Twitter, Facebook, YouTube: Vplyv sociálnych médií na podnikanie

Miriam Tinková | rubrika: Článok | 7. 12. 2010
Prečo čoraz viac firiem využíva sociálne média k podnikaniu? A aké boli doteraz zaznamenané výsledky? Premýšľate takisto so zaradením sociálnych médií v rámci stratégie marketingu?
Twitter, Facebook, YouTube: Vplyv sociálnych médií na podnikanie

Zdroj: Shutterstock

Sociálne média: Twitter, Facebook, YouTube

S rozšírením internetu a jeho uživateľov, nás čoraz viac ovplyvňuje online biznis. Sociálne siete, ako napríklad Twitter, Facebook, YouTube, umožňujú každému uveřejňovať, zdielať  a získavať nové informácie. Týmto spôsobom sa stali sociálne média ústredným bodom pre podnikanie s obrovskou schopnosťou prepojenia ľudí priamo medzi sebou, s pozitívnym a zároveň s hlubokým dopadom na uživateľov.

Termín sociálne média je možné definovať zlúčením  týchto vlastností:

  • sociálne uverejňovanie  - webové stránky, blogy, Youtube
  • sociálne prepojenie  - mobilný telefón, email, ICQ
  • sociálne a profesionálne siete – Linkedln, Facebook, Twitter, MySpace
  • sociálne hlasovanie a zdieľanie informácií – Digg, Readit, Flickr
K využívaniu sociálnych médií ako komunikačných kanálov začína prechádzať čoraz viac firiem stredného a veľkého podnikania. Pre firmy sa stáva neoceniteľnou výhodou priama komunikácia so spotrebiteľmi, nízke náklady na marketingové prieskumy /získanie okamžitej spätnej väzby, čo si spotrebitelia myslia o produkte/ a vývoj produktu do budúcna podľa spotrebiteľského hlasovania. V prípade využívania sociálnych médií dochádza k ovplyvneniu týchto príslušných oddelení vedenia manažmentu:
  • Marketing a obchod
  • Externá a interná komunikácia (PR & Communications)
  • Výskum a rozvoj produktu, inovácie (Product Development, R&D, Innovation)
  • Zákaznícky servis
  • Ľudské zdroje
  • Aké boli dosiahnuté výsledky zaradením marketingu sociálnych médií v skutečnosti?

Podľa Nathana Kievmana zo spoločnosti DemingHill Inc., ktorá má vedúce postavenie pri konzultáciach v sociálnych médiach v USA, dochádzalo obvykle k týmto dopadom na podnikanie:

  • rast podnikania
  • nárast trhového podielu
  • zaradenie kľučových spotrebiteľov do ovplyvňovania značky
  • zvýšenie tržieb
  • zníženie nákladov
  • udržanie statusu spoľahlivosti a bezpečia
V rámci marketingových stratégií sa špecializajú firmy na sociálne média, a to prepojením na webových stránkách, vytvorením účtov, zasielaním rôznych informácií, čo sa aktuálne u značky deje, aké sú najnovšie produkty. Ľudia sa chcú zabávať, a preto firmy prechádzajú k digitálnym hrám alebo zaujímavým aplikáciam, ktoré pritiahnu pozornosť. Michal Pastier zo společnosti Zaraguza digital Slovenko uviedol na konferencii Daily Web, že aj konzervativne značky začínajú upúštať od strnulých reklamných kampaní a prechádzajú na inovatívne riešenia reklamy prostredníctvom sociálnych médií.

Dopad sociálnych médií na malé podniky v USA

Pre porovnanie uvádzame tabuľku s prieskumom dopadu sociálnych médií na biznis malých podnikov v USA. Respondenti hodnotili dopad na podnikanie rastom alebo poklesom zisku. Podľa prieskumu zistili v decembri 2009 v USA, že dopad na profitujúce podnikanie bol zaznamenaný u 22% respondentov. V súvislosti s hospodárskou krízou prispel dopad sociálnych médií u 53% respondentov k pokrytiu nákladov. Z dlhodobého hľadiska sa prejavilo pozitivné vnímanie sociálnych médií. Do budúcna firmy malého podnikania predpokladajú, že vplyv sociálnych médií na profit bude oveľa väčší, myslí si to až 45% respondentov. A zaroveň sa bude podľa nich znižovať dopad na hospodárenie s 0 ziskom a s klesajúcim profitom.

Tabuľka: Dopad marketingu sociálnych médií na biznis malých podnikov v decembri 2009 v USA a ich potenciál do budúcna


Súčasný dopadPotenciálny dopad
Rast profitu22%
45%
Hospodárenie s 0 ziskom53%39%
pokles profitu19%9%

Miriam Tinková

 Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Sociálna poisťovňa upozorňuje na nové zmeny: SZČO budú fungovať po novom

22. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Sociálna poisťovňa upozorňuje na nové zmeny: SZČO budú fungovať po novom

Od 1. januára 2026 vstupujú do platnosti zásadné zmeny v sociálnom poistení pre samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO). Mení sa nielen definícia SZČO, ale aj pravidlá vzniku a zániku... celý článok

Podnikatelia pozor: toto SOI vytýka najčastejšie! Aké pokuty reálne hrozia?

17. 10. 2025 | Barbora Magočová

Podnikatelia pozor: toto SOI vytýka najčastejšie! Aké pokuty reálne hrozia?

Máte nočné mory z nečakanej kontroly zo SOI? Nie ste sami. Slovenská obchodná inšpekcia je neúnavná; s návštevou inšpektorov by mal počítať každý, kto predáva tovar či poskytuje služby... celý článok

Meníte konateľa s.r.o.? Vyhnite sa chybám! Návod v 4 krokoch pre roky 2025 a 2026

16. 10. 2025 | Barbora Magočová

Meníte konateľa s.r.o.? Vyhnite sa chybám! Návod v 4 krokoch pre roky 2025 a 2026

Potrebujete vymeniť konateľa s.r.o.? Ak chcete mať istotu, že na nič dôležité nezabudnete, ste na správnom mieste. Aké dokumenty potrebujete a ktoré úkony budete musieť zvládnuť, aby... celý článok

Ako zrušiť alebo pozastaviť živnosť: návod a povinnosti

15. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Ako zrušiť alebo pozastaviť živnosť: návod a povinnosti

Ukončenie alebo pozastavenie živnosti je dôležitý krok, ktorý so sebou prináša viacero administratívnych povinností. Zistite, aké sú možnosti, čo treba vybaviť na úradoch, aké lehoty... celý článok

Transakčnej dani sa už „šekovou fintou“ nevyhnete. Pošta ju zarezala

13. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Transakčnej dani sa už „šekovou fintou“ nevyhnete. Pošta ju zarezala

Slovenská pošta od októbra výrazne obmedzila možnosť platiť poštové poukazy platobnou kartou, čo ovplyvní tisíce podnikateľov. Nový limit 1 000 eur na jednu transakciu znižuje úspory,... celý článok