Diaľnica D1 sa rozšíri. Senecká cesta bude mať osem pruhov

Roland Regely | rubrika: Článok | 26. 4. 2017
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pripravuje rozšírenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Cieľ je zachovať plynulosť premávky pri hlavnom meste v ďalších rokoch vzhľadom na rastúcu intenzitu dopravy.
Diaľnica D1 sa rozšíri. Senecká cesta bude mať osem pruhov

Zdroj: Shutterstock

Úsek Bratislava, Vajnory - Senec v dĺžke 14 kilometrov s troma pruhmi v každom smere už nestačí, a preto bude až po križovatku Blatné rozšírený na štyri plnohodnotné pruhy. Nasledujúci úsek po Trnavu v dĺžke 20 km sa rozšíri na tri pruhy, pričom po krajoch diaľnice budú riadne odstavné pásy. Informovala o tom pred nedávnom agentúra SITA.

Čaká sa na peniaze

Diaľničiari v súčasnosti zabezpečujú potrebné peniaze a až potom, keď ich budú mať, môžu vyhlásiť verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavebných prác pre rozšírenie D1. Túto stavbu považuje za prioritnú aj v spojitosti s výstavbou časti bratislavského obchvatu na D4 a rýchlostnej cesty R7 v rámci PPP projektu minister dopravy a výstavby Árpád Érsek.

"Dosť intenzívne rokuje s ministerstvom financií aj na úrovni vlády o tom, aby peniaze naozaj boli uvoľnené pre tento účel. Z pohľadu NDS môžem povedať, že sme vo vysokom štádiu rozpracovanosti, príprava je takmer na sto percent hotová. Čakáme na pokyn, kedy by sme mohli verejné obstarávanie na zhotoviteľa vyhlásiť," povedal v pondelok zástupcom médií podpredseda predstavenstva a investičný riaditeľ NDS Ladislav Dudáš. "Z pohľadu zákona o finančnej kontrole a audite verejné obstarávanie bez toho, aby sme mali finančné krytie, vyhlásiť nesmieme," dodal.

Obmedzenia na D1

Už teraz možno povedať, že šoférov diaľnice smerujúcej do a z hlavného mesta budú čakať isté obmedzenia. Treba však povedať, že sa budú týkať práve najfrekventovanejších úsekov diaľnice na Slovensku. Ako sme z minulosti zvyknutí, zmeny si vyžiadajú zníženie počtu jazdných pruhov a postupné znižovanie rýchlosti na 60 km/h.

O plánovaných čiastočných uzáveroch počas rekonštrukcie diaľnice D1 bude informovať Ministerstvo dopravy na svojej stránke. Zatiaľ je známe, že výstavba križovatky Blatné je naplánovaná od apríla do decembra tohto roka.

Chystá sa križovatka Triblavina a rekonštrukcia križovatky Blatné

Súčasťou rozšírenia D1 je výstavba mimoúrovňovej križovatky Triblavina, ktorá mala byť pôvodne ukončená v apríli tohto roku, je však pozastavená pre zmenu technického riešenia, ako aj rekonštrukcia križovatky Blatné a tiež napojenie križovatky Ivanka sever na plánovanú časť bratislavského obchvatu na D4.

Diaľnica sa bude rozširovať bez pôvodne plánovaných súbežných komunikácií, tzv. kolektorov, s ktorými počíta Územný plán Bratislavského samosprávneho kraja (BSK). Odhadované náklady na rozšírenie D1 po križovatku Blatné, vrátane výstavby križovatiek Triblavina a Blatné, predstavujú spolu 372 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Paralelné komunikácie s D1 by podľa dopravných expertov neboli efektívne a znamenali by navyše extrémne vysoké náklady. Ich vybudovanie by malo byť neskôr možné, no diaľničiari ich financovať nechcú, keďže za prioritu považujú výstavbu a prevádzku diaľnic a rýchlostných ciest. Napriek tomu na základe pokynu ministra začali s prípravou rozšírenia cesty prvej triedy I/61 v úseku Bratislava - Senec na dva pruhy v každom smere, pričom všetky križovatky a napojenia majú byť mimoúrovňové. Táto cesta by sa následne mala zmeniť na kategóriu rýchlostnej cesty.

