Poškodzuje Vás porovnávacia reklama?

Viliam Poništ | rubrika: Článok | 5. 3. 2012
S reklamou sa môžete stretnúť dnes všade. Sami môžete prezentovať svojeprodukty, či služby spôsobom akým uznáte za vhodné a to aj porovnávaníms iným podnikateľom, no treba si dať pozor na zákonné ustanovenia.
Poškodzuje Vás porovnávacia reklama?

Zdroj: Shutterstock

Ako podnikateľský subjekt môžete (až na niektoré výnimky) prezentovať svoje produkty, či služby celkom slobodne. Môžete využívať rôzne formy reklamy. Jedným z možných spôsobov ako sa prezentovať je aj porovnávacia reklama. Táto vo svojej podstate nie je zakázaná, no aj tu je nutné si dávať pozor na poškodzovanie práv iného.

Najčastejšie je porovnávaciu reklamu vidieť najmä pri prezentovaní čistiacich prostriedkov, v ktorej konkrétny subjekt tvrdí, že práve jeho produkt je ten naj. Porovnávacia reklama je reklama, ktorá priamo alebo nepriamo označuje iného súťažiteľa alebo jeho produkty. Takýto typ reklamy je prípustný, ak

  • porovnáva tovary, služby alebo nehnuteľnosti, ktoré uspokojujú rovnaké potreby alebo sú určené na rovnaký účel,
  • objektívne porovnáva jednu alebo viac konkrétnych, typických, podstatných a overiteľných vlastností tovarov, služieb alebo nehnuteľností, vrátane ich ceny, pri tovaroch s označením pôvodu porovnáva iba tovary s rovnakým označením,
  • nediskredituje ani nehaní ochranné známky, obchodné mená, ďalšie rozlišovacie znaky, tovary, služby, činnosti alebo okolnosti súťažiteľa, 
  • nevyužíva nečestne výhodu dobrého mena ochrannej známky, obchodného mena alebo iných rozlišujúcich znakov súťažiteľa alebo označenie pôvodu konkurenčných produktov, 
  • nepredstavuje tovar alebo služby ako napodobeniny alebo kópie tovaru alebo služieb označených chránenou ochrannou známkou alebo obchodným menom,
  • nevyvoláva zámenu medzi obchodníkmi, medzi objednávateľom reklamy a súťažiteľom alebo medzi ochrannými známkami, obchodnými menami, inými rozlišujúcimi znakmi, tovarmi alebo službami objednávateľa reklamy a súťažiteľa, 
  • nie je klamlivá, 
  • jej súčasťou nie je nekalá obchodná praktika (Obchodná praktika sa považuje za nekalú, ak je v rozpore s požiadavkami odbornej starostlivosti alebo  podstatne narušuje, prípadne môže podstatne narušiť ekonomické správanie priemerného spotrebiteľa vo vzťahu k výrobku alebo službe, ku ktorému sa dostane alebo ktorému je adresovaná, alebo priemerného člena skupiny, ak je obchodná praktika orientovaná na určitú skupinu spotrebiteľov.)

Porovnávacia reklama ako je vidieť je postavená na objektívnosti, poctivosti v obchodných vzťahoch, nekoliduje s dobrými mravmi a nedovoľuje zneužívať postavenie jedného súťažiteľa pred ďalším súťažiteľom iným spôsobom ako na základe kvality ponúkaných tovarov, či služieb. Každá iná porovnávacia reklama je neprípustná.

Tomu kto by šíril neprípustnú porovnávaciu reklamu je možné uložiť opatrenie, ktorým by mu ju bolo šíriť zakázané. V rozhodnutí o zákaze šírenia reklamy orgán dozoru môže uložiť povinnosť zverejnenia tohto rozhodnutia alebo jeho častí a povinnosť zverejnenia opravného vyhlásenia v hromadných oznamovacích prostriedkoch. Podľa zákona o reklame má objednávateľ reklamy povinnosť na požiadanie orgánu dozoru predložiť dôkazy o pravdivosti vecných údajov reklamy. Je mu poskytnutá lehota 15 dní, ktorá sa počíta od doručenia výzvy na ich predloženie. Ak by objednávateľ reklamy takéto dôkazy orgánu dozoru nepredložil alebo by tieto dôkazy boli nedostatočné, rozumie sa tým, že porovnávacia reklama je neprípustná. Okrem toho môže byť uložená aj pokuta a to najviac do výšky 165 970 eur.

