Kšefty so stočenými kilometrami budú po novom ťažšie

Roland Regely | rubrika: Článok | 31. 5. 2018
Nová legislatíva má však viacero nedoriešených otáznikov.
Kšefty so stočenými kilometrami budú po novom ťažšie

Zdroj: Shutterstock

Na trh s ojazdenými autami a predovšetkým do riešenia problematiky so stočenými kilometrami vstupujú nové pravidlá. Do praxe sa totiž v týchto dňoch dostáva vnútroštátny register prevádzkových záznamov vozidiel, do ktorého sa bude pravidelne zaznamenávať celková hodnota počítadla prejdenej vzdialenosti áut až do ich vyradenia z evidencie.

Databázy treba prepojiť celoeurópsky

Najväčší predajca ojazdených automobilov na Slovensku, spoločnosť AAA AUTO, takýto krok hodnotí ako zásadný posun správnym smerom. Aby bol ale register naozaj účinný, musí po tomto kroku podľa odborníkov nasledovať aj prepojenie obdobných databáz v rámci celej Európskej únie. Iba tak sa zamedzí dovozu áut so stočenými kilometrami na Slovensko. V novej právnej úprave ešte ostávajú aj ďalšie nedoriešené problémy.

Register sťaží „podnikanie“ podvodníkom s autami

V týchto dňoch nadobúda účinnosť nový zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke. Ten okrem iného zavádza register prevádzkových záznamov vozidiel, do ktorého sa bude zaznamenávať hodnota počítadla celkovej prejdenej vzdialenosti vozidla (odometer) v rôznych životných situáciách až do jeho vyradenia z evidencie.

Štát pristúpil k takémuto kroku  v snahe eliminovať neoprávnené zásahy a manipuláciu so stavom odometrov. Podľa odhadov spoločnosti AAA AUTO, ktoré sú podporené aj štatistikami spoločnosti Cebia, je na trhu s ojazdenými vozidlami približne 40 % takých, ktoré majú stočené kilometre.

Mohlo by vás zaujímať:

Stav tachometrov sa bude sledovať na viacerých miestach

Do registra budú musieť povinne posielať informácie o stave odometrov viaceré inštitúcie, ktoré s vozidlami prídu do styku, napríklad Stanice technickej kontroly, Pracoviská kontroly originality, polícia, autoservisy, autobazáre, leasingové spoločnosti či poisťovne.

„Takéto opatrenia samozrejme vnímame pozitívne, nakoľko sa dlhodobo snažíme bojovať proti praktikám so stáčaním kilometrov. Čím viac záznamov v registri bude, tým budú informácie o stave odometra dôveryhodnejšie a budú mať väčšiu vypovedaciu hodnotu. Register by mal slúžiť na skutočné overenie stavu odometra vozidla a podľa toho by sa mohli ľudia rozhodnúť pre kúpu daného auta“, hodnotí prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO Petr Vaněček.

Nová právna úprava má ale ešte viacero otáznikov

Podľa odborníkov však následne musí prísť k prepojeniu obdobných databáz v rámci celej EÚ, aby sa zamedzilo dovozom áut so stočenými kilometrami z krajín západnej časti únie. K stočeniu kilometrov v autách totižto najčastejšie prichádza pri ich dovoze z cudziny, kedy sa vo väčšine prípadov kompletne stratí história vozidiel.

Súčasný systém je deravý a nahráva špekulantom

„Ak sa budú na Slovensko naďalej dovážať autá, ktoré nahlásia do registra na Slovensku rovno už so zmanipulovaným záznamom odometra, obchodu s takýmito autami to nezabráni. Dúfame tiež, že dáta z registra nebudú spoplatnené príliš vysokou čiastkou, aby to dotknuté subjekty neodrádzalo od získavania príslušných výpisov. Podľa nás nie je zároveň dobre, že k výpisom z registra nebudú mať prístup bežní občania, ako to aspoň zo súčasného znenia zákona chápeme. Nebudú tak mať možnosť si vozidlo pred kúpou overiť, čo by teraz po zavedení povinnosti pre firmy a podnikateľov uvádzať v inzercii VIN číslo bolo veľmi jednoduché urobiť on-line, z pohodlia domova, aj bez návštevy autobazáru,“ pripomína Vaněček.

Presunie sa obchod so „stočenkami“ na fyzické osoby?

Ďalším problémom, ktorý nová legislatíva nerieši, je predaj jazdených áut medzi fyzickými osobami navzájom.  Veľké riziko je teda v tom, že sa ešte vo väčšej miere presunie obchod so závadovými vozidlami mimo kontrolnej právomoci štátnych orgánov, akým je trebárs Slovenská obchodná inšpekcia (SOI).

Napríklad nová povinnosť uvádzať vo všetkých inzerátoch VIN a počet najazdených kilometrov sa týka len podnikateľov a firiem, bežní občania to robiť nemusia. Je teda jasné, že sa ešte viac ojazdených automobilov presunie do "šedej" zóny, pretože pre nepoctivých predajcov nebude nič jednoduchšie, ako problematické vozy inzerovať prostredníctvom svojich zamestnancov a povinnostiam uverejniť VIN a najazdené kilometre sa tak ľahko vyhnú.

Preto bude po 20. máji hroziť pri kúpe ojazdeného vozidla od občanov - fyzických osôb oveľa väčšie riziko, ako doteraz. Predaje áut medzi občanmi navzájom totiž napríklad SOI nemôže kontrolovať.

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+5
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Potraviny na Slovensku konečne zlacneli. Netešme sa, varujú odborníci

15. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Potraviny na Slovensku konečne zlacneli. Netešme sa, varujú odborníci

Inflácia straší aj na konci roka 2025 – hoci sa tempo zdražovania spomalilo, slovenské domácnosti stále pociťujú rast cien najmä pri službách, energiách a nealko nápojoch. Odborníci... celý článok

Najobľúbenejšie mená pre deti? Na čele rebríčka sa nič nezmenilo

11. 12. 2025 | Miroslav Homola

Najobľúbenejšie mená pre deti? Na čele rebríčka sa nič nezmenilo

Najobľúbenejšími menami novonarodených detí na Slovensku zostávajú aj v roku 2025 Sofia a Jakub. Vyplýva to z údajov ministerstva vnútra, ktoré každoročne zverejňuje štatistiku mien... celý článok

Vianoce 2025: za 4 dni dovolenky dva týždne voľna

10. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Vianoce 2025: za 4 dni dovolenky dva týždne voľna

Vianočné sviatky 2025 prajú dlhému oddychu – vďaka priaznivo rozloženým sviatkom a strategickému čerpaniu dovolenky si môžu školáci aj zamestnanci užiť až dva týždne voľna. Zistite,... celý článok

Koľko stojí výchova dieťaťa? Náklady rastú od narodenia až po vysokú školu

5. 12. 2025 | Miroslav Homola

Koľko stojí výchova dieťaťa? Náklady rastú od narodenia až po vysokú školu

Analýzy odhadujú, že výchova dieťaťa do dospelosti stojí približne 60-tisíc eur. Skutočné výdavky však rastú s vekom dieťaťa a zasahujú rodinné rozpočty oveľa výraznejšie, ako sa môže... celý článok

Práca namiesto dávok: stovky umiestnených, ale tisíce odmietnutých

2. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Práca namiesto dávok: stovky umiestnených, ale tisíce odmietnutých

Program „Práca namiesto dávok“, ktorý spustilo Ministerstvo práce v septembri, prináša prvé výsledky. Cieľom je motivovať ľudí v hmotnej núdzi k návratu na trh práce – odmietnutie pracovnej... celý článok