Elektromobily potrebujú špeciálne pneumatiky. Na prvý pohľad sa nelíšia od klasických

Roland Regely | rubrika: Článok | 10. 9. 2020
Pneumatiky pre elektromobily musia vyhovovať špeciálnym požiadavkám. Medzi kľúčové vlastnosti takého obutia patrí nízky valivý odpor a vysoká nosnosť.
Elektromobily potrebujú špeciálne pneumatiky. Na prvý pohľad sa nelíšia od klasických

Zdroj: Shutterstock

Nie je pneumatik ako pneumatika. Vedeli ste, že pneumatiky pre elektrické automobily musia vyhovovať špeciálnym požiadavkám? Medzi kľúčové vlastnosti takého obutia patrí nízky valivý odpor a vysoká nosnosť. Niektorí výrobcovia ako napríklad Continental už zaradili do výroby pneumatiky pre elektromobily i elektrobusy. Spomínaný výrobca pred pár dňami predstavil aj prototyp obutia pre nákladné automobily s elektrickým pohonom.

Prečo elektromobily potrebujú iné pneu?

Vozidlá s elektrickým a hybridným pohonom sú ťažšie ako automobily s bežnými motormi. Pri rozbiehaní pôsobia na vozovku ďaleko väčším krútiacim momentom. V ideálnom prípade sú tieto autá pre cestujúcich sotva počuteľné. Veľkú úlohu v tom zohrávajú aj pneumatiky. 

Okrem vlastností, ktoré sa od pneumatík tradične očakávajú - bezpečnosť na mokrých i suchých vozovkách, presné riadenie, krátka brzdná dráha, odolnosť proti aquaplaningu alebo maximálny kilometrový nájazd, je pre elektromobily obzvlášť dôležitý aj nízky valivý odpor. 

Vývojárom pneumatík trvalo nejaký čas, kým sa s touto výzvou vysporiadali a navrhli pneumatiky určené špeciálne pre automobily, autobusy a nákladné vozidlá s elektrickým pohonom.

 

elektromobily a specialne pneumatiky

Zdroj: Pixabay

Za vyššou hmotnosťou sa skrývajú batérie

Vyššia hmotnosť vozidiel s elektrickým pohonom je spôsobená batériami, ktoré vážia ďaleko viac než plná palivová nádrž auta so spaľovacím motorom. V prípade hybridov to platí dvojnásobne, pretože sú vybavené nielen spaľovacím motorom, ale aj elektromotorom. V ich útrobách nájdeme ako palivovú nádrž, tak aj výkonné batérie. Táto vyššia hmotnosť je kompenzovaná vyššou nosnosťou kostry pneumatík, ktoré vo väčšine prípadov nesú označenie symbolom XL.

„Symbol XL dokladá vyšší index zaťaženia pneumatík," hovorí Andreas Schlenke, inžinier oddelenia vývoja pneumatík v spoločnosti Continental. V súčasnej dobe prebiehajú snahy o štandardizáciu pneumatík, ktoré majú ešte väčšiu nosnosť. Tie budú pravdepodobne označené symbolom XL+. Minimalizácia opotrebovania spôsobená vysokým krútiacim momentom pri rozjazde vyžaduje aj zmeny dezénu a zmesi, z ktorej je vyrobený.

Elektrické autá majú aj tichšie pneumatiky

Pre veľmi nízky valivý odpor je nutné súčasne upraviť dezén behúňa, použité zmesi, konštrukciu pneumatiky (najmä jej bočnice) a tiež znižovaním celkovej hmotnosti. Všetky tieto opatrenia je nutné starostlivo skoordinovať pre zachovanie maximálnej bezpečnosti pneumatík. Elektromobily sú v porovnaní s rovnakým modelom vozidla so spaľovacím motorom výrazne tichšie, a preto je dôležité znížiť hlučnosť pneumatík na minimum. To možno dosiahnuť pridaním špeciálnej penovej vrstvy do pneumatiky - technológia Continental ContiSilent.

