Je Poštová banka naozaj banka na pošte?

Lenka Šenkýřová | rubrika: Článok | 30. 8. 2010
Poštová banka však poskytuje ako jediná hybridnú službu, ktorá umožňuje časť dôchodku zasielať na poštu a zvyšná časť je doručená poštovou doručovateľkou priamo domov. Aké sú kladné a záporné stránky tejto služby, si ukážeme v nasledujúcich riadkoch.
Je Poštová banka naozaj banka na pošte?

Zdroj: Shutterstock

Dôchodci svoj starobný dôchodok väčšinou poberajú doručením poštou do vlastných rúk. Pre aktívnejších dôchodcov však môže byť priame doručovanie obmedzujúce, keďže musia byť v presne určený deň doma, aby si svoj dôchodok mohli osobne prevziať. Pre takýchto dôchodcov môže byť uľahčením zriadenie dôchodkového účtu.

Mnoho bánk pôsobiacich na slovenskom trhu preto začalo poskytovať takzvané Seniorkonto. Ide o bankový účet, ktorý je určený najmä na zasielanie dôchodku. Poštová banka však poskytuje ako jediná hybridnú službu Postkonto Senior, ktorá umožňuje časť dôchodku zasielať na poštu a zvyšnú časť doručeniť poštovou doručovateľkou priamo domov. Aké sú kladné a záporné stránky tejto služby, si ukážeme v nasledujúcich riadkoch.

Medzi výhody osobného účtu Postkonto senior považujeme:

  • založenie účtu možné na každej pošte a v pobočkách Poštovej banky,
  • zriadenie a vedenie účtu zdarma,
  • na založenie účtu sa nevyžaduje zloženie prvého vkladu v hotovosti, ale účet sa založí dňom zúčtovania prvýkrát poukázanej dôchodkovej dávky,
  • majiteľom účtu je vždy len jedna fyzická osoba, ktorá môže splnomocniť na disponovanie s účtom ďalšie osoby (maximálne však 3), ktoré tým pádom získajú oprávnenie prevziať osobne tú časť dôchodku, ktorá bude doručená „domov“,
  • polročné zúčtovanie úrokov v prospech účtu,
  • po splnení bankou stanovených podmienok je možné získať peniaze aj v prípade nedostatočného zostatku na účte – možnosť zriadiť si povolené prečerpanie,
  • výplata stanovenej sumy z účtu jedenkrát mesačne prostredníctvo poštového doručovateľa,
  • bezplatné poskytovanie služieb elektronického bankovníctva a k tomu zvýhodnené poplatky za vykonávanie platobného styku elektronicky,
  • možnosť vyberať hotovosť na 1 100 poštách.

Je však nutné prihliadnuť na fakt, že aj keď je možné zriadiť si tento účet na každej pošte, poštoví pracovníci nemajú prístup do systému Poštovej banky. Pracovník pošty nie je oprávnený zisťiť zostatok na účte klienta, prípadne s ním manipulovať. Dôchodca tak musí využívať služby bankomatov, resp. POŠTOMATov.

Prostredníctvom POŠTOMAT-u je možné:

  • zistiť zostatok na účte,
  • vyberať hotovosť až do výšky limitu nastaveného na platobnej karte,
  • prostredníctvom platobnej karty je možné bezhotovostne, priamo z účtu, uhradiť platby šekov alebo iných služieb realizovaných na pošte.

Predložením platobnej karty, po zadaní PIN kódu dostane klient na potvrdenke informáciu o aktuálnom disponibilnom zostatku na účte, nedozvie sa z nej ale, koľko z týchto prostriedkov je súčasťou povoleného prečerpania, resp. kontokorentného úveru. Táto informácia pre mnohých z nich môže byť značne zavádzajúca a častokrát dochádza k čerpaniu úveru bez toho, aby si toho bol klient vedomý. Tým, samozrejme, vzniká nutnosť platiť nemalé úroky.

Bezplatné poskytovanie služieb elektronického bankovníctva a zvýhodnené poplatky za vykonávanie platobného styku elektronicky znejú síce zaujímavo, no pre mladých ľudí a nie pre dôchodcov, ktorí zväčša nevedia pracovať s počítačom alebo ho vôbec ani nevlastnia. Nehovoriac o tom, že by mali vykonávať platby prostredníctvom internetového bankovníctva.

Pre akékoľvek ďalšie operácie s bežným účtom Postkonto senior dôchodcovi neostáva nič iné, ako navštíviť pobočku banky. Tou, samozrejme, nie je pošta. Zarážajúcim faktom je, že v niektorých okresoch sa vôbec pobočka Poštovej banky nenachádza. Na to, aby dôchodca zistil svoj skutočný stav účtu (bez povoleného prečerpania) mu neostáva nič iné, ako absolvovať niekoľkokilometrovú cestu do najbližšieho mesta, kde sa pobočka Poštovej banky nachádza.

Lenka Šenkýřová

 Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Môžu vám zlodeji ukradnúť peniaze z karty cez kabelku či nohavice? Ako je to naozaj

1. 8. 2025 | Ivana Sladkovská

Môžu vám zlodeji ukradnúť peniaze z karty cez kabelku či nohavice? Ako je to naozaj

Na sociálnych sieťach sa množia varovania, že zlodeji prikladajú terminály priamo k vreckám či kabelkám a tak vám strhnú peniaze z bezkontaktnej karty. Je to naozaj možné?

„Doba kešu“ sa nevrátila. Slováci platia kartou čoraz viac, na Pohode až 90 %

29. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

„Doba kešu“ sa nevrátila. Slováci platia kartou čoraz viac, na Pohode až 90 %

Bezhotovostné platby na Slovensku zažívajú rekordný nárast – už 55 % nákupov v kamenných obchodoch prebieha digitálne. Slováci čoraz častejšie platia kartou, mobilom či hodinkami, a... celý článok

Revolut má novinku: nové účty so sadzbou až 2 % a denné pripisovanie úrokov

21. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Revolut má novinku: nové účty so sadzbou až 2 % a denné pripisovanie úrokov

Globálna finančná aplikácia Revolut prináša Slovákom novinku v podobe sporiacich účtov Instant Access Savings s úrokom až 2 % ročne pre jednotlivcov a 1,75 % pre firmy. Nové účty umožňujú... celý článok

Klienti Slovenskej sporiteľne môžu prísť o prístup k účtom, ak vynechajú dôležitú povinnosť

17. 7. 2025 | Redakcia

Klienti Slovenskej sporiteľne môžu prísť o prístup k účtom, ak vynechajú dôležitú povinnosť

Slovenská sporiteľňa vyzýva svojich klientov na dôležitú aktualizáciu osobných údajov, ktorá je nevyhnutná pre prístup k bankovým službám. V súlade s novým zákonom proti praniu špinavých... celý článok

Sťažovať sa oplatí: Slovenskí klienti bánk a poisťovní získali vyše 300-tisíc eur

9. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Sťažovať sa oplatí: Slovenskí klienti bánk a poisťovní získali vyše 300-tisíc eur

Národná banka Slovenska rieši každoročne stovky sťažností klientov na banky a poisťovne. V roku 2024 sa podania týkali najmä podvodov, nevyplatených poistiek a falošných investícií,... celý článok