Cestovanie vlakom je teraz opäť o niečo jednoduchšie – od októbra si môžu cestujúci zakúpiť lístok na vlak aj v ktorejkoľvek pobočke Slovenskej pošty po celom Slovensku. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v spolupráci so Slovenskou poštou spustila túto službu po úspešnom pilotnom projekte, ktorý sa osvedčil najmä v menších obciach bez železničných pokladní.
Lístky na vlak na pošte
Práve rušenie predajných miest na menej vyťažených staniciach viedlo k obavám u ľudí, ktorí nie sú zvyknutí na digitálne nákupy cez aplikácie alebo web. Pošta ako tradičná inštitúcia s rozsiahlou sieťou sa v tomto prípade ukázala ako ideálne miesto, kde možno sprístupniť verejnú dopravu aj tým, ktorí preferujú osobné vybavovanie vecí.
Pobočky pošty sa tak stali dostupným predajným kanálom aj v obciach, kde nie sú pokladnice a často ani automaty. ZSSK sa tak rozhodla vyjsť v ústrety každému, kto nie je techincky zdatný, alebo jednoducho preferuje nákup lístka osobne.
Nová služba je dostupná vo všetkých pobočkách pošty, ktoré sú vybavené predajným systémom APONET. Pracovníci prešli zaškolením, pobočky sú označené nálepkou „TU KÚPITE LÍSTOK NA VLAK ZSSK“ a platba je možná v hotovosti aj kartou. Cestujúci si môžu zakúpiť lístky na všetky vnútroštátne spoje ZSSK – vrátane prvej a druhej triedy, miesteniek, príplatkov do vlakov vyššej kategórie, lístkov na tatranské električky a ozubnicovú železnicu. V ponuke sú aj lôžkové a ležadlové lístky a zľavnené lístky pre študentov, seniorov a držiteľov preukazov JUNIOR a KLASIK.
Pozor, na pošte sa nepredávajú nulové lístky
Naopak, na pošte nie je možné zakúpiť tzv. nulové lístky pre študentov a dôchodcov so 100 % zľavou ani medzinárodné lístky – tie zostávajú v ponuke len v digitálnych kanáloch ZSSK alebo na staniciach. Dobrou správou však je, že študenti a dôchodcovia na vybraných tratiach nulový lístok ani nepotrebujú, stačí, že sa preukážu preukazom na bezplatnú prepravu.
Výhodou pre mnohých je aj to, že lístok si možno kúpiť vopred – teda aj v čase, keď človek vybavuje iné veci na pošte. „Ide o rozšírenie dostupnosti služby tam, kde už ľudia aj tak chodia. Môžu si lístok kúpiť bez ďalšieho cestovania, v známom prostredí a s pomocou personálu,“ pripomína ZSSK.
Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa považuje túto spoluprácu za dôkaz toho, že služby železníc môžu byť dostupné pre všetkých bez ohľadu na ich technické zručnosti. „Pre Železničnú spoločnosť Slovensko je dôležité, aby boli naše služby dostupné pre všetkých – či už cestujú vlakom denne, alebo len občas, či už nakupujú lístky cez mobil, alebo radšej osobne. Rozšírenie predaja lístkov na pošty vnímame ako praktické doplnenie našich digitálnych kanálov a pokladníc. Teší ma, že sa podarilo vytvoriť jednoduché a funkčné riešenie, ktoré pomáha najmä ľuďom v menších obciach a potvrdzuje zmysel spolupráce verejných inštitúcií,“ uviedol šéf železníc.
Tento projekt vznikol aj na podnet ministra dopravy Jozefa Ráža, ktorý spojenie dvoch štátnych podnikov hodnotí ako ukážku efektívnej spolupráce. „Spolupráca našich rezortných podnikov prináša reálnu pridanú hodnotu pre ľudí. ZSSK a Slovenská pošta dokázali spojiť svoje silné stránky – širokú sieť pobočiek a technologické riešenia – a ponúknuť nový predajný kanál, ktorý zlepšuje dostupnosť verejnej dopravy pre obyvateľov celého Slovenska,“ dodal minister.
Ivana Sladkovská
Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.