Ženám sa najlepšie podniká na Novom Zélande, v Kanade a USA

Roland Regely | rubrika: Článok | 8. 3. 2017
Najnovšia štúdia spoločnosti Mastercard o podnikaní žien v rôznych krajinách zistila, že v Európe sú k podnikaniu žien najústretovejší vo Švédsku, v Belgicku a vo Veľkej Británii.
Ženám sa najlepšie podniká na Novom Zélande, v Kanade a USA

Zdroj: Shutterstock

Ženy majú vôbec najlepšie podmienky na podnikanie na Novom Zélande, v Kanade a v Spojených štátoch, zistila štúdia spoločnosti Mastercard o podnikaní žien v rôznych krajinách (Index of Women Entrepreneurs). V Európe sú k podnikaniu žien najústretovejší vo Švédsku, v Belgicku a vo Veľkej Británii. Susedná Česká republika skončila v poradí na 35. mieste z celkovo 54 hodnotených krajín.

Na popredných miestach zoznamu sa objavujú krajiny s rozvinutými ekonomikami. Podmienky, ktoré ženám pomáhajú presadiť sa pri vlastníctve firiem, sú v týchto krajinách na najvyššej úrovni. K takýmto podmienkam patria napríklad silné komunity malých a stredných podnikov, vysoká úroveň dozoru nad podnikateľským prostredím a jednoduchosť v podnikaní všeobecne.

Mastercard Index of Women Entrepreneurs: 10 krajín s najlepšími podmienkami podpory a príležitosťami pre ženy v podnikaní:

  1. Nový Zéland - 74,4
  2. Kanada - 72,4
  3. USA - 69,9
  4. Švédsko - 69,6
  5. Singapur - 69,5
  6. Belgicko - 69,0
  7. Austrália - 68,5
  8. Filipíny - 68,4
  9. Veľká Británia - 67,9
  10. Thajsko - 67,5

Oproti tomu krajiny s nízkopríjmovými ekonomikami, ako sú napríklad Uganda (34,8 percenta), Bangladéš (31,6 percenta) či Vietnam (31,4 percenta), vykazujú najvyššie podiely žien podnikateliek. Vo väčšine prípadov sú však podnikateľkami skôr z nutnosti než z túžby využiť obchodné príležitosti, ktoré sa im ponúkajú.

Ženy podľa štúdie často do podnikania vstupujú skôr z nutnosti a odhodlania. Avšak pre konečný úspech firiem vo vlastníctve žien má zásadný význam úroveň podpory, ktorá sa im dostáva, napríklad v podobe prístupu k finančným službám a existencie alebo neexistencie prekážok v podnikaní. "Čím je v danej krajine menej prekážok v podnikaní, tým väčšia je šanca, že sa ženy do podnikania pustia. Okrem týchto bariér sa začínajúce podnikateľky často stretávajú s kultúrnymi predsudkami a s nedostatkom príležitostí na vlastný rozvoj. Platí preto, že čím je spoločnosť vyspelejšia, tým v nej pracuje viac úspešných žien - podnikateliek," komentuje štúdiu marketingová manažérka Mastercard pre Slovensko a Českú republiku Martina Piskorová.

Metodológia: Štúdia Mastercard Index of Women Entrepreneurs sa zaoberá schopnosťou žien využívať pri podnikaní príležitosti, ktoré sú im k dispozícii vďaka existencii rôznych podporných okolností v prostredí ich pôsobnosti. Výstupy štúdie predstavujú vážený súčet troch komponentov: 1) výsledky podpory žien (vyjadruje mieru predsudkov voči ženám v zamestnaní, na pozíciách vedúcich osôb politiky a biznisu a finančnú silu a záujem o podnikanie medzi ženami), 2) vedomostné aktíva a finančné aktíva (miera dostupnosti základných finančných služieb, pokročilého vzdelania a podpory pre malé a stredné podniky) a 3) podmienky podporujúce podnikanie (celkové vnímanie možných ťažkostí spojených s podnikaním v mieste pôsobenia, úroveň kvality dohľadu, vnímanie úrovne bezpečnosti ženami a kultúrne vnímanie vplyvu žien na finančnú situáciu domácnosti). Pre štúdiu bolo použitých 12 hlavných a 25 čiastkových ukazovateľov na posúdenie odlišností vo vyššie popísaných troch komponentoch. Výskum prebiehal v 54 krajinách v Ázii a Tichomorí, na Strednom Východe, v Afrike, Severnej Amerike, Latinskej Amerike a Európe a zahrnul 78,6 percenta pracujúcich žien na svete.

