Kedy meniť pneumatiky? Týchto šesť prípadov si to vyžaduje

Roland Regely | rubrika: Článok | 6. 9. 2017
Je veľmi dôležité pravidelne kontrolovať zostávajúcu hĺbku behúňa vašich pneumatík, ich tlak hustenia, stav bočníc a známky nerovnomerného opotrebovania. Ak si nie ste istí, vždy platí: obráťte sa na odborníka.
Kedy meniť pneumatiky? Týchto šesť prípadov si to vyžaduje

Zdroj: Shutterstock

Kedy treba vymeniť pneumatiku resp. kedy končí jej životnosť? Nižšie nájdete šesť prípadov, kedy treba bezpodmienečne vymeniť pneumatiku.

Za určitých okolností môže byť pneumatika opravená. Opravu pneumatík musí urobiť školený odborník, a to po dôkladnej kontrole vnútornej aj vonkajšej strany pneumatiky. Demontáž pneumatiky z ráfika je v takom prípade nevyhnutná, pretože poškodenie na vnútornej strane nie je pri montáži viditeľné.

1. Ak dôjde k prepichnutiu pneumatiky

Moderné pneumatiky sú veľmi robustné a zostávajú nepoškodené aj pri kontakte s najrôznejšími predmetmi. Napriek tomu sa môžu prepichnúť. Odborník na pneumatiky by mal po každom prepichnutí skontrolovať, či sa na pneumatike nenachádzajú skryté defekty, pre ktoré by vaša pneumatika nemohla byť opravovaná.

Čo robiť, ak sa prepichne pneumatika počas jazdy

  • Vždy majte na pamäti svoju bezpečnosť, ako aj bezpečnosť svojich spolucestujúcich a zíďte z cesty na bezpečné miesto.
  • Zabrzdite vozidlo pomocou ručnej brzdy.
  • Vypnite motor a zaraďte nízky rýchlostný stupeň.
  • Zapnite výstražné svetlá.
  • Oblečte si reflexnú vestu.
  • 100 metrov od vozidla umiestnite na krajnici vozovky výstražný trojúholník.

Tipy, ako vymeniť prepichnutú pneumatiku

  • Oblečte si pevné rukavice.
  • V batožinovom priestore vždy vozte vrece, do ktorého môžete vložiť zabahnenú pneumatiku.
  • Použite pevnú dosku, na ktorú umiestnite zdvihák. Ak je povrch mäkký, mohol by sa doň zdvihák zabárať.
  • Ak to je možné, premažte ľahko závity skrutiek kolies, aby bolo ľahšie skrutky povoliť (v prípade núdze je možné použiť vazelínu alebo krém na ruky).
  • Po výmene koleso nemusí mať správny tlak hustenia, preto nejazdite príliš rýchlo.
  • Zájdite na najbližšiu čerpaciu stanicu a upravte tlak hustenia na správnu hodnotu.
  • Ak sú skrutky zle dotiahnuté, môžu sa poškodiť brzdové kotúče alebo systém upevnenia kolesa.
  • Aby ste si boli istí správnym dotiahnutím skrutiek, použite momentový kľúč a skrutky upevnite na správny doťahovací moment.

Ak pri sebe nemáte momentový kľúč alebo ste skrutky doťahovali ručne, nechajte pneumatiku čo najskôr skontrolovať odborníkom, ktorý vám zaručí správny doťahovací moment. Správne dotiahnuté skrutky je tiež potom ľahšie v prípade potreby uvoľniť.

2. Ak miera opotrebovania vašich pneumatík dosiahne zákonom stanovený limit

Toto je najbežnejší prípad. Je preto dôležité pravidelne kontrolovať opotrebovanie vašich pneumatík. Ale ako? Predkladáme vám jednoduchý návod, ako zistiť, či treba vaše pneumatiky vyradiť z prevádzky.

