Dve tretiny vodičov jazdili na letných pneumatikách už v apríli

Roland Regely | rubrika: Článok | 5. 6. 2018
Prieskum, ktorý bol súčasťou kampane Continental Vision Zero Roadshow s dlhodobým cieľom znížiť nehodovosť na cestách na nulu priniesol zaujímavé výsledky.
Dve tretiny vodičov jazdili na letných pneumatikách už v apríli

Zdroj: Shutterstock

Dve tretiny slovenských vodičov malo už v apríli prezuté na letné pneumatiky. Dáta zbierala spoločnosť Continental v piatich mestách po celom Slovensku - na čerpacích staniciach Shell. Stav pneumatík na 723 vozidlách bol zmapovaný koncom apríla v spolupráci s Oddelením bezpečnosti cestnej premávky Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky (BECEP).

Slovenskí motoisti tak od polovice apríla kontinuálne prezúvali zimné pneumatiky na letné. Na konci apríla už mali letné plášte na svojom aute viac ako dve tretiny vodičov.

Jedenásť percent vodičov jazdiacich počas roadshow so zimnými pneumatikami malo dezén s menšou hĺbkou ako 3 mm, čo je na Slovensku zákonom stanovený minimálny  limit pre zimnú sezónu. Títo vodiči často riešia praktickú otázku – kedy a ako dojazdiť svoje zimné pneumatiky.

Väčšina šoférov prezúvala tento rok disciplinovane

Na konci apríla bola zakončená slovenská časť prieskumu realizovaného v rámci kampane Continental Vision Zero Roadshow, ktorá je podľa jej tvorcov v súlade s dlhodobou víziou značky Continental znížiť nehodovosť na cestách až na nulu. Cieľom prieskumu bolo zistiť, v akom stave majú slovenskí vodiči pneumatiky na svojich vozidlách. Ukázalo sa, že väčšina z nich prezúva disciplinovane, v závislosti od počasia. Prieskum zistil, že každý deviaty šofér má na konci sezóny zimné pneumatiky ojazdené na zákonom povolené tri milimetre a menej.

Terénny prieskum Continental Vision Zero Roadshow sa uskutočnil na čerpacích staniciach Shell v piatich mestách na Slovensku (Považská Bystrica, Bratislava, Banská Bystrica, Košice, Prešov) a jeho odborným garantom bol BECEP. Celkovo sa podarilo zmerať hĺbku dezénu na pneumatikách 723 vozidiel.  Z toho malo až 70 % letné a 30 % stále zimné plášte.

Na letné pneu šoféri prezúvajú rýchlejšie

Slováci sa ukázali ako zodpovední vodiči. Pokuty za stav svojich pneumatík by na začiatku letnej sezóny v apríli dostali iba desiati šoféri, ktorým bola nameraná hĺbka dezénu pod 1,6 mm. Prieskum preukázal, že vodiči s prezúvaním na letné pneumatiky nečakajú.

„Je dobré, že šoféri kontinuálne prezúvajú svoje pneumatiky v priebehu apríla a nespoliehajú sa na to až kým budú definitívne prevládať iba horúce dni,“ hovorí Juraj Ižvolt, šéf divízie marketing Continental Barum s.r.o. Prezuť na letné pneumatiky sa odporúča, až keď teploty v priebehu celého dňa neklesajú pod 7 stupňov Celzia.

Mohlo by vás zaujímať:

Dojazdenie zimných pneumatík

„Každý deviaty vodič mal na svojich zimných plášťoch dezén hlboký 3 mm a menej,“ popisuje výsledky Juraj Ižvolt. Takéto pneumatiky by však mali vodiči pred budúcou zimou vymeniť. Na Slovensku zákon ukladá povinnosť používať zimné pneumatiky s minimálnou hĺbkou dezénu 3 mm a to vtedy, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza – bez ohľadu na dátum.

V lete však môžu mať, rovnako ako letné, minimálne 1,6 mm. „Najčastejšie teda problém s opotrebovanými zimnými plášťami vodiči riešia veľmi pragmaticky a to tak, že sa ich snažia dojazdiť počas leta,“ doplnil Juraj Ižvolt. Toto riešenie je však spojené s predĺženou brzdnou dráhou hlavne na vode, horším bočným vedením, zvýšenou spotrebou a hlučnosťou.

