Poslali ste peniaze na nesprávny účet, zmizli vám z karty, alebo vás okradli podvodníci? Čo robiť?

Marek Mittaš | rubrika: Článok | 21. 12. 2023
Online služby zjednodušili množstvo procesov, vrátane platieb a nakupovania. Bohužiaľ, kvôli nim vznikli aj mnohé problémy a komplikácie, s ktorými sa môže stretnúť každý z nás. Medzi ne patrí napríklad nesprávne odoslaná platba alebo okradnutie podvodníkmi. Čo robiť v takýchto prípadoch?
Poslali ste peniaze na nesprávny účet, zmizli vám z karty, alebo vás okradli podvodníci? Čo robiť?

Zdroj: Shutterstock

Odoslanie peňazí na neexistujúci účet

Pri odosielaní peňazí zvyčajne pracujete s dlhým IBAN kódom, ktorý sa skladá z 24 znakov. Pri jeho zadávaní preto stačí len malá nepozornosť a peniaze pošlete na nesprávny účet. Tu však môžu nastať dve situácie: buď zadáte číslo reálneho účtu, ktorý niekto využíva, alebo číslo účtu, ktoré neexistuje.

Dobrou správou je, že druhá možnosť sa stáva len zriedka. Banky dnes disponujú prepracovanými systémami, ktoré dokážu zistiť, či účet, na ktorý sa snažíte peniaze odoslať, existuje.

V prípade, že by ste sa pokúšali poslať finančné prostriedky na neexistujúci účet, alebo na číslo účtu, ktoré obsahuje viac alebo menej znakov, banka platbu nezrealizuje. Peniaze z vášho účtu buď vôbec neodídu, alebo, ak sa tak stane, do niekoľkých dní vám budú vrátené.

Pri posielaní peňazí však nezabúdajte, že za chyby, ktoré urobíte, nesiete zodpovednosť vy sami, nie banka.

Odoslanie peňazí na nesprávny, ale existujúci účet

Oveľa častejšie sa stáva, že človek odošle peniaze na nesprávny, ale existujúci účet. V takýchto prípadoch je možné využiť funkciu storna platby, ktorú majú mnohé banky dostupnú priamo v internetovom alebo mobilnom bankingu. Ak ju neviete nájsť, alebo ju vaša banka neponúka, kontaktujte ju telefonicky.

Storno platby je však možné len v prípade, keď peniaze z vášho účtu ešte neodišli. Ak už odišli, musíte sa spoliehať na to, že druhá strana bude s vami spolupracovať.

Na začiatok kontaktujte svoju banku a požiadajte o sprostredkovanie vrátenia platby. Pracovníci banky preveria prijatie platby u daného klienta a požiadajú ho o súhlas s jej vrátením.

Keď klient s vrátením súhlasí, banka vykoná prevod a peniaze vám na účet prídu do niekoľkých dní. Existuje však možnosť, že klient s vrátením nebude súhlasiť. V takejto situácii máte možnosť podať žiadosť o vrátenie peňazí, čo sa dá urobiť vyplnením tlačiva, ktoré vám poskytne vaša banka.

Ak ani to nepomôže, k dispozícii sú ešte dve možnosti:

  • Vymáhanie na vlastnú päsť – ak klient nechce vrátiť peniaze ani po výzve, banka ho informuje, že do 7 dní oznámi jeho identifikačné údaje poškodenému. Poškodený na ich základe môže kontaktovať klienta a následne od neho vymáhať platbu.
  • Súdne vymáhanie – ide o poslednú, ale zároveň najkomplikovanejšiu možnosť. Proces je zdĺhavý a nákladný. Je vhodný len v prípade, keď ste na nesprávny účet poslali vyšší obnos peňazí. Dobrou správou je, že šanca na úspech v súdnom spore je vysoká. Nezákonné obohatenie druhej strany je možné dokázať výpisom z banky. Osoba vám potom bude musieť vrátiť všetky finančné prostriedky. Okrem toho súd jej môže nariadiť zaplatenie trov konania, vrátane zastupovania právnikom.

Keď zmiznú peniaze z vášho účtu 

Zmizli vám peniaze z účtu? Niekedy môže byť príčinou náhodný kybernetický útok, inokedy vaše správanie na internete. Klikanie na podozrivé odkazy alebo nakupovanie v neoverených e-shopoch sa nemusí vyplatiť.

Keď si všimnete, že peniaze pomaly odchádzajú z vášho účtu (napríklad vďaka SMS notifikácii), nepodliehajte panike. Okamžite kontaktujte svoju banku a zablokujte svoju kartu aj internetbanking.

Následne navštívte banku a pracovníkov informujte o tom, čo sa stalo. Spíšte reklamáciu a ak je to potrebné, odovzdajte zablokovanú platobnú kartu. Banka má na vyriešenie reklamácie 30 dní, ale táto lehota sa môže niekedy predĺžiť až na 60 dní.