Pneumatiky s technológiou ContiSilent sa na prvý pohľad ničím nelíšia. Dezén, dizajn bočnice aj informácie na bočnici sú podobné ako u bežných modelov. A pretože sa takmer všetky tieto pneumatiky pre elektromobily a hybridné vozidlá dodávajú ako originálne vybavenie, sprevádza povinné a štandardné informácie na bočnici tiež kód OE.

V roku 2018 sa na frankfurtskom autosalóne prvýkrát objavil prototyp pneumatík určených pre elektrické nákladné vozidlá so špeciálne navrhnutým dezénom a bočnicou. Podľa princípu "vysoký a úzky" platí, že veľký priemer pneumatík s úzkou kontaktnou plochou prispieva k zníženiu valivého odporu. Napríklad pneumatika 205/65 R 22 má veľmi nízky valivý odpor len vďaka svojmu veľkému priemeru.

Pneumatiky na elektromobile vydržia dlhšie

Posledné roky ukazujú, že pneumatiky na moderných elektromobiloch sa opotrebúvajú omnoho pomalšie než na automobiloch s tradičným spaľovacím motorom. Dôvodom je dobrá kontrola trakcie. Asistenčné systémy prostredníctvom rýchleho prispôsobenia výkonu elektromotoru znižujú mieru „prekĺzavania“. Tento systém je podstatne rýchlejší než u vozidiel so spaľovacím motorom, kde je založený na brzdení a obmedzení otáčok motora.

Stále teda platí, že elektrické autá sú omnoho drahšie ako benzínové či dieselové, avšak ich kúpou prispievame k menšej uhlíkovej stope a napokon podporujeme aj technológie budúcnosti, ktoré sú z roka na rok kvalitnejšie a bezpečnejšie.

Anketa

Sú podľa vás chystané dotácie v dostatočnej výške?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Potraviny na Slovensku konečne zlacneli. Netešme sa, varujú odborníci

15. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Potraviny na Slovensku konečne zlacneli. Netešme sa, varujú odborníci

Inflácia straší aj na konci roka 2025 – hoci sa tempo zdražovania spomalilo, slovenské domácnosti stále pociťujú rast cien najmä pri službách, energiách a nealko nápojoch. Odborníci... celý článok

Najobľúbenejšie mená pre deti? Na čele rebríčka sa nič nezmenilo

11. 12. 2025 | Miroslav Homola

Najobľúbenejšie mená pre deti? Na čele rebríčka sa nič nezmenilo

Najobľúbenejšími menami novonarodených detí na Slovensku zostávajú aj v roku 2025 Sofia a Jakub. Vyplýva to z údajov ministerstva vnútra, ktoré každoročne zverejňuje štatistiku mien... celý článok

Vianoce 2025: za 4 dni dovolenky dva týždne voľna

10. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Vianoce 2025: za 4 dni dovolenky dva týždne voľna

Vianočné sviatky 2025 prajú dlhému oddychu – vďaka priaznivo rozloženým sviatkom a strategickému čerpaniu dovolenky si môžu školáci aj zamestnanci užiť až dva týždne voľna. Zistite,... celý článok

Koľko stojí výchova dieťaťa? Náklady rastú od narodenia až po vysokú školu

5. 12. 2025 | Miroslav Homola

Koľko stojí výchova dieťaťa? Náklady rastú od narodenia až po vysokú školu

Analýzy odhadujú, že výchova dieťaťa do dospelosti stojí približne 60-tisíc eur. Skutočné výdavky však rastú s vekom dieťaťa a zasahujú rodinné rozpočty oveľa výraznejšie, ako sa môže... celý článok

Práca namiesto dávok: stovky umiestnených, ale tisíce odmietnutých

2. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Práca namiesto dávok: stovky umiestnených, ale tisíce odmietnutých

Program „Práca namiesto dávok“, ktorý spustilo Ministerstvo práce v septembri, prináša prvé výsledky. Cieľom je motivovať ľudí v hmotnej núdzi k návratu na trh práce – odmietnutie pracovnej... celý článok