Mobilné platby: koľko ľudí ich používa a ako budú vyzerať v roku 2020?

Roland Regely | rubrika: Článok | 28. 11. 2019
Bezkontaktné platby sú návykové, až 59% užívateľov nimi platí všade, kde sa dá
Mobilné platby: koľko ľudí ich používa a ako budú vyzerať v roku 2020?

Zdroj: Shutterstock

Takmer 60% bežných užívateľov mobilných platieb ich využíva kedykoľvek a kdekoľvek je to možné. Vyplýva to z aktuálneho prieskumu spoločnosti Mastercard. Cenia si pritom najmä, že takéto platby sú praktické a vždy „po ruke“, jednoducho sa používajú a až 40% opýtaných oceňuje ich rýchlosť a úsporu času. Aj naďalej sa u nás tešia obľube aj platby platobnými kartami – až 85% ľudí chce bezhotovostne platiť každú položku nad 10 EUR.

 

Platby mobilom už tvoria tretinu

Viac ako tretina Slovákov používajúcich na platby svoj mobilný telefón (36%) takto platí najmä vtedy, keď vyrazia von bez peňaženky, len s mobilným telefónom. V pohodlí domova, najmä na nákupy a platby na internete, využíva platby mobilom 23% fanúšikov mobilných platieb. A až 8% používateľov mobilných platieb platí mobilom vtedy, keď si chcú byť istí, že platba skutočne prebehne a chcú sa cítiť bezpečnejšie než pri platbe kartou alebo hotovosťou.

Najviac platíme cez Google Pay

Najrozšírenejšou platobnou aplikáciou u nás je Google Pay a podľa prieskumu ju používa 66% užívateľov. Druhou najrozšírenejšou aplikáciou je Apple Pay, ktorú využíva až 25% užívateľov. Aj keď je ich menej, sú v platení mobilom oveľa aktívnejší než užívatelia ostatných aplikácií. Až 16% respondentov prieskumu na Slovensku zvažovalo zmenu banky, pretože tá ich mobilné platby neumožňuje, pričom 6% klientov bánk tak skutočne urobilo.

Banky umožňujúce platby cez Google Pay

  • J&T banka
  • mBank
  • poštová banka
  • SLSP
  • VÚB banka
  • Prima Banka
  • Revolut
  • n26
  • 365 bank

Banky umožňujúce platby cez Apple Pay

  • Tatra Banka
  • SLSP
  • J&T banka
  • mBank
  • n26
  • 365 bank
  • Revolut
  • Poštová banka

Rok 2020: digitálne platby v čoraz viac predajniach

„Rozvoj digitálnych platieb prostredníctvom smart zariadení v kamenných obchodoch a prevádzkach patrí medzi hlavné priority Mastercard pre rok 2020. Aj napriek rýchlo rastúcej popularite má táto oblasť stále veľký potenciál a to nielen pri platbách prostredníctvom mobilných telefónov, ale aj pri nositeľnej elektronike a ďalších doplnkoch, kam patria náramky či prstene. Ďalšou veľkou výzvou je vzdelávanie trhu, pretože z prieskumu Mastercard vyplýva aj to, že ľudia mobilné platby často nevyužívajú kvôli nízkej informovanosti o výhodách a bezpečnosti tohto spôsobu platenia,“ povedal Michal Čarný, generálny riaditeľ Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.

Mobil nosíme všade, kartu si môžeme zabudnúť

Mobilný telefón pri sebe väčšinou nosí až 89% ľudí u nás a až 78% neodchádza z domu bez platobnej karty. Bez svojich kľúčov nikam nejde až 72% opýtaných, no hotovosť si pri odchode z domu kontroluje iba 70%. Medzi najčastejšie uvádzané motivácie pre používanie mobilných platieb patrí kvalitnejší mobilný telefón, ktorý by naštartoval k platbám 20% respondentov, lepšia informovanosť o tom, kto má prístup k dátam z platobnej karty v telefóne (14%) a lepšie internetové pripojenie (9%).

Pätina ľudí má z mobilných platieb strach

Niektorým ľuďom v používaní mobilných platieb bránia podľa prieskumu spoločnosti Mastercard stále najmä psychologické prekážky. Pätina respondentov ako hlavný dôvod toho, prečo mobilom neplatí, uvádza, že mobilné platby nevedia používať, 21% sa obáva, že spraví chybu a 12% sa nepovažuje za dostatočne technologicky zdatných. „Práve preto je našou ďalšou veľkou výzvou vzdelávanie, pretože z dát prieskumu vyplýva, že ľudia mobilné platby nevyužívajú z veľkej časti práve kvôli nízkej informovanosti,“ dodáva M. Čarný.

Anketa

Používate inteligentné hodinky na platenie v obchode?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+5
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Potraviny na Slovensku konečne zlacneli. Netešme sa, varujú odborníci

15. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Potraviny na Slovensku konečne zlacneli. Netešme sa, varujú odborníci

Inflácia straší aj na konci roka 2025 – hoci sa tempo zdražovania spomalilo, slovenské domácnosti stále pociťujú rast cien najmä pri službách, energiách a nealko nápojoch. Odborníci... celý článok

Najobľúbenejšie mená pre deti? Na čele rebríčka sa nič nezmenilo

11. 12. 2025 | Miroslav Homola

Najobľúbenejšie mená pre deti? Na čele rebríčka sa nič nezmenilo

Najobľúbenejšími menami novonarodených detí na Slovensku zostávajú aj v roku 2025 Sofia a Jakub. Vyplýva to z údajov ministerstva vnútra, ktoré každoročne zverejňuje štatistiku mien... celý článok

Vianoce 2025: za 4 dni dovolenky dva týždne voľna

10. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Vianoce 2025: za 4 dni dovolenky dva týždne voľna

Vianočné sviatky 2025 prajú dlhému oddychu – vďaka priaznivo rozloženým sviatkom a strategickému čerpaniu dovolenky si môžu školáci aj zamestnanci užiť až dva týždne voľna. Zistite,... celý článok

Koľko stojí výchova dieťaťa? Náklady rastú od narodenia až po vysokú školu

5. 12. 2025 | Miroslav Homola

Koľko stojí výchova dieťaťa? Náklady rastú od narodenia až po vysokú školu

Analýzy odhadujú, že výchova dieťaťa do dospelosti stojí približne 60-tisíc eur. Skutočné výdavky však rastú s vekom dieťaťa a zasahujú rodinné rozpočty oveľa výraznejšie, ako sa môže... celý článok

Práca namiesto dávok: stovky umiestnených, ale tisíce odmietnutých

2. 12. 2025 | Ivana Sladkovská

Práca namiesto dávok: stovky umiestnených, ale tisíce odmietnutých

Program „Práca namiesto dávok“, ktorý spustilo Ministerstvo práce v septembri, prináša prvé výsledky. Cieľom je motivovať ľudí v hmotnej núdzi k návratu na trh práce – odmietnutie pracovnej... celý článok