Ministerstvo vnútra pripravilo rozsiahlu novelu zákona o cestnej premávke. Na stredajšom rokovaní vlády bol návrh aj schválený. Do parlamentu tak putuje niekoľko zmien, ktoré ovplyvnia pravidlá na ceste. Zásadnou zmenou je napríklad nová kompetencia pre obce a mestá, ktoré budú môcť ukladať pokuty. Zvýšia sa tiež pokuty za rýchlosť a chodci na priechode budú mať väčšiu prednosť. Novinky začnú platiť od mája 2026.
Chodec na priechode bude mať väčšiu prednosť
Zásadnou novinkou je zvýšenie prednosti pre chodcov, ktorí prechádzajú cez cestu. Rezort vnútra tvrdí, že ide o zvýšenie ochrany najzraniteľnejšieho účastníka cestnej premávky pri prechádzaní cez cestu po priechode pre chodcov. Podľa ministerstva je to v súlade so štandardným a zaužívaným režimom v iných európskych štátoch.
Čo sa teda pre chodcov mení? Chodec bude mať prednosť na priechode po novom už vtedy, keď sa zjavne chystá na tento priechod vstúpiť. Inak povedané, vodič musí sledovať jeho správane a vyhodnotiť, či sa chodec chystá prejsť alebo nie. Stále však nebude môcť vstúpiť na priechod náhle. Vodiči sa budú musieť približovať k priechodom aj primeranou rýchlosťou.
Ministerstvo sa pri zmenách opiera aj o štatistiky. Vlani sa stalo 11 451 dopravných nehôd, pri ktorých zomrelo 262 ľudí, 814 sa zranilo ťažko a 4 946 utrpelo ľahké zranenia. Medzi obeťami bolo 67 chodcov a 22 cyklistov či kolobežkárov. „Súčasťou úsilia o bezpečné Slovensko je aj vyššia bezpečnosť na našich cestách,“ uviedol štátny tajomník ministerstva vnútra Patrik Krauspe.
Spolujazdec na motorke musí byť triezvy
Novela prinesie zmeny aj pre elektrické kolobežky, motorky, štvorkolky či bicykle. Rezort vysvetľuje, že na cestách čoraz viac pribúdajú e-kolobežky, no zároveň aj nehody a úrazy, ktoré s nimi súvisia. Po novom preto nebudú môcť jazdiť po chodníku, ak im to výslovne nedovolí dopravné značenie.
E-kolobežky, segway a podobné vozidlá tiež budú po novom patriť do novozavedenej kategórie malé elektrické vozidlá. To v praxi znamená, že musia mať výrobný štítok, nesmú dosahovať rýchlosť viac ako 25 kilometrov za hodinu ani mať sedadlo. „Používanie vozidiel, ktoré nespĺňajú tieto požiadavky, bude závažným priestupkom,“ tvrdí ministerstvo.
Prísnejšie pravidlá čakajú aj spolujazdcov na motorkách, štvorkolkách či viacmiestnych bicyklov. Rovnaký zákaz alkoholu a návykových látok, ktorý platí pre vodičov týchto vozidiel, bude platiť aj pre spolujazdcov. Novinkou je aj zavedenie povolenia, ktoré umožní jazdu na chodníku cyklistom mladším ako 15 rokov. V súčasnosti je hranica desať rokov.
Obce budú merať rýchlosť a dávať vyššie pokuty
Vodiči sa musia pripraviť aj na to, že im pokuty bude po novom posielať aj obec či mesto. Prejednávať budú môcť niektoré správne delikty, ktoré boli doteraz len v gescii štátnej polície. Na území obce či mesta pribudnú stacionárne radary, ktoré budú vodičom merať rýchlosť. Po prekročení stanovenej rýchlosti príde motoristom pokuta priamo od samosprávy.
Pomocou ďalších zariadení budú môcť riešiť aj nezastavenie na stopke, jazdu na červenú, porušenie zákazu vjazdu, zákazu odbočenia, zákazu zastavenia alebo prikázaného smeru či prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané. Novelou sa zároveň zjednoduší a zrýchli vyvodzovanie objektívnej zodpovednosti.
Rezort vnútra tiež sprísňuje pokuty za prekročenie rýchlosti. Samotné výšky pokút ostávajú síce nezmenené, no prísnejšie sa budú sankcionovať už menšie prekročenia rýchlosti. Napríklad pokutu v blokovom konaní od 250 do 800 eur dostane vodič, ak prekročí rýchlosť v obci o 31 kilometrov za hodinu (km/h) a viac, mimo obce o 41 km/h a viac.
Prekročenie rýchlosti (km/h) | Výšky pokút |
v obci | mimo obce |
súčasnosť | návrh | súčasnosť | návrh | blokové konanie | riadne konanie |
do 20 | do 15 | do 30 | do 25 | do 50 € | do 100 € |
21 – 50 | 16 – 30 | 31 – 60 | 26 – 40 | 30 – 400 € | 150 – 600 € |
51 a viac | 31 a viac | 61 a viac | 41 a viac | 250 – 800 € | 500 – 1000 € |
Miroslav Homola
Redaktor Peniaze.sk, venuje sa dôchodkom, sociálnym dávkam a rodinným financiám. Ďalšie články autora.