Aké reflexné prvky by mali používať chodci a cyklisti na jeseň resp. v zime?

Roland Regely | rubrika: Článok | 14. 9. 2020
Chodci a cyklisti sú súčasťou cestnej premávky. V zime je viditeľnosť na vozovke znížená, reflexné prvky tak hrajú mimoriadne dôležitú úlohu.
Aké reflexné prvky by mali používať chodci a cyklisti na jeseň resp. v zime?

Zdroj: Shutterstock

Jazda bez svetiel, odraziek a reflexných prvkov patrí medzi najčastejšie chyby cyklistov. Chodci však nie sú žiadnou výnimkou - mnohí sa na jeseň a v zimných mesiacoch pohybujú po vozovke bez reflexných prvkov a tým ohrozujú nielen seba, ale aj všetkých ostatných účastníkov premávky. Viete, aké reflexné prvky a pravidlá musia dodržiavať cyklisti či chodci? Pripomeňme si ich.

Reflexné prvky zaručia viditeľnosť na 200 metrov

Ak začne jeseň, neznamená to ihneď, že musíte nosiť na bicykli reflexné prvky. Musíte tak robiť len za zníženej viditeľnosti a musíte mať na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev. Takáto ochrana vám zaručí, že vozidlo idúce rovnakým smerom za vami, prípadne oproti idúce vozidlo vás uvidí už z diaľky dvesto metrov. Prečo je to dôležité? Ak vás vodič nevidí v dostatočnom predstihu za šera, tmy alebo zlého počasia nestihne zareagovať a môže príst k najhoršiemu. 

Reflexný materiál je v noci vidieť na trikrát väčšiu vzdialenosť než biele oblečenie a viac ako desaťkrát než modré oblečenie. Použitím reflexných prvkov tým pádom cyklisti predlžujú vzdialenosť, na akú ich môže vodič motorového vozidla spozorovať.

Pozor na jazdu na bicykli s deťmi. Deti do desať rokov môžu bez dohľadu jazdiť na bicykli len na cestičke pre cyklistov, poľnej ceste, lesnej ceste alebo v obytnej zóne. Inak musia byť pod dohľadom osoby staršej ako 15 rokov, ktorá zároveň musí byť dostatočne spôsobilá, aby na ne dozrela. V cestnej premávke musia deti jazdiť aj v obci s prilbou, vhodné sú tiež chrániče končatín a reflexné prvky na odeve aj mimo zníženej viditeľnosti.

 

Čo všetko sa nesmie, keď jazdíte v premávke na bicykli?

Jazda dvoch cyklistov v cestnej premávke je neprípustná bez ohľadu na ročné obdobie. Zákon hovorí, že dvaja cyklisti vedľa seba môžu ísť len po cestičke pre cyklistov a aj to len vtedy, ak tým neobmedzujú a neohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky.

Cyklista nesmie jazdiť bez držania riadidiel, držať sa iného vozidla, viesť počas jazdy druhý bicykel, ručný vozík, psa ani iné zviera a voziť predmety, ktoré by sťažovali vedenie bicykla (napr. nákupné zavesené tašky na riadidlách a pod.), nesprávna jazda cez križovatku (nedanie prednosti v jazde). 

  • Tip redakcie: Ak chcete byť videný ako cyklista so všetkých smerov, uľahčite to šoférom áut. Používajte na jeseň a v zime aj reflexné pásiky, svetlá, blikačky, čelovky, reflexnú vestu. Ak plánujete kúpiť nový ruksak, je dobré pozrieť taký s návlečným pršiplášťom. Ten sa potom nemusí využiť iba v daždi, ale taktiež ako reflexný prvok zvyšujúci bezpečie.

Najčastejšie chyby cyklistov

  • jazda bez svetiel alebo povinných odraziek

  • jazda bez reflexných prvkov

  • jazda na bicykli mimo obce bez prilby (do 15 rokov povinnosť aj v obci)

  • jazda po nesprávnej strane vozovky

  • jazda v skupinkách vedľa seba

  • jazda pod vplyvom alkoholu

Povinná výbava cyklistu v premávke:

  • dve na sebe nezávislé brzdy

  • predné biele a zadné červené svetlo (sú štandardnou výbavou, ak si bicykel kupujete riadne v obchode)

  • zadné odrazové sklo, ktoré môže byť súčasťou zadného svetla

  • aspoň jedno bočné odrazové sklom oranžovej farby na každej strane bicykla

  • oranžové odrazové sklá na oboch stranách pedálov

  • všetky vyššie uvedené odrazové sklá môžu byť nahradené odrazovými materiálmi umiestnenými na odeve alebo obuvi cyklistu

