Komentár hlavného analytika CFD World Martina Krištoffa
Úrad pre Suezský prieplav včera uviedol, že dočasne pozastavil dopravu, zatiaľ čo osem remorkérov pracovalo na vyslobodení uviaznutej kontajnerovej lode, ktorá narazila na plytčinu a zablokovala kanál, ktorý je jednou z najdôležitejších svetových ropných prepravných trás.
„Cez kanál prechádza okolo 10 % svetového obchodu s ropou z mora a okolo 8 % svetového obchodu s LNG,“ uviedli analytici spoločnosti ING vo svojom výskume. „Je zrejmé, že čím dlhšie toto narušenie trvá, tým je pravdepodobnejšie, že sa rafinéri a kupujúci budú musieť obrátiť na spotový trh, aby zabezpečili dodávky odinakiaľ.“
Nie je pravdepodobné, že by niekoľkodňové oneskorenia prepravy ropy alebo produktov smerujúcich cez Suezský prieplav do Európy a USA mali mať dlhodobý vplyv na ceny. Viac znepokojujúci je rastúci počet prípadov Covid-19 v Európe, nehovoriac o rozvíjajúcich sa gigantoch - Brazílii a Indii -, a s tým súvisiace obmedzenia a narušenia distribúcie vakcín proti koronavírusu.
Na fyzickom trhu čínske nezávislé rafinérie spomalili dovoz v druhom štvrťroku, pričom skladovali lacnejšiu ropu, čo malo za následok, že obchodníci znížili ceny spotových nákladov na doručenie do Ázie.
Oficiálne údaje Energetickej informačnej správy zo stredy v USA ukázali, že zásoby ropy sa minulý týždeň zvýšili o 1,9 milióna barelov, čo naznačuje, že návrat dopytu si vyžaduje čas, aj keď sa krajina znovu otvorí.
„Činnosť rafinérií sa v priebehu týždňa naďalej obnovovala a miera využitia sa zvýšila o 5,5 percentuálneho bodu na 81,6 %, čo rafinérsku činnosť posúva takmer späť na úroveň pred zmrazením na začiatku februára, ktorá bola okolo 83 %,“ dodalo ING.
Ceny ropy tento mesiac klesli okolo 4 %, čo zvyšuje očakávania, že títo producenti presunú svoje súčasné obmedzenia dodávok do mája. Tento krok sa očakáva už na stretnutí naplánovanom na 1. apríla.