Kontrolóri zistili nedostatky

"Problém s kolektormi, alebo s obslužnými komunikáciami vôbec nemáme. Dokonca prispôsobíme na pokyn ministra Érseka samotnú križovatku Triblavina tak, aby kolektory v budúcnosti mohli byť vybudované a napojené na križovatku," uviedol Dudáš. "Nebudeme žiadať zmenu územného plánu, kolektory tam môžu pokojne byť, ale nie financované NDS," upozornil.

Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) pred pár dňami zverejnil výsledky mimoriadnej kontroly v NDS. Kontrolóri zistili viaceré nedostatky v príprave stavby križovatky Triblavina, napríklad chýbajúce výsledky podrobných analýz z dopravných prieskumov či absenciu nástrojov cieleného dopravného plánovania. Vnútorný kontrolný systém NDS podľa NKÚ nefungoval optimálne a vykazoval prvky formálnosti. Zmena koncepcie rozšírenia D1 zo šiestich pruhov v oboch smeroch so súbežnými komunikáciami na osem pruhov bez nich nebola v súlade s platným Územným plánom BSK.

Do troch rokov až 6 nových napojení

Motoristi v regióne na východ od Bratislavy by mali mať do roku 2020 šesť nových priamych napojení na D4 a D1. Pôjde o križovatky Triblavina a Blatné (D1), Rača, Čierna Voda (D4), Ivanka sever(D1/D4) a Ivanka západ (D4). To by podľa NDS malo výrazne uľahčiť situáciu najmä obyvateľom priľahlých obcí.

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Právo na hotovosť musí zmiznúť zo slovenskej ústavy, tlačí Brusel

31. 7. 2025 | Redakcia

Právo na hotovosť musí zmiznúť zo slovenskej ústavy, tlačí Brusel

Slovensko bude musieť prepracovať zákony o hotovostných platbách, aby boli v súlade s právom Európskej únie. Ústavné právo na platbu v hotovosti, schválené v roku 2023, naráža na kompetencie... celý článok

Zruší sa voľno cez 17. november? Slováci na to majú jasný názor (prieskum)

28. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Zruší sa voľno cez 17. november? Slováci na to majú jasný názor (prieskum)

Plán vlády zrušiť voľný deň na 17. november, Deň boja za slobodu a demokraciu, naráža na nesúhlas väčšiny Slovákov. Podľa prieskumu ResSolution Group až 60 % ľudí s týmto krokom nesúhlasí,... celý článok

Chudoba na Slovensku najviac dolieha na mladé rodiny a nezamestnaných

22. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Chudoba na Slovensku najviac dolieha na mladé rodiny a nezamestnaných

Chudoba na Slovensku postihuje čoraz viac ľudí, najmä v zaostalých regiónoch a v rodinách s deťmi. Zistite, ako sa vyvíja trend chudoby v porovnaní s Európou, čo ju spôsobuje, ktoré... celý článok

Od tohto dátumu budú povinne obchodníci prijímať bezhotovostné platby

16. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Od tohto dátumu budú povinne obchodníci prijímať bezhotovostné platby

Od marca 2026 budete môcť zaplatiť kartou, mobilom alebo QR kódom aj v malých obchodoch či službách – nový zákon o evidencii tržieb prináša povinnosť prijímať bezhotovostné platby pri... celý článok

Inflácia dosiahla 4,3 %, najviac za posledný rok a pol. Zdraželi najmä základné veci

15. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Inflácia dosiahla 4,3 %, najviac za posledný rok a pol. Zdraželi najmä základné veci

V júni sa na Slovensku inflácia opäť vyšplhala na úroveň, akú sme tu nevideli už rok a pol, dosahujúc medziročnú hodnotu 4,3 %. Tento nárast prekonal všetky mesačné hodnoty od decembra... celý článok