Hovorí sa, že investícia do auta je tá najhoršia. Napríklad hodnota novej Škody Octavia klesne po roku od predaja až o tretinu. Ktorým autám klesá hodnota najmenej?
Zdroj: Shutterstock
Ak hľadáte vhodné vozidlo na investíciu, musíte sa pozrieť späť do histórie. Nemusí to byť ani tak príliš dávno, takzvané youngtimre môžu získavať na hodnote aj desiatky percent ročne. Pozrite sa na 10 áut, na ktorých by ste rozhodne nemali prerobiť.
„Slušne zachovalá škodovka 120 sa pre piatimi rokmi predávala za 1 100 eur, dnes za ňu majiteľ dostane 3 200 eur a viac,“ hovorí Stanislav Gálik, riaditeľ inovačného centra AuresLab siete autocentier AAA AUTO a špecialista na jazdené automobily. Pozrite si 10 kandidátov zo sveta motorizmu, ktorých hodnota už určite klesať nebude, skôr naopak, porastie:
1. Polski Fiat 126p
Výroba: 1973 - 2000
Prevedenie: hatchback
Obstarávacia cena: od 2 770 eur
Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: 4 740 – 6 000 eur
Tento Mini Morris z bývalého východného bloku aj napriek svojej veľkosti často slúžil ako klasické rodinné auto. Jeho popularitu dokladá aj fakt, že sa v Poľsku vyrábal až do roku 2000. Kto od „Malucha“ očakáva zhodnotenie, mal by sa pozerať po zachovalých kúskoch z osemdesitych rokov. Ukončenie výroby iba pred 18 rokmi znamená, že novších verzií je na trhu stále dostatok, ale charakter vozidla a jeho popularita ho predurčuje k tomu, aby sa stal klasikou a jeho cena naďalej stúpala.
2. Wartburg 353
Výroba: 1966 – 1988
Prevedenie: sedan, kombi
Obstarávacia cena: od 2 770 eur
Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: 6 000 eur
Tento východonemecký automobil sa preslávil hlavne svojim maličkým dvojtaktným motorom, ktorý mu však prepožičiaval (na tú dobu) slušnú dynamiku, a priestranným interiérom. Zvonka veľa krásy neponúkal a v deväťdesiatich rokoch sa ho motoristi začali húfne zbavovať. Vďaka tomu je dnes toto ľudové vozidlo s charakteristickým drnčivým zvukom raritou a zachovalé exempláre začínajú s cenovkou okolo 2 770 eur.
3. Lada 1200
Výroba: 1970 – 1983
Prevedenie: sedan, kombi
Obstarávacia cena: od 2 770 eur
Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: 6 000 – 7 900 eur
Podobne ako Škoda 120 je „žigulík“ notoricky známe vozidlo, hlavne pre ľudí narodených pred zamatovou revolúciou. Hoci bolo vyrobených takmer 2,8 milióna kusov, v bývalom Československu patril medzi nedostatkový tovar a teraz sa ním zasa stáva. Zachovalý kúsok s nižším nájazdom kilometrov za menej ako 2 770 eur budete iba ťažko zháňať a ich hodnota iba porastie.
4. Škoda 120 L
Výroba: 1976 – 1979
Prevedenie: sedan
Obstarávacia cena: od 3 200 eur
Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: 6 000 eur
Popisovať toto vozidlo je podobne zbytočné, ako vysvetľovať pravidlá futbalu. Pozná ho totiž takmer každý. Viacerí z nás ho vlastnili, ďalších v ňom vozili rodičia či prarodičia. Škoda 120 sa nestala legendou pre svoju kvalitu spracovania, výkon či komfort, ale preto, že na prelome 80. a 90. rokov bola jednoducho všade. V posledných rokoch ju však korózia a prevádzkové normy kosia po stovkách. Preto niet divu, že sa z kedysi najrozšírenejšieho vozidla na slovenských cestách stáva rarita a cena zachovalých exemplárov raketovo stúpa.
5. BMW radu 3 E30
Výroba: 1982 – 1994
Prevedenie: kupé, kabriolet, M3
Obstarávacia cena: od 4 000 eur
Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: 9 900 eur za kupé, 15 800 eur za kabriolet
Nemecká klasika. Preslávený rad 3 E30, ktorý sa vyrábal v rokoch 1982 až 1991 utkvel v pamäti mnohým motoristom pre svoj komfortný, avšak športový prejav a ostrý výraz. Do veteránskej kategórie patrí síce iba krátko, ale pekné kúsky si už v garáži uchováva nejeden nadšenec.
