Váš konkurent v podnikaní na sociálnych sieťach zavádza. Ako sa proti tomu brániť?

Barbora Magočová | rubrika: Článok | 30. 5. 2024
Predávate kvalitný tovar alebo ponúkate prvotriedne služby? To je už dnes pre úspech na trhu málo. Boj o zákazníka prebieha aj na Facebooku či na Instagrame. Aké kroky môžete podniknúť, ak vás konkurent očierňuje pred zákazníkmi alebo pri propagácii svojich výrobkov či služieb klame?
Váš konkurent v podnikaní na sociálnych sieťach zavádza. Ako sa proti tomu brániť?

Zdroj: DALL·E/IvanaS

Čo musí spĺňať poctivý online marketing?

Ak vaša konkurencia tvorí na sociálnych sieťach obsah, ktorý sa vám zdá nečestný či neférový, je možné, že sa dopúšťa tzv. nekalej súťaže. Táto je definovaná ako konanie v hospodárskej súťaži, ktoré je:

  1. v rozpore s dobrými mravmi súťaže,
  2. spôsobilé privodiť ujmu iným súťažiteľom alebo spotrebiteľom.

Všeobecná definícia zakázaného nekalosúťažného konania je pomerne široká; zákon preto podporne uvádza aj niektoré konkrétne druhy závadného počínania.

Na sociálnych sieťach sa možno často stretnúť napríklad s klamlivou reklamou. Táto nemusí spočívať len v uvádzaní nepravdivých skutočností. V skutočnosti sa v nej jednoznačné klamstvo vôbec nemusí objaviť. Postačí, ak je koncipovaná tak, že spotrebiteľov môže uviesť do omylu a ovplyvniť tak ich ekonomické správanie. 

Ďalšími typickými nekalosúťažnými prejavmi sú klamlivé označenie tovaru a služieb, vyvolanie nebezpečenstva zámeny či parazitovanie na povesti. Klamlivého označenia tovaru a služieb sa podnikateľ dopustí, ak textom či celkovým vizuálom použitým v súvislosti s propagáciou či predajom navodí nepravdivý dojem, že ním ponúkaný tovar či služba majú určité vlastnosti (napríklad že sa tovar vyrobil v určitom regióne). Vyvolaním nebezpečenstva zámeny je konanie, ktoré môže spotrebiteľov uviesť do omylu, že kupujú tovar alebo využívajú službu od určitého podnikateľa. Parazitovanie na povesti spočíva v tom, že podnikateľ využije povesť podniku, výrobku či služieb iného tržného subjektu s cieľom získať prospech, ktorý by inak nedosiahol.

Príklad 1:

Podnikateľ na obaloch od kozmetiky uvádza, že ide o „bio“ kozmetiku. V skutočnosti ale predáva výrobky, v ktorých sa hojne vyskytujú ropné deriváty. Takéto konanie vykazuje znaky klamlivého označenia tovaru.

Príklad 2: 

Už desať rokov prevádzkujete reštauráciu pod určitým názvom. O pár ulíc ďalej si iný podnikateľ otvorí nočný podnik, ktorému dá prakticky rovnaký názov (pre spotrebiteľa zameniteľný) a pre jeho propagáciu navyše zvolí logo, ktoré pripomína vaše. V tomto prípade môže ísť aj o vyvolanie nebezpečenstva zámeny, aj o parazitovanie na povesti.

Časté je aj zľahčovanie. Váš konkurent sa ho môže dopúšťať, ak uvádza alebo rozširuje nepravdivé informácie o vašich pomeroch, výrobkoch alebo výkonoch, ktoré sú spôsobilé privodiť vám ujmu. 

Do akej miery je možné v reklame porovnávať konkurenčné tovary či služby?

Porovnávacia reklama je forma propagácie, v ktorej podnikateľ buď priamo alebo aj nepriamo označuje iný tržný subjekt alebo jeho produkty. Pomerne bežne ju u nás využívajú napríklad obchodné reťazce pri porovnávaní cien potravín.

Táto forma reklamy je však dovolená len vtedy, keď spĺňa určité parametre. Za prípustnú ju možno považovať, ak:

  • porovnáva tovary či služby, ktorými sa uspokojujú rovnaké potreby alebo ktoré sú určené na rovnaký účel,
  • objektívne porovnáva jednu alebo viac konkrétnych, typických, podstatných a overiteľných vlastností tovarov či služieb, vrátane ich ceny,
  • nediskredituje ani nehaní niečo, čo je typické pre konkurenta,
  • nevyužíva nečestne rozlišujúce znaky typické pre konkurenta,
  • nepredstavuje tovar či služby ako napodobeniny alebo kópie produkcie označenej ochrannou známkou alebo obchodným menom,
  • nevyvoláva zámenu medzi obchodníkmi, objednávateľom reklamy a súťažiteľom alebo medzi ochrannými známkami, obchodnými menami či inými rozlišujúcimi znakmi,
  • nie je klamlivá. 

