Twitter, Facebook, YouTube: Vplyv sociálnych médií na podnikanie

Miriam Tinková | rubrika: Článok | 7. 12. 2010
Prečo čoraz viac firiem využíva sociálne média k podnikaniu? A aké boli doteraz zaznamenané výsledky? Premýšľate takisto so zaradením sociálnych médií v rámci stratégie marketingu?
Twitter, Facebook, YouTube: Vplyv sociálnych médií na podnikanie

Zdroj: Shutterstock

Sociálne média: Twitter, Facebook, YouTube

S rozšírením internetu a jeho uživateľov, nás čoraz viac ovplyvňuje online biznis. Sociálne siete, ako napríklad Twitter, Facebook, YouTube, umožňujú každému uveřejňovať, zdielať  a získavať nové informácie. Týmto spôsobom sa stali sociálne média ústredným bodom pre podnikanie s obrovskou schopnosťou prepojenia ľudí priamo medzi sebou, s pozitívnym a zároveň s hlubokým dopadom na uživateľov.

Termín sociálne média je možné definovať zlúčením  týchto vlastností:

  • sociálne uverejňovanie  - webové stránky, blogy, Youtube
  • sociálne prepojenie  - mobilný telefón, email, ICQ
  • sociálne a profesionálne siete – Linkedln, Facebook, Twitter, MySpace
  • sociálne hlasovanie a zdieľanie informácií – Digg, Readit, Flickr
K využívaniu sociálnych médií ako komunikačných kanálov začína prechádzať čoraz viac firiem stredného a veľkého podnikania. Pre firmy sa stáva neoceniteľnou výhodou priama komunikácia so spotrebiteľmi, nízke náklady na marketingové prieskumy /získanie okamžitej spätnej väzby, čo si spotrebitelia myslia o produkte/ a vývoj produktu do budúcna podľa spotrebiteľského hlasovania. V prípade využívania sociálnych médií dochádza k ovplyvneniu týchto príslušných oddelení vedenia manažmentu:
  • Marketing a obchod
  • Externá a interná komunikácia (PR & Communications)
  • Výskum a rozvoj produktu, inovácie (Product Development, R&D, Innovation)
  • Zákaznícky servis
  • Ľudské zdroje
  • Aké boli dosiahnuté výsledky zaradením marketingu sociálnych médií v skutečnosti?

Podľa Nathana Kievmana zo spoločnosti DemingHill Inc., ktorá má vedúce postavenie pri konzultáciach v sociálnych médiach v USA, dochádzalo obvykle k týmto dopadom na podnikanie:

  • rast podnikania
  • nárast trhového podielu
  • zaradenie kľučových spotrebiteľov do ovplyvňovania značky
  • zvýšenie tržieb
  • zníženie nákladov
  • udržanie statusu spoľahlivosti a bezpečia
V rámci marketingových stratégií sa špecializajú firmy na sociálne média, a to prepojením na webových stránkách, vytvorením účtov, zasielaním rôznych informácií, čo sa aktuálne u značky deje, aké sú najnovšie produkty. Ľudia sa chcú zabávať, a preto firmy prechádzajú k digitálnym hrám alebo zaujímavým aplikáciam, ktoré pritiahnu pozornosť. Michal Pastier zo společnosti Zaraguza digital Slovenko uviedol na konferencii Daily Web, že aj konzervativne značky začínajú upúštať od strnulých reklamných kampaní a prechádzajú na inovatívne riešenia reklamy prostredníctvom sociálnych médií.

Dopad sociálnych médií na malé podniky v USA

Pre porovnanie uvádzame tabuľku s prieskumom dopadu sociálnych médií na biznis malých podnikov v USA. Respondenti hodnotili dopad na podnikanie rastom alebo poklesom zisku. Podľa prieskumu zistili v decembri 2009 v USA, že dopad na profitujúce podnikanie bol zaznamenaný u 22% respondentov. V súvislosti s hospodárskou krízou prispel dopad sociálnych médií u 53% respondentov k pokrytiu nákladov. Z dlhodobého hľadiska sa prejavilo pozitivné vnímanie sociálnych médií. Do budúcna firmy malého podnikania predpokladajú, že vplyv sociálnych médií na profit bude oveľa väčší, myslí si to až 45% respondentov. A zaroveň sa bude podľa nich znižovať dopad na hospodárenie s 0 ziskom a s klesajúcim profitom.

Tabuľka: Dopad marketingu sociálnych médií na biznis malých podnikov v decembri 2009 v USA a ich potenciál do budúcna


Súčasný dopadPotenciálny dopad
Rast profitu22%
45%
Hospodárenie s 0 ziskom53%39%
pokles profitu19%9%

Miriam Tinková

 Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Príklady: Oplatí sa v roku 2026 ísť na s.r.o., alebo rovno zrušiť živnosť?

16. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Príklady: Oplatí sa v roku 2026 ísť na s.r.o., alebo rovno zrušiť živnosť?

Slovensko od januára 2026 čaká jedna z najväčších zmien v oblasti odvodového zaťaženia pre SZČO za posledné roky. Vládny konsolidačný balíček prináša zvýšenie minimálneho vymeriavacieho... celý článok

Odvody budú v roku 2026 strašidelné, prekročia hranicu 400 eur

11. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Odvody budú v roku 2026 strašidelné, prekročia hranicu 400 eur

Od januára 2026 čaká živnostníkov výrazné zvýšenie minimálnych odvodov do Sociálnej a zdravotnej poisťovne. Mesačne si SZČO priplatia o 80,76 eura viac, čo v ročnom súčte znamená navýšenie... celý článok

Konsolidačné kladivo na živnostníkov: Štát z nich po novom vyžmýka tisíce eur navyše

10. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Konsolidačné kladivo na živnostníkov: Štát z nich po novom vyžmýka tisíce eur navyše

Od roku 2026 čaká živnostníkov na Slovensku výrazné zvýšenie minimálnych sociálnych odvodov a skrátenie odvodových prázdnin pre nových podnikateľov. Tieto zmeny zasiahnu nielen novozaložené... celý článok

Majú Slováci radi keš? Prieskum odhalil, že čoraz radšej platíme kartou

9. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Majú Slováci radi keš? Prieskum odhalil, že čoraz radšej platíme kartou

Obchodníci, ktorí stále neumožňujú platbu kartou alebo mobilom, riskujú stratu až tretiny zákazníkov. Nový prieskum Visa ukazuje, že Slováci čoraz viac preferujú digitálne platby. Obľúbené... celý článok

Viacerí živnostníci ušetria na odvodoch stovky eur. Použili na to jednoduchý trik

3. 9. 2025 | Miroslav Homola

Viacerí živnostníci ušetria na odvodoch stovky eur. Použili na to jednoduchý trik

Niektorí živnostníci využívajú možnosť odkladu daňového priznania, čím si môžu ušetriť stovky eur na sociálnych odvodoch. Pre tých, ktorí začali podnikať v priebehu minulého roka to... celý článok