Reklamácia dovolenky. Ako postupovať a čo možno reklamovať?

Marek Mittaš | rubrika: Článok | 28. 8. 2019
Hlavná dovolenková sezóna sa pomaly chýli ku koncu. Pre mnohých bolo leto časom splnených zážitkov, iným dovolenka nesplnila očakávania. V prípade nespokojnosti možno dovolenku reklamovať, ako každú inú službu.
Reklamácia dovolenky. Ako postupovať a čo možno reklamovať?

Zdroj: Shutterstock

Namiesto hundrania reklamujte

Na dovolenku sa všetci tešia, no niektorí sú po príchode na vytúžené miesto sklamaní. Mnohé cestovné kancelárie ponúkajú vyšperkované a vyretušované katalógy, no v realite nevedia zabezpečiť klientove očakávania. Mnoho turistov frfle na hotel, more, služby s odôvodením, že si to predstavovali inak. Zlá nálada nepomôže, ale reklamácia áno. A hoci vám už reklamácia dovolenky nenahradí stratený čas, môže znamenať finančnú kompenzáciu. Dovolenku najčastejšie pokazí,  ak  namiesto krásneho výhľadu dostanete izbu s malým oknom, namiesto klimatizácie je v izbe len ventilátor, prípadne je izba znečistená a podobne. To všetko sú veci na reklamáciu.  „Nebojte sa reklamovať, ak vám hotel nedodal to, čo bolo predmetom ponuky,“ hovorí  Darina  Huttová, generálna tajomníčka Asociácie finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov.

Niekedy však netreba všetko riešiť reklamáciou. Občas pomôže na namieste aj sťažnosť na recepcii.  Ak nepomôže, obráťte sa na delegáta cestovnej kancelárie. Ak nič neurobí, oslovte s reklamáciou priamo cestovnú kanceláriu.  „Klient má právo sa sťažovať a cestovná kancelária má sťažnosť vyriešiť do 30 dní, v zložitejších prípadoch do 30 dní oznámiť, ako sťažnosť bude riešiť a definitívne ju vyriešiť do 60 dní,“ spresňuje Huttová.

 

Čo všetko môžete reklamovať?

Právnu úpravu dovoleniek nájdeme  v Občianskom zákonníku a v zákone č. 281/2001 Z. z. o zájazdoch, podmienkach podnikania cestovných kancelárií a cestovných agentúr.

Ak chcete reklamovať služby, je nutné vedieť, čo môžete reklamovať. Nie všetko je totiž v kompetencii cestovnej kancelárie.  Cestovná kancelária zodpovedá objednávateľovi za porušenie záväzkov vyplývajúcich z uzatvorenej zmluvy. Preto si dobre prezrite, čo máte zmluvne garantované, pretože len to viete reklamovať, ak nedôjde k naplneniu.

Je nutné, aby v zmluve bolo uvedené presne to, čo ste si objednali a teda najmä názov hotela, úroveň hotela, miesto odletu, miesto príletu, tranzit, forma stravovania, poistenie, služby delegáta, poistenie, typ pláže, vzdialenosť od pláže a podobne. Takže ak chcete výhľad na more, musíte si ho objednať a mať ho na zmluve. Inak nebudete môcť reklamovať, ak sused dostane výhľad na more a vy na parkovisko.

Tip: Na čo všetko si dáť pozor pri nákupe leteniek

Reklamujte hneď na mieste a následne po návrate

Základný predpokladom pre úspešné uplatnenie akejkoľvek reklamácie je reklamovať službu na mieste, u delegáta cestovnej kancelárie. Reklamácia služieb musí byť vždy  písomná. Dnes už stačí využiť často aj mailovú komunikáciu. Stav s ktorým ste nepokojní zdokumentujte fotografiami. Komunikáciu je potrebné mať zaznamenanú už počas dovolenky. Následne, ak kancelária neodstráni problém pomocou delegáta, v reklamácii pokračujte po návrate domov,  najneskôr do 3 mesiacov od skončenia zájazdu. Cestovka je povinná vybaviť vašu reklamáciu štandardným spôsobom. Ak nebudú požiadavky uspokojené, následne je možné reklamovať nároky prostredníctvom súdu.

Čo robiť ak nenájdete delegáta?

V zmysle zákona musí byť pri skupinových zájazdoch vždy zabezpečený delegát alebo iná osoba, ktorá je v spojení s cestovnou kanceláriou a je schopná nepretržite riešiť reklamácie. Niekedy sa však môže stať, že osoba chýba, alebo sa nedostaví na hotel, nekomunikuje a podobne. Tak isto, ak by nešlo o skupinový zájazd, delegát nie je potrebný a vtedy automaticky s reklamáciou kontaktujete priamo pracovníkov cestovnej kancelárie. Najlepšie telefonicky a písomne e-mailom.

