Ministerstvo práce pripravuje návrh nariadenia vlády o záujme Slovenskej republiky udeliť národné vízum vybraným skupinám štátnych príslušníkov tretích krajín. Cieľom je predĺžiť účinnosť tohto predpisu aj pre rok 2026. Zmeny vychádzajú z poznatkov aplikačnej praxe, podľa ktorých sa schéma národných víz osvedčila ako nástroj na riešenie nedostatku vodičov v cestnej doprave.
Nedostatok vodičov ohrozuje ekonomiku
Tento sektor dlhodobo zápasí s chýbajúcou pracovnou silou, čo núti dopravcov hľadať zamestnancov mimo krajín Európskej únie. Navrhovaná zmena má umožniť udelenie národného víza na účel zamestnania aj v roku 2026 pre štátnych príslušníkov vybraných tretích krajín, ktorí budú pracovať ako vodiči autobusov alebo kamiónov. Celkovo by malo ísť o najviac 5 000 udelených národných víz.
Podľa predbežnej informácie tvorí sektor dopravy až 5,6 percenta hrubého domáceho produktu Slovenska a predstavuje dôležitý pilier hospodárstva. Ministerstvo upozorňuje, že nedostatok profesionálnych vodičov má priamy dosah na konkurencieschopnosť dopravcov a fungovanie celej ekonomiky. Ak sa situácia nezlepší, môže sa vzhľadom na starnutie ľudí ďalej zhoršovať.
Hoci novela zákona o pobyte cudzincov zjednodušila systém prijímania pracovníkov z tretích krajín, v praxi sa ukazuje, že nové ustanovenia nie sú použiteľné pre vodičov v medzinárodnej doprave. Tí totiž musia mať osvedčenie vodiča, ktoré možno získať len po predložení platného dokladu o pobyte alebo národného víza.
Národné víza ako rýchle riešenie
Bez víz nemôže vodič z tretej krajiny reálne vykonávať svoju prácu. Počas medzinárodných jázd by totiž nemal možnosť preukázať oprávnenie na pobyt v krajinách Európskej únie (EÚ), čo by mu znemožnilo opustiť územie Slovenska. Ministerstvo preto považuje inštitút národných víz za nástroj na udržanie chodu dopravného sektora.
Víza umožňujú zrýchlený a zjednodušený prístup pracovníkov z tretích krajín na slovenský trh práce, čím pomáhajú stabilizovať situáciu v odvetví, ktoré je dlhodobo pod tlakom. Predĺženie platnosti vízového režimu by malo pomôcť predovšetkým slovenským dopravcom, ktorí sa snažia udržať svoje pozície v konkurencii s firmami z iných krajín EÚ.
Podľa návrhu bude možné udeľovať víza vodičom autobusov a kamiónov do 31. decembra 2026. Po tomto termíne ich nebude možné opätovne udeliť. Predpokladaný začiatok pripomienkového konania je v októbri 2025.
Miroslav Homola
Redaktor Peniaze.sk, venuje sa dôchodkom, sociálnym dávkam a rodinným financiám. Ďalšie články autora.