Aj porovnávacia reklama môže spĺňať znaky nekalej súťaže.

Čo robiť, ak reklama konkurenta ohrozuje vaše podnikanie

Ak sa domnievate, že sa voči vám iný podnikateľ dopustil nekalej súťaže, môžete súd požiadať, aby mu uložil:

  • povinnosť zdržať sa závadného konania
  • odstránenie závadného stavu,
  • poskytnutie primeraného zadosťučinenia (napríklad formou verejného ospravedlnenia, ale aj v peniazoch),
  • povinnosť k náhrade škody (pokiaľ dokážete výšku majetkovej ujmy, ktorá vám v dôsledku nekalosúťažného konania vznikla),
  • povinnosť vydania bezdôvodného obohatenia.

Príklad:

Váš konkurent v príspevku na sociálnej sieti tvrdí, že vo vašom meste ako jediný ponúka určitú službu. Službu ale poskytujete aj vy. Jeho konanie môžete riešiť žalobou, v ktorej budete žiadať, aby príspevok zo sociálnej siete odstránil a aby sa zdržal ďalšieho zverejňovania uvedenej nepravdivej informácie. Ďalej môžete žiadať, aby na sociálnej sieti zverejnil ospravedlnenie, v ktorom bude výslovne uvedené, že jeho príspevok sa nezakladal na pravde. Ak chcete situáciu urýchliť, môžete súd požiadať, aby zverejňovanie príspevku zakázal tzv. neodkladným opatrením.

Dodajme, že v súdnych sporoch z nekalého súťažného konania sa vyžaduje povinné zastú

Barbora Magočová

Autor článku Barbora Magočová

Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Pozor na túto aplikáciu. Kradne peniaze z mobilu a ovláda ho na diaľku

12. 9. 2025 | Miroslav Homola

Pozor na túto aplikáciu. Kradne peniaze z mobilu a ovláda ho na diaľku

Bezpečnostní výskumníci zo spoločnosti ThreatFabric odhalili nebezpečné škodlivé aplikácie pre Android, ktoré cielia priamo na používateľov v Česku a na Slovensku. Útočníci ich využívajú... celý článok

Lidl oslavuje 21 rokov na Slovensku: Ekonomický prínos presiahol dve miliardy eur

11. 9. 2025 | Redakcia

Lidl oslavuje 21 rokov na Slovensku: Ekonomický prínos presiahol dve miliardy eur

Lidl pôsobí na Slovensku už viac ako dve desaťročia a jeho prínos pre ekonomiku je čoraz výraznejší – za rok 2024 vytvoril hodnotu presahujúcu dve miliardy eur, čo predstavuje 1,6 %... celý článok

 Ukrátili vás o dedičstvo alebo vám to hrozí? 4 problémové situácie a ich riešenia

11. 9. 2025 | Barbora Magočová

 Ukrátili vás o dedičstvo alebo vám to hrozí? 4 problémové situácie a ich riešenia

Získanie dedičstva býva často spojené s rôznymi prekážkami. Každá z nich si vyžaduje správny spôsob riešenia, inak môžete o svoj dedičský podiel prísť. Aký postup zvoliť, ak konanie... celý článok

Státisíce Slovákov si nemôžu dovoliť jesť mäso ani raz za dva dni. V EÚ sme na tom najhoršie

9. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Státisíce Slovákov si nemôžu dovoliť jesť mäso ani raz za dva dni. V EÚ sme na tom najhoršie

Na Slovensku sa plnohodnotné jedlo stáva luxusom – podľa Eurostatu si až 39,8 % ľudí ohrozených chudobou nemôže dovoliť mäso, ryby či ich alternatívu ani každý druhý deň. Kým priemer... celý článok

Hromadná spotrebiteľská žaloba: v ČR padol prelomový rozsudok. Ako je na tom SR?

8. 9. 2025 | Barbora Magočová

Hromadná spotrebiteľská žaloba: v ČR padol prelomový rozsudok. Ako je na tom SR?

Zaplatili ste e-shopu vopred a svoj tovar ste dodnes nedostali? Alebo s vami podnikateľ „vybabral“ inak, ale súdu s ním sa bojíte? V susednom Česku bol nedávno vydaný priekopnícky rozsudok... celý článok