V ďalšom kroku si obnovte prístup k účtu a zmeňte prihlasovacie heslo do internetbankingu. Okrem toho požiadajte o vydanie novej platobnej karty s novým PIN kódom.

Keď budete mať všetko hotové, prihláste sa do internetbankingu a zistite, kam smerovali všetky transakcie, ktoré vykonali útočníci. S týmito informáciami navštívte najbližšie obvodné oddelenie Policajného zboru a podajte trestné oznámenie.

Keď pošlete peniaze podvodníkom

Podvodníci dnes využívajú rôzne techniky, vďaka ktorým oklamú nielen starších a dôverčivých ľudí, ale aj mladšie osoby, ktoré si na podobné situácie dávajú veľký pozor. Ak sa vám to stalo a uvedomili ste si svoju chybu, čo najskôr navštívte svoju banku.

Pracovníkovi banky popíšte celú situáciu a spíšte žiadosť o vrátenie platby. Od tohto kroku začína rovnaký proces ako pri nesprávne odoslaných finančných prostriedkoch. To znamená, že banka kontaktuje majiteľa protiúčtu a vyzve ho k vráteniu peňazí. Ak tak nespraví, banka vám zo zákona do 7 dní poskytne jeho údaje, prostredníctvom ktorých ho môžete kontaktovať a vymáhať peniaze.

Komunikácia s podvodníkmi býva ťažká a je pravdepodobné, že vám peniaze len tak nevrátia. Preto je často najlepšou možnosťou súdne riešenie.

Anketa

Poslali ste už peniaze na zlý účet?

Marek Mittaš

Autor článku Marek Mittaš

Šéfredaktor portálu peniaze.sk. V prevažnej miere sa venuje bankovej problematike a investovaniu.  Ďalšie články autora.

Investujte so Saxo lacnejšie

Zistite viac

Využite nižšie poplatky za US akcie - 0,08 %, min. 1 USD, s menovou konverziou 0,25 % a bez minimálneho vkladu.

Advertisement

Daňové priznanie v predĺženom termine online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur. Pre našich čitateľov exkluzívna zľava 10%.

DníHodínMinútSekúnd
Nechcem sa stresovaťZľavový kód: PENIAZE10

Ak chcete riešiť dane po starom, máme pre vás inteligentné formuláre.

Najvýhodnejšie bežné účty podľa Peniaze.sk

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Obľúbené témy

banky, klient, vymáhanie

Toto ste už čítali?

Veľká slovenská banka má novú aplikáciu, zatiaľ len pre pozvaných klientov

17. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

Veľká slovenská banka má novú aplikáciu, zatiaľ len pre pozvaných klientov

VÚB banka už spustila svoju novú verziu aplikácie pre mobilné bankovníctvo. Zatiaľ je dostupná len pre vybraných klientov, ktorí ju testujú. Tí však nie sú nadšení, aplikácii dávajú... celý článok

Využívate bankový účet naplno? Tu sú skryté možnosti

16. 4. 2024 | Marek Mittaš, PR článok

Využívate bankový účet naplno? Tu sú skryté možnosti

Bankový účet je bežnou súčasťou života každého z nás, na Slovensku ho používa takmer každý dospelý. Avšak nie vždy využíva všetky možnosti, ktoré mu účet ponúka. Prípadne naopak, platí... celý článok

Aktualizovali sme rebríčky sporiacich účtov a termínovaných vkladov

10. 4. 2024 | Redakcia

 Aktualizovali sme rebríčky sporiacich účtov a termínovaných vkladov

Prvé tri miesta v rebríčku sporiacich účtov obsadili Fio banka, Prima banka a 365. bank. Pri termínovaných účtoch sa v rebríčku umiestnili Privatbanka, Fio banka a Prima banka. Toto... celý článok

Poznáme najlepšie finančné produkty za rok 2023

21. 2. 2024 | Redakcia

Poznáme najlepšie finančné produkty za rok 2023

V spolupráci s portálom Finparáda, ktorý sa špecializuje na hodnotenie finančných produktov, vám prinášame výsledky 2. ročníka súťaže Finparáda - Finančný produkt roka 2023.

Nový rebríček bežných účtov. Ktoré banky ponúkajú najlepšiu ponuku?

21. 11. 2023 | Redakcia

Nový rebríček bežných účtov. Ktoré banky ponúkajú najlepšiu ponuku?

Na Finparáde nastala aktualizácia rebríčkov najlepších bežných účtov na trhu. Jednotkou je účet od Tatra banky, druhé miesto patrí účtu Slovenskej sporiteľne a rebríček uzatvára UniCredit... celý článok