Konkrétne to znamená, že sa brzdná dráha na opotrebovaných zimných, oproti novým letným pneumatikám predĺži pri zastavení z rýchlosti 100 km/h o 20 metrov a zostatková rýchlosť je takmer 50 km/h. „Je to dané aj odlišnou konfiguráciou dezénu. Ani relatívne nový zimný plášť neporazí pri brzdení na mokrej vozovke kvalitnú letnú pneumatiku. Z bezpečnostného hľadiska nie je vhodné pri vyšších teplotách na aute nechávať zimné plášte. Pri teplote okolo 20 stupňov Celzia je už na aute na zimných pneumatikách badateľná aj oneskorená reakcia brzdového pedálu,“ vysvetľuje Milan Troška, riaditeľ oddelenia bezpečnosti cestnej premávky (BECEP).

Kde majú vodiči najviac ojazdené pneumatiky?

Nelichotivé prvenstvo patrí Bratislave, kde nameral tím Continentalu 15 vodičom zimné pneumatiky s dezénom menej než 3 mm. Najlepšie v tomto ohľade dopadli vodiči v Košiciach, kde ich bolo iba 8. Ojazdené letné plášte by ste najčastejšie našli v Považskej Bystrici.

„V rámci celého Slovenska sme objavili len 6 % vodičov, ktorí na sezónu obúvajú letné plášte s dezénom o hĺbke menšej ako  3 mm a to je dobrá správa. Väčšina vodičov má svoje letné pneumatiky vo veľmi dobrom stave s dostatočne hlbokou vzorkou,“ hovorí Ižvolt. Pri hĺbke dezénu nižšom ako 3 mm sa totiž brzdná dráha na mokrom povrchu pri rýchlosti 80 km/h oproti novým plášťom predlžuje o 10 metrov a zostatková rýchlosť je 35,5 km/h.

Plytkejšia vzorka nestačí dostatočne účinne odvádzať vodu, vytvára sa pred ňou vodný klin a stráca kontakt s vozovkou. „Pri pneumatike s 3 mm a menšou vzorkou odporúčame obozretnosť – najmä pri jazde na mokrom povrchu, kde sa výrazne zvyšuje nebezpečie akvaplaningu,“ radí Ižvolt.

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+5
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Právo na hotovosť musí zmiznúť zo slovenskej ústavy, tlačí Brusel

31. 7. 2025 | Redakcia

Právo na hotovosť musí zmiznúť zo slovenskej ústavy, tlačí Brusel

Slovensko bude musieť prepracovať zákony o hotovostných platbách, aby boli v súlade s právom Európskej únie. Ústavné právo na platbu v hotovosti, schválené v roku 2023, naráža na kompetencie... celý článok

Zruší sa voľno cez 17. november? Slováci na to majú jasný názor (prieskum)

28. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Zruší sa voľno cez 17. november? Slováci na to majú jasný názor (prieskum)

Plán vlády zrušiť voľný deň na 17. november, Deň boja za slobodu a demokraciu, naráža na nesúhlas väčšiny Slovákov. Podľa prieskumu ResSolution Group až 60 % ľudí s týmto krokom nesúhlasí,... celý článok

Chudoba na Slovensku najviac dolieha na mladé rodiny a nezamestnaných

22. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Chudoba na Slovensku najviac dolieha na mladé rodiny a nezamestnaných

Chudoba na Slovensku postihuje čoraz viac ľudí, najmä v zaostalých regiónoch a v rodinách s deťmi. Zistite, ako sa vyvíja trend chudoby v porovnaní s Európou, čo ju spôsobuje, ktoré... celý článok

Od tohto dátumu budú povinne obchodníci prijímať bezhotovostné platby

16. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Od tohto dátumu budú povinne obchodníci prijímať bezhotovostné platby

Od marca 2026 budete môcť zaplatiť kartou, mobilom alebo QR kódom aj v malých obchodoch či službách – nový zákon o evidencii tržieb prináša povinnosť prijímať bezhotovostné platby pri... celý článok

Inflácia dosiahla 4,3 %, najviac za posledný rok a pol. Zdraželi najmä základné veci

15. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Inflácia dosiahla 4,3 %, najviac za posledný rok a pol. Zdraželi najmä základné veci

V júni sa na Slovensku inflácia opäť vyšplhala na úroveň, akú sme tu nevideli už rok a pol, dosahujúc medziročnú hodnotu 4,3 %. Tento nárast prekonal všetky mesačné hodnoty od decembra... celý článok