Indikátormi sú malé vyvýšené plochy na spodnej strane dezénových drážok.
V okamihu, keď je behúň opotrebovaný do úrovne týchto vyvýšených plôch, dosiahla pneumatika zákonom stanovený limit 1,6 mm a musí byť vyradená z prevádzky. Odborníci však dôrazne odporúčajú výmenu pneumatík ešte pred dosiahnutím tejto limitnej hranice. Takto opotrebované pneumatiky vám nezaručujú dostatočnú bezpečnosť a ich použitie je v rozpore so zákonom.

Hoci je zostávajúca hĺbka behúňa väčšia než 1,6 mm, v extrémnych podmienkach, predovšetkým na mokrej vozovke, treba prispôsobiť svoju rýchlosť a štýl jazdy .

3. Ak vaša pneumatika vykazuje známky starnutia

Životnosť pneumatík nie je presne dopredu odhadnuteľná. Dátum výroby pneumatiky je pre jej stav dôležitý. Exsituje veľké množstvo faktorov, ktoré majú vplyv na celkovú životnosť pneumatiky: teplota, údržba, podmienky skladovania a použitia, zaťaženie, rýchlosť, tlak hustenia a štýl jazdy. Tieto okolnosti významne ovplyvňujú dĺžku životnosti, ktorú môžete od svojich pneumatík očakávať.

Stav pneumatiky pravidelne kontrolujte

Z vyššie uvedných dôvodov odborníci odporúčajú všetkým vodičom, aby pravidelne kontrolovali vonkajší vzhľad svojich pneumatík a včas odhalili známky starnutia či únavy pneumatiky. Tieto príčiny sa môžu prejaviť ako popraskaná guma na vonkajšej strane behúňa, na ramenách a na pätke, ako deformácie atď. Prejavy nadmerného starnutia pneumatiky môžu viesť k strate priľnavosti. Odporúča sa tiež, aby boli všetky pneumatiky vrátane rezervnej pravidelne kontrolované odborníkom na pneumatiky, ktorý vám môže zodpovedne povedať, či môže pneumatika zostať v prevádzke.

Aká stará pneumatika je príliš stará?

Vždy pravidelne kontrolujte pneumatiky staršie ako päť rokov.

Pneumatiky, ktoré sú v prevádzke dlhšie než päť rokov, by mali byť pravidelne kontrolované, a to minimálne raz ročne. Ak si to vyžaduje situácia, riaďte sa pri výmene prvomontáže odporučaniami výrobcu vozidla. Ak pneumatiky neboli menené počas 10 rokov od dátumu ich výroby, odporúča sa ich preventívne vymeniť za nové. A to aj v prípade, že nie sú opotrebované na úroveň indikátorov opotrebovania a vyzerajú zachovalo.

4. Ak je vaša pneumatika poškodená

Ak pneumatika narazí na pevnú prekážku na ceste, ako napr. obrubník, výmoľ alebo ostrý predmet, môže byť závažne poškodená. Pneumatika s viditeľným prerazením, prepichnutím, či inou deformáciou musí byť z vnútornej strany skontrolovaná odborníkom na pneumatiky. Iba ten totiž môže zhodnotiť, či je možné pneumatiku opraviť, alebo je nutné vyradiť ju z prevádzky. Pamätajte si, že sa nikdy nemôže používať poškodená pneumatika alebo pneumatika, ktorá išla s nulovým tlakom hustenia, bez toho aby bola skontrolovaná odborníkom. V opačnom prípade môže byť významnou mierou negatívne ovplyvnená bezpečnosť. Kontrola odborníkom je nevyhnutná, pretože vnútorné poškodenie nie je pri montáži pneumatiky na pohľad zjavné.

Kedy sa nesmie pneumatika len opraviť:

  • Prepichnutie v bočnici
  • Deformované či viditeľné pätkové lano
  • Oddeľovanie častí gumy
  • Zvrásnenie gumy
  • Poškodenie korozívnym či mastným telesom
  • Poškodenie vnútornej butylovej vrstvy v dôsledku jazdy s nízkym tlakom hustenia

5. Ak zistíte nerovnomerné opotrebovanie

Nerovnomerné opotrebovanie behúňa - v stredovaj časti, na stranách, v menších plochách - môže byť známkou mechanického problému, ako je nesprávne nastavená geometria kolies, nesprávne vyváženie kolies alebo nedostatky v zavesení kolies. Príčinou však môže byť aj jazda so zlým tlakom hustenia. Ak na svojich pneumatikách spozorujete nerovnomerné opotrebovanie, obráťte sa vždy na svojho odborníka na pneumatiky.

