Prečo je operatívny leasing výhodný pre firmy

Roland Regely | rubrika: Článok | 20. 12. 2016
Operatívny leasing. Fenomén, ktorý na Slovensku ešte stále nemá silnú tradíciu. Komu sa oplatí a aké sú jeho výhody? Dozviete sa v článku nižšie.
Prečo je operatívny leasing výhodný pre firmy

Zdroj: Shutterstock

Krajiny Západnej Európy a Amerika milujú operatívny leasing a nedajú naň dopustiť. Na Slovensko ho priniesla v roku 1988 spoločnosť Business Lease, ktorá odvtedy patrí medzi najsilnejšie v segmente operatívneho leasingu na Slovensku. No i tak tento spôsob prenájmu firemných áut nenapĺňa svoj potenciál.

Prvé spoločnosti, ktoré ho na Slovensku začali používať boli najmä zahraničné firmy, prípadne ich dcérske spoločnosti, ktoré boli na benefity operatívneho leasingu zvyknuté s domácich krajín. Postupne sa k nim pridali aj slovenské firmy.

Podstata operatívneho leasingu

Operatívny leasing je výborná možnosť pre tie firmy, ktoré potrebujú vozový park rýchlo a flexibilne, bez potreby či možnosti kupovať autá do svojej firemnej flotily. Klienti (firmy) teda môžu začať autá okamžite využívať bez toho, aby museli hradiť vysoké náklady na kúpu a svoje financie investovať do inej sféry. Autá sa prenajímajú na vopred dohodnutú lehotu bez predkupného práva. Jediné čo klient musí je platiť nájomné za auto a pohonné hmoty. Všetko ostatné zariadi leasingovka.

Mesačné nájomné za auto z operatívneho leasingu

Operatívny leasing ako taký síce nie je príliš lacná služba, no pre firmy s viacerými autami je to výborná možnosť. Nemusí sa starať o prihlasovanie auta, kupovať diaľničné známky, riešiť servis, účtovníctvo či odpisy. Jediné čo firma potrebuje riešiť je mesačná splátka za prenájom auta. Tá sa určuje podľa nákupnej ceny auta, doby prenájmu a predpokladaného počtu najazdených kilometrov.

Výhody operatívneho leasingu

  • Nulová akontácia - auto si môžete prevziať ihneď po podpise zmluvy, všetky počiatočné náklady idú na účet leasingovky
  • Neprefinancujete DPH - zatiaľ čo pri klasických úveroch klient (firma) zaplatí DPH aj za investíciu, pri operatívnom leasingu nedochádza k prefinancovaniu DPH na investície, DPH sa nachádza len v mesačnej splátke
  • Jednoduchšie plánovanie financií - výška mesačnej splátky je pevná, nemení sa počas celej doby trvania zmluvy, firma si tak vie naplánovať svoje výdavky na niekoľko období dopredu
  • Minimálne technické riziká - pri technických problémoch so zapožičaným automobilom sa báť nemusíte, leasingovka zabezpečuje kompletný servis, údržbu, opravy, reklamácie a preberá na seba riziko ďalšieho predaja automobilu
  • Flexibilná zmluva - v leasingovej zmluve je možné robiť dodatočné zmeny, napríklad upravovať počet najazdených kilometrov, ak firma nenajazdí dohodnutý počet kilometrov, môže si znížiť výšku mesačnej splátky či dohodnúť splátkové prázdniny
  • Komunikácia - každá firma má prideleného svojho manažéra, ktorý zabezpečuje komunikáciu medzi leasingovkou a firmou, ten pravidelne informuje firmu o stave predmetu leasingovej zmluvy, navrhuje úpravy zmluvy s cieľom optimalizácie nákladov pre obe strany

Najväčšou nevýhodou operatívneho leasingu je fakt, že automobil po skončení nájmu zostáva v rukách leasingovky. Je naďalej jej majetkom a zväčša po ukončení leasingovej zmluvy automobil predá ďalej. Zarába najmä na rozdiele zostatkovej ceny a predajnej ceny.

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Digitálne euro je o krok bližšie: Spustenie sa očakáva v roku 2029

31. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Digitálne euro je o krok bližšie: Spustenie sa očakáva v roku 2029

Európska centrálna banka oznámila prechod do ďalšej fázy vývoja digitálneho eura, ktorá má zabezpečiť technickú pripravenosť systému. Ak legislatíva prejde v roku 2026, pilotné testovanie... celý článok

Veľké zmeny pre sociálne podniky: Kratšie lehoty, vyššia DPH a tvrdšie podmienky

28. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Veľké zmeny pre sociálne podniky: Kratšie lehoty, vyššia DPH a tvrdšie podmienky

Ministerstvo práce pripravuje zásadnú novelu zákona o sociálnych podnikoch, ktorá má zamedziť zneužívaniu verejných zdrojov a posilniť skutočnú inklúziu znevýhodnených osôb na trhu... celý článok

Žiakov čakajú jesenné prázdniny. Budú mať voľno aj 17. novembra?

28. 10. 2025 | Miroslav Homola

Žiakov čakajú jesenné prázdniny. Budú mať voľno aj 17. novembra?

Školský rok sa ešte poriadne nerozbehol, no žiakov už čaká ďalšia prestávka. Po letných prázdninách a krátkom septembrovom voľne si školáci opäť oddýchnu koncom októbra počas jesenných... celý článok

Takéto eurobankovky v obchode odmietnite! Môžu pochádzať z lúpeže

24. 10. 2025 | Miroslav Homola

Takéto eurobankovky v obchode odmietnite! Môžu pochádzať z lúpeže

Ak sa vám do rúk dostane eurová bankovka s fialovými, modrými alebo čiernymi škvrnami od atramentu, buďte opatrní. Môže ísť o peniaze pochádzajúce z lúpeže, ktoré boli znehodnotené... celý článok

Prechod na zimný čas zasiahne aj vlaky. Ako to zmení cestovný poriadok?

23. 10. 2025 | Miroslav Homola

Prechod na zimný čas zasiahne aj vlaky. Ako to zmení cestovný poriadok?

V noci zo soboty na nedeľu sa Slovensko vráti zo stredoeurópskeho letného času späť na stredoeurópsky čas. Znamená to, že o tretej nadránom sa ručičky hodín posunú o hodinu späť na... celý článok