  • Čo vedie ženy k podnikaniu v rozvíjajúcich sa ekonomikách? Odhodlanie. Medzi prvých desať krajín, čo do podielu žien, sa medzi vlastníkov obchodných firiem celkovo dostali Uganda (34,8 percenta), Bangladéš (31,6 percenta), Vietnam (31,4 percenta) a Čína (30,9 percenta). V týchto krajinách ženy ťažia z príležitostí na podnikanie, ktoré nevyhnutne nevyžadujú vedomosti či inovatívne aktíva.
  • Úspešné firmy samozrejme nežijú len z odhodlania. Aby ženy mohli podnikať, potrebujú zodpovedajúce podmienky, ako je prístup k finančným službám a produktom, nízka miera ťažkostí v prevádzkovaní firmy, silná podpora pre malé a stredné podniky a úroveň kvality dohľadu. Tieto podmienky sú na vysokej úrovni v krajinách ako Nový Zéland, Kanada, USA, Švédsko alebo Singapur, ktoré tak obsadili popredné miesta rebríčku.
  • V krajinách, ktoré v rebríčku dosiahli nízke hodnotenie, ako napríklad India (41,7 bodov; 49. miesto), Saudská Arábia (37,2; 52. miesto) či Egypt (34,0; 53. miesto), prevládajú kultúrne predsudky voči ženám, ktoré tak významne podkopávajú ich možnosti dosiahnuť vedúce pozície a využívať príležitosti na podnikanie.
  • Podľa štúdie patrí k najväčším prekážkam v podnikaní žien nedostatok finančných zdrojov/kapitálu k rozbehu podniku, regulátorne obmedzenia a inštitucionálne nedostatky, nízka úroveň sebadôvery a nedostatočné vzdelanie. Takmer vo všetkých 54 krajinách zahrnutých do štúdie existuje aspoň jedna z týchto prekážok, ktoré stoja v ceste väčšiemu rozšíreniu vlastníctva firiem medzi ženami.

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Potraviny na Slovensku konečne zlacneli. Netešme sa, varujú odborníci

15. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Potraviny na Slovensku konečne zlacneli. Netešme sa, varujú odborníci

Inflácia straší aj na konci roka 2025 – hoci sa tempo zdražovania spomalilo, slovenské domácnosti stále pociťujú rast cien najmä pri službách, energiách a nealko nápojoch. Odborníci... celý článok

Najobľúbenejšie mená pre deti? Na čele rebríčka sa nič nezmenilo

11. 12. 2025 | Miroslav Homola

Najobľúbenejšie mená pre deti? Na čele rebríčka sa nič nezmenilo

Najobľúbenejšími menami novonarodených detí na Slovensku zostávajú aj v roku 2025 Sofia a Jakub. Vyplýva to z údajov ministerstva vnútra, ktoré každoročne zverejňuje štatistiku mien... celý článok

Vianoce 2025: za 4 dni dovolenky dva týždne voľna

10. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Vianoce 2025: za 4 dni dovolenky dva týždne voľna

Vianočné sviatky 2025 prajú dlhému oddychu – vďaka priaznivo rozloženým sviatkom a strategickému čerpaniu dovolenky si môžu školáci aj zamestnanci užiť až dva týždne voľna. Zistite,... celý článok

Koľko stojí výchova dieťaťa? Náklady rastú od narodenia až po vysokú školu

5. 12. 2025 | Miroslav Homola

Koľko stojí výchova dieťaťa? Náklady rastú od narodenia až po vysokú školu

Analýzy odhadujú, že výchova dieťaťa do dospelosti stojí približne 60-tisíc eur. Skutočné výdavky však rastú s vekom dieťaťa a zasahujú rodinné rozpočty oveľa výraznejšie, ako sa môže... celý článok

Práca namiesto dávok: stovky umiestnených, ale tisíce odmietnutých

2. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Práca namiesto dávok: stovky umiestnených, ale tisíce odmietnutých

Program „Práca namiesto dávok“, ktorý spustilo Ministerstvo práce v septembri, prináša prvé výsledky. Cieľom je motivovať ľudí v hmotnej núdzi k návratu na trh práce – odmietnutie pracovnej... celý článok