Dve tretiny vodičov jazdili na letných pneumatikách už v apríli

Roland Regely | rubrika: Článok | 5. 6. 2018
Prieskum, ktorý bol súčasťou kampane Continental Vision Zero Roadshow s dlhodobým cieľom znížiť nehodovosť na cestách na nulu priniesol zaujímavé výsledky.
Dve tretiny vodičov jazdili na letných pneumatikách už v apríli

Zdroj: Shutterstock

Dve tretiny slovenských vodičov malo už v apríli prezuté na letné pneumatiky. Dáta zbierala spoločnosť Continental v piatich mestách po celom Slovensku - na čerpacích staniciach Shell. Stav pneumatík na 723 vozidlách bol zmapovaný koncom apríla v spolupráci s Oddelením bezpečnosti cestnej premávky Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky (BECEP).

Slovenskí motoisti tak od polovice apríla kontinuálne prezúvali zimné pneumatiky na letné. Na konci apríla už mali letné plášte na svojom aute viac ako dve tretiny vodičov.

Jedenásť percent vodičov jazdiacich počas roadshow so zimnými pneumatikami malo dezén s menšou hĺbkou ako 3 mm, čo je na Slovensku zákonom stanovený minimálny  limit pre zimnú sezónu. Títo vodiči často riešia praktickú otázku – kedy a ako dojazdiť svoje zimné pneumatiky.

Väčšina šoférov prezúvala tento rok disciplinovane

Na konci apríla bola zakončená slovenská časť prieskumu realizovaného v rámci kampane Continental Vision Zero Roadshow, ktorá je podľa jej tvorcov v súlade s dlhodobou víziou značky Continental znížiť nehodovosť na cestách až na nulu. Cieľom prieskumu bolo zistiť, v akom stave majú slovenskí vodiči pneumatiky na svojich vozidlách. Ukázalo sa, že väčšina z nich prezúva disciplinovane, v závislosti od počasia. Prieskum zistil, že každý deviaty šofér má na konci sezóny zimné pneumatiky ojazdené na zákonom povolené tri milimetre a menej.

Terénny prieskum Continental Vision Zero Roadshow sa uskutočnil na čerpacích staniciach Shell v piatich mestách na Slovensku (Považská Bystrica, Bratislava, Banská Bystrica, Košice, Prešov) a jeho odborným garantom bol BECEP. Celkovo sa podarilo zmerať hĺbku dezénu na pneumatikách 723 vozidiel.  Z toho malo až 70 % letné a 30 % stále zimné plášte.

Na letné pneu šoféri prezúvajú rýchlejšie

Slováci sa ukázali ako zodpovední vodiči. Pokuty za stav svojich pneumatík by na začiatku letnej sezóny v apríli dostali iba desiati šoféri, ktorým bola nameraná hĺbka dezénu pod 1,6 mm. Prieskum preukázal, že vodiči s prezúvaním na letné pneumatiky nečakajú.

„Je dobré, že šoféri kontinuálne prezúvajú svoje pneumatiky v priebehu apríla a nespoliehajú sa na to až kým budú definitívne prevládať iba horúce dni,“ hovorí Juraj Ižvolt, šéf divízie marketing Continental Barum s.r.o. Prezuť na letné pneumatiky sa odporúča, až keď teploty v priebehu celého dňa neklesajú pod 7 stupňov Celzia.

Mohlo by vás zaujímať:

Dojazdenie zimných pneumatík

„Každý deviaty vodič mal na svojich zimných plášťoch dezén hlboký 3 mm a menej,“ popisuje výsledky Juraj Ižvolt. Takéto pneumatiky by však mali vodiči pred budúcou zimou vymeniť. Na Slovensku zákon ukladá povinnosť používať zimné pneumatiky s minimálnou hĺbkou dezénu 3 mm a to vtedy, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza – bez ohľadu na dátum.

V lete však môžu mať, rovnako ako letné, minimálne 1,6 mm. „Najčastejšie teda problém s opotrebovanými zimnými plášťami vodiči riešia veľmi pragmaticky a to tak, že sa ich snažia dojazdiť počas leta,“ doplnil Juraj Ižvolt. Toto riešenie je však spojené s predĺženou brzdnou dráhou hlavne na vode, horším bočným vedením, zvýšenou spotrebou a hlučnosťou.

