Americké auta spotrebitelia nechcú

Roman Dvořák | rubrika: Článok | 8. 6. 2009
Automobilový priemysel sa po sektore nehnuteľností radí k druhému pilieru americkej ekonomiky. Zamestnáva pár miliónov obyvateľov USA a podieľa sa asi tromi percentami na HDP. Ani to však nie je dôvod, aby naďalej existoval v podobe niekoľkých nekonkurencieschopných automobiliek, ktorých problémy trvajú omnoho dlhšie než samotná kríza.
Americké auta spotrebitelia nechcú

Zdroj: Shutterstock

Klesajúca produktivita - podobný problém ako vo veľkej Británii

Americký automobilový priemysel pomaly upadá niekoľko desaťročí. Pripomína koniec toho britského priemyslu, ktorý mal taktiež problém s nízkou produktivitou, aj keď britská produktivita vtedy klesla z iného dôvodu. Efektivita práce sa v britských automobilkách prepadla po zavedení úkolovej mzdy, ktorá umožnila robotníkom stanoviť si pohodlnejšie pracovné tempo. Produktivita v amerických automobilkách dlhodobo klesá kvôli vysokým nákladom na zamestnanca. Drahšia výroba ale nie je jediným problémom.

Spotrebitelia preferujú zahraničné automobily

Spotrebitelia prestávali kupovať americké autá už dlho pred krízou. Nie však preto, že by na ne nemali, ale preto, že v nich nechcú jazdiť. Páčia sa im japonské a európske autá, nie tie americké. Kríza na ich vkuse nič nezmenila. Američania naďalej preferujú cudzie vozidlá, ako dokladá aprílový test amerického časopisu Consumer Report. Medzi desiatimi autami hodnotenými spotrebiteľmi ako najlepšie  bolo iba jedno americké. Medzi desať najhorších sa zaradilo až osem amerických.

Američania nevnímajú zahraničné auta iba ako lacnejšie a hospodárnejšie, ale i ako menej poruchové, výkonnejšie a kvalitnejšie. Tomu nasvedčujú i vyššie predaje dovážaných aut a ich rastúci podiel na americkom trhu. Prežitie amerických automobiliek nezávisí na tom, kedy kríza skončí, ale kedy (prípadne či vôbec) začnú spotrebitelia uprednostňovať domáce značky pred zahraničnými. Šancu, ktorú k tomuto automobilky dostali predtým, premárnili. Americký automobilový priemysel v porovnaní s ostatnými odvetviami vynakladal najväčšie sumy na inovácie a vývoj.  Súdiac podľa sťažností spotrebiteľov na časté poruchy vozov, to však veľký úspech neprinieslo.

Vedieť sa prispôsobiť správaniu spotrebiteľov je kľúčové

Vedieť sa prispôsobiť správaniu spotrebiteľov je strategicky najdôležitejšie, a to obzvlášť v ekonomike, kde je súkromná spotreba kľúčová. Nemá zmysel zaoberať sa porovnaním výpočtov, koľko bude stáť daňových poplatníkov záchrana automobiliek a koľko ekonomika stratí, že tieto automobilky skrachujú. Finančné injekcie nepriniesli firmám žiadnu konkurenčnú výhodu a kupujúcim prospech. Slúžili iba k udržaniu neefektívnej výroby, o ktorú americký spotrebitelia už mnoho rokov nestoja. Kríza, počas ktorej klesá zamestnanosť v automobilovom priemysle a jeho podiel na HDP, je najvýhodnejšou dobou k uzatvoreniu tejto kapitoly. Až príde boom, riešenie bude drahšie.

Autor pracuje ako analytik spoločnosti Pioneer Investments

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Chystá sa najväčšia aukcia svojho druhu. Až 2 000 vzácnych mincí za viac ako 4 milión eur

22. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Chystá sa najväčšia aukcia svojho druhu. Až 2 000 vzácnych mincí za viac ako 4 milión eur

Zlatý svätováclavský dukát z československého pokladu a jedinečné historické mince z legendárnej zbierky Jaroslava Kokolusa sa objavia v prestížnej aukcii Macho & Chlapovič 25. apríla... celý článok

Ako investovať v kríze: nerobte unáhlené kroky a stavte radšej na „konzervy“

15. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Ako investovať v kríze: nerobte unáhlené kroky a stavte radšej na „konzervy“

Investičný svet v roku 2025 čelí novým výzvam, keď obchodné rozhodnutia amerického prezidenta vytvárajú neistotu na trhoch. Slovenskí investori reagujú presunom k bezpečnejším investíciám,... celý článok

Nie je všetko investícia, čo sa blyští. Oplatí sa teraz nakúpiť zlato?

11. 4. 2025 | Redakcia

Nie je všetko investícia, čo sa blyští. Oplatí sa teraz nakúpiť zlato?

Investovanie do zlata je často vnímané ako bezpečný prístav v časoch ekonomickej neistoty. V súčasnosti, keď sa trhy otriasajú a papierové meny sú pod tlakom, mnohí investori zvažujú... celý článok

Slováci si často sporia na dôchodok „mŕtvym“ produktom, ktorý má doma takmer každý

2. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Slováci si často sporia na dôchodok „mŕtvym“ produktom, ktorý má doma takmer každý

Investičné životné poistenie, kedysi populárny produkt na Slovensku, sa dnes dostáva pod drobnohľad odborníkov, ktorí ho považujú za zastaraný a nevýhodný. Kombinácia poistenia a investovania... celý článok

Slováci nerozumejú, čo je dôchodok: Prichádza kruté prekvapenie, keď zistia, koľko (ne)dostanú

28. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Slováci nerozumejú, čo je dôchodok: Prichádza kruté prekvapenie, keď zistia, koľko (ne)dostanú

Viac než polovica Slovákov považuje lepší dôchodok za jednu zo svojich najväčších životných priorít. Napriek tomu dôchodok od štátu v súčasnosti pokrýva len polovicu príjmu, pričom... celý článok