  • jasne znejúci zvonček (čo mnohým horským bicyklom chýba)

  • zátky alebo rukoväte na zaslepenie voľných koncov riadidiel

  • voľné konce riadidiel, bŕzd a ďalších častí bicykla musia byť obalené materiálom pohlcujúcim energiu a na bicykli nesmú byť ostré hrany na riadidlách páčkach a podobne

  • matice nábojov kolies musia byť uzatvorené 

Za zníženej viditeľnosti musí byť každý bicykel vybavený:

  • predným svietidlom svietiacim dopredu súvislí lúč bielej farby

  • zadným svietidlom svietiacim dozadu súvislí lúč červenej farby

  • zdrojom elektrického prúdu a ak ide o zdroj so zásobou elektrického prúdu musí svojou kapacitou zabezpečiť svietivosť po dobu najmenej 1,5 hod. bez prerušenia

Reflexné prvky sú nemenej dôležité aj pre chodcov

Reflexné prvky sú povinní nosiť aj ostatní častí účastníci premávky - chodci. Sú povinní tieto ochranné prvky použiť na tej strane, ktorá je bližšie k vozovke (nie ku krajnici), najlepšie blízko ku kolenám a do úrovne pásu, alebo na ramene. 

Reflexné nálepky sa odporúča nalepiť aj na podrážky topánok alebo korčule, prilby, kolobežky, školské tašky, barle, kočíky, školské tašky. 

Reflexný prvok si vodič všimne skôr na pohyblivej časti. Je nutné používať ho aj v obci.

Najčastejšie chyby chodcov

  • náhly vstup na vozovku z chodníka (krajnice, okraja vozovky) bez rozhliadnutia

  • zlý odhad vzdialenosti a rýchlosti vozidla

  • prechádzanie mimo prechodu (často aj krížom cez štyri pruhy)

  • podcenenie reflexných prvkov na oblečení za zníženej viditeľnosti

Anketa

Ako najčastejšie vstupuje do premávky?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+3
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Digitálne euro je o krok bližšie: Spustenie sa očakáva v roku 2029

31. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Digitálne euro je o krok bližšie: Spustenie sa očakáva v roku 2029

Európska centrálna banka oznámila prechod do ďalšej fázy vývoja digitálneho eura, ktorá má zabezpečiť technickú pripravenosť systému. Ak legislatíva prejde v roku 2026, pilotné testovanie... celý článok

Veľké zmeny pre sociálne podniky: Kratšie lehoty, vyššia DPH a tvrdšie podmienky

28. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Veľké zmeny pre sociálne podniky: Kratšie lehoty, vyššia DPH a tvrdšie podmienky

Ministerstvo práce pripravuje zásadnú novelu zákona o sociálnych podnikoch, ktorá má zamedziť zneužívaniu verejných zdrojov a posilniť skutočnú inklúziu znevýhodnených osôb na trhu... celý článok

Žiakov čakajú jesenné prázdniny. Budú mať voľno aj 17. novembra?

28. 10. 2025 | Miroslav Homola

Žiakov čakajú jesenné prázdniny. Budú mať voľno aj 17. novembra?

Školský rok sa ešte poriadne nerozbehol, no žiakov už čaká ďalšia prestávka. Po letných prázdninách a krátkom septembrovom voľne si školáci opäť oddýchnu koncom októbra počas jesenných... celý článok

Takéto eurobankovky v obchode odmietnite! Môžu pochádzať z lúpeže

24. 10. 2025 | Miroslav Homola

Takéto eurobankovky v obchode odmietnite! Môžu pochádzať z lúpeže

Ak sa vám do rúk dostane eurová bankovka s fialovými, modrými alebo čiernymi škvrnami od atramentu, buďte opatrní. Môže ísť o peniaze pochádzajúce z lúpeže, ktoré boli znehodnotené... celý článok

Prechod na zimný čas zasiahne aj vlaky. Ako to zmení cestovný poriadok?

23. 10. 2025 | Miroslav Homola

Prechod na zimný čas zasiahne aj vlaky. Ako to zmení cestovný poriadok?

V noci zo soboty na nedeľu sa Slovensko vráti zo stredoeurópskeho letného času späť na stredoeurópsky čas. Znamená to, že o tretej nadránom sa ručičky hodín posunú o hodinu späť na... celý článok