Ministerstvo dopravy pripravuje novelu vyhlášky, ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic a ciest s výberom mýta. Zmena je nevyhnutná vzhľadom na to, že do užívania budú v najbližšom období odovzdané tri významné stavby. Ide o úsek R2 Kriváň – Mýtna, D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala vrátane tunela Višňové a úsek D1 Hubová – Ivachnová.
Pre vozidlá s hmotnosťou nad 3,5 tony bude na týchto komunikáciách zabezpečený výber mýta. Vyhláška sa opiera o zákon o výbere mýta, ktorý stanovuje povinnosť vymedziť všetky spoplatnené úseky pozemných komunikácií. Novelou sa teda reaguje na blížiace sa otvorenie nových častí diaľničnej siete na Slovensku.
Višňové v predfinálnej etape
Stavba úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala vrátane tunela Višňové pritom dosiahla v polovici júla ďalší významný posun. V oboch tunelových rúrach sa podarilo dokončiť betonáž vozovky. Súčasne pokračujú práce na montáži technologických zariadení, pričom v tuneli už pribúdajú ventilátory a osvetlenie.
Podľa ministerstva dopravy aj Národnej diaľničnej spoločnosti ide o kľúčovú prioritu, ktorú sa snažia ukončiť čo najskôr. Minister dopravy Jozef Ráž uviedol, že prácam venuje osobnú pozornosť. „Stavbu navštevujeme prakticky na týždennej báze. Veci sa rozbehli, zdedené problémy sa nám darí riešiť. Dokončenie betonáže vozovky je jedným z veľkých medzníkov,“ uviedol ešte v júli.
Na stavbe prebiehajú aj práce mimo samotného tunela. Ide o vedľajšie objekty, úpravy vodných tokov, práce na prístupových cestách, búranie dočasných komunikácií či vegetačné úpravy. Pokračuje sa aj na oplotení D1, dopravnom značení a dokončovaní predportálových úsekov tunelov.
Kedy otvoria tunel a diaľnice
Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Filipa Macháčka sa dnes už nediskutuje o tom, či bude Višňové dokončené, ale kedy sa tak stane. V najoptimálnejšom scenári by sa mal úsek odovzdať ešte tento rok alebo začiatkom budúceho.
Podľa platnej zmluvy je sprejazdnenie úseku naplánované na jar 2026. Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť však intenzívne pracujú na tom, aby sa termín podarilo skrátiť a vodiči sa mohli po novej ceste viezť skôr.
Minister Jozef Ráž pripomenul aj mimoriadne dlhú históriu projektu. „Ak si vezmeme, že prieskumná štôlňa sa začala raziť v roku 1998, tak sa na tejto stavbe vystriedalo už 13 ministrov dopravy, vrátane mňa. Robíme všetko pre to, aby naša administratíva príbeh menom Višňové konečne uzavrela,“ dodal.
Miroslav Homola
Miroslav Homola písal pre denník Peniaze.sk od roku 2017 do 2019. Ďalšie články autora.