanená to nič, a v tom je jeho sila. 6-7 označuje situáciu takú nejasnú a neurčitú, že sa nedá opísať slovami. Kde sa tento výraz vzal a prečo sa stal slovom roka 2025? celý článok

Nové pravidlá pre vodičov: veľká zmena pre seniorov za volantom

30. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Nové pravidlá pre vodičov: veľká zmena pre seniorov za volantom

Od januára 2025 vstúpia do platnosti zmeny v zákone o cestnej premávke, ktoré ovplyvnia vodičov nad 65 rokov aj používateľov elektrických kolobežiek a bicyklov. Štát zvyšuje vekovú... celý článok

Lístky na vlak už nemusíte kupovať cez appku. Stačí ísť na miestnu poštu

29. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Lístky na vlak už nemusíte kupovať cez appku. Stačí ísť na miestnu poštu

Od októbra 2025 si cestujúci môžu kúpiť lístok na vlak aj na pobočkách Slovenskej pošty. Nová služba, ktorá vznikla zo spolupráce ZSSK a Slovenskej pošty, uľahčuje cestovanie najmä... celý článok

Zánovné autá sú nový luxus. Pozrite sa, ktoré modely Slováci milujú najviac

28. 10. 2025 | Miroslav Homola

Zánovné autá sú nový luxus. Pozrite sa, ktoré modely Slováci milujú najviac

Na slovenskom trhu ubúda zánovných áut – teda vozidiel mladších ako päť rokov s nájazdom do 50-tisíc kilometrov. Kým ešte vlani sa ich predalo viac než 27-tisíc, tento rok ich bolo... celý článok