Podľa analýzy Aures Holdings, prevádzkovateľa sietí AAA Auto a Mototechna, sa v prvých troch štvrťrokoch 2025 predalo 26 581 zánovných áut, čo predstavuje medziročný pokles o 2,7 percenta. Ešte výraznejší prepad nastal v septembri, keď sa predalo o 6,5 percenta menej vozidiel než v rovnakom mesiaci minulého roka.
V porovnaní s augustom ide dokonca o pokles o desať percent. Napriek tomu sa priemerný vek týchto vozidiel (dva roky) ani počet najazdených kilometrov (26,5 tisíca) nezmenili. „Nemá zmysel odkladať kúpu auta, najmä keď tých pekných zánovných na trhu pomaly ubúda,“ upozorňuje generálna riaditeľkaAures Holdings Karolína Topolová.
V septembri bolo na Slovensku v ponuke niečo viac ako 86-tisíc jazdených vozidiel a predalo sa ich takmer 42-tisíc. No po zánovnom automobile siahlo len 2 506 motoristov, čo tvorí šesť percent sekundárneho trhu. Pre porovnanie v Českej republike je to takmer desať percent.
Priemerná cena rastie, motoristi si priplatia
Za deväť mesiacov tohto roka vzrástla priemerná cena zánovných áut o takmer deväť percent. Kým vlani sa podobné vozidlá predávali lacnejšie, dnes stojí priemerné zánovné auto 33 807 eur. Na porovnanie – bežné jazdené vozidlo na Slovensku má dvanásť rokov, najazdených 174-tisíc kilometrov a predáva sa v priemere za 11 900 eur.
V ponuke Aures Holdings sa aktuálne nachádza približne 2 350 zánovných vozidiel. „Za prvé tri štvrťroky 2025 sme v celej skupine predali už viac než desaťtisíc takýchto áut, čo predstavuje 12 percent z celkového počtu viac ako 90-tisíc predaných vozidiel,“ doplnila Topolová.
Rozdiel v cene oproti novým automobilom je výrazný. Napríklad rok stará benzínová Škoda Octavia 1.5 TSI 110 kW s automatickou prevodovkou DSG a bohatou výbavou Top Selection sa dá kúpiť za 26 300 eur, zatiaľ čo rovnaký nový model stojí viac než 32-tisíc eur. Kupujúci tak ušetrí približne šesťtisíc eur.
Benzín stále vedie, elektromobily rastú
Najviac predaných zánovných áut má benzínový motor s podielom 53,2 percenta. Naftové motorizácie tvoria menej než 26 percent predaja, hybridy deväť percent a elektromobily 12,1 percenta. Podiel elektromobilov na sekundárnom trhu je tak vyšší než na primárnom trhu s novými autami, kde dosahuje len štyri percentá.
Podľa odborníkov je to logické, pretože elektromobily na sekundárnom trhu stoja menej než úplne nové modely. Navyše firmy čoraz častejšie kupujú elektromobily do svojich vozových parkov namiesto dieselov. Ceny elektrických vozidiel v posledných rokoch citeľne klesajú, zatiaľ čo nafta sa postupne vytráca z menších segmentov a zostáva najmä pri luxusných modeloch.
„Je zrejmé, že nafta zostáva len pod kapotou drahých luxusných modelov a rýchlo sa vytráca z iných segmentov,“ uviedla Topolová. Dodala, že nominálny nárast cien nových vozidiel, najmä značky Škoda, ovplyvnil aj dopyt po jazdenkách. Napríklad dieselový Superb stojí vyše 44-tisíc eur, pričom pri prémiových značkách sú ceny ešte vyššie.
Najpredávanejšie modely na Slovensku
Z analýzy vyplýva, že najpredávanejším zánovným autom na Slovensku zostáva Škoda Octavia s priemernou cenou 26 846 eur. Nasledujú Hyundai i30 (18 876 eur), Kia Ceed (18 316 eur), Škoda Fabia (14 488 eur) a Kia Sportage (27 011 eur). Na šiestej priečke je Cupra Formentor (29 922 eur), za ňou Hyundai Tucson (26 315 eur) a Toyota Corolla (21 381 eur). Do prvej desiatky sa dostali aj Škoda Kamiq (19 970 eur) a Škoda Superb (36 007 eur).
Medzi elektromobilmi vedie Tesla Model 3, ktorá sa umiestnila na 32. mieste v celkovom rebríčku bestsellerov s cenou 31 487 eur. Za ňou nasleduje Škoda Enyaq, ktorá sa predáva v priemere za 36 767 eur.
Cenové rozdiely medzi jednotlivými typmi pohonu sú stále výrazné. Najdrahšie sú naftové autá s priemernou cenou 40 850 eur, elektromobily stoja 32 904 eur a benzínové vozidlá 29 867 eur. Aj preto mnohí motoristi zvažujú pri novej kúpe práve zánovné vozidlá, ktoré ponúkajú rovnováhu medzi cenou a kvalitou.
Miroslav Homola
Redaktor Peniaze.sk, venuje sa dôchodkom, sociálnym dávkam a rodinným financiám. Ďalšie články autora.