Aby ste sa vyhli nadmernému opotrebovaniu svojich pneumatík, nechávajte si raz za pol roka nastavovať geometriu kolies a vyvažovať pneumatiky. Tým taktiež predĺžite kilometrovú životnosť svojich pneumatík a zvýšite svoj jazdný komfort. Ďalší spôsob, ako udržiavať behúň v dobrom stave, je pravidelná výmena pozícií jednotlivých pneumatík.

Najčastejšie príčiny nerovnomerného opotrebovania behúňa:

  • Opotrebovanie na jednej hrane: nevyvážené koleso alebo zle nastavená geometria kolies.
  • Opotrebovanie na oboch hranách: podhustená pneumatika.
  • Stredové opotrebovanie: prehustená pneumatika.

6. Ak nie sú vhodné pre vaše vozidlo

Aby boli vaše pneumatiky čo najvýkonnejšie, mal by byť na všetkých 4 pozíciách na vozidle použitý rovnaký typ pneumatík. Pneumatiky rôznych rozmerov, konštrukcií a odlišnej miery opotrebovania majú negatívny vplyv na ovládateľnosť a stabilitu vozidla.

 

 

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Školáci oslavujú: Polročné prázdniny sa vracajú po dvoch rokoch

12. 3. 2025 | Redakcia

Školáci oslavujú: Polročné prázdniny sa vracajú po dvoch rokoch

Minister školstva Tomáš Drucker prináša zmenu, ktorú mnohí vítajú s otvorenou náručou – polročné prázdniny sa vracajú späť do školského kalendára. Po dvoch rokoch, kedy boli tieto prázdniny... celý článok

Peniaze Slovákov sa znehodnocujú: Čo robiť, aby ich inflácia „nezjedla“?

11. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Peniaze Slovákov sa znehodnocujú: Čo robiť, aby ich inflácia „nezjedla“?

Rok 2025 môže priniesť ďalší nárast inflácie, a to v dôsledku vládnych opatrení, ktoré zvyšujú dane a DPH. Ako sa pripraviť na tento scenár a ochrániť svoje úspory pred znehodnotením?... celý článok

Slovákov zaťaží úplne nová daň, potvrdil minister. Mohla by zaplatiť celú konsolidáciu

11. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Slovákov zaťaží úplne nová daň, potvrdil minister. Mohla by zaplatiť celú konsolidáciu

Minister financií Ladislav Kamenický potvrdil, že plánuje zavedenie novej dane z hazardu. Tá by mohla pokryť značnú časť financií potrebných na konsolidáciu. Slovensko je známe svojím... celý článok

Máte malý plat? Nezdá sa vám to. Nová kalkulačka vypočíta, koľko by ste mali zarábať

7. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Máte malý plat? Nezdá sa vám to. Nová kalkulačka vypočíta, koľko by ste mali zarábať

V období, keď inflácia dosahuje dvojciferné čísla, mnohí zamestnanci pociťujú, že ich mzdy nedokážu držať krok s rastúcimi cenami. Inflačná mzdová kalkulačka je nástrojom, ktorý vám... celý článok

Nemať deti na Slovensku je mimoriadne drahé, bezdetní Slováci sú najväčší „chudáci“ Európy

5. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Nemať deti na Slovensku je mimoriadne drahé, bezdetní Slováci sú najväčší „chudáci“ Európy

Slovensko sa ocitá na nelichotivom mieste v rámci Európskej únie, keď príde na príjmy bezdetných jednotlivcov. Podľa najnovšej analýzy XTB zarábajú priemerní Slováci bez detí najmenej... celý článok