Kým ešte pred pár rokmi boli dlhé jazdy autom na chorvátske pobrežie neoddeliteľnou súčasťou slovenského leta, dnešný dovolenkový trend naberá úplne iný smer – doslova. Podľa najnovších údajov spoločnosti Kiwi.com sa medziročný predaj leteniek do Chorvátska zvýšil o neuveriteľných 327 %, pričom priemerná cena letenky klesla o 10 %. Slovenské rodiny a dovolenkári tak čoraz častejšie vymieňajú nekonečné kilometre za volantom za pohodlie a rýchlosť leteckej dopravy.
Auto verzus lietadlo do Chorvátska
Cestovanie autom síce stále má svoje čaro – sloboda pohybu, prestávky kedykoľvek či rodinné zážitky po ceste – no aj svoje tienisté stránky. Únava, kolóny, riziko meškania a stres po niekoľkohodinovej ceste dnes mnohí radšej vymenia za let trvajúci len hodinu či dve. „Predstavte si, že namiesto 8 až 12 hodín na ceste strávite v lietadle sotva hodinu či dve. To znamená výraznú úsporu času, kedy hodiny stratené na ceste premeníte na hodiny strávené na pláži, pri bazéne alebo objavovaním miestnych krás. Zároveň minimalizujete stres, jednoducho sa usadíte a necháte sa uniesť,“ približuje výhody leteckej dopravy Daniela Chovancová, hovorkyňa Kiwi.com.
Vďaka stále dostupnejším letenkám a narastajúcej konkurencii už lietanie nie je výsadou bohatších. Priemerná cena letenky do Chorvátska sa podľa Kiwi.com pohybuje okolo 97 eur, čo je o 10 % menej ako minulý rok a často ide o sumu porovnateľnú s nákladmi na pohonné hmoty, mýto či amortizáciu auta.
Východniari vedú
Zaujímavé pritom je, že až 42 % Slovákov letí na Jadran z Košíc. Juraj Tóth z Letiska Košice tento nárast vníma ako dôkaz, že sa východné Slovensko spája s morom čoraz efektívnejšie: „Túto sezónu evidujeme obrovský záujem o lety z Košíc do Chorvátska. Výrazný nárast potvrdzuje, že snaha o rozširovanie letových spojení prináša ovocie a Slováci čoraz viac oceňujú pohodlie a časovú úsporu priameho leteckého spojenia. Pre Východniarov je letecká doprava do Chorvátska mimoriadne dôležitá a my sme radi, že môžeme prispieť k ešte dostupnejším a komfortnejším dovolenkám pre tisíce našich cestujúcich na ich ceste za ich „slovenským morom,“ dodáva.
Letisko Bratislava nezostáva pozadu a zaznamenalo 15-percentný nárast odletov do Chorvátska. Naopak, počet letov z Viedne klesol o 46 %, čo odborníci pripisujú novej pravidelnej linke z Bratislavy do Zadaru. „Nová pravidelná linka z letiska v Bratislave do chorvátskeho Zadaru bola spustená začiatkom júna a využiť ju možno počas celej letnej sezóny do konca septembra. Lieta sa dvakrát týždenne, v piatky a pondelky, čo je ideálne na predĺžený víkend, týždňovú či dlhšiu dovolenku pri mori,“ uviedla hovorkyňa Letiska M. R. Štefánika Veronika Demovičová.
Top destinácia: Zadar
Absolútnym hitom sezóny je však Zadar. Mesto zaznamenalo rekordný medziročný nárast záujmu o 1 127 %. Najviac letov mieri na trase Košice–Zadar, ktorá zaznamenala viac než dvojnásobné zvýšenie kapacity a v hlavnej sezóne lieta až štyrikrát týždenne. Nasledujú spoje Bratislava–Zadar a Viedeň–Zadar, za nimi Split, Dubrovník či Pula.
Zadar láka dovolenkárov nielen svojím historickým centrom a blízkosťou ostrovov ideálnych na jachting, ale aj strategickou polohou – autom sa z neho dá dostať za dve hodiny do obľúbenej Makarskej riviéry. Dopyt rastie aj po Dubrovníku, ktorý zaznamenal 126-percentný nárast, a to aj napriek vyšším cenám. Vďaka sláve z Hry o tróny zostáva jednou z top filmových destinácií pre nadšencov kultových scén.
Letenky cez Kiwi.com najčastejšie vyhľadávajú rodiny s deťmi, ktoré tvoria až 35 % rezervácií. Slováci si navyše svoje cesty plánujú zodpovednejšie – v priemere tri mesiace vopred a kým vlani išlo najmä o krátke víkendy, tento rok už až 37 % cestujúcich volí pobyty na 7 až 10 dní, čo ukazuje, že sa chceme oddýchnuť poriadne a bez stresu.
Ivana Sladkovská
Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.