Na čo slúži servisný poplatok donáškových služieb

Pavla Adamcová | rubrika: Článok | 2. 6. 2024
Poplatky za obsluhu pri objednávaní jedla online vyvolali búrlivú diskusiu na sociálnych sieťach. Zákazníci sú znepokojení dodatočnými nákladmi, ktoré si spoločnosti Wolt a Foodora účtujú. Čo sa skrýva za týmto servisným poplatkom a prečo ho niektorí považujú za neodôvodnený?
Na čo slúži servisný poplatok donáškových služieb

Zdroj: Shutterstock

Zaplatíte cenu samotného jedla, dopravu a sprepitné. Napriek tomu od vás požadujú poplatok za obsluhu. Praktiky donáškových spoločností Wolt a Foodora tento týždeň upútali pozornosť používateľov sociálnej siete X (predtým Twitter), píše portál Peníze.cz

Poplatok sem, poplatok tam

Novú vlnu záujmu o servisný poplatok vyvolal Tomáš Čupr, šéf konkurenčného online supermarketu Rohlik.cz. „Vie niekto, na čo to je? A neprekáža vám, že ho platíte?" opýtal sa na sieti X. Samotný Rohlik si takýto poplatok neúčtuje.

Na Slovensku tento poplatok funguje tiež, Foodora si účtuje servisný poplatok 0,35 eur a Wolt má Poplatok za službu odvodený od celkovej ceny objednávky. Vo väčšine prípadov sa zmestíte do jedného eura. Poplatok, ktorý Čupr zverejnil na fotografii, je 29 kč, čo je viac ako jedno euro (1,17 eur podľa kurzu v čase vydania článku).

„Kedysi sa to volalo 'či to prejde‘ poplatok," reagoval jeden z používateľov siete. „Niekoľkokrát som si vybral obed, keď pršalo, ale s týmto poplatkom som to zavrel. Nech to skúsia inde," opísal ďalší.

Niektorí ľudia však poukazujú na to, že celková cena je aj tak rozhodujúcim faktorom. "Rozpis cien ma nezaujíma. Za službu/produkt X je celková cena Y, podľa toho sa riadim. To, z čoho sa skladá, sú marketingové kecy," upozorňuje jeden používateľ.

Servisný poplatok, ktorý zákazník nájde v konečnom vyúčtovaní tesne pred objednávkou a ktorý predstavuje niekoľko desiatok korún, zaviedla spoločnosť Wolt pred dvoma rokmi.

Na čo slúži servisný poplatok

Podľa spoločnosti je to kľúč k udržaniu chodu podniku. Argumentuje aj nákladmi na inovácie, ako je vývoj technológií a inžinierska činnosť. „Náklady na dopravu patria kuriérom, potraviny a tovar do reštaurácií alebo obchodov. Z poplatku za služby sa financuje vývoj a podpora zákazníkov," vysvetľuje hovorkyňa spoločnosti Wolt Jana Jarošová.

„Začiatkom tohto roka sme poplatok upravili na päťpercentný podiel z celkovej hodnoty objednávky s maximálnou a minimálnou cenou. Pravidelne prehodnocujeme rôzne cenové modely, aby sme zabezpečili neustále zlepšovanie našich služieb a poskytovanie kvalitnej zákazníckej podpory. Tento model používame vo viacerých krajinách, kde Wolt pôsobí, a je bežný v rôznych odvetviach, kde s ním pracuje aj naša konkurencia," dodáva Jarošová.

Podobne argumentuje aj spoločnosť Foodora (predtým DámeJídlo): „Servisný poplatok slúži na neustále zlepšovanie našich služieb a inovácie, takže pokrýva vývoj technológií, marketing a spracovanie platieb. Môže sa mierne líšiť v rôznych cenových hladinách a mestských situáciách, ale v segmente nízkomaržových donášok jedla ide o štandardnú položku," hovorí šéf Adam Kolesa.

Právnici hovoria, že zákazníci sú informovaní o zložení celkovej ceny, ako to ukladá zákon. „Z právneho hľadiska môžeme zhrnúť, že ak je konečná cena oznámená spotrebiteľovi pred zadaním objednávky, resp. uzatvorením zmluvy, tak je v zásade z právneho hľadiska všetko v poriadku," potvrdzuje Veronika Odrobinová, advokátka a partnerka spoločnosti Grant Thornton.