Porovnávacia reklama môže obsahovať o ostatných podnikateľoch na relevantnom trhu  iba pravdivé informácie, no čo v prípade, ak sú tieto informácie spôsobilé privodiť inému subjektu ujmu? Túto otázku rieši Obchodný zákonník. V prípade, ak by boli v porovnávacej reklame použité pravdivé údaje a to aj v prípade, ak sú spôsobilé privodiť podnikateľovi ujmu nejde o nekalosúťažné konanie (a tým nehrozí ani žiadna sankcia).

Čo v prípade, ak boli v porovnávacej reklame použité nepravdivé údaje o inom podnikateľovi alebo službách a tovaroch, ktoré ponúka? V tomto prípade hovoríme o zľahčovaní. Podľa Obchodného zákonníka je zľahčovaním konanie, ktorým súťažiteľ uvedie alebo rozširuje o pomeroch, výrobkoch alebo výkonoch iného súťažiteľa nepravdivé údaje spôsobilé tomuto súťažiteľovi privodiť ujmu.

Potom je možné sa brániť prostriedkami ako proti nekalej súťaži. To znamená, že osoba, ktorej porušila práva boli  uvedeným spôsobom porušené alebo ohrozené sa môže proti rušiteľovi domáhať, aby sa tohto konania zdržal a odstránil závadný stav. Ďalej môže požadovať primerané zadosťučinenie, ktoré sa môže poskytnúť aj v peniazoch, náhradu škody a vydanie bezdôvodného obohatenia.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Slováci objavili kľučku v transakčnej dani, peniaze si posielajú takmer zabudnutým spôsobom

14. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Slováci objavili kľučku v transakčnej dani, peniaze si posielajú takmer zabudnutým spôsobom

V snahe obísť traksakčnú daň sa niektorí podnikatelia vracajú k hotovostným transakciám, zatiaľ čo iní objavili staronovú možnosť: poštové poukážky. Slovenská pošta hlási zvýšený záujem... celý článok

Rodinná firma z Piešťan mení svet modernej stomatológie už viac ako 60 rokov

9. 4. 2025 | Redakcia

Rodinná firma z Piešťan mení svet modernej stomatológie už viac ako 60 rokov

Ak ste sa niekedy ocitli v zubárskom kresle v zahraničí, je tu šanca, že ste sedeli v slovenskom výrobku. Spoločnosť Diplomat Dental v Piešťanoch vyrába kreslá svetovej kvality. Nenechajte... celý článok

Aj menšinoví spoločníci s.r.o. môžu mať zásadný vplyv na chod firmy. V ktorých prípadoch?

7. 4. 2025 | Barbora Magočová

Aj menšinoví spoločníci s.r.o. môžu mať zásadný vplyv na chod firmy. V ktorých prípadoch?

V spoločnosti s ručením obmedzeným zvyčajne rozhoduje názor majoritných spoločníkov. Existujú však situácie, v ktorých im prevaha nepostačí. Niektoré vyplývajú zo zákona, iné si spoločníci... celý článok

Slovenskí podnikatelia zúria: Transakčná daň z nich za pár hodín vycicala stovky eur

3. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Slovenskí podnikatelia zúria: Transakčná daň z nich za pár hodín vycicala stovky eur

Transakčná daň na Slovensku spôsobila v podnikateľskom prostredí nebývalý chaos, pričom sociálne siete zaplavili príspevky od firiem sťažujúcich sa na nové poplatky. Banky začali strhávať... celý článok

Radšej cash, prosím. Obchodníci prosia Slovákov, aby im platili v hotovosti

3. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Radšej cash, prosím. Obchodníci prosia Slovákov, aby im platili v hotovosti

Slovenské obchody a reštaurácie čelia novej výzve v podobe dane z finančných transakcií, ktorá vstupuje do platnosti od 1. apríla 2025. Táto daň spôsobila, že podniky začali uprednostňovať... celý článok