Je možné reklamovať aj stratu radosti z dovolenky

Sú situácie, keď vám cestovná kancelária garantuje päťhviezdičkový hotel a taký vám poskytne, ale služby sú na úrovni trojhviezdičkového. Deklaruje výhľad na more, ale ten je práve pokazený stavebnými prácami. Pláž je rovnaká ako na obrázku, avšak napríklad aktuálne zatarasená. Kancelária síce všetko splnila, ale vy nemáte radosť z dovolenky, len nenaplnené očakávania.

Právo Európskej únie už zaviedlo  pre spotrebiteľov možnosť domáhať sa pred súdom nového nároku. Náhrady za stratenú radosť z dovolenky. V Slovenskom práve by ste tento pojem hľadali márne, ale od 1. januára 2019 aj u nás začal platiť inovovaný zákon o zájazdoch, ktorý výslovne stanovuje, že cestujúci budú mať právo okrem zľavy z ceny, právo na primeranú náhradu majetkovej škody a tiež právo na primeranú nemajetkovú ujmu, ktorá vznikla v dôsledku podstatného porušenia zmluvy o zájazde, za ktorý zodpovedá cestovná kancelária .

Právo na náhradu za stratu radosti z dovolenky nevzniká objednávateľovi vždy. Podmienkou vzniku zodpovednosti cestovnej kancelárie za zníženie radosti z dovolenky je porušenie právnej povinnosti, ktorá má závažnú intenzitu, súvisí so službami a má za následok pokazenie dovolenky. To znamená, že ak dostanete tráviace problémy, alebo sa zraníte a dovolenku presedíte v izbe, reklamácia sa neuplatní. No ak máte All inclusive a máte servírované jedlá alebo jeho nedostatok, tu už dôvod na reklamáciu byť môže uplatnený.

Anketa

Kam sa chystáte na letnú dovolenku tento rok?

Marek Mittaš

Autor článku Marek Mittaš

Šéfredaktor portálu peniaze.sk. V prevažnej miere sa venuje bankovej problematike a investovaniu.  Ďalšie články autora.

Účet s bonusom až do 60 €

Chcem bonus

Založte si Účet pre zelenší svet online – kvôli prírode aj pre seba! Na 12 mesiacov zadarmo a s podporou enviroprojektov.

Advertisement

Daňové priznanie v predĺženom termine online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur. Pre našich čitateľov exkluzívna zľava 10%.

DníHodínMinútSekúnd
Nechcem sa stresovaťZľavový kód: PENIAZE10

Ak chcete riešiť dane po starom, máme pre vás inteligentné formuláre.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+4
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Chystá sa diamantový obchod storočia. De Beers zmení po prvýkrát od roku 1926 majiteľa

14. 5. 2024 | Ivana Sladkovská

Chystá sa diamantový obchod storočia. De Beers zmení po prvýkrát od roku 1926 majiteľa

Väčšinový vlastník bývalého diamantového monopolu sa chce sústrediť na ťažbu medi a železa. Slávna firma, ktorá má na konte pravidlo troch výplat za snubný prsteň, môže zmeniť majiteľa... celý článok

Nadácia manželov Gatesovcov končí, Melinda odchádza s vyše 12 miliardami „vo vrecku“

14. 5. 2024 | Ivana Sladkovská

Nadácia manželov Gatesovcov končí, Melinda odchádza s vyše 12 miliardami „vo vrecku“

Po rozvode v roku 2021 prichádza k deleniu slávnej nadácie. Melinda Gates už v dobročinnej organizácii pôsobiť nebude. Berie si so sebou aj svoj podiel, ktorý podľa vlastných slov chce... celý článok

Toto sme tu nemali 3 roky. Časy šialeného zdražovania sú preč, inflácia klesla

14. 5. 2024 | Redakcia

Toto sme tu nemali 3 roky. Časy šialeného zdražovania sú preč, inflácia klesla

Časy enormného zdražovania sú preč. Inflácia v apríli spomalila na na 2,1 %. Ceny potravín boli rovnaké ako pred rokom.

Uľaví sa podnikateľom, kryptoinvestori pocítia zmeny. Prezidentka podpísala nové zákony

9. 5. 2024 | Redakcia

Uľaví sa podnikateľom, kryptoinvestori pocítia zmeny. Prezidentka podpísala nové zákony

Prezidentka Zuzana Čaputová podpísala dve novely, ktoré sa týkajú podnikania a investícií. Novela pre podnikateľov odstráni administratívnu záťaž a byrokraciu. Zároveň sa menia pravidlá... celý článok

Kebab extrémne zdražel. Nemci za to grilujú Scholza a žiadajú cenový strop

9. 5. 2024 | Ivana Sladkovská

Kebab extrémne zdražel. Nemci za to grilujú Scholza a žiadajú cenový strop

Ceny kultového pouličného jedla v Nemecku sa kvôli inflácii zvýšili. Kancelár Olaf Scholz sa kvôli tomu ocitol „na grile“. Ľudia ho žiadajú, aby na kebab platil cenový strop.