Twitter, Facebook, YouTube: Vplyv sociálnych médií na podnikanie

Miriam Tinková | rubrika: Článok | 7. 12. 2010
Prečo čoraz viac firiem využíva sociálne média k podnikaniu? A aké boli doteraz zaznamenané výsledky? Premýšľate takisto so zaradením sociálnych médií v rámci stratégie marketingu?
Twitter, Facebook, YouTube: Vplyv sociálnych médií na podnikanie

Zdroj: Shutterstock

Sociálne média: Twitter, Facebook, YouTube

S rozšírením internetu a jeho uživateľov, nás čoraz viac ovplyvňuje online biznis. Sociálne siete, ako napríklad Twitter, Facebook, YouTube, umožňujú každému uveřejňovať, zdielať  a získavať nové informácie. Týmto spôsobom sa stali sociálne média ústredným bodom pre podnikanie s obrovskou schopnosťou prepojenia ľudí priamo medzi sebou, s pozitívnym a zároveň s hlubokým dopadom na uživateľov.

Termín sociálne média je možné definovať zlúčením  týchto vlastností:

  • sociálne uverejňovanie  - webové stránky, blogy, Youtube
  • sociálne prepojenie  - mobilný telefón, email, ICQ
  • sociálne a profesionálne siete – Linkedln, Facebook, Twitter, MySpace
  • sociálne hlasovanie a zdieľanie informácií – Digg, Readit, Flickr
K využívaniu sociálnych médií ako komunikačných kanálov začína prechádzať čoraz viac firiem stredného a veľkého podnikania. Pre firmy sa stáva neoceniteľnou výhodou priama komunikácia so spotrebiteľmi, nízke náklady na marketingové prieskumy /získanie okamžitej spätnej väzby, čo si spotrebitelia myslia o produkte/ a vývoj produktu do budúcna podľa spotrebiteľského hlasovania. V prípade využívania sociálnych médií dochádza k ovplyvneniu týchto príslušných oddelení vedenia manažmentu:
  • Marketing a obchod
  • Externá a interná komunikácia (PR & Communications)
  • Výskum a rozvoj produktu, inovácie (Product Development, R&D, Innovation)
  • Zákaznícky servis
  • Ľudské zdroje
  • Aké boli dosiahnuté výsledky zaradením marketingu sociálnych médií v skutečnosti?

Podľa Nathana Kievmana zo spoločnosti DemingHill Inc., ktorá má vedúce postavenie pri konzultáciach v sociálnych médiach v USA, dochádzalo obvykle k týmto dopadom na podnikanie:

  • rast podnikania
  • nárast trhového podielu
  • zaradenie kľučových spotrebiteľov do ovplyvňovania značky
  • zvýšenie tržieb
  • zníženie nákladov
  • udržanie statusu spoľahlivosti a bezpečia
V rámci marketingových stratégií sa špecializajú firmy na sociálne média, a to prepojením na webových stránkách, vytvorením účtov, zasielaním rôznych informácií, čo sa aktuálne u značky deje, aké sú najnovšie produkty. Ľudia sa chcú zabávať, a preto firmy prechádzajú k digitálnym hrám alebo zaujímavým aplikáciam, ktoré pritiahnu pozornosť. Michal Pastier zo společnosti Zaraguza digital Slovenko uviedol na konferencii Daily Web, že aj konzervativne značky začínajú upúštať od strnulých reklamných kampaní a prechádzajú na inovatívne riešenia reklamy prostredníctvom sociálnych médií.

Dopad sociálnych médií na malé podniky v USA

Pre porovnanie uvádzame tabuľku s prieskumom dopadu sociálnych médií na biznis malých podnikov v USA. Respondenti hodnotili dopad na podnikanie rastom alebo poklesom zisku. Podľa prieskumu zistili v decembri 2009 v USA, že dopad na profitujúce podnikanie bol zaznamenaný u 22% respondentov. V súvislosti s hospodárskou krízou prispel dopad sociálnych médií u 53% respondentov k pokrytiu nákladov. Z dlhodobého hľadiska sa prejavilo pozitivné vnímanie sociálnych médií. Do budúcna firmy malého podnikania predpokladajú, že vplyv sociálnych médií na profit bude oveľa väčší, myslí si to až 45% respondentov. A zaroveň sa bude podľa nich znižovať dopad na hospodárenie s 0 ziskom a s klesajúcim profitom.

Tabuľka: Dopad marketingu sociálnych médií na biznis malých podnikov v decembri 2009 v USA a ich potenciál do budúcna


Súčasný dopadPotenciálny dopad
Rast profitu22%
45%
Hospodárenie s 0 ziskom53%39%
pokles profitu19%9%

Miriam Tinková

 Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Nová realita pre živnostníkov v roku 2026? Odvody môžu prevýšiť zisk

11. 12. 2025 | Miroslav Homola

Nová realita pre živnostníkov v roku 2026? Odvody môžu prevýšiť zisk

Ministerstvo práce pripravuje zmenu zákona o sociálnom poistení, ktorá zásadne mení vznik a trvanie sociálneho poistenia samostatne zárobkovo činných osôb. Od roku 2026 má totiž povinné... celý článok

Prišli sme, aby sme zostali. Ešte len uvidíme, koľko nás bude stáť konsolidácia, hovorí finančná riaditeľka Lidla

28. 11. 2025 | Ivana Sladkovská

Prišli sme, aby sme zostali. Ešte len uvidíme, koľko nás bude stáť konsolidácia, hovorí finančná riaditeľka Lidla

Lidl podľa vlastnej socioekonomickej štúdie priniesol v roku 2024 do slovenskej ekonomiky vyše 2 miliardy eur. Ako sa Lidlu podniká v čoraz ťažšom prostredí, aký dopad naň bude mať... celý článok

Bonus až 1 200 eur na dieťa? Vypočítali sme, pri akých príjmoch už klesne

25. 11. 2025 | Miroslav Homola

Bonus až 1 200 eur na dieťa? Vypočítali sme, pri akých príjmoch už klesne

Daňový bonus na dieťa si živnostníci uplatnia v daňovom priznaní, ktoré budú podávať do marca 2026. Výška bonusu sa však výrazne líši podľa veku dieťaťa, počtu detí, výšky čiastkového... celý článok

Ďalšia zmena? Štát už prehodnocuje nové odvody pre živnostníkov

21. 11. 2025 | Miroslav Homola

Ďalšia zmena? Štát už prehodnocuje nové odvody pre živnostníkov

Ministerstvo práce pripravuje úpravu zákona o sociálnom poistení, ktorá má reagovať na zmeny platné od roku 2026. Tie zásadne menia spôsob vzniku povinného poistenia pre živnostníkov... celý článok

Tisíce ľudí majú platiť odvody dvakrát a za nič. Odborníci varujú pred diskrimináciou

17. 11. 2025 | Ivana Sladkovská

Tisíce ľudí majú platiť odvody dvakrát a za nič. Odborníci varujú pred diskrimináciou

Od júla 2026 začne na Slovensku platiť nový tzv. mikroodvod vo výške 131,34 eura mesačne, ktorý sa dotkne aj ľudí bez reálnych príjmov z podnikania – stačí, ak majú aktívne oprávnenie... celý článok