Prichádza regulácia smart elektroniky, sociálnych sietí či Netflixu: Čo sa mení?

Barbora Magočová | rubrika: Článok | 16. 5. 2024
1. júla 2024 nadobudne účinnosť zákon, ktorý prináša podrobnejšiu úpravu tzv. digitálnych plnení. Novinky sa nebudú týkať len tovarov či služieb – regulácia bude v určitých prípadoch dopadať aj na využívanie sociálnych sietí, či napríklad Netflixu
Prichádza regulácia smart elektroniky, sociálnych sietí či Netflixu: Čo sa mení?

Zdroj: DALL·E 2024/IvanaS

1. júla vstúpi do platnosti zákon, ktorý implementuje európsku smernicu o ochrane spotrebiteľa. Novinka upravuje vzťahy dodávateľov digitálnych služieb alebo vecí s digitálnymi prvkami a spotrebiteľom. Týka sa to napríklad kúpy smart televízorov či smartfónov, hudobných nosičov, ale aj napríklad streamovacích služieb ako Spotify či Netflix. Upraví napríklad možnosti reklamácie a celkovo stavia spotrebiteľa do výhodnejšej pozície. V tomto článku prinášame prehľad zmien a nových pojmov.

Na ktoré situácie sa vzťahujú nové pravidlá?

Digitalizácia nám má život zjednodušovať. Z právneho hľadiska nám ho ale skôr komplikuje. Ak si chcete vyjasniť, na čo budete mať od 1. júla tohto roka nárok voči obchodníkom či prevádzkovateľom rôznych platforiem, mali by ste aspoň približne poznať obsah pojmov, ktoré zavádza nová právna úprava. Najdôležitejšie je rozlišovať, čo sa rozumie pod nasledujúcimi štyrmi označeniami:

1) Vec s digitálnymi prvkami

Ide o hnuteľnú vec, ktorá digitálny obsah alebo digitálnu službu priamo obsahuje alebo ktorá je s nimi natoľko prepojená, že by bez nich riadne neplnila svoje funkcie. V praxi môže ísť o rôzne druhy tzv. smart zariadení (hodinky, televízie či telefóny).

2) Digitálny obsah 

Digitálnym obsahom sú údaje vytvorené a dodané v digitálnej forme. Ide napr. o e-knihy, filmy či hudobné albumy, ktoré si môžete stiahnuť alebo zakúpiť na hmotnom nosiči (napr. DVD). Predkladatelia novej právnej úpravy ale upozorňujú, že pri poskytnutí filmu či hudby prostredníctvom streamovacej služby alebo cloudového úložiska nepôjde o digitálny obsah, ale o digitálnu službu (viď nižšie). 

3) Digitálna služba

Ide o službu, ktorá vám umožňuje vytvárať, spracúvať či uchovávať údaje v digitálnej forme. Môže slúžiť aj na výmenu údajov v digitálnej forme, ktoré nahrávate alebo vytvárate priamo vy ako užívateľ. Digitálne služby poskytujú napríklad prevádzkovatelia sociálnych sietí alebo serverov určených na zdieľanie videí či hudby (napr. Instagram či Youtube).

Klasické služby (napr. odborné poradenstvo) sa nestávajú digitálnymi len preto, že sú poskytované formou prostriedkov digitálnej komunikácie.

4) Digitálne plnenie

Všeobecné označenie pre digitálny obsah a digitálne služby.

Rôzny režim pre rôzne situácie 

Ak budete chcieť uplatniť nároky súvisiace s digitálnym plnením alebo správne reklamovať vady, musíte sa na základe vyššie uvedených definícií rozhodnúť, aký je váš vzťah s jeho poskytovateľom. Právny režim môže byť dvojaký – buď budete uzatvárať kúpnu zmluvu na vec s digitálnymi prvkami alebo zmluvu s digitálnym plnením.

Kúpa veci s digitálnymi prvkami

Povinnosti obchodníka sa pri kúpnej zmluve na vec s digitálnymi prvkami nebudú (až na určité malé výnimky) líšiť od povinností, ktoré pre neho platia aj pri klasických spotrebiteľských kúpnych zmluvách.

Tovar s digitálnymi prvkami bude považovaný za riadne dodaný až vtedy, keď vám bude sprístupnené aj príslušné digitálne plnenie, s ktorým sa má využívať. Okamih dodania je dôležitý napríklad pre posúdenie nároku na odstúpenie kvôli oneskorenému plneniu predávajúceho – ako kupujúci budete môcť zmluvu zrušiť, ak ste ešte pred jej uzatvorením obchodníkovi oznámili, že včasné dodanie je mimoriadne dôležité. Presné určenie termínu dodania je podstatné aj pre plynutie lehoty, v ktorej môžete reklamovať vady plnenia.

Vec s digitálnymi prvkami sa bude považovať za vadnú aj v prípade, keď:

  • nebude v rozpore so zmluvou schopná fungovať s hardvérom alebo softvérom, s ktorými sa vec rovnakého druhu bežne používa (bez potreby zmeny veci, hardvéru či softvéru),
  • nebude fungovať s hardvérom či sofvérom, s ktorými má fungovať podľa zmluvy,
  • vám obchodník nedodá aktualizácie, na ktoré máte podľa zmluvy nárok.

Predávajúci vás ďalej bude musieť upovedomiť o aktualizáciách (vrátane bezpečnostných), ktoré (zjednodušene povedané) budete potrebovať, aby bolo zachované fungovanie veci s príslušným hardvérom či sofvérom.

Dodanie aktualizácií bude musieť zároveň zabezpečiť, a to aspoň počas nasledovne vymedzeného časového úseku:

  • pri jednorazovo dodávanom digitálnom plnení trvá povinnosť poskytnutia aktualizácií do doby, počas ktorej môžete dôvodne očakávať, že by vec mala byť v praxi použiteľná (s prihliadnutím na jej druh a účel a konkrétne digitálne prvky),
  • pri nepretržitom poskytovaní digitálneho plnenia počas dohodnutej doby aspoň počas jej trvania, najmenej však 2 roky od dodania veci.

Obchodník nebude zodpovedať za vady, ktoré vzniknú preto, že si poskytnuté aktualizácie riadne nenainštalujete. Uvedené ale bude platiť len vtedy, ak vás upozorní na ich dostupnosť, následkoch nenainštalovania a poskytne vám správny inštalačný návod.

Pre úplnosť dodajme, že ak nebude postavené naisto, či vám má obchodník dodať aj digitálne plnenie spojené s kupovaným tovarom, bude sa automaticky predpokladať, že dodanie digitálneho obsahu či služby je jeho povinnosťou.

Zmluva s digitálnym plnením

Pravidlami pre zmluvy s digitálnym plnením sa bude spravovať dodanie digitálneho obsahu či služby, za ktoré buď uhradíte odmenu alebo poskytnete vaše osobné údaje nad rámec údajov potrebných pre dodanie plnenia či pre splnenie povinností obchodníka. Ako už bolo naznačené vyššie, režim zmluvy s digitálnym plnením sa nebude vzťahovať na digitálne plnenie, ktoré bude súčasťou veci s digitálnymi prvkami.

Pravidlá pre zmluvy s digitálnym plnením teda majú platiť aj pre zriadenie účtu na rôznych sociálnych sieťach, pri ktorom odovzdáte aj vaše údaje, ktoré sa použijú napríklad na marketingové účely.

Regulácia zmlúv o digitálnom plnení prináša výslovné zakotvenie celej plejády práv spotrebiteľov; za všetky spomeňme napríklad:

  • právo na odstúpenie od zmluvy o digitálnom plnení dodávanom po určitú dobu, ak ho poskytovateľ pozmení (napr. vykoná úpravy, aby ho prispôsobil zvýšenému počtu užívateľov či iné inovácie) a táto zmena bude mať negatívny vplyv na váš prístup k plneniu alebo na jeho užívanie. Na odstúpenie budete mať 30 dní od doručenia oznámenia o zmene alebo odo dňa samotnej zmeny (podľa toho, čo nastane neskôr);
  • nárok na dodanie plnenia v najnovšej verzii dostupnej v dobe uzatvorenia zmluvy, ak sa s obchodníkom výslovne nedohodnete inak.

Barbora Magočová

Autor článku Barbora Magočová

Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+1
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Pozor na túto aplikáciu. Kradne peniaze z mobilu a ovláda ho na diaľku

12. 9. 2025 | Miroslav Homola

Pozor na túto aplikáciu. Kradne peniaze z mobilu a ovláda ho na diaľku

Bezpečnostní výskumníci zo spoločnosti ThreatFabric odhalili nebezpečné škodlivé aplikácie pre Android, ktoré cielia priamo na používateľov v Česku a na Slovensku. Útočníci ich využívajú... celý článok

Lidl oslavuje 21 rokov na Slovensku: Ekonomický prínos presiahol dve miliardy eur

11. 9. 2025 | Redakcia

Lidl oslavuje 21 rokov na Slovensku: Ekonomický prínos presiahol dve miliardy eur

Lidl pôsobí na Slovensku už viac ako dve desaťročia a jeho prínos pre ekonomiku je čoraz výraznejší – za rok 2024 vytvoril hodnotu presahujúcu dve miliardy eur, čo predstavuje 1,6 %... celý článok

 Ukrátili vás o dedičstvo alebo vám to hrozí? 4 problémové situácie a ich riešenia

11. 9. 2025 | Barbora Magočová

 Ukrátili vás o dedičstvo alebo vám to hrozí? 4 problémové situácie a ich riešenia

Získanie dedičstva býva často spojené s rôznymi prekážkami. Každá z nich si vyžaduje správny spôsob riešenia, inak môžete o svoj dedičský podiel prísť. Aký postup zvoliť, ak konanie... celý článok

Státisíce Slovákov si nemôžu dovoliť jesť mäso ani raz za dva dni. V EÚ sme na tom najhoršie

9. 9. 2025 | Ivana Sladkovská

Státisíce Slovákov si nemôžu dovoliť jesť mäso ani raz za dva dni. V EÚ sme na tom najhoršie

Na Slovensku sa plnohodnotné jedlo stáva luxusom – podľa Eurostatu si až 39,8 % ľudí ohrozených chudobou nemôže dovoliť mäso, ryby či ich alternatívu ani každý druhý deň. Kým priemer... celý článok

Hromadná spotrebiteľská žaloba: v ČR padol prelomový rozsudok. Ako je na tom SR?

8. 9. 2025 | Barbora Magočová

Hromadná spotrebiteľská žaloba: v ČR padol prelomový rozsudok. Ako je na tom SR?

Zaplatili ste e-shopu vopred a svoj tovar ste dodnes nedostali? Alebo s vami podnikateľ „vybabral“ inak, ale súdu s ním sa bojíte? V susednom Česku bol nedávno vydaný priekopnícky rozsudok... celý článok