Diaľnica D1 sa rozšíri. Senecká cesta bude mať osem pruhov

Roland Regely | rubrika: Článok | 26. 4. 2017
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pripravuje rozšírenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Cieľ je zachovať plynulosť premávky pri hlavnom meste v ďalších rokoch vzhľadom na rastúcu intenzitu dopravy.
Diaľnica D1 sa rozšíri. Senecká cesta bude mať osem pruhov

Zdroj: Shutterstock

Úsek Bratislava, Vajnory - Senec v dĺžke 14 kilometrov s troma pruhmi v každom smere už nestačí, a preto bude až po križovatku Blatné rozšírený na štyri plnohodnotné pruhy. Nasledujúci úsek po Trnavu v dĺžke 20 km sa rozšíri na tri pruhy, pričom po krajoch diaľnice budú riadne odstavné pásy. Informovala o tom pred nedávnom agentúra SITA.

Čaká sa na peniaze

Diaľničiari v súčasnosti zabezpečujú potrebné peniaze a až potom, keď ich budú mať, môžu vyhlásiť verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavebných prác pre rozšírenie D1. Túto stavbu považuje za prioritnú aj v spojitosti s výstavbou časti bratislavského obchvatu na D4 a rýchlostnej cesty R7 v rámci PPP projektu minister dopravy a výstavby Árpád Érsek.

"Dosť intenzívne rokuje s ministerstvom financií aj na úrovni vlády o tom, aby peniaze naozaj boli uvoľnené pre tento účel. Z pohľadu NDS môžem povedať, že sme vo vysokom štádiu rozpracovanosti, príprava je takmer na sto percent hotová. Čakáme na pokyn, kedy by sme mohli verejné obstarávanie na zhotoviteľa vyhlásiť," povedal v pondelok zástupcom médií podpredseda predstavenstva a investičný riaditeľ NDS Ladislav Dudáš. "Z pohľadu zákona o finančnej kontrole a audite verejné obstarávanie bez toho, aby sme mali finančné krytie, vyhlásiť nesmieme," dodal.

Obmedzenia na D1

Už teraz možno povedať, že šoférov diaľnice smerujúcej do a z hlavného mesta budú čakať isté obmedzenia. Treba však povedať, že sa budú týkať práve najfrekventovanejších úsekov diaľnice na Slovensku. Ako sme z minulosti zvyknutí, zmeny si vyžiadajú zníženie počtu jazdných pruhov a postupné znižovanie rýchlosti na 60 km/h.

O plánovaných čiastočných uzáveroch počas rekonštrukcie diaľnice D1 bude informovať Ministerstvo dopravy na svojej stránke. Zatiaľ je známe, že výstavba križovatky Blatné je naplánovaná od apríla do decembra tohto roka.

Chystá sa križovatka Triblavina a rekonštrukcia križovatky Blatné

Súčasťou rozšírenia D1 je výstavba mimoúrovňovej križovatky Triblavina, ktorá mala byť pôvodne ukončená v apríli tohto roku, je však pozastavená pre zmenu technického riešenia, ako aj rekonštrukcia križovatky Blatné a tiež napojenie križovatky Ivanka sever na plánovanú časť bratislavského obchvatu na D4.

Diaľnica sa bude rozširovať bez pôvodne plánovaných súbežných komunikácií, tzv. kolektorov, s ktorými počíta Územný plán Bratislavského samosprávneho kraja (BSK). Odhadované náklady na rozšírenie D1 po križovatku Blatné, vrátane výstavby križovatiek Triblavina a Blatné, predstavujú spolu 372 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Paralelné komunikácie s D1 by podľa dopravných expertov neboli efektívne a znamenali by navyše extrémne vysoké náklady. Ich vybudovanie by malo byť neskôr možné, no diaľničiari ich financovať nechcú, keďže za prioritu považujú výstavbu a prevádzku diaľnic a rýchlostných ciest. Napriek tomu na základe pokynu ministra začali s prípravou rozšírenia cesty prvej triedy I/61 v úseku Bratislava - Senec na dva pruhy v každom smere, pričom všetky križovatky a napojenia majú byť mimoúrovňové. Táto cesta by sa následne mala zmeniť na kategóriu rýchlostnej cesty.

