Národné parlamenty môžu blokovať prijatie EÚ legislatívy

Marián Belko | rubrika: Článok | 13. 6. 2012
Lisabonská zmluva zaviedla nové pravidlá umožňujúce národným parlamentomvýraznejšie sa podieľať na európskom legislatívnom procese.
Národné parlamenty môžu blokovať prijatie EÚ legislatívy

Zdroj: Shutterstock

Zákonodarné zbory v členských štátoch túto možnosť prvýkrát využili a vyslali Komisií signál, že pripravovaný návrh plošnej regulácie práva na stávku na európskej úrovni môže byť v rozpore s princípom subsidiarity.

Jedným zo zámerov rekonštrukcie ústavného poriadku Európskej únie, zavŕšenej prijatím tzv. Lisabonskej zmluvy, bolo zefektívnenie rozhodovacích mechanizmov, posilnenie transparentnosti a odstránenie tzv. demokratického deficitu. Súčasťou tohto procesu bolo prehĺbenie vplyvu aktérov domácej politiky na dianie v EÚ.

Okrem iných možností dostali národné parlamenty členských štátov (ako hlavný nositelia zvrchovanej moci) väčšie právomoci v rozhodovacom procese. Umožňujú im efektívnejšiu kontrolu dodržiavania pravidla subsidiarity. Pod ich dohľadom, by európske inštitúcie mali dôslednejšie zvažovať, ktoré právne akty sú potrebné na centrálnej úrovni a ktoré oblasti by mali zostať v kompetencií národných štátov.

„Žltá karta“ ako nástroj kontroly národných parlamentov

Pre novú kompetenciu národných parlamentov sa vžilo označenie „žltá karta“, keďže ide v prvom rade o vyslanie signálu Komisií, že jej aktivita môže byť v rozpore s princípom subsidiarity. V rámci tohto mechanizmu môže v lehote do 8 týždňov od predloženia návrhu každý parlament (prípadne jednotlivé komory samostatne) zaslať odôvodnené stanovisko, v ktorom uvedú, v čom je návrh s princípom subsidiarity v rozpore. Ak sa voči návrhu ohradí aspoň jedna tretina zákonodarných zborov, musí byť takýto návrh preskúmaný.

Z hľadiska princípu bŕzd a protiváh ide o kompenzáciu prehĺbenia právomocí európskych inštitúcií v rámci tzv. prechodovej klauzuly (passerelle). Tá umožňuje vo svojej podstate nepriamu zmenu zakladajúcich zmlúv, bez nutnosti ratifikácie členskými krajinami, tak ako tomu bolo doteraz.

Aj keď sa neočakáva masívne aplikovanie tejto právomoci, z hľadiska logiky fungovania vzťahu nadnárodnej úrovne a členských štátov ide o výrazný ideový posun, keďže do Lisabonu akýkoľvek transfer kompetencií musel prejsť zložitým procesom ratifikácie vo všetkých členských krajinách. Aby nedochádzalo k zneužívaniu tohto procesu, je rola domácich parlamentov posilnená i tým, že presun kompetencií môže ktorýkoľvek národný parlament vetovať.

Možnosť stávky nemá byť regulovaná centrálne

V máji národné parlamenty niektorých členských štátov svoju silnejšiu pozíciu prvýkrát využili. Terčom kritiky sa stal plánovaný legislatívny návrh Komisie, ktorý by mal nastaviť na európskej úrovni rovnováhu medzi právom zamestnancov na kolektívnu akciu a slobodou ekonomických subjektov ponúkať služby naprieč priestorom jednotného trhu.

Zámer Komisie vyvolal nevôľu predovšetkým v krajinách so silným sociálnym modelom, kde je pracovné právo dôsledne ošetrené a politický aktéri sa obávali, že nadradená európska norma by zasiahla do výsostného práva národných štátov.  regulovať pracovno-právne vzťahy. Iniciátormi zásahu preto boli hlavne severské krajiny Fínsko, Švédsko, Dánsko, ktoré by boli novou právnou úpravou priamo zasiahnuté. Vadilo im predovšetkým to, že Európsky súdny dvor by ako posledná inštancia dostal možnosť rozhodovať spory týkajúce sa stávky zamestnancov.

