Majú Slováci radi keš? Prieskum odhalil, že čoraz radšej platíme kartou

Ivana Sladkovská | rubrika: Článok | 9. 9. 2025
Obchodníci, ktorí stále neumožňujú platbu kartou alebo mobilom, riskujú stratu až tretiny zákazníkov. Nový prieskum Visa ukazuje, že Slováci čoraz viac preferujú digitálne platby. Obľúbené sú najmä v mestách, no silnejú aj na vidieku. Ak podnik nemá terminál, mnohí zákazníci odídu bez nákupu a už sa nevrátia.
Majú Slováci radi keš? Prieskum odhalil, že čoraz radšej platíme kartou

Zdroj: Shutterstock

Platiť kartou alebo mobilom sa stalo pre Slovákov bežnou súčasťou každodenného života. Až 8 z 10 ľudí dnes uprednostňuje digitálne formy platenia pred hotovosťou – a to nielen v kamenných obchodoch, ale aj pri nákupoch online. Najnovší prieskum spoločnosti Visa, realizovaný v spolupráci s agentúrou Ipsos, však ukazuje, že ak podnik nezavádza platobný terminál, môže tým stratiť značnú časť svojej klientely.

Doba kešu sa nevracia

Zatiaľ čo minulý rok sa nad neprítomnosťou možnosti platiť kartou pozastavovalo 29 % zákazníkov, v roku 2025 už ide o 40 %. To znamená, že nespokojnosť so zastaraným spôsobom platenia rastie a podnikatelia, ktorí tento trend ignorujú, sa môžu pripraviť na pokles tržieb a znížený záujem zo strany zákazníkov.

„Našim cieľom je zabezpečiť, aby si ľudia pri nakupovaní mohli vybrať svoj preferovaný spôsob platby. Prispôsobenie sa rôznym preferenciám pomáha obchodníkom nestrácať potenciálnych zákazníkov,“ zdôrazňuje Ľubica Gubová, country manažérka Visa pre Slovensko. Dodáva, že spoločnosť už päť rokov podporuje obchodníkov prostredníctvom programu Slovensko platí kartou, ktorý teraz prešiel aktualizáciou.

Program Slovensko platí kartou je určený pre podnikateľov, ktorí v posledných 12 mesiacoch nemali platobný terminál. Zároveň sa ukazuje, že zavedenie terminálu nie je len ústupkom požiadavkám zákazníkov, ale aj rozumnou investíciou – podľa dát z prieskumu sa podnikateľom, ktorí začali akceptovať karty, zvýšili tržby v priemere o 27 %.

Nemáš terminál, nemáš zákazníka

Slováci sú stále väčšími fanúšikmi inovácií v oblasti platieb. Digitálne metódy – či už ide o karty, mobilné telefóny alebo smart hodinky – preferuje rovnaký podiel ľudí ako vlani, teda 8 z 10 respondentov. Dokonca aj staršia generácia medzi 54 až 65 rokmi sa tejto možnosti nebráni – 70 % z nich dnes bežne používa digitálne platby. U mladých od 18 do 26 rokov ide o jasnú voľbu pre viac ako 85 % z nich.

Najviac digitálnym platbám fandia obyvatelia väčších miest nad 100-tisíc obyvateľov, kde túto formu preferuje až 88 % opýtaných. Ale ani vidiek nezaostáva. V obciach do 1000 ľudí sa k moderným technológiám hlási 78 % respondentov a väčšina z nich tvrdí, že bezkontaktné platby používajú každý deň.

Z prieskumu však vyplýva aj varovanie. Až 6 z 10 Slovákov sa počas posledného mesiaca ocitlo v situácii, kedy nemohli zaplatiť kartou, hoci chceli. Pre podniky to znamená riziko – 38 % zákazníkov totiž v takom prípade z obchodu jednoducho odíde bez nákupu. Navyše, ďalších 35 % tvrdí, že do daného podniku by chodili menej často alebo by sa tam už vôbec nevrátili.

„Moderný podnikateľ vníma potreby svojich zákazníkov a prispôsobuje sa im. Ponúknuť platbu kartou preto dnes nie je len výhodou, ale prejavom ústretovosti a profesionality,“ uzatvára Gubová.

Ivana Sladkovská

Autor článku Ivana Sladkovská

Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+1
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

4 nevýhody, o ktorých treba vedieť, ak niečo kupujete "na IČO"

23. 6. 2025 | Barbora Magočová

4 nevýhody, o ktorých treba vedieť, ak niečo kupujete "na IČO"

Ak podnikáte, možno pri nákupe niektorých vecí uvažujete, či si ich zaobstaráte ako bežný spotrebiteľ alebo ich kúpite tzv. na IČO. Nákup prostredníctvom s.r.o. či s využitím inej formy... celý článok

DPH registrácia po novom: Prísnejšie pravidlá, nový výpočet obratu a tisícové pokuty

16. 6. 2025 | Ivana Sladkovská

DPH registrácia po novom: Prísnejšie pravidlá, nový výpočet obratu a tisícové pokuty

Od januára 2025 platia pre slovenských podnikateľov prísnejšie pravidlá registrácie na daň z pridanej hodnoty. Zmenil sa spôsob výpočtu obratu a pri oneskorení hrozia výrazné sankcie.... celý článok

Slováci objavili kľučku v transakčnej dani, peniaze si posielajú takmer zabudnutým spôsobom

14. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Slováci objavili kľučku v transakčnej dani, peniaze si posielajú takmer zabudnutým spôsobom

V snahe obísť traksakčnú daň sa niektorí podnikatelia vracajú k hotovostným transakciám, zatiaľ čo iní objavili staronovú možnosť: poštové poukážky. Slovenská pošta hlási zvýšený záujem... celý článok

Domácnosť ako firma: Ako si viesť účtovníctvo rodinných výdavkov a času?

1. 3. 2025 | PR článok

Domácnosť ako firma: Ako si viesť účtovníctvo rodinných výdavkov a času?

Ako nám účtovníctvo a audit môžu byť inšpiráciou aj pri riadení rodinných výdavkov a zefektívňovaní času?

Slovenské firmy budú po novom platiť štátu za existenciu. Novinka zasiahne až 200 000 subjektov

23. 1. 2025 | Ivana Sladkovská

Slovenské firmy budú po novom platiť štátu za existenciu. Novinka zasiahne až 200 000 subjektov

Daňové licencie pre firmy sa vracajú, no tentokrát majú názov minimálne dane. Firmy zaplatia ročne stovky až tisícky eur len za to, že na Slovensku podnikajú a existujú. Aké budú nové... celý článok