Kontrolóri zistili nedostatky

"Problém s kolektormi, alebo s obslužnými komunikáciami vôbec nemáme. Dokonca prispôsobíme na pokyn ministra Érseka samotnú križovatku Triblavina tak, aby kolektory v budúcnosti mohli byť vybudované a napojené na križovatku," uviedol Dudáš. "Nebudeme žiadať zmenu územného plánu, kolektory tam môžu pokojne byť, ale nie financované NDS," upozornil.

Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) pred pár dňami zverejnil výsledky mimoriadnej kontroly v NDS. Kontrolóri zistili viaceré nedostatky v príprave stavby križovatky Triblavina, napríklad chýbajúce výsledky podrobných analýz z dopravných prieskumov či absenciu nástrojov cieleného dopravného plánovania. Vnútorný kontrolný systém NDS podľa NKÚ nefungoval optimálne a vykazoval prvky formálnosti. Zmena koncepcie rozšírenia D1 zo šiestich pruhov v oboch smeroch so súbežnými komunikáciami na osem pruhov bez nich nebola v súlade s platným Územným plánom BSK.

Do troch rokov až 6 nových napojení

Motoristi v regióne na východ od Bratislavy by mali mať do roku 2020 šesť nových priamych napojení na D4 a D1. Pôjde o križovatky Triblavina a Blatné (D1), Rača, Čierna Voda (D4), Ivanka sever(D1/D4) a Ivanka západ (D4). To by podľa NDS malo výrazne uľahčiť situáciu najmä obyvateľom priľahlých obcí.

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Veľké zmeny pre sociálne podniky: Kratšie lehoty, vyššia DPH a tvrdšie podmienky

28. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Veľké zmeny pre sociálne podniky: Kratšie lehoty, vyššia DPH a tvrdšie podmienky

Ministerstvo práce pripravuje zásadnú novelu zákona o sociálnych podnikoch, ktorá má zamedziť zneužívaniu verejných zdrojov a posilniť skutočnú inklúziu znevýhodnených osôb na trhu... celý článok

Žiakov čakajú jesenné prázdniny. Budú mať voľno aj 17. novembra?

28. 10. 2025 | Miroslav Homola

Žiakov čakajú jesenné prázdniny. Budú mať voľno aj 17. novembra?

Školský rok sa ešte poriadne nerozbehol, no žiakov už čaká ďalšia prestávka. Po letných prázdninách a krátkom septembrovom voľne si školáci opäť oddýchnu koncom októbra počas jesenných... celý článok

Takéto eurobankovky v obchode odmietnite! Môžu pochádzať z lúpeže

24. 10. 2025 | Miroslav Homola

Takéto eurobankovky v obchode odmietnite! Môžu pochádzať z lúpeže

Ak sa vám do rúk dostane eurová bankovka s fialovými, modrými alebo čiernymi škvrnami od atramentu, buďte opatrní. Môže ísť o peniaze pochádzajúce z lúpeže, ktoré boli znehodnotené... celý článok

Prechod na zimný čas zasiahne aj vlaky. Ako to zmení cestovný poriadok?

23. 10. 2025 | Miroslav Homola

Prechod na zimný čas zasiahne aj vlaky. Ako to zmení cestovný poriadok?

V noci zo soboty na nedeľu sa Slovensko vráti zo stredoeurópskeho letného času späť na stredoeurópsky čas. Znamená to, že o tretej nadránom sa ručičky hodín posunú o hodinu späť na... celý článok

Slovensko sa zabára do chudoby, za 5 rokov pribudli státisíce ľudí v núdzi

22. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Slovensko sa zabára do chudoby, za 5 rokov pribudli státisíce ľudí v núdzi

Chudoba na Slovensku dosiahla rekordné úrovne – podľa najnovších údajov žije takmer milión ľudí na hranici alebo pod hranicou chudoby, čo predstavuje 18,3 % populácie. Prudký nárast... celý článok