Americké auta spotrebitelia nechcú

Roman Dvořák | rubrika: Článok | 8. 6. 2009
Automobilový priemysel sa po sektore nehnuteľností radí k druhému pilieru americkej ekonomiky. Zamestnáva pár miliónov obyvateľov USA a podieľa sa asi tromi percentami na HDP. Ani to však nie je dôvod, aby naďalej existoval v podobe niekoľkých nekonkurencieschopných automobiliek, ktorých problémy trvajú omnoho dlhšie než samotná kríza.
Americké auta spotrebitelia nechcú

Zdroj: Shutterstock

Klesajúca produktivita - podobný problém ako vo veľkej Británii

Americký automobilový priemysel pomaly upadá niekoľko desaťročí. Pripomína koniec toho britského priemyslu, ktorý mal taktiež problém s nízkou produktivitou, aj keď britská produktivita vtedy klesla z iného dôvodu. Efektivita práce sa v britských automobilkách prepadla po zavedení úkolovej mzdy, ktorá umožnila robotníkom stanoviť si pohodlnejšie pracovné tempo. Produktivita v amerických automobilkách dlhodobo klesá kvôli vysokým nákladom na zamestnanca. Drahšia výroba ale nie je jediným problémom.

Spotrebitelia preferujú zahraničné automobily

Spotrebitelia prestávali kupovať americké autá už dlho pred krízou. Nie však preto, že by na ne nemali, ale preto, že v nich nechcú jazdiť. Páčia sa im japonské a európske autá, nie tie americké. Kríza na ich vkuse nič nezmenila. Američania naďalej preferujú cudzie vozidlá, ako dokladá aprílový test amerického časopisu Consumer Report. Medzi desiatimi autami hodnotenými spotrebiteľmi ako najlepšie  bolo iba jedno americké. Medzi desať najhorších sa zaradilo až osem amerických.

Američania nevnímajú zahraničné auta iba ako lacnejšie a hospodárnejšie, ale i ako menej poruchové, výkonnejšie a kvalitnejšie. Tomu nasvedčujú i vyššie predaje dovážaných aut a ich rastúci podiel na americkom trhu. Prežitie amerických automobiliek nezávisí na tom, kedy kríza skončí, ale kedy (prípadne či vôbec) začnú spotrebitelia uprednostňovať domáce značky pred zahraničnými. Šancu, ktorú k tomuto automobilky dostali predtým, premárnili. Americký automobilový priemysel v porovnaní s ostatnými odvetviami vynakladal najväčšie sumy na inovácie a vývoj.  Súdiac podľa sťažností spotrebiteľov na časté poruchy vozov, to však veľký úspech neprinieslo.

Vedieť sa prispôsobiť správaniu spotrebiteľov je kľúčové

Vedieť sa prispôsobiť správaniu spotrebiteľov je strategicky najdôležitejšie, a to obzvlášť v ekonomike, kde je súkromná spotreba kľúčová. Nemá zmysel zaoberať sa porovnaním výpočtov, koľko bude stáť daňových poplatníkov záchrana automobiliek a koľko ekonomika stratí, že tieto automobilky skrachujú. Finančné injekcie nepriniesli firmám žiadnu konkurenčnú výhodu a kupujúcim prospech. Slúžili iba k udržaniu neefektívnej výroby, o ktorú americký spotrebitelia už mnoho rokov nestoja. Kríza, počas ktorej klesá zamestnanosť v automobilovom priemysle a jeho podiel na HDP, je najvýhodnejšou dobou k uzatvoreniu tejto kapitoly. Až príde boom, riešenie bude drahšie.

Autor pracuje ako analytik spoločnosti Pioneer Investments

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

J&T spúšťa nový fond J&T ARCH II a obmedzuje kapitál v pôvodnom fonde

9. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

J&T spúšťa nový fond J&T ARCH II a obmedzuje kapitál v pôvodnom fonde

J&T pripravuje spustenie nového investičného fondu J&T ARCH II, ktorý nadviaže na úspech najväčšieho fondu v regióne – J&T ARCH INVESTMENTS. V reakcii na rastúci záujem investorov a... celý článok

Štát opäť ponúkne Dlhopisy pre ľudí, nová emisia príde na jar 2026

9. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Štát opäť ponúkne Dlhopisy pre ľudí, nová emisia príde na jar 2026

Slovenský štát pripravuje novú emisiu Dlhopisov pre ľudí, ktoré majú nadviazať na mimoriadne úspešný predaj z marca 2025. Ministerstvo financií SR a agentúra ARDAL chystajú opäť dvoj-... celý článok

Toto je vek, v ktorom sú Slováci najbohatší. Mohlo to byť skôr, ľutujú

1. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Toto je vek, v ktorom sú Slováci najbohatší. Mohlo to byť skôr, ľutujú

Slováci dosahujú vrchol svojho finančného majetku až tesne pred dôchodkom, no mnohí starší ľutujú, že s investovaním nezačali skôr. Aktuálne dáta UniCredit Bank ukazujú, ako sa vyvíja... celý článok

Private equity, akcie či digitálne zlato: Ako dnes investujú dolároví milionári na Slovensku

25. 11. 2025 | Ivana Sladkovská

Private equity, akcie či digitálne zlato: Ako dnes investujú dolároví milionári na Slovensku

Dolároví milionári na Slovensku a v Česku dosahujú historicky najrýchlejší rast svojho majetku, a to už tretí rok po sebe dvojciferným tempom. Za týmto úspechom stojí strategický prístup... celý článok

Finančný majetok domácností v strednej Európe rastie, ale mohli by sme bohatnúť viac

24. 11. 2025 | Ivana Sladkovská

Finančný majetok domácností v strednej Európe rastie, ale mohli by sme bohatnúť viac

Domácnosti v krajinách strednej a východnej Európy naďalej uprednostňujú hotovosť a bankové vklady, čo brzdí ich finančný rast. Nová správa UniCredit poukazuje na možnosti diverzifikácie... celý článok