Konkrétne to znamená, že sa brzdná dráha na opotrebovaných zimných, oproti novým letným pneumatikám predĺži pri zastavení z rýchlosti 100 km/h o 20 metrov a zostatková rýchlosť je takmer 50 km/h. „Je to dané aj odlišnou konfiguráciou dezénu. Ani relatívne nový zimný plášť neporazí pri brzdení na mokrej vozovke kvalitnú letnú pneumatiku. Z bezpečnostného hľadiska nie je vhodné pri vyšších teplotách na aute nechávať zimné plášte. Pri teplote okolo 20 stupňov Celzia je už na aute na zimných pneumatikách badateľná aj oneskorená reakcia brzdového pedálu,“ vysvetľuje Milan Troška, riaditeľ oddelenia bezpečnosti cestnej premávky (BECEP).

Kde majú vodiči najviac ojazdené pneumatiky?

Nelichotivé prvenstvo patrí Bratislave, kde nameral tím Continentalu 15 vodičom zimné pneumatiky s dezénom menej než 3 mm. Najlepšie v tomto ohľade dopadli vodiči v Košiciach, kde ich bolo iba 8. Ojazdené letné plášte by ste najčastejšie našli v Považskej Bystrici.

„V rámci celého Slovenska sme objavili len 6 % vodičov, ktorí na sezónu obúvajú letné plášte s dezénom o hĺbke menšej ako  3 mm a to je dobrá správa. Väčšina vodičov má svoje letné pneumatiky vo veľmi dobrom stave s dostatočne hlbokou vzorkou,“ hovorí Ižvolt. Pri hĺbke dezénu nižšom ako 3 mm sa totiž brzdná dráha na mokrom povrchu pri rýchlosti 80 km/h oproti novým plášťom predlžuje o 10 metrov a zostatková rýchlosť je 35,5 km/h.

Plytkejšia vzorka nestačí dostatočne účinne odvádzať vodu, vytvára sa pred ňou vodný klin a stráca kontakt s vozovkou. „Pri pneumatike s 3 mm a menšou vzorkou odporúčame obozretnosť – najmä pri jazde na mokrom povrchu, kde sa výrazne zvyšuje nebezpečie akvaplaningu,“ radí Ižvolt.

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+5
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Koľko zarobia Végh a Vémola za tretí vzájomný zápas v Oktagone? Suma sa šplhá k najlepším výplatám v UFC

13. 6. 2025 | Redakcia

Koľko zarobia Végh a Vémola za tretí vzájomný zápas v Oktagone? Suma sa šplhá k najlepším výplatám v UFC

Túto sobotu sa v Prahe na Edene uzavrie veľká rivalita medzi Attilom Véghom a Karlosom Vémolom ich tretím a rozhodujúcim vzájomným zápasom o tzv. Infinity opasok najväčšej legendy česko-slovenskej... celý článok

Sociálna poisťovňa predstavila 3 novinky, ktoré potešia každého moderného Slováka

11. 6. 2025 | Ivana Sladkovská

Sociálna poisťovňa predstavila 3 novinky, ktoré potešia každého moderného Slováka

Sociálna poisťovňa prináša revolúciu v správe poistných účtov, keďže viac ako 400-tisíc Slovákov už využíva jej Elektronický účet poistenca (EUP). V rámci najnovšej modernizácie prichádzajú... celý článok

Predpovedá Labubu finančnú apokalypsu? Nový trend môže naznačovať blížiacu sa krízu

9. 6. 2025 | Ivana Sladkovská

Predpovedá Labubu finančnú apokalypsu? Nový trend môže naznačovať blížiacu sa krízu

Labubu, chlpatá postavička, sa stala nečakaným fenoménom, ktorý fascinuje zberateľov po celom svete. Tento raketový vzostup však môže byť viac než len módnym trendom. Labubu sa spája... celý článok

KVÍZ: Najdrahšie dvojeurové mince stoja až 5 000 eur. Spoznáte ich?

9. 6. 2025 | Ivana Sladkovská

KVÍZ: Najdrahšie dvojeurové mince stoja až 5 000 eur. Spoznáte ich?

Ktorú mincu dokážete predať až za 5 000 eur a ktorá vám vynesie „len“ desiatky či stovky eur? Dvojeurovky sa razia v limitovaných edíciách, ale niekedy sa stane, že dôjde k chybe v... celý článok

Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov čoskoro prijme euro

5. 6. 2025 | Ivana Sladkovská

Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov čoskoro prijme euro

Bulharsko sa stane dvadsiatym prvým členom eurozóny od 1. januára 2026, čo potvrdila Európska komisia po splnení všetkých ekonomických podmienok. Po rokoch príprav a odkladov, spôsobených... celý článok