Na Slovensku pribúda novších a drahších ojazdených áut, no mnohí ich majitelia sa stále spoliehajú len na základné povinné zmluvné poistenie (PZP). To však v prípade vážnej nehody, krádeže alebo stretu so zverou nestačí. Je vhodné uvažovať o havarijnom alebo GAP poistení.
„Je to rozšírený mýtus, že havarijné poistenie sa oplatí len pri nových autách. Záleží na konkrétnych okolnostiach, nie len na veku vozidla. Dôležité je porovnať cenu poistenia s hodnotou auta a rizikami jeho používania,“ vysvetľuje Oliver Kiss, Country Manager pre Slovensko zo skupiny DEFEND INSURANCE GROUP.
PZP kryje len škody spôsobené iným
Základné PZP kryje škody, ktoré spôsobíte inému účastníkovi premávky. Nechráni však vaše vlastné vozidlo. Ak vám auto ukradnú, zničí ho padajúci strom alebo sa zrazíte so zverou, PZP vám spravidla nepomôže. Aj keď ste účastníkom nehody, ktorú ste nezavinili, môže byť krytie nedostatočné — poisťovňa vinníka prepláca len aktuálnu trhovú hodnotu vášho auta.
Príklad: ak ste kúpili auto za 15 000 eur a po troch rokoch doň niekto narazí, poisťovňa vám vyplatí napríklad len 9 000 eur. Za túto sumu si dnes porovnateľné auto nekúpite a rozdiel musíte doplatiť sami.
K poškodeniu môže dôjsť aj bez nehody — napríklad pri víchriciach, búrkach či záplavách, ktoré sú dnes častejšie než v minulosti. PZP takéto prípady veľakrát nekryje, hoci na trhu sú poistky, ktoré kryjú poškodenie živlami a vandalizmus. Opäť sa ale vynára problém s tým, že poisťovňa preplatí len škodu z aktuálnej hodnoty auta.
Havarijné a doplnkové poistenie
Havarijné poistenie kryje aj škody na vašom vozidle. Mnohí ho však odmietajú pre vyššiu cenu, najmä pri starších autách. Podľa Kissa je to chyba: „Záleží na konkrétnych okolnostiach, nie len na veku auta. Je dôležité porovnať si cenu havarijnej poistky s hodnotou auta a rizikami súvisiacimi so spôsobom jeho používania. Ak napríklad nemám finančnú rezervu na náhradu auta, ktoré používam ako pracovný nástroj, bez poistenia môže dôjsť k výpadku príjmov.“
Na Slovensku sa stále stáva, že vinník nehody nemá platné alebo žiadne PZP. V takom prípade škodu síce prepláca Slovenská kancelária poisťovateľov z garančného fondu, ale opäť len do výšky trhovej hodnoty auta.
Riešením môže byť aj doplnkové poistenie GAP, ktoré kryje rozdiel medzi kúpnou a aktuálnou hodnotou vozidla. „Tento typ poistenia môže byť vhodný pre každého, kto nemá dostatočnú finančnú rezervu na náhradu auta. Týka sa to hlavne ľudí, ktorí auto používajú denne na prácu alebo ho financujú cez leasing či úver,“ dodáva Kiss.
Novšie autá si zaslúžia lepšiu ochranu
V prvom štvrťroku 2025 sa na Slovensko doviezlo vyše 13 700 ojazdených áut s priemernou cenou 11 800 eur a vekom 9,1 roka. Trh je aktívnejší než vlani: autá sa predávajú rýchlejšie, častejšie ide o dieselové modely a dominujú značky Škoda. Elektrifikované vozidlá (hybridy a elektromobily) tvorili len každé trináste predané ojazdené auto.
Slováci teda kupujú novšie a drahšie autá, no poistnú ochranu stále zanedbávajú. PZP je minimum, no vo väčšine závažných prípadov nestačí. Havarijné alebo doplnkové poistenie dokáže zmierniť finančné následky totálnej škody či krádeže a môže pomôcť udržať mobilitu aj v náročných situáciách.
Natália Stašíková
Prispievateľka portálu Peniaze.sk. Venuje sa ekonomickým témam a natívnemu obsahu. Ďalšie články autora.