Odborníci sa však pozastavujú nad zmyslom poplatku ako takého. Za problematický ho považuje najmä spotrebiteľská organizácia dTest.

Podľa Eduardy Hekšovej, vedúcej dTestu, samotná povaha poplatku za službu a jeho vysvetlenie v obchodných podmienkach nedáva zákazníkovi veľmi dobrý obraz o tom, čo mu obchodník vlastne účtuje.

„Sme toho názoru, že primárnym produktom doručovateľskej služby je preprava tovaru, preto je logické, aby sa pri určovaní ceny dopravy zohľadnili všetky náklady spojené s touto službou," hovorí vedúca dTestu.

Hekšová vo všeobecnosti označuje účtovanie nešpecifických poplatkov za maskovanie skutočnej celkovej ceny. „Tovar sa na prvý pohľad zdá lacnejší a potom sa k cene pripočítajú rôzne poplatky," dodáva.

V minulosti sa podľa nej podobných praktík dopúšťali napríklad predajcovia leteniek a letecké spoločnosti, keď inzerovali cenu letov bez palivových a iných príplatkov, ktoré potom účtovali zákazníkom.

Pavla Adamcová

Autor článku Pavla Adamcová

Redaktorka webu Peníze.cz, píše najmä o spotrebiteľských témach. Ďalšie články autora.

Účet s bonusom až do 60 €

Chcem bonus

Založte si Účet pre zelenší svet online – kvôli prírode aj pre seba! Na 12 mesiacov zadarmo a s podporou enviroprojektov.

Advertisement

Daňové priznanie v predĺženom termine online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur. Pre našich čitateľov exkluzívna zľava 10%.

DníHodínMinútSekúnd
Nechcem sa stresovaťZľavový kód: PENIAZE10

Ak chcete riešiť dane po starom, máme pre vás inteligentné formuláre.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Obľúbené témy

inovácie, náklady, poplatok

Toto ste už čítali?

Aké drahé bude leto 2024? Obľúbená letná pochúťka zlacnela

24. 6. 2024 | Redakcia

Aké drahé bude leto 2024? Obľúbená letná pochúťka zlacnela

Koľko si priplatíme za leto? Zmrzlina je lacnejšia, ceny benzínu porovnateľné ako vlani. V Chorvátsku výrazne zdraželo ubytovanie, ale sú destinácie, kde zaplatíme menej ako vlani.

Slovákom hrozí pokuta 60 eur za detail. Skontrolujte si vodičský preukaz

24. 6. 2024 | Ivana Sladkovská

Slovákom hrozí pokuta 60 eur za detail. Skontrolujte si vodičský preukaz

Viete, čo znamenajú kódy 01.01 a 01.06 na vašom vodičskom preukaze? Ak nosíte okuliare alebo šošovky, zrejme ich vo vašich dokladoch nájdete. Vodiči si však často neuvedomujú, že ak... celý článok

Tovary reklamovať vieme. Ako ale reklamovať zle poskytnuté služby?

24. 6. 2024 | Barbora Magočová

Tovary reklamovať vieme. Ako ale reklamovať zle poskytnuté služby?

1. júla tohto roka nadobúda účinnosť veľká novelizácia spotrebiteľského práva. Týka sa aj reklamácií, a to aj v oblasti poskytovania služieb. Ako treba po novom postupovať v prípade... celý článok

Kiná umierajú a z hudobníkov sú otroci. Temná stránka streamovacích služieb

22. 6. 2024 | Michael Durčák

Kiná umierajú a z hudobníkov sú otroci. Temná stránka streamovacích služieb

Ak niektoré odvetvie hospodárstva od základu zmenilo model predplatného, je to jednoznačne zábavný priemysel. Zatiaľ čo zdieľanie áut a ďalšie nápady sa rozbiehajú, hudbu a filmy už... celý článok

Zmluvné otroctvo končí. Státisíce Slovákov môžu mať lacnejšiu elektrinu

19. 6. 2024 | Ivana Sladkovská

Zmluvné otroctvo končí. Státisíce Slovákov môžu mať lacnejšiu elektrinu

Od 1. augusta 2024 budú môcť zraniteľní odberatelia elektriny a plynu meniť svojho dodávateľa kedykoľvek počas roka, čím sa zruší tzv. zmluvné otroctvo.