6. Peugeot 205 GTi
Výroba: 1984 – 1994
Prevedenie: hatchback
Obstarávacia cena: 4 700 eur
Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: 7 900 eur
Model 205 GTi bol v 80. rokoch jedným zo zakladateľov kategórie hot hatch, teda malých rodinných áut, ktoré však vďaka silnejšiemu motoru umožňovali aj športové zvezenie a trocha adrenalínu. Bohužiaľ 205 GTi sa často stával obeťou tunerov a amatérskych pretekárov, ktorých zásahy vozidlá skôr poškodzovali. Zachovalý originálny kúsok ale určite svojho majiteľa o investíciu nepripraví.
7. Škoda Rapid
Výroba: 1984 – 1990
Prevedenie: kupé
Obstarávacia cena: od 4 700 eur
Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: 9 900 eur
Niekedy nazývaný „Porsche východného bloku“ kvôli koncepcii motora nad zadnou nápravou a zadnému náhonu, sa etabloval ako kvapka výstrednosti a športovosti v šedi socialistických modelov. Vďaka tomu bol Rapid vo svojej dobe veľmi žiadaný a nedostatkový, čo sú vlastnosti, ktoré si priniesol aj do súčasnosti. Aj kvôli nadmernej korózii alebo množstvu neodborných rekonštrukcií a tuningu sú zachovalé pôvodné kusy už teraz pomerne cenné a ich zhodnotenie je takmer isté.
8. Chevrolet Corvette C3
Výroba: 1968 – 1982
Prevedenie: 2-miestne kupé
Obstarávacia cena: od 11 800 eur za vozidlá ročníkov 74-82, ročníky 68-73 s chrómovými nárazníkmi od 23 700 eur
Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: od 15 800 eur za vozidlá ročníka 74-82, ročníky 68-73 s chrómovými nárazníkmi od 59 200 eur
Chevrolet Corvette je pravdepodobne najslávnejšie americké športové vozidlo, ktoré kedy táto automobilka vyrobila. Elegantná aerodynamická karoséria s dlhou kapotou, pod ktorou sa skrýva bublajúci motor V8, oslovila viac ako 500 000 zákazníkov a bola doteraz najdlhšie vyrábanou verziou Corvetty. Aj napriek tomuto veľkému počtu vyrobených kusov je však o tento model neutíchajúci záujem a ceny zachovalých udržovaných kusov neustále rastú.
9. Tatra 2-603 II
Výroba: 1968 – 1975
Prevedenie: sedan
Obstarávacia cena: od 27 600 eur
Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: 39 500 eur
Luxusný sedan Tatra 603 slúžil za minulého režimu hlavne komunistickým papalášom., Bol však dôkazom, že aj v Československu je možné vyrobiť technicky prepracované a dizajnovo vydarené vozidlo. Typický splývavý zadok ukrýval vzduchom chladený motor V8 s objemom 2,5 litra. Dnes je možné si kus určený na rekonštrukciu zaobstarať za zhruba 19 700 eur, ale sú tak vzácne, že ich hodnota bude stúpať úplne spoľahlivo.
10. Ferrari Testarossa
Výroba: 1984 – 1991
Prevedenie: 2-miestne kupé
Obstarávacia cena: od 98 600 eur
Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: 118 300 eur
Ktorý nadšenec áut by nechcel mať doma Ferrari, najlepšie v červenej farbe? Testarossa bola v druhej polovici 80. rokov a prvej polovici 90. rokov vrcholným modelom Ferrari a zaručene dokáže rozprúdiť fanúšikom krv aj dnes. Hlavne vďaka skvostnému motoru V12 4,9L, ktorý dokázal auto dostať až do rýchlosti 315 km/h, a dizajnu od Pininfariny, ktorá vozidlu vtisla dnes už ikonické rebrované prívody vzduchu do chladičov.
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.
Až polovica slovenských domácností si dokáže pravidelne odkladať peniaze, no až štvrtina ľudí stále verí, že im na dôchodok postačí len štátna penzia. Prieskum spoločnosti Simplea odhaľuje,... celý článok
Ceny letných dovoleniek rastú a inflácia výrazne ovplyvňuje rodinné rozpočty. Finančný analytik Pavel Škriniar zo Swiss Life Select radí, ako si už teraz nastaviť plán, aby si domácnosti... celý článok
Finančné plánovanie pred svadbou je pre mladé páry na Slovensku často podceňovanou témou. Odborníci však varujú, že kľúčom k stabilnému spoločnému životu je začať odkladať si peniaze... celý článok
Ak začínate sporiť na dôchodok až po päťdesiatke, nemusíte sa báť že je neskoro – aj v tomto veku sa dá od nuly vybudovať slušná finančná rezerva aj stabilný pasívny príjem. Kľúčom... celý článok
Zmeny v stavebnom sporení na Slovensku prinesú v budúcom roku nové výzvy pre sporiteľov, ktorí budú musieť zvýšiť svoje ročné vklady, aby získali maximálnu štátnu prémiu. Tá zostáva... celý článok