Poškodzuje Vás porovnávacia reklama?

Viliam Poništ | rubrika: Článok | 5. 3. 2012
S reklamou sa môžete stretnúť dnes všade. Sami môžete prezentovať svojeprodukty, či služby spôsobom akým uznáte za vhodné a to aj porovnávaníms iným podnikateľom, no treba si dať pozor na zákonné ustanovenia.
Poškodzuje Vás porovnávacia reklama?

Zdroj: Shutterstock

Ako podnikateľský subjekt môžete (až na niektoré výnimky) prezentovať svoje produkty, či služby celkom slobodne. Môžete využívať rôzne formy reklamy. Jedným z možných spôsobov ako sa prezentovať je aj porovnávacia reklama. Táto vo svojej podstate nie je zakázaná, no aj tu je nutné si dávať pozor na poškodzovanie práv iného.

Najčastejšie je porovnávaciu reklamu vidieť najmä pri prezentovaní čistiacich prostriedkov, v ktorej konkrétny subjekt tvrdí, že práve jeho produkt je ten naj. Porovnávacia reklama je reklama, ktorá priamo alebo nepriamo označuje iného súťažiteľa alebo jeho produkty. Takýto typ reklamy je prípustný, ak

  • porovnáva tovary, služby alebo nehnuteľnosti, ktoré uspokojujú rovnaké potreby alebo sú určené na rovnaký účel,
  • objektívne porovnáva jednu alebo viac konkrétnych, typických, podstatných a overiteľných vlastností tovarov, služieb alebo nehnuteľností, vrátane ich ceny, pri tovaroch s označením pôvodu porovnáva iba tovary s rovnakým označením,
  • nediskredituje ani nehaní ochranné známky, obchodné mená, ďalšie rozlišovacie znaky, tovary, služby, činnosti alebo okolnosti súťažiteľa, 
  • nevyužíva nečestne výhodu dobrého mena ochrannej známky, obchodného mena alebo iných rozlišujúcich znakov súťažiteľa alebo označenie pôvodu konkurenčných produktov, 
  • nepredstavuje tovar alebo služby ako napodobeniny alebo kópie tovaru alebo služieb označených chránenou ochrannou známkou alebo obchodným menom,
  • nevyvoláva zámenu medzi obchodníkmi, medzi objednávateľom reklamy a súťažiteľom alebo medzi ochrannými známkami, obchodnými menami, inými rozlišujúcimi znakmi, tovarmi alebo službami objednávateľa reklamy a súťažiteľa, 
  • nie je klamlivá, 
  • jej súčasťou nie je nekalá obchodná praktika (Obchodná praktika sa považuje za nekalú, ak je v rozpore s požiadavkami odbornej starostlivosti alebo  podstatne narušuje, prípadne môže podstatne narušiť ekonomické správanie priemerného spotrebiteľa vo vzťahu k výrobku alebo službe, ku ktorému sa dostane alebo ktorému je adresovaná, alebo priemerného člena skupiny, ak je obchodná praktika orientovaná na určitú skupinu spotrebiteľov.)

Porovnávacia reklama ako je vidieť je postavená na objektívnosti, poctivosti v obchodných vzťahoch, nekoliduje s dobrými mravmi a nedovoľuje zneužívať postavenie jedného súťažiteľa pred ďalším súťažiteľom iným spôsobom ako na základe kvality ponúkaných tovarov, či služieb. Každá iná porovnávacia reklama je neprípustná.

Tomu kto by šíril neprípustnú porovnávaciu reklamu je možné uložiť opatrenie, ktorým by mu ju bolo šíriť zakázané. V rozhodnutí o zákaze šírenia reklamy orgán dozoru môže uložiť povinnosť zverejnenia tohto rozhodnutia alebo jeho častí a povinnosť zverejnenia opravného vyhlásenia v hromadných oznamovacích prostriedkoch. Podľa zákona o reklame má objednávateľ reklamy povinnosť na požiadanie orgánu dozoru predložiť dôkazy o pravdivosti vecných údajov reklamy. Je mu poskytnutá lehota 15 dní, ktorá sa počíta od doručenia výzvy na ich predloženie. Ak by objednávateľ reklamy takéto dôkazy orgánu dozoru nepredložil alebo by tieto dôkazy boli nedostatočné, rozumie sa tým, že porovnávacia reklama je neprípustná. Okrem toho môže byť uložená aj pokuta a to najviac do výšky 165 970 eur.

Porovnávacia reklama môže obsahovať o ostatných podnikateľoch na relevantnom trhu  iba pravdivé informácie, no čo v prípade, ak sú tieto informácie spôsobilé privodiť inému subjektu ujmu? Túto otázku rieši Obchodný zákonník. V prípade, ak by boli v porovnávacej reklame použité pravdivé údaje a to aj v prípade, ak sú spôsobilé privodiť podnikateľovi ujmu nejde o nekalosúťažné konanie (a tým nehrozí ani žiadna sankcia).

Čo v prípade, ak boli v porovnávacej reklame použité nepravdivé údaje o inom podnikateľovi alebo službách a tovaroch, ktoré ponúka? V tomto prípade hovoríme o zľahčovaní. Podľa Obchodného zákonníka je zľahčovaním konanie, ktorým súťažiteľ uvedie alebo rozširuje o pomeroch, výrobkoch alebo výkonoch iného súťažiteľa nepravdivé údaje spôsobilé tomuto súťažiteľovi privodiť ujmu.

Potom je možné sa brániť prostriedkami ako proti nekalej súťaži. To znamená, že osoba, ktorej porušila práva boli  uvedeným spôsobom porušené alebo ohrozené sa môže proti rušiteľovi domáhať, aby sa tohto konania zdržal a odstránil závadný stav. Ďalej môže požadovať primerané zadosťučinenie, ktoré sa môže poskytnúť aj v peniazoch, náhradu škody a vydanie bezdôvodného obohatenia.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Odvody budú v roku 2026 strašidelné, prekročia hranicu 400 eur

11. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Odvody budú v roku 2026 strašidelné, prekročia hranicu 400 eur

Od januára 2026 čaká živnostníkov výrazné zvýšenie minimálnych odvodov do Sociálnej a zdravotnej poisťovne. Mesačne si SZČO priplatia o 80,76 eura viac, čo v ročnom súčte znamená navýšenie... celý článok

Konsolidačné kladivo na živnostníkov: Štát z nich po novom vyžmýka tisíce eur navyše

10. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Konsolidačné kladivo na živnostníkov: Štát z nich po novom vyžmýka tisíce eur navyše

Od roku 2026 čaká živnostníkov na Slovensku výrazné zvýšenie minimálnych sociálnych odvodov a skrátenie odvodových prázdnin pre nových podnikateľov. Tieto zmeny zasiahnu nielen novozaložené... celý článok

Majú Slováci radi keš? Prieskum odhalil, že čoraz radšej platíme kartou

9. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Majú Slováci radi keš? Prieskum odhalil, že čoraz radšej platíme kartou

Obchodníci, ktorí stále neumožňujú platbu kartou alebo mobilom, riskujú stratu až tretiny zákazníkov. Nový prieskum Visa ukazuje, že Slováci čoraz viac preferujú digitálne platby. Obľúbené... celý článok

Viacerí živnostníci ušetria na odvodoch stovky eur. Použili na to jednoduchý trik

3. 9. 2025 | Miroslav Homola

Viacerí živnostníci ušetria na odvodoch stovky eur. Použili na to jednoduchý trik

Niektorí živnostníci využívajú možnosť odkladu daňového priznania, čím si môžu ušetriť stovky eur na sociálnych odvodoch. Pre tých, ktorí začali podnikať v priebehu minulého roka to... celý článok

Záver leta plný bankrotov: Končia „veľké ryby“, štátu nechali miliónové dlhy

3. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Záver leta plný bankrotov: Končia „veľké ryby“, štátu nechali miliónové dlhy

Slovensko v auguste zaznamenalo druhý najvyšší počet firemných bankrotov v roku, pričom 28 konkurzov prinieslo dlh voči štátu presahujúci 11 miliónov eur, medzi najväčšími dlžníkmi... celý článok