Módne značky sa vezú na vlne digitalizácie. Sústreďujú sa na online predaj

Olivia Lacenová | rubrika: Článok | 4. 6. 2021
Na rozdiel od hodnoty akcií na burze sa protipandemické opatrenia a zatvorenie predajní výrazne podpísali na hospodárskych výsledkoch.
Módne značky sa vezú na vlne digitalizácie. Sústreďujú sa na online predaj

Zdroj: Shutterstock

Komentár hlavnej analytičky TopForex Olívie Lacenovej

Väčšina módnych značiek sa počas pandémie sústredila na predaj prostredníctvom e-shopov. Počet svojich prevádzok po celom svete regulovali známe spoločnosti ako H&M, L Brands (vlastniaci Victoria´s Secret), ale napríklad aj spoločnosť Inditex, ktorá je „matkou“ značky Zara. Práve Inditex najnovšie ohlásil stiahnutie všetkých svojich predajní z Venezuely, ktorú už niekoľko rokov zmieta hlboká ekonomická recesia.

Masové zatváranie kamenných predajní

Inditex v nasledujúcich týždňoch plánuje zavrieť svoje obchody vo Venezuele, ktoré prevádzkuje partnerská spoločnosť Phoenix World Trade so sídlom v Paname. Tento krok však neznamená koniec podnikania spoločnosti na tamojšom trhu. Práve naopak. Ako uviedla Phoenix World Trade pre agentúru Reuters, ide o prispôsobenie sa novému modelu integrácie a prechodu na digitálny predaj, ktorý už predtým oznámil Inditex. Vo Venezuele tak čoskoro zmiznú kamenné predajne značiek Zara, Berhska a Pull & Bear.

Inditex zatvorí viac ako 700 obchodov v Európe, približne 100 v Amerike a ďalších 400 v iných krajinách sveta. Po oznámení informácie o zrušení prevádzok sa akcie spoločnosti mierne oslabili. Za posledný týždeň si odpísali 0,8 percenta. Z dlhodobého hľadiska sa však pandémia korony na hodnote spoločnosti nepodpísala. Práve naopak. Za posledný rok vzrástla cena na burze o 29 percent. Pri pohľade na posledných 5 rokov dosiahli akcie celkovú výkonnosť 5 percent. Najvýraznejšie zhodnotenie tak mohli dosiahnuť investori, ktorý akcie nakúpili po prepade v úvode prepuknutia pandémie v marci 2020.

Graf: Vývoj hodnoty spoločnosti Inditex na burze za posledných 5 rokov. (Zdroj: GoogleFinance)

Na rozdiel od hodnoty akcií na burze sa protipandemické opatrenia a zatvorenie predajní výrazne podpísali na hospodárskych výsledkoch. Zisk španielskeho módneho predajcu sa za minulý rok prepadol o 70 percent na 1,5 miliardy EUR pred zdanením a úrokmi, keďže zatvorená bola približne tretina zo 6 800 predajní. Okrem vyššie spomínaných vlastní Inditex značky ako Stradivarius, Oysho, Massimo Dutti alebo Uterqüe.

Keď krachujúcu sieť zachraňuje online predajca

Pandémia výrazne poznačila aj populárne britské značky Topshop, Topman, Miss Selfridge a HIIT, ktorých majiteľ, spoločnosť Arcadia, sa dostala do platobnej neschopnosti. Išlo o najväčší bankrot na britskom trhu spôsobený následkami pandémie. Všetky spomínané značky však dostali druhú šancu vďaka online predajcovi Asos, ktorý ich odkúpil za 256 miliónov libier a zaradil do svojej ponuky na oficiálnych webových stránkach. Britský online predajca totiž na rozdiel od kamenných prevádzok ťažil z opatrení pandémie a presunu spotrebiteľov do online priestoru.

Podľa informácií zverejnených v apríli 2021 zvýšil Asos v prvej polovici svojho finančného roku tržby o 24 percent po navýšení výdavkov na digitálny marketing s cieľom zvýšiť povedomie o značke. Celkovo tržby dosiahli viac ako 1,9 miliardy GBP a hrubý zisk sa pohyboval na 890 mil. GBP.

Keďže opatrenia spojené s pandémiou sa postupne uvoľňujú, uvidíme ako sa bude dariť kamenným obchodom a ich „digitálnym náprotivkom“ v ďalších mesiacoch.

Olivia Lacenová

 Ďalšie články autora.

Alternatíva k sporiacim účtom s výnosom 3 % ročne.

CHCEM INVESTOVAŤ

Zhodnocujte atraktívne svoje eurá. Obchodovanie na dennej báze, bezpečie investícií a ľahký prístup k finančným prostriedkom.

Daňové priznanie online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur.

DníHodínMinútSekúnd

Pokiaľ chcete riešiť dane po stare, máme pre vás chytré formuláre.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+2
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Žijeme na dlh: Ako je svet zadlžený a aké sú riešenia?

7. 3. 2024 | Marek Mittaš

Žijeme na dlh: Ako je svet zadlžený a aké sú riešenia?

Keď hovoríme o dlhoch, obvykle spomíname ten, ktorý má naša krajina. Pravdou však je, že nie sme jediní, ktorí musia niečo splácať. V skutočnosti je celý svet zadlžený, pričom suma... celý článok

Dobré správy na začiatok roka: Slováci sú bohatší. Kde leží najviac peňazí?

17. 1. 2024 | Redakcia

Dobré správy na začiatok roka: Slováci sú bohatší. Kde leží najviac peňazí?

Podľa najnovších štatistík sa majetok Slovákov zvýšil až trojnásobne, napriek tomu, že patríme medzi investične konzervatívne krajiny. Kde sa nachádza väčšina našich úspor a aké chyby... celý článok

Čo sa všetko mení v roku 2024 pre bežných ľudí?

10. 1. 2024 | Redakcia

Čo sa všetko mení v roku 2024 pre bežných ľudí?

S príchodom nového roka zvyčajne prichádza viacero noviniek spojených s minimálnou mzdou, daňami a rôznymi dávkami. Ako bude vyzerať rok 2024 v číslach a čo všetko sa zmení? Pripravili... celý článok

Čo je rating a prečo je jeho zníženie problémom pre Slovensko?

8. 1. 2024 | Marek Mittaš

Čo je rating a prečo je jeho zníženie problémom pre Slovensko?

Agentúra Fitch Ratings, jedna z troch najvplyvnejších ratingových agentúr na svete, znížila rating Slovenska. Dôvodom bolo zhoršenie stavu verejných financií počas predchádzajúcich... celý článok

Slovenská pošta opäť mení ceny: Koľko si priplatíme?

4. 1. 2024 | Daniel Výcha

Slovenská pošta opäť mení ceny: Koľko si priplatíme?

Ak využívate služby pošty, počítajte s tým, že od januára 2024 si za ne priplatíte. Nárast cien bude rôzny – sumy niektorých listov vzrastú o 11 až 18 %, zatiaľ čo za iné zaplatíte... celý článok