Svoje nie pridali parlamenty v Portugalsku, Lotyšsku, Luxemburgu, Malte, Poľsku, Francúzsku, Belgicku, Holandsku a vo Veľkej Británii. Niektorým zákonodarcom napríklad vadilo, že nová norma nie je jednoznačná v tom, ako definuje tzv. cezhraničnú akciu. Navyše viacerí oponenti namietali, že právo na stávku je explicitne vyňaté z oblastí európskej legislatívy. Diskusiu odštartovalo kontroverzné rozhodnutie Európskeho súdneho dvora v prípadoch „Viking Line“ a „Laval“, v ktorých dal prednosť fungovaniu jednotného trhu.

Komisia musí námietky zvážiť, ale nemusí sa nimi riadiť

Na rade je Komisia, ktorá k „žltej karte“ bude musieť zaujať stanovisko. Súčasťou mechanizmu je jej povinnosť námietky národných parlamentov zvážiť. V tejto fáze ale nemusí nevyhnutne návrh stiahnuť. Môže ho dokonca ponechať v pôvodnej podobe. Musí ale svoje rozhodnutie odôvodniť. Lehota v ktorej tak musí učiniť pritom nie je stanovená.

Aj keby v krajnom prípade Komisia naďalej presadzovala pôvodný návrh, nemusí to znamenať konečné rozhodnutie. Súčasťou balíka zmien inštitucionálneho rámca sú tiež ďalšie mechanizmy, ktoré parlamenty členských krajín môžu využiť. Ak by Komisia svoj návrh zachovala v pôvodnej podobe, môže sa proti nemu v riadnom legislatívnom procese vyjadriť nadpolovičná väčšina hlasov parlamentov členských krajín. Znamenalo by to vyžitie mechanizmu tzv. „oranžovej karty“. Pokiaľ by ani v tomto prípade Komisia návrh nezmenila, alebo nestiahla, mohli by návrh zamietnuť Európsky parlament, alebo Rada.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Dopláca Slovensko na pomoc Ukrajincom? Vláda ukázala prekvapivé čísla

30. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Dopláca Slovensko na pomoc Ukrajincom? Vláda ukázala prekvapivé čísla

Aktuálne údaje z vládneho materiálu ukazujú, že Slovensko na pomoci Ukrajine nielenže nestráca, ale v konečnom dôsledku profituje. Preplácanie výdavkov z európskych zdrojov a rastúce... celý článok

Prichádza zvýšenie štátnych poplatkov, niektoré sa až zdvojnásobia

28. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Prichádza zvýšenie štátnych poplatkov, niektoré sa až zdvojnásobia

Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky pripravuje zásadnú zmenu, ktorá ovplyvní všetkých účastníkov trestných konaní. Od 1. mája 2025 sa paušálne sumy trov trestného konania... celý článok

Transakčná daň je nateraz nezrušiteľná. Čoskoro príde ďalšia konsolidácia a bude to bolieť

27. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Transakčná daň je nateraz nezrušiteľná. Čoskoro príde ďalšia konsolidácia a bude to bolieť

Transkčná daň sa rušiť nebude, ale môže sa vylepšiť. Slováci budú musieť strpieť 'dalšiu konsolidáciu. Premiér Robert Fico a minister financií Ladislav Kamenický na tlačovej besede... celý článok

Najlepšie bankovky roka. Ktorá sa vám páči najviac? Eurá sú oproti nim škaredé

25. 4. 2025 | Gabriel Pleska

Najlepšie bankovky roka. Ktorá sa vám páči najviac? Eurá sú oproti nim škaredé

Zo zhruba stovky bankoviek, ktoré boli vlani novo vydané, vybrali členovia Medzinárodnej spoločnosti pre bankovky dvadsaťjeden najlepších. Pozrite si, ktoré z nich sa stali Svetovou... celý článok

Zrušiť sviatky, skrátiť prázdniny aj 13.dôchodky. Odborníci bijú na poplach, so Slovenskom je zle

25. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Zrušiť sviatky, skrátiť prázdniny aj 13.dôchodky. Odborníci bijú na poplach, so Slovenskom je zle

Slovensko sa ocitá v nezávideniahodnej situácii, keď sa nachádza medzi krajinami s najvyššími deficitmi a rýchlo rastúcim verejným dlhom. Analytici z Dát bez pátosu